Permalänk
Medlem

Tips: Cool'n'Quiet + Overclock

Tja!

Ville bara tipsa alla AMD-användare som, precis som jag, gillar att överklocka och därmed få ut mer prestanda av sin cpu. I mitt fall är det för att få ut mer spelprestanda, men när man inte spelar känns det onödigt att köra processorn på högvarv (högre strömkonsumption samt att den blir varmare under drift). I och med att jag tidigare använt mig av ett Abit moderkort med uGuru, så kände jag efter att ha bytt moderkort till ett Asus, att jag saknade Abits cpuprofil-hantering. Jag testade bland annat Asus program för "OC on the fly", men detta var inget givande, utan mest fult och rörigt.
Jag hittade till slut vad jag letade efter i AMDs "cool n quiet" kompletterat med programmet "AMD Power monitor". Detta program lägger sig i systray om så önskas, och man kan då ändra "power scheme" genom ett höger klick. Jag fann detta som ett snabbt, smidigt och inte minst resurssnålt sätt att skifta mellan två olika prestandalägen. Detta kan vara guld värt, om man som jag lämnar datorn på, utan att den för tillfället används.
Man ser ofta i överklockningsguider att man rekommenderas att stänga av C&Q, jag har dock aldrig haft några problem. "Home/Office" är det "power scheme" man skall använda sig av för att avaktivera C&Q, medan "Minimal power management" är det man använder för att få processorn att dra cpu-kraft vid behov. Utöver detta måste man självklart ha installerat drivrutinerna för processorn. Hoppas att detta kan komma till nytta!

AMD Download Page

Citat:

Utdrag från AMD's hemsida
AMD Power Monitor Version 1.0.2 - This application is used to monitor the current frequency, voltage, utilization, and power savings of each core of each processor in a system. This application also has a system tray icon that can be used to view and select power schemes on the system. The system tray icon will show the average utilization of every core on the system.

Overclocking with Cool N' Quiet Guide <- Har själv inte haft tid att läsa detta, men vid en hastig granskning så verkade det intressant och vara i riktlinje med trådens inriktning.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450