Permalänk

Spdif i vista?

Har lite problem med att få spdif att funka i vista så som det gör i XP.

I XP har jag så det blir ljud både i datorhögtalarna och på spdif som är kopplat optiskt till min 5.1 stärkare. Detta oavsett om jag spelar webbradio, film, winamp osv.

I vista får jag bara ljud i datorhögtalarna, när man väljer att testa spdif så funkar ljudet där så är inte fysiska kopplingen det är fel på.

Någon som vet om det går att få ordning på detta?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Har precis fixat samma problem (tycker ljudkontrollen är sämre i Vista än XP, besvärligare iaf), välj spdif som standard och starta om alla program som du vill ska använda den som output, om det inte funkar logga ut och in igen.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Precis... För att förtydliga. Kontrollpanelen, Maskinvara & Ljud, Ljud. Sen under uppspelning så tar du bara och markerar Digital utgång och trycker på "standard" knappen. Efter det kan du även ta egenskaper och format som stöds. Kryssa i alla där = klart!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Efter nya drivrutiner så blev det lite bättre. Väljer jag Spdif som standard så som ni säger så kommer ljud ifrån wmp11, winamp samt vanligt windows pling på spdif, dock inte på datorhögtalarna som jag också vill. Däremot om jag kör sr webbradio via en gadget så kommer ljudet i datorhögtalarna och inte spdif, blir helt snurrig av att hålla på med detta.

Vilka codec skall man använda? Jag har kört in ffdshow och ställt in AC3 samt DTS till spdif.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Kör på AC3Filter, www.ac3filter.net

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teXmeX
Kör på AC3Filter, www.ac3filter.net

Har testat med den med, ingen skillnad. Vet dock inte riktigt hur jag skall ställa in det.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort?

Permalänk
Medlem

Hoppas att det är ok om jag oppar in med en fråga här.

Någon som vet om man kan styra så att när Windows Media Center startar så skall ljudet skickas ut på spdif utgången. Normalt sett så har jag ljud ut på mina dator högtalare. Man vill ju slippa och styra ljudutgången på datorn om man sitter i soffan och ska kolla på Media Center med fjärren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icebar67
Hoppas att det är ok om jag oppar in med en fråga här.

Någon som vet om man kan styra så att när Windows Media Center startar så skall ljudet skickas ut på spdif utgången. Normalt sett så har jag ljud ut på mina dator högtalare. Man vill ju slippa och styra ljudutgången på datorn om man sitter i soffan och ska kolla på Media Center med fjärren.

I Vistas finns det val för detta grafiskt med förslag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
I Vistas finns det val för detta grafiskt med förslag.

Kan du utveckla det lite mer? Var hittar jag inställningarna. I Windows Media Center eller i Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icebar67
Kan du utveckla det lite mer? Var hittar jag inställningarna. I Windows Media Center eller i Vista?

I media centers inställningar där du ställer in bild ljud mm. Tyvärr är jag inte vid datorn och kan läsa av vad det står direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Vad har du för ljudkort?

Jag kör med det inbyggda på mitt gigabyte ds4 moderkort. Skulle det gå att lösa med ett annat ljudkort så är jag villig att göra det. Fast vad jag sett så är ljudkort med optisk spdif ut ganska dyra så vill vara säker på att det funkar isf.

Tycker mitt önskemål låter enkelt egentligen. Vill att allt ljud skall komma på vanlig 3,5mm bak OCH på spdif samtidigt.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

När det gäller vista och tex creative som jag har är det uppenbara problem med drivrutiner och programvara vilket oxå framgår i deras forum.
Jag kan inte ditt moderkort och vista men det borde ju finnas friska vistadrivisar för det eller som för mitt audigy2zs mindre friska.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med exakt samma problem. Var det någon som hade en lösning på detta ?

Permalänk
Medlem

AC3 filter ska man ställa in för att det ska kunna skicka signaler via S/PDIF, gå in i inställningarna för det via Start-menyn. På första sidan måste man bocka för "Use SPDIF". På fliken "SPDIF" ställer du in vilka strömmar som din förstärkare kan avkoda (SPDIF passthrough). Du kan även ställa in det så att ljudet automatiskt komprimeras till AC3 om det inte stöds av din förstärkare (bättre att köra analogt då imho).

Vet inte riktigt varför man skulle vilja ha alla ljud från både datorhögtalarna och en surroundanläggning, men jag tror inte att det går med vissa kort... Om du vill använda SPDIF för AC3 eller DTS så måste du välja den Digitala anslutningen i Windows och låta program ta kontroll över anslutningen, annars kommer det inte att fungera alls. För vanligt ljud... I XP fick ljudkortet sköta allt, medan Vista har mer kontroll över vart ljudet skickas, dvs det bestämmer i förväg om det skickas till SPDIF eller analogt. Vissa ljudkort (som mitt Auzentech X-Mystique) skickar automatiskt ut en analog signal om man kör digitalt. Har själv Vista, och håller med om att dom har krånglat till allt som satan, blir bättre när det börjar komma ljudkort anpassade för det nya systemet. Dessutom har ju surround försvunnit från nästan alla spel, då Microsoft plockade bort stödet för DirectSound...suck.

Har inte ditt ljudkort egna drivrutiner/inställningar där man kan ställa in det, så tror jag inte det fungerar att ha både och. Jag har Vista inställt på högtalare som standard, då får ljudkortet bestämma om det skickas digitalt eller inte, och så har jag Media Player Classic inställt på att använda DirectSound: Digital så att jag kan skicka AC3/DTS orört till recievern (annars hittar inte AC3 Filter en digital anslutning och skickar allt analogt till ljudkortet istället).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När du kör över till recivern använder du DD Live eller PCM?
Vad menar du med högtalarna iställt på standard och ljudkortet bestämmer? Har själv mysticq goldkortet.

Permalänk
Medlem

Under "Playback Devices" i Vista har jag "Speakers" valt som Default, inte Digital Output.

Under "Properties"->fliken "Advanced" för "Speakers" har jag det inställt på "16 bit, 48000 Hz" på "Default Format" och båda alternativen under "Exclusive Mode" förbockade (tror inte det behövs dock).

Under "Properties" för Digital Output har jag ställt in det som följer:
Supported Formats:
Encoded formats: DTS Audio & Dolby Digital förbockat
Sample Rates: 44.1 och 48 kHz förbockat.
Advanced:
Default Format: 2 channel, 16 bit, 48000 Hz
Exclusive Mode: båda alternativen förbockade.

Nu orkar jag inte skriva - Snipping Tool, here I come!

I ljudkortets kontrollpanel har jag ställt in det såhär:
http://hem.bredband.net/ifander/bilder/Ljudkortet.JPG

Nu skickas ljudet både analogt och via SPDIF för mig. Om jag ska se på en film el.dyl som har ett AC3 eller DTS-ljudspår så har jag Media Player Classic inställt såhär:
http://hem.bredband.net/ifander/bilder/MPC.JPG
Det viktiga är att man säger åt spelaren att använda den digitala utgången, annars fungerar inte SPDIF passthrough.

När jag ska använda Dolby Digital Live, typ om jag ser på en film som har surround men inte i ett SPDIF-kompatibelt format, så ställer jag om Media Player Classic så att det ser ut såhär:
http://hem.bredband.net/ifander/bilder/MPC2.JPG
Då skickas alla kanaler till ljudkortet så det får göra vad det vill (annars, om man väljer Digital, så skickas ljudet ut med inställningarna som är gjorda i Playback Devices, dvs (i mitt fall): "Default Format: 2 channel, 16 bit, 48000 Hz".

Sedan ställer jag in ljudkortet så att det ser ut såhär:
http://hem.bredband.net/ifander/bilder/DDLive.JPG

Att välja Digital
http://hem.bredband.net/ifander/bilder/MPC.JPG
i Media Player Classic har samma effekt som att ha Digital Output valt som Default i Playback Devices i Vista och ha MPC inställt på att använda System Default. Men då skickas allt som inte är DD5.1 eller DTS som stereo (PCM) till recievern, i vilket fall man blir tvungen att välja Speakers som Default istället (om man t.ex. ser på anime med ljudet komprimerat i AAC 5.1) för att kunna få analogt 5.1 eller kunna välja DDLive. Man får fortfarande analogt ljud vid sidan om det som skickas digitalt när man använder Digital Output som Default, men om man försöker att se på något med 5.1 ljud i t.ex. AAC format så blir det stereo i högtalarna (t.o.m. om man ställer in Input och Output i X-Mystiques kontrollpanel till 6CH) och kör analogt. Jag vill ha XP:s system....

En bild till (lättare att tolka de engelska namnen om inte annat):
http://hem.bredband.net/ifander/bilder/Playback_Devices.JPG

Jag har engelska Vista, tänkte att det skulle vara lättare att tolka det själv än att leta felöversatta kommandon... hoppas jag inte krånglade till allt nu

Om jag har förstått det rätt så innebär "Speakers" att Windows skickar allt ljud det får till ljudkortet, så får det göra vad det vill med det. Om man väljer Digital Output, så bestämmer Vista i vilket format ljudet skickas över SPDIF, såvida ljudet är SPDIF-kompatibelt som standard (AC3 eller DTS). Om jag ser på en film med AAC-ljud i 5.1 så får min reciever det som en 16 bitars, 48kHz 2-kanals PCM-ljudström, precis som jag ställde in det i Playback Devices.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag läst denna tråd och har ett liknande probelm. Jag har ett creative audigity 4 som jag kör SPDIF till min stärkare i vardagsrummet. Sen har jag 2 logitech USB högtalre som jag har vid datorn.

Så om jag nu vill köra mediacenter från vardagsrummet. Går det att ställa in i mediacenter så att det skickar ut allt ljud via SPDIF på creativekortet?

Och sen när man använder alla andra program så kommer de ut via USB högtalarna?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har också problem med detta! Köpte ett extern ljudkort från Zalman där jag kopplar spdif från ljudkortet till min förstärkare men får inte ut något ljud från högtalarna. Hittar ingen akvivering i Kontrollpanelen->Ljud av digital utan det finns bara en aktivering för USB device Spdif. (har vista) Försökt med allt som står i denna tråden men får inget att fungera. Känns sjukt tråkigt när man köpt surround o ljudkort m.m. Någon som har någon mer idea hur problemet kan lösas så är jag mer än tacksam!