Datorbutiken och JME Data går samman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Med datorbutikens inköpskanaler samt som huvudlager & JME´s fysiska butiker så kan priserna bli riktigt bra.

Håller med. JME idag är inget speciellt bra bolag enligt mig. Komplett är den som regerar marknaden när man ska handla komponenter, pris, service, etc. Db är dom som har bäst pris oftast. JME+DB kan bli riktigt bra, bara dom fixar deras service bättre.

Själv bor jag 2km ifrån en JME butik här i Kristianstad så det blir att handla fler komponenter om priserna är som nu eller billigare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag handlade av JME och Datorbutiken mest förut. De var helt ok och seriösa båda två men de har inte varit tillräckligt attraktiva i produkter, prissättning och service den senaste tiden i jämförelse med konkurrenter. Har mest handlat av Komplett (ca 5 ordrar), Microshop (lokalt; psu, cpukylare, flänsar etc), Tdjdata (ett grafikkort) och Itbutikken (ett ljudkort) under våren. Jag hoppas att hopslagningen gör att JME/Datorbutiken blir ett bra val i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Köper in massa skit och säljer lite billigare än vad andra tar för bätre varor så klart.

Visst, finns ordspråket "man får det man betalar för" då är Elgiganten tok för dyra fortfarande.

Sen att deras DEMO LCD TV aparater har extremt bra bildkvalitet mot vad man får i kartongen är en annan sak, nej vad deras dynga ger så håller jag mig till min antika TV istället

Elgiganten (och liknande butiker) är ruskigt dyra på vissa tillbehör. minneskort, kablar och liknande.. kan kosta dubbelt så mycket som hos webhallen exempelvis, så även om de går back på vissa produkter vinner de totalt sett på att du går dit och handlar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Elgiganten (och liknande butiker) är ruskigt dyra på vissa tillbehör. minneskort, kablar och liknande.. kan kosta dubbelt så mycket som hos webhallen exempelvis, så även om de går back på vissa produkter vinner de totalt sett på att du går dit och handlar.

Har hört samma sak. Att de tjänar mycket på kablar och andra tillbehör. Köper man tv ingår inte de dyra kablarna för att koppla in allt annat. De kan vara billig på damsugare men sedan slänger de automatiskt med damsugarpåsar som är dyrare än på andra ställen. Sedan har de givetvis överpriser på media, jag betalar ungefär halva priset på media genom att gå på Umdac på Universitetet.

Permalänk

Hoppas att det kommer bli bra.

Jag har väldigt bra erfarenheter av DB men har aldrig handlat hos JME.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Tackar för varningen! Datorbutiken må vara billiga men jag har haft problem med dem. Jmedata har funkat bra för mig men nu när dom slås ihop så får jag handla på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Hoppas _inte_ att butikspriserna blir samma som internetpriserna då alla priser isf hade blivit högre. Det kostar nämligen att ha en massa butiker och då ser jag helst att det finns alternativ. Billigt på nätet om jag har tid, lite dyrare men snabbt om jag drar till butiken. Den extra hanteringen som det innebär att sälja i butik vill ju inte jag betala när jag beställer varor genom internet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bader
Hoppas _inte_ att butikspriserna blir samma som internetpriserna då alla priser isf hade blivit högre. Det kostar nämligen att ha en massa butiker och då ser jag helst att det finns alternativ. Billigt på nätet om jag har tid, lite dyrare men snabbt om jag drar till butiken. Den extra hanteringen som det innebär att sälja i butik vill ju inte jag betala när jag beställer varor genom internet...

Butik ska medföra service i så fall. Går man till butik vill man inte få reda på att grejerna inte finns hemma för tillfället. Ska man betala för lager och lokalkostnader, så får det minsann finnas i lager också. Och när det kommer till personalkostnader, så kan man ju fråga sig om var de värvar sina anställda ibland.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske vi ska lugna oss med att säga att man ska bestämt sluta handla där för man tycker den ena suger.
Eller tvärt om, aldrig handlat av dem men verkar fått iver att få testa nu.

Vänta och se vad för slags sammanslagning det blir.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Butik ska medföra service i så fall. Går man till butik vill man inte få reda på att grejerna inte finns hemma för tillfället. Ska man betala för lager och lokalkostnader, så får det minsann finnas i lager också. Och när det kommer till personalkostnader, så kan man ju fråga sig om var de värvar sina anställda ibland.....

Ingen erfarenthet av det inte handlat i deras butiker. Försökte mest förklara varför det är olika priser och att det faktiskt är bra. iaf enligt mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Mycket bättre än kompletts iaf.

Mycket mer lättnavigerat på datorbutikens hemsida imo.

Hur kan du tycka det?

Kompletts sida tycker jag mycket bättre än Datorbutikens. Väldigt lättnavigerat och man ser enkelt vad de har för saker. Hos Datorbutiken måste man leta sig runt bland alla flikar på ett äckligt sätt. Dessutom är Kompletts kundvagn mycket mer behaglig.

Jag handlar nästan alltid hos Komplett, om det inte är mycket billigare någon annan stans, pga. bra hemsida, hämtbutikerna( jag handlar i stockholm och det är mycket smidigt), bra service, snabb leveranstid.

Permalänk
Hedersmedlem

OJOJ det här kan bli intressant vad deras nya marknadsstrategi kommer bli. Känns som båda butikerna har rätt så motsatta marknadsstrategier, fast datorbutiken kanske satsar stort på att expandera via butiker.

Har själv goda erfarenheter av båda butikerna tidigare. Fast dom senaste åren har båda butikerna fått ett lite sämre rykten vad jag uppfattat.
Väntar med spänning och ser hur detta utvecklar sig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Hur kan du tycka det?

Kompletts sida tycker jag mycket bättre än Datorbutikens. Väldigt lättnavigerat och man ser enkelt vad de har för saker. Hos Datorbutiken måste man leta sig runt bland alla flikar på ett äckligt sätt. Dessutom är Kompletts kundvagn mycket mer behaglig.

Jag handlar nästan alltid hos Komplett, om det inte är mycket billigare någon annan stans, pga. bra hemsida, hämtbutikerna( jag handlar i stockholm och det är mycket smidigt), bra service, snabb leveranstid.

Håller med. Det går inte att jämföra Datorbutikens hemsida med Komplett, helt olika klass helt enkelt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En butik i sthlm också så blir jag nöjd

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Det enda negativa jag har att säga med kompletts support är att de skickar iväg grejerna så fort att man inte hinner avbeställa om det skulle behövas

Det där håller jag med om.
Hade ett vattenkylningssystem som pajade. Jag skickade in det och dom skrev att dom skulle "skicka ett bekräftesle mail när de undersökt varan färdigt".
(Naturligtvis stog komplett för frakten)

Istället för att få ett s.k. "bekräftelse mail" skickade dom ett mail där det stog att dom redan skickat det nya vattenkylningssystemet.
Jag blev ganska besviken med tanke på att jag var lite missnöjd över kylningen och tyckte det var ett ypperligt tillfälle att få byta till nya delar "gratis".

Det enda negativa jag kan komma på med komplett.se är som sagt att dom är "för snabb". Personligen tycker jag dom skulle hört med mej innan de skickade nya systemet. (Det var ju trots allt det som stog i mailet).

Jag gillade db's "gamla" hemsida mycket bättre. Tror faktist jag bytte till komplett p.g.a. att de bytte "inteface".
Blev aldrig riktigt klok på den nya hemsidan.^^

Permalänk

JMEs butik inne i centrala Malmö är riktigt bra. Bra personal och kunniga. Hade de bara haft Apple datorer hade jag köpt allt där.

Däremot butiken ute vid Mobilia känns mycket skum. Om jag vill ha en sak av märket X tjatat då inte om att Y är bättre. Så fler butiker som den i centrum tror jag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Tror inte vi kommer märka så stor skillnad faktiskt.

Det finns knappt någon marginal kvar i datorbranchen och för att kunna få till bra priser krävs det att man börjar närma sig komplett/dustin's storlek, DB+JME har en bra bit kvar dit.

datorbutiken har redan lägre priser överlag än Komplett och Dustin. Dustin är överlag dyrare än både JME, db och komplett.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Mycket bättre än kompletts iaf.

Mycket mer lättnavigerat på datorbutikens hemsida imo.

Jag börjar seriöst gråta när jag går in på datorbutikens hemsida. Menytexten är så liten att den inte går att läsa. Kategorierna osv är väldigt krångliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Ord på det! Förstår inte vad de sysslar med egentligen. De hade ju en helt okej sida förut, men sedan har de förstört designen något så förbannat. Har de anlitat högstadieelever för att utforma sidan?

Eftersom jag är högstadie-elev och gör betydligt mycket bättre sidor antar jag att det är lågstadie-elever.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Jag tror många av intrycken präglas av att ni mött just en säljare. Om just den säljaren var kass så känns det lite overkill att såga hela bolaget för det. Vem vet, det kanske var nån som bara jobbar extra på helger som ni snackade med?

Men klart man ska ställa krav på den säljaren man nu handlar av. Att inte veta vad man snackar om är otroligt oproffessionellt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
En butik i sthlm också så blir jag nöjd

Precis vad jag också hoppas på!

Var det inte JME som tog butikspriser om man handlade online som företag? Dåligt var det ivf, har inte handlat från JME på många år nu, tycker både komplett och datorbutiken är bra, brukar vara slutpriset/utbudet som får avgöra vilken jag väljer. Ska jag ha något snabbt finns alltid dustin eller webhallen vilka båda har grym service! Var länge sedan jag var i kontakt med komplett och DB vad det gäller service så kan inte uttala mig om deras.

Sen är ett måste att fixa så man kan spara/skicka kundkorgar på DB, det är ju ett måste när man hjälper alla polare köpa ny dator.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Har inte köpt från någon annan nätbutik än komplett.se

Har inte stött på patrull än nån gång så det kommer jag väl fortsätta med så långe det inte skiljer mer än vad det gör på priserna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Blir nog bra.

Det som irriterar på Kompletts sida är ju att t.ex. grafikkort från NVidia och ATi liggger i samma flik. Vill jag köpa ett kort från Nvidia så vill jag ha en lista med enbart de korten. Sånt slipper man i.a.f. hos DB.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

db's hemsida är ju som ni säger helt kass nu. Men nu iom sammanslagningen bör det väl komma en ny hemsida, för att markera "det nya".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Min favoritbutik idag är nog shg.biz, skitbra service och snabba leveranser och en hel del intressanta datorprylar som man inte hittar i andra butiker. Plus att det är billigt.

På delad första plats kommer webbhallen, makalös sida helt enkelt och ruskigt snabba leveranser, och kanon att man kan betala via swedbanken direkt.

Komplett har jag också handlat från rätt så många gånger och har också bra service och bra priser men leveransen är väldigt instabil tycker jag. Ibland dröjer det flera dagar innan dom skickar iväg något, och mailar man och frågar så säger dom att dom inte hunnit på grund av så många beställningar. Visst det kan jag ha förståelse för men fan jag vill ju ha mitt paket i morrn Så det får helt enkelt bli en andra plats.

JME beställde jag ett chassi och lite andra delar för några år sedan av vad jag kan komma ihåg var det inga komplikationer, dock så har dom litet lager och lite datorprylar så det blev inte ofta man beställde där ifrån. Därav en tredje plats

Datorbutiken är skrämmande, och där har jag aldrig beställt från på grund av deras hemsida. Den är totalt överfull med bilder och reklam på alla möjliga dataprylar som jag inte är ett dugg intresserad av, sedan att dom klämt ihop allt så att vartenda litet utrymme är använt gör det väldigt stressande. När jag går in på en webbutik så vet jag vad jag vill kolla på och då vill jag kunna göra det i lugn och ro utan att bli störd av en massa ointressanta prylar. Och därmed hamnar dom på en sista plats och kommer nog stanna där tills dom gör nått åt sin hemsida.

Och varför jag delar med mig av det här i just den här delen av forumet har jag inte gjort någon djupare analys av, förutom att klockan är 04:45 på morgonen och är något uttråkad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Haha, håller med.

Second that, Aftonbladetvarning på den..

Permalänk

Blev faktiskt förvånad... jag tycker de båda är bra butiker men jag är inte säker på att större blir bättre. Som nämnts tidigare, titta vad stora onoff och elgiganten är och de är ju svindyra. Man får hoppas att de förvaltar det väl för jag har alltid jämfört sidor och ju fler sidor desto större möjlighet att hitta en vara billigare någonstans. Ofta varierar det mellan jme och datorbutiken så där tappar man som konsument tyvärr en konkurrensaspekt.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
datorbutiken har redan lägre priser överlag än Komplett och Dustin. Dustin är överlag dyrare än både JME, db och komplett.

Kvalitet kostar, har testat både db, JME, komplett och Dustin men efter diverse strul med felleveranser och DOA så använder jag mig av Dustin sedan drygt 4 år. Inte en enda gång har en produkt fallerat efter leverans från Dustin.

Jag tror mig ha ganska bra på fötterna då jag i snitt handlar för 15-20 tusen per år. Jämför man priserna mellan butikerna så ser man snart att på en komplett dator så kanske det skiljer max 500:- och det är enligt min mening växelpengar i sammanhanget, då väljer jag hellre Dustin och betalar lite mera för en bättre service och mindre strul.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Kan inte komplett slås ihop med typ Gtek nu då eller nåt?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Har handlat av båda db och jme. Funkat bra med båda ställerna.
Men db har riktigt bra support.
Min cpu hade lagt av och garatin hade gått ut med 1-2 veckor. Fick en ny på garanti ändå

Men köper ändå mest från komplett. Bra priser å snabba leveranser.

Permalänk
Musikälskare

Köper alltid från DB, huvudlagret ligger nära där jag bor så det är bara att köra och hämta grejerna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?