Viewsonic släpper 24-tumsmonitor

Permalänk
Melding Plague

Viewsonic släpper 24-tumsmonitor

Tillverkaren Viewsonic har idag släppt en ny 24-tumsmonitor med namnet VX2435wm. Den har en upplösning om 1920 gånger 1200 bildpunkter och har en hdmi-ingång.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Den var ju snygg iaf, men för dyr för mig

Permalänk
Medlem

Tycker inte den var så snygg pga osymmetriska färger

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Att dom inte kan stoppa lysdioder i den istället för rör. Då skulle den dra 1W under användning...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Osymmetriska färger?
Den är väl helt svart? - dvs. speglingen du ser.
Kasst med blanksvart, förstår inte varför det är så populärt. Stör och ger ärligt inget vidare bra intryck heller anser jag (mer än de första 5 sekunderna i affären).

1080i, varför inte 1080p ?
Antar och hoppas att den stödjer båda..

Rätt fult med den stora underdelen IMHO men priset kan jag inte klaga på. När deras 22" skärm kom (första med denna design) så tyckte jag det var den fulaste jag sett Antar att inte alla delar den åsikten eftersom de satsar på den igen.

Får se vad prestandan är, ViewSonic är ju ofta bland de billigare (men har trotts det ibland riktigt bra prestanda).

Permalänk
Medlem

ser inget "osymetriskt" i den. Btw så heter det assymetriskt

Permalänk
Medlem

Förlåt för en fruktansvärd onödig kommentar men.. rubriken liksom, "stor 24-tumsmonitor", finns det små 24-tumsmonitorer då också?

Permalänk
Medlem

Kan ju fortfarande vara så att den inte stödjer jusst 1080p direkt, men skulle bli förvånad isåfall. Står på länken att den bara klarar analogt till 1080i och det förklarar det nog.

Olegh: Tänkte samma sak först. Drog tankarna till den där skärmen med inbyggd subwoofer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Förlåt för en fruktansvärd onödig kommentar men.. rubriken liksom, "stor 24-tumsmonitor", finns det små 24-tumsmonitorer då också?

Självfallet inte. Korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Tycker inte den var så snygg pga osymmetriska färger

menar du fåglarna och den blå knappen då eller?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kan ju fortfarande vara så att den inte stödjer jusst 1080p direkt, men skulle bli förvånad isåfall. Står på länken att den bara klarar analogt till 1080i och det förklarar det nog.

Det beror på hur man ser det. Om den kan visa 1920x1200 pixlar på skärmen kan den visa 1920x1080 pixlar progressivt. Bara att det blir "död yta" upptill och nertill.

Frågan är ju dock om den kan hantera en 1080p signal IN, och det vore verkligen katastrofsämst om den inte kan göra det. Anmärkningsvärt är ju att de skrivit ingångarna på analog, vem använder analog utgång från spelare som klarar HD-material?

För övrigt, 1080i räknas väl knappast som Full-HD?

Borde inte finnas en grankotte att den inte klarar 1080p via HDMI..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Synd de valt en sådan där speglande svart plastram. Den blir ju jättebra för att redigera bilder på, eller inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det beror på hur man ser det. Om den kan visa 1920x1200 pixlar på skärmen kan den visa 1920x1080 pixlar progressivt. Bara att det blir "död yta" upptill och nertill.

Frågan är ju dock om den kan hantera en 1080p signal IN, och det vore verkligen katastrofsämst om den inte kan göra det. Anmärkningsvärt är ju att de skrivit ingångarna på analog, vem använder analog utgång från spelare som klarar HD-material?

För övrigt, 1080i räknas väl knappast som Full-HD?

Borde inte finnas en grankotte att den inte klarar 1080p via HDMI..

Precis

Komponentkablar ger väl en likvärdig bild? Man kan väl t.o.m. skrämma upp de i 1080p tror jag - även om stödet för det kanske inte är det bästa.

Finns väl inget som heter Full-HD egentligen? Även om man normalt brukar mena 1080p med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Finns väl inget som heter Full-HD egentligen? Även om man normalt brukar mena 1080p med det.

Det finns iallafall en fräsig logga för Full-HD som brukar sitta på tv-apparater som uppfyller kraven.

Permalänk
Medlem

Ushh...snygg var den iaf inte! Samma desig som på 22"-aren de har. Sitter själv på 2025 från samma serie och tycker den är bra mycket snyggare än denna 24" skärm. Polaren har 24" Dell skärm och det känns som den är flera gånger snyggare än ViewSonic-skärmen. Även om bildkvaliten skulle vara bra hade iaf jag inte köpt en skärm med sån design.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Det finns iallafall en fräsig logga för Full-HD som brukar sitta på tv-apparater som uppfyller kraven.
http://leftlane.se/swec/hd.gif

Heh, sant.
Sitter och surfar på en sådan nu (föräldarnas TV ).

Men är väl bara en marknadsföringsgrej egentligen.

Permalänk
Medlem

Ingen S-IPS panel, alltså helt ointressant för alla som värderar bra bild.

Och den där loggan sitter bara på Sonys apparater om jag inte har helt fel? Och nej "Full-HD" finns inte egentligen, det är bara vad svenssons kallar 1080p.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Att dom inte kan stoppa lysdioder i den istället för rör. Då skulle den dra 1W under användning...

Vilken skarp iaktagelse.

De kunde också öka upplösningen till 35430x14800. Då skulle bilden bli väldigt skarp. Sen tycker jag att de kunde satt priset till 300kr. Då hade den varit jättebillig.

...sen är det inte rör i en LCD.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Full HD begreppet har börjat användas i och med att det finns så många olika upplösningar som igentligen är allt från 800 och uppåt.
Alltså så länge det är HÖGRE än dvd (576 PAL) så kan det klassas som HD Ready. Men som vi vet finns det stora skillnader på både spec. och pris.

Det senaste med FULL HD brukar anses att det klara 1080P, vilket alltså är en 1920X1080 signal, och alla som har något större skärm vet att det funnits länge, det är Plasma och LCD skärmarna som helt enkelt haft en lägre upplösning som tex. 1280x720 (vilket ses som 720P).
Dock är det vanligt att plasmor tar en 720P eller 1024X720 signal och gör om den till 1080i. Olika paneler har även andra upplösningar.

Eftersom dataskärmar oftast är 60hz, även vid högsta upplösning, är det inget svårt just med progressiva, utan då är det istället Millisekunderna (MS) som man tittar på, så att man inte får eftersläpningar.

Drömplasmorna är de som kan visa 1920x1080P där P står för progressiv, men du kan se dubbla priset på samma storlek panel ibland just pga detta.

ontopic.
Kollade på en 20 tummare från Viewsonic, högst dåligt faktiskt. Jag var chockad, min 3 år gamla Sony skärm har bättre betrakningsvinkel.
Så nej, kommer inte bli en sådan.. någonsin för mig.

Angående "rör" han menar att det skall vara LED bakgrundsbelyst?
Det ger mycket jämnare ljusfördelning, men det finns inte så många som använder sig av detta än.

edit: 2000+ ahhh låter bekant, förklara gärna lite, jag undrar lite om de panelerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
...sen är det inte rör i en LCD.

Det är oftast lysrör i en lcd-skärm/tv.

Permalänk
Medlem

hur kommer de sig att den inte klarar 1080p ?:O

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Vilken skarp iaktagelse.

De kunde också öka upplösningen till 35430x14800. Då skulle bilden bli väldigt skarp. Sen tycker jag att de kunde satt priset till 300kr. Då hade den varit jättebillig.

...sen är det inte rör i en LCD.

Kanske inte rör men en iluminerande gas kanske. Precis som lysrör fast annan form. Drar en massa störm och blir varmt. Lysdioder drar knappt nått och producerar därför heller ingen värme.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Hmm....Vad behöver man inte för slags monsterdator för att spela de senaste fps spelen med alla effekter m.m påslaget i den där upplösningen?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Hmm....Vad behöver man inte för slags monsterdator för att spela de senaste fps spelen med alla effekter m.m påslaget i den där upplösningen?

Alltså.. precis.. det här blir jag vansinnig på! Dom släpper nya större skärmar hela tiden men dom måste vrångt öka upplösningen hela tiden också. Visst, utveckling och hög upplösning i all ära, men vem f-n ska kunna spela med dessa skärmar? När datorskärmarna kommer upp i 28" så har vi nått gränsen för vad grafikkort klarar av att visa om vi fortsätter så här. Löjligt och onödigt mycket med andra ord.

Jag sitter själv med en 32" LCD-TV till datorn som kör i 1360x768 och visst kan jag tycka att upplösningen kunde varit lite högre ibland (trots att det är så gott som kantfritt med lite AA redan), men inte fasen vill jag, eller ens kan för den delen, spela i sådanna hutlösa upplösningar som vi börjar se nu. Dessa monitorer kan inte vara bra för gamers, om man nu inte vill byta hårdvara två gånger per år och/eller undvika alla de senaste spelen.

Permalänk

Det är dock inte bara för spel, jag vill gärna ha en skärm som är stor, och också ha hög upplösning. Man har lite mer utrymme på skrivbordet då, får plats med mer program öppna samtidigt etc.
Ang. just den där skärmen, så tycker jag den äldre designen var snyggare, inte alls lika skum fot som den där har, samt mattsvart/silver som färg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Hmm....Vad behöver man inte för slags monsterdator för att spela de senaste fps spelen med alla effekter m.m påslaget i den där upplösningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Alltså.. precis.. det här blir jag vansinnig på! Dom släpper nya större skärmar hela tiden men dom måste vrångt öka upplösningen hela tiden också. Visst, utveckling och hög upplösning i all ära, men vem f-n ska kunna spela med dessa skärmar? När datorskärmarna kommer upp i 28" så har vi nått gränsen för vad grafikkort klarar av att visa om vi fortsätter så här. Löjligt och onödigt mycket med andra ord.

Jag sitter själv med en 32" LCD-TV till datorn som kör i 1360x768 och visst kan jag tycka att upplösningen kunde varit lite högre ibland (trots att det är så gott som kantfritt med lite AA redan), men inte fasen vill jag, eller ens kan för den delen, spela i sådanna hutlösa upplösningar som vi börjar se nu. Dessa monitorer kan inte vara bra för gamers, om man nu inte vill byta hårdvara två gånger per år och/eller undvika alla de senaste spelen.

Monsterdator, vet jag inte direkt om jag vill kalla det, med ett enkelt 8800GTX kort klarar man av dom senaste spelen på en 30" skärm med upplösningen 2560x1600. Vad för processor du använder i den upplösningen spelar inte så stor roll, faktiskt ingen alls då den inte kommer att vara någon flaskhals. All beräkningskraft ligger på grafikkortet allena i den upplösningen.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Discokungen

Mitt 7900GTO klarar av att driva Supreme Commander, med allt maxat utom AA/AF, på 1920*1200 och en extraskärm på 1280*1024. Sen är det ganska CPU-krävande också men det krävs knappast ett extremt grafikkort för att driva spel i 1920*1200, även om det är dubbelt så många pixlar som 1280*1024.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vill ha..., men för dyr

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd

Ja hoppas dom slutar med den fula blanksvarta färgen bara en massa reflexer i ramen.

Det samma gäller tv aparater, Hade köpt en samsung för länge sedan om det inte var för den blanksvarta ramen.

Ser billig och plastig ut + att det blänker i den STORT -

Alu ram ska det vara och då äkta och inte silverfärgad plast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
hur kommer de sig att den inte klarar 1080p ?:O

Om du hade läst vad jag skrivit längre upp så kanske du inte behövt ställa frågan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux