Program till Mac för nybörjare.

Permalänk

Program till Mac för nybörjare.

Hej,

Jag har precis införskaffat mig en macbook som jag är väldigt nöjd med, problemet är att jag är så van windows och inte riktigt vet vad för program man ska använda i Mac OS t.ex. saknar jag ett uppacknings program.

Nu vill jag ha tips på alla möjliga bra program man kan tänka sig behöva när man använder Mac istället för PC. Säg gärna vad ni själva kör med och varför.

Btw, öppen för tips som kan behövas för diverse tweaks osv.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar,
Marcus

Permalänk

Här är en bra sida med nya program.
http://osx.iusethis.com/

Allt ifrån freeware till köpeprogram. Den uppdateras dagligen känns det som och en massa nya spännande program dyker upp.

Annars gillar jag Versiontracker som skriver om alla typer av program och är bara att söka bland.

www.versiontracker.com

Permalänk
Medlem

Finns en FAQ här på forumet titta i den

Permalänk

Som xhtml-geek säger, Versiontracker är grymt bra.

Permalänk
Medlem

på versiontracker hittar man det mesta, eller macupdate.com

angående upp packning, så unrarx och klassiska stuffit expander kör jag.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Som uppackningsprogram rekommenderar jag The Unarchiver, klarar de allra allra flesta format inkluderat .sit-formatet. Vilket betyder att man slipper stuffit expander vilket jag aldrig riktigt kom överens med.

http://www.macupdate.com/info.php/id/22774

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Hedersmedlem

Quicksilver! Det är en av de främst anledningarna att OS X är så grymt trevligt.
Det går inte att skriva en kort förklaring som gör det rättvisa (inte en lång heller), men det används för att indexera dina program, filer, bilder osv, och få tillgång till dem enkelt i grunden.

Intro to Quicksilver: http://www.43folders.com/2006/07/26/macbreak-quicksilver/
Exempel med mera, som gör att programmet ser svårare ut än vad det är: http://guides.macrumors.com/Quicksilver
Extra info (en del avancerat): http://www.43folders.com/topics/quicksilver/

Jag själv har tre triggers (bortsett från hotkeys att styra iTunes).
Ctrl+Space: Startar quicksilver (som "vanligt")
Option+Space: Söker i iTunes. Jag kan t ex skriva "Fict" och trycka enter för att börja spela alla låtar på Dark Tranquillitys album Fiction, eller bara söka på en låt om jag känner för det.
Cmd+Space: Google. T ex "(Cmd+Space) sweclockers (enter)" så öppnas en ny tabb i Firefox med resultaten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör med Betterzip faktiskt.
Tycker den påminner mest om Windows upppack prg att välja packfil och dra den önskade ditt man vill.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Tack för era svar

Jag tänkte på en sak, behöver man ingen sort brandvägg eller göra nån inställning alls i MacOSX för att känna sig säker?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_error
Tack för era svar

Jag tänkte på en sak, behöver man ingen sort brandvägg eller göra nån inställning alls i MacOSX för att känna sig säker?

Tack på förhand.

Finns redan en brandvägg i osX. Inte för att jag någonsin har hört vad man ska ha den till dock.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_error

Jag tänkte på en sak, behöver man ingen sort brandvägg eller göra nån inställning alls i MacOSX för att känna sig säker?

Nej det behöver man inte.
Men om du vill leka med den inbyggda finns den under Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg.

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Avstängd

Tycker det är för mycket proprietära program till Mac OS X.

Apple är ju lite intressant, då de gör ganska coola grejer, och har lite trevliga lösningar ibland. LED skärm på nya MacBook Pro låter ju coolt.
Nästan så man får lust med en Mac.
Men orka gå från Windows till Mac, det är som att gå från en slavägare till en annan.
Apple borde öppna upp mer av Mac OS X så det blir mer öppen källkod.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tycker det är för mycket proprietära program till Mac OS X.

Apple är ju lite intressant, då de gör ganska coola grejer, och har lite trevliga lösningar ibland. LED skärm på nya MacBook Pro låter ju coolt.
Nästan så man får lust med en Mac.
Men orka gå från Windows till Mac, det är som att gå från en slavägare till en annan.
Apple borde öppna upp mer av Mac OS X så det blir mer öppen källkod.

Öppna upp mer källkod? Så det blir som *NIX menar du, utgång till 1000 olika distar. Nej tack lär aldrig hända som tur är.
Är det inte relativ öppet redan?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Öppna upp mer källkod? Så det blir som *NIX menar du, utgång till 1000 olika distar. Nej tack lär aldrig hända som tur är.
Är det inte relativ öppet redan?

Öppet likt MySQL kanske?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det det grafiska som är stängt långt ifrån så öppet så idealister blir nöjda.
Dock är det ju många som installerar Linux på sin mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Vad jag vet så är det det grafiska som är stängt långt ifrån så öppet så idealister blir nöjda.
Dock är det ju många som installerar Linux på sin mac

Jo en del testar, jag med men upplever själv av andra att linux inte är nått som håller i längden i desktop.
Många Windows samt OS X körare återgår till ursprunget förr eller senare och upptäcker, -vad ska jag med linux till?.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Jo en del testar, jag med men upplever själv av andra att linux inte är nått som håller i längden i desktop.
Många Windows samt OS X körare återgår till ursprunget förr eller senare och upptäcker, -vad ska jag med linux till?.

Det är de som är lata som inte orkar lära sig ett nytt OS. Det betyder inte att det är något fel på det OS:et.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Öppna upp mer källkod? Så det blir som *NIX menar du, utgång till 1000 olika distar. Nej tack lär aldrig hända som tur är.
Är det inte relativ öppet redan?

Det är väll inget fel på att det finns mycket att välja på? Sen är det lite speciellt med Linux iom att det är en kärna och alla distar är kärnan + alla det program som gör det till ett OS. Kollar du på te.x *BSD finns det inte lika mycket att välja på, och det olika typerna har mer unik profil än Linux/GNU-distar. Så skulle det troligt viss bli med OS X, kanske bara en handfull olika distar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det är de som är lata som inte orkar lära sig ett nytt OS. Det betyder inte att det är något fel på det OS:et.

Jag gick från windows till linux och lärde mig det på desktop ganska grundligt. Använde inget annat i 2-3 år.
Nu har jag en MacBook och finner ingen anledning att installera linux på den.

Så näe, den teorin var fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det är väll inget fel på att det finns mycket att välja på? Sen är det lite speciellt med Linux iom att det är en kärna och alla distar är kärnan + alla det program som gör det till ett OS. Kollar du på te.x *BSD finns det inte lika mycket att välja på, och det olika typerna har mer unik profil än Linux/GNU-distar. Så skulle det troligt viss bli med OS X, kanske bara en handfull olika distar.

Det finns många tillfällen när ett stort utbud inte har givit något positivt. Se bara på program för Windows (men notera att mina siffror är antagna). Även om det finns 100 gånger fler program till windows än till Mac så betyder inte det att de är bättre, enligt min erfarenhet är 99% av dem skräp och dåliga kopior av de 1% som är hyfsade ändå. Till mac brukar det snarare vara så att det finns ett antal, oftast färre än 10 program som gör ungefär samma sak, av dessa är ungefär 70% bra. Jag har naturligtvis en teori om att det är såhär eftersom att på windows-marknaden så prioriteras låga priser mycket högre än kvalitet (varför skulle annars användarna köra Windows?), medans på Mac-sidan så föredrar man kvalitet, och är beredd att betala för den.

Linux och många andra *NIXar å andra sidan har en hel skara andra problem, bland annat att det finns många program, men de som har skrivit dem har inte brytt sig om användbarhet tillräckligt. Jag körde Ubuntu i några timmar på min iBook från en Live-cd. Man skulle ju kunna tro att Ubuntu för PPC skulle kunna tänkas detecta ett tangentbord på en Mac på rätt sätt. Icke. Inte nog med att den inte fick modifier-tangenterna rätt, även när jag hade valt svensk layout så fungerade inte ÅÄÖ. Är det för mycket begärt?

Eller som de fantastiska 3d-effekterna som finns i Ubuntu. Man kan få wobblande fönster, eller en kub när man byter virtuell skärm. Tack. Det känns som om wobblande fönster kommer förgylla min vardag, och verkligen öka min produktivitet. Liksom, vad tänker man när man lägger in en sån effekt? Det måste vara något i stil med "Hmm... På OS X har de 3d-accelererad fönsterhantering. Det ska vi också ha. Så vad ska vi göra med den? Jag vet, vi wobblar fönstrena! Varför? Eh... För att vi kan? Vi har ju tillgång till källkoden, då kan vi göra häftiga saker som att wobbla fönstrena, det kan de inte på OS X! Haha!"

Misstolka mig inte, det finns mycket funktionalitet i OSS-mjukvara, men tyvärr så brukar den slösas på konstiga effekter som ingen har nytta av, eftersom att det ska vara häftigt. Viktiga saker, som att få tangentbord att detectas rätt, det är ju naturligtvis väldigt dumt att fixa, när man kan fixa wobblande fönster istället.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs