Permalänk
Medlem

Har jag förstört moderkortet?

Tjenare, sitter här med en död dator efter ett chassibyte o behöver lite råd att identifiera felet. Det hela började med att chipsetfläkten slutade fungera så jag fixade en ny - en VGA fläkt egentligen men den passade bra. Jag passade även på att byta chassi samtidigt och nu när allt e på plats så får man bara en svart skärm när man trycker på datorn, alla fläktar snurrar inkl. chipset , alla enheter går igång - DVD spelare, chassifläktar, ja allt funkar men det e bara svart på skärmen.

Jag tog datorn till en kompis och testade massa delar, man kan ju begränsa sig till att det är antingen moderkort, cpu, eller grafikkort som det e fel på, för allt annat fungerar och även om det skulle vara sönder så beter sig datorn inte på detta vis .

Grafikkortet fungerar i andra burkar - testade med ett annat kort som i min burk men det fungerade inte...

Så nu borde man väl ändå kunna utesluta allt förutom moderkort / cpu? Vad kan vara fel? Jag vill påpeka att jag va ganska oförsiktig i bytet av chipsetfläkten, och att det kom nog lite för mkt kylpasta, men detta kan väl inte vara felet?

Någon som haft liknande problem som kan hjälpa mig? Tack så mkt

moderkort: msi nforce4
cpu: athlon64

Permalänk
Medlem

Testa att rensa CMOS (Clear CMOS i instruktionsboken).

Skulle vara bra att veta om den lilla lysdioden på moderkortet lyser när allt spänningssätts. Samt även om det kommer något ljud ö.h.t från PC-speakern.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma sak med ett ASUS mobo efter ett chassibyte. Bytte CPUn men det funkade inte, då bytte jag processorn och då funkade det!

Fast jag kan inte garantera att det kommer funka för dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Fick exakt samma sak med ett ASUS mobo efter ett chassibyte. Bytte CPUn men det funkade inte, då bytte jag processorn och då funkade det!

Fast jag kan inte garantera att det kommer funka för dig.

cpu eller processorn va är skildnaden??

du måste ha skrivit ¨nått galet i detta inlägg eller så är du bara himla bakis så du inte vet att du skrivit samma sak 2 gånger

hehe

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

hehe okey
ska testa det med CMOS tack så mkt, var sitter den lilla lysdioden på moderkortet ?

bara några snabbfrågor innan jag börjar..

- bör jag plocka ut batteriet o testa tror ni ?
- när jag kleta på krämen så blev det för mkt och kom ner på kanterna,, kan detta vara farligt?
- finns det ngt snabbt enkelt tips ni har på hur jag kan utesluta om det är moderkort eller processor som e galet?

dumma frågor kanske men man lär sig iaf

Permalänk
Medlem

Silverpasta är skadligt om det hamnar på de små ytmonterade kretsarna runt coren. Coren är dessutom oerhört känslig. Det är lätt att det blir en core crunch vid demontering/montering av chipsetkylaren.
Batteriet behöver du inte röra för en clear cmos, om inte moderkortsmanualen säger att det ska avlägsnas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

HAha, det låter som ett skämt alltihop, först byta alla delar utan att clear cmos, men visst alla har varit nybörjare någon gång. Har du testat ett annat moderkort då det verkar som det är det som krånglar.
Hoppas att det löser sig för dig

P.s Lätt den roligaste tråden på länge!

Edit: Skrev lite fel, ursäkta.

Permalänk
Avstängd

moderkort: msi nforce4
cpu: athlon64

som ovanstående talare säger så resetta cmos startar den inteupp av det så kolla pin4 kabeln intel kräver en sån kontakt på sina moderbord (extra ström 12 volt) att den är insatt ärdetinte det så kan jag nog enligt erfarenheter av jobb konstatera att det är moderkortet som gett upp eftersom det är en amd 64 så har den ihs å ska princip inte kunna brinna upp eftersom datorn sloknar vid 100grader

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

haha tack för all hjälp,, jag hade visst glömt trycka i den där extra ström sladden riktigt dumt av mig... den nya chipset kylaren e riktigt bra o burken går inte klaga på den heller.

formaterade om allt o nu flyter allt på riktigt nice. har bara en fundering - datorn funkar som sagt problemfritt men jag e lite oroad för temperaturen på grafikkortet... när man känner på det så e det riktigt varmt - man kan inte hålla kvar fingrarna, ska det vara så ? det var inte så förut, jag råkade tappa kortet i chassibytet men det föll liksom 10cm bara - kan detta påverkat?

bild;

http://aycu29.webshots.com/image/19308/2003179476873403631_rs...

tack så mkt!

Permalänk
Avstängd

ja du ser va lite iver kan göra med en

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
ja du ser va lite iver kan göra med en

njaee, saken e den att jag praktiskt taget inte rört nån hårdvara sen jag byggde min gamla amd socket A o där fanns det verkligen ingen strömsladd så jag hde faktiskt ingen aning om att an ens skulle trycka i en sådan föräns jag läste det här

Permalänk

grafikkortet BLIR varmt, och 55C är inga farliga temps!

kör på du grabben

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojimbo
njaee, saken e den att jag praktiskt taget inte rört nån hårdvara sen jag byggde min gamla amd socket A o där fanns det verkligen ingen strömsladd så jag hde faktiskt ingen aning om att an ens skulle trycka i en sådan föräns jag läste det här

okej ja då förstår man

lycka till

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd