Lön för speltestare?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Lön för speltestare?

Hejhallå alla!

Kanske en lite ovanlig fråga men... Om det är någon här som jobbat med, eller känner någon som jobbat med, speltestande, skulle ni då kunna ge mig en liten fingervisning om hur lönerna ser ut(i Sverige)?

Skulle uppskattas jättemycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2004

Som endast speltestare tvivlar jag på att där finns någon lön, kanske du får behålla var tredje spel eller något liknande.

Ska du däremot recensera spelet krävs det även att du kan skriva, vilket du kan tjäna en slant på.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Nej, det är frågan om jobb på ett större spelföretag(nämner inte vilket), med riktig lön, och jag är tämligen säker på att efter en intervju kommer de vilja ha just mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pastellfärgad man-dungeon.
Registrerad
Apr 2004

Antar att du menar Avalanche?

När jag jobbade som speltestare för EA var lönen knappt 17.5k vilket är helt ok i mina ögon, var även på intervju för Starbreeze och där talade dem om samma lön.

Man bör dock hålla i huvudet att det är mycket dötid, men att du samtidigt kan (som jag) jobba 270h på en månad, så att kolla vad du får i övertidsersättning är nog snarare mer intressant.

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

varför inte fråga på intervjun:confused:

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
Antar att du menar Avalanche?

När jag jobbade som speltestare för EA var lönen knappt 17.5k vilket är helt ok i mina ögon, var även på intervju för Starbreeze och där talade dem om samma lön.

Man bör dock hålla i huvudet att det är mycket dötid, men att du samtidigt kan (som jag) jobba 270h på en månad, så att kolla vad du får i övertidsersättning är nog snarare mer intressant.

Jag har hört lite lösa rykten om att lönen här också ligger kring 17k, så om de frågar lägger jag nog mitt löneanspråk däromkring. Bra att få det bekräftat. Tycker också det är en helt okej lön. Jag bryr mig trots allt inte så mycket om pengarna, det är ju främst en chans att få jobba med ett av mina favoritintressen plus att jag får in en fot i spelbranschen.

Övertidsersättningen kan förstås vara intressant, fast jag har ändå inget emot att typ bo där. Dötid kan ju användas till att lära sig nya saker som man kan ha nytta av senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
varför inte fråga på intervjun

Tja, främst vill jag ju komma dit med i varje fall en liten uppfattning om löneläget. Det underlättar liksom en aning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Övertidsersättningen kan förstås vara intressant, fast jag har ändå inget emot att typ bo där. Dötid kan ju användas till att lära sig nya saker som man kan ha nytta av senare.

Säg det där om tre månader när du jobbat över varje dag och haft ett par veckor med inget alls att göra. Knappast nånting man tar med en klackspark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

duger inte lönen som arbetsgivaren är villig att ge,så är det väl bara att tacka nej till jobbet...eller hade du tänkt att förhandla fram en bättre lön på intervjun?

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
duger inte lönen som arbetsgivaren är villig att ge,så är det väl bara att tacka nej till jobbet...eller hade du tänkt att förhandla fram en bättre lön på intervjun?

Läs:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Tja, främst vill jag ju komma dit med i varje fall en liten uppfattning om löneläget. Det underlättar liksom en aning.

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Läs:

jag läste.
förstog inte vad det spelade för roll bara...vad poängen var.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Om de frågar : Vilken lön hade du tänkt dig?

Så kan de ju vara bra att veta att den ligger runt ~17k?

Laptop : Thinkpad X200S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

väldigt sällan dom frågar vilken lön man hade tänkt sej.
brukar oftast vara dom som styr upp det.
men visst,om frågan dyker upp,så kan det ju vara bra att veta.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Säg det där om tre månader när du jobbat över varje dag och haft ett par veckor med inget alls att göra. Knappast nånting man tar med en klackspark

Jag har haft 12 timmars arbetsdagar med långt mycket värre jobb. Får jag jobbet ser jag också möjligheter för framtiden. Vore väl dumt att gnälla om småsaker då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
duger inte lönen som arbetsgivaren är villig att ge,så är det väl bara att tacka nej till jobbet...eller hade du tänkt att förhandla fram en bättre lön på intervjun?

Jag tror inte du förstår hur det funkar. De kommer gissningsvis försöka bilda sig en uppfattning om mig och hur mycket jag är värd för dem, varpå de frågar; "vad hade du tänkt dig för lön?". I det läget vill jag liksom kunna utgå ifrån en hyffsat vettig siffra. Är vi sedan inte överens får vi förstås diskutera saken och försöka nå en överenskommelse.

Det är inte alls ovanligt att det fungerar så.

edit: I det här fallet fungerar det sannolikt så; har gjort det för andra som jobbar där.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

17k före skatt? tack men nej tack

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pastellfärgad man-dungeon.
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Jag har hört lite lösa rykten om att lönen här också ligger kring 17k, så om de frågar lägger jag nog mitt löneanspråk däromkring. Bra att få det bekräftat. Tycker också det är en helt okej lön. Jag bryr mig trots allt inte så mycket om pengarna, det är ju främst en chans att få jobba med ett av mina favoritintressen plus att jag får in en fot i spelbranschen.

Övertidsersättningen kan förstås vara intressant, fast jag har ändå inget emot att typ bo där. Dötid kan ju användas till att lära sig nya saker som man kan ha nytta av senare.

Tja, främst vill jag ju komma dit med i varje fall en liten uppfattning om löneläget. Det underlättar liksom en aning.

Om du pluggar nån form av speldesign, 3d-design eller liknande ämnen så är det ett jävligt bra tillfälle, för som sagt, det är en ganska STOR fot in i spelbranschen.

Dötid kan man ha mycket av, och då är det bra och företagsamt att sysselsätta sig, problemet är väl snarare att du inte riktigt kan räkna med att bli sysselsatt genom andra, utan snarare bara dig själv.

Detta eftersom studios fungerar hierarkiskt, och en avdelning väntar på att den andra ska vara färdig med något och så vidare. Det är då det blir dötid. Man får helt enkelt tänka på att allt är baserat på deadlines och om du håller din, kan jag garantera att någon annan inte håller sin = dötid

bomber3: vad är en skälig lön om du ska jobba?

att hålla i huvudet är att vara speltestare är ganska okvalificerat då du ska;

* hålla deadlines
* göra som du blir tillsagd
* lära dig nån form av system för bug-rapporter
* skriva bug-rapporter
* vara väldigt flexibel
* tänka utanför lådan...hela tiden
* fatta hur spel är uppbyggda och kunna spela, vilket i sig inte är ett problem om man spelar på fritiden... it's not rocket science...

kan man detta, kan man speltesta IMHO

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Tyckte att lönen var tok för låg föra att sitta och göda häcken och plåga sig genom massa skitspel, för alla spel är inte årets bästa

Nä men hade jag inte haft jobb så kunde jag tänka mig ett sådant

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
Om du pluggar nån form av speldesign, 3d-design eller liknande ämnen så är det ett jävligt bra tillfälle, för som sagt, det är en ganska STOR fot in i spelbranschen.

Dötid kan man ha mycket av, och då är det bra och företagsamt att sysselsätta sig, problemet är väl snarare att du inte riktigt kan räkna med att bli sysselsatt genom andra, utan snarare bara dig själv.

Detta eftersom studios fungerar hierarkiskt, och en avdelning väntar på att den andra ska vara färdig med något och så vidare. Det är då det blir dötid. Man får helt enkelt tänka på att allt är baserat på deadlines och om du håller din, kan jag garantera att någon annan inte håller sin = dötid

Hehe, jag förstår vad du menar.

Jag kan väl inte direkt påstå att jag "pluggar" speldesign eller 3D-design. Däremot är jag intresserad av båda delarna och jag förstår mig också på det rätt bra. Så kommer jag in är det ju ett guldläge att skaffa sig erfarenhet. Sen är det förstås som du säger att man inte kan hänga över axeln på alla andra(och typ bli världens mest irriterande människa ).

Menmen, man får väl se - ska ju komma in först till att börja med. Fast ni förstår säkert varför det där med övertid och dötid inte direkt låter avskräckande. Jag har velat jobba med nåt sånt här länge och då är man ju liksom beredd att anstränga sig.

edit igen; "kan väl inte direkt påstå..." ska det ju stå.

edit:

Citat:

att hålla i huvudet är att vara speltestare är ganska okvalificerat då du ska;

* hålla deadlines
* göra som du blir tillsagd
* lära dig nån form av system för bug-rapporter
* skriva bug-rapporter
* vara väldigt flexibel
* tänka utanför lådan...hela tiden
* fatta hur spel är uppbyggda och kunna spela, vilket i sig inte är ett problem om man spelar på fritiden... it's not rocket science...

kan man detta, kan man speltesta IMHO

Det ska ju absolut inte vara några problem, får lära mig skriva bugrapporter bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pastellfärgad man-dungeon.
Registrerad
Apr 2004

dagens sanning: alla spel är inte årets bästa.

kan säga att jag gick från ett jobb hos icke namngiven datorbutik i sthlm med lön på 14k före skatt till 17k... bara positivt...hehe

till DasIch: hoppas du får det, lycka till

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Klart det inte kan vara roligt hela tiden, då skulle man ju knappt behöva betalt för det.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2001

Det skadar ju inte att prova iaf, skulle det vara tråkigt så är det bara att säga upp sig. Man lever ju bara en gång

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
väldigt sällan dom frågar vilken lön man hade tänkt sej.
brukar oftast vara dom som styr upp det.
men visst,om frågan dyker upp,så kan det ju vara bra att veta.

Har själv fått den frågan på vartenda intervju jag varit på. Lön samt arbetstider är alltid en förhandlingssak.

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
väldigt sällan dom frågar vilken lön man hade tänkt sej.

Du verkar ha varit på många arbetsintervjuer...

System: [Lenovo Y710 | I5 (Skylake) | 16 Gb RAM | 256 Gb SSD | 1 Tb HDD | GeForce GTX 1070]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Jag snackade med en polare som jobbade som speltestare ett tag. Enligt honom var det ett fruktansvärt tråkigt och enformigt yrke som i slutända mer eller mindre ledde till att han slutade spela under en längre tidsperiod.

Arbetsuppgifterna var väldigt mekaniska och kunde ofta bestå i att ta sig över ett hinder eller trycka på en knapp/dra i spak osv under 8h i 10 000 olika vinkar och lägen efter givna protokoll och rutiner, för att se så det inte buggade ur.

Det är möjligt att det finns roligare grejer än så att göra, men jag tror inte du ska förvänta dig att du kommer få sitta och spela igenom färdiga spel

x2 3800+ :: r x950xt :: 2048

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2006

Jag arbetade på QA som testare hos Sega förra sommaren.
Jag jobbade 8 timmar om dagen ocht tjänade 8 pund i timmen vilket är ca: 120 kr. Det går även att arbeta nattskift, då tjänar man några kronor extra.

Oftast blir man placerad på ett spel (Jag arbetade med Medieval 2: Total War)
Och utför ett flertal olika rapporter där man går igenom bugar, balancering och kvalitetförsäkringar. Jag arbetade endast 3 veckor eftersom det var mer av ett sommarjobb.

Att tro att man bara sitter och spelar är helt fel!
Precis som ni sagt gäller det att tänka utanför själva spelet. Man måste se på spel som en produkt och förstå hur utvecklarna tänker. Därför komunicerar man ofta med utvecklarana, att vara speltestare kan även vara början på en karriär som spelutvecklare.

Visst är det ett roligt jobb jämfört med otroligt mycket annat, men att spela om ett spel tills man är i princip hjärntvättad är ingen direkt höjdare.

Förövrigt så rekryterar dem de flesta ungdomarna från lokala Arkadhallar

Cpu: AMD Athlon 4600 X2 Ram: Corsair 2040 DDR2 Graphics: GeForce 8800 GT Alpha Dog Edition Power: Hiper 580W Storage:2x Westen Digital 250GB / 500GB Chassi: Apevia X-Plorer Black.
PSN: huxs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pastellfärgad man-dungeon.
Registrerad
Apr 2004

skrivet av Call:

"Jag snackade med en polare som jobbade som speltestare ett tag. Enligt honom var det ett fruktansvärt tråkigt och enformigt yrke som i slutända mer eller mindre ledde till att han slutade spela under en längre tidsperiod.

Arbetsuppgifterna var väldigt mekaniska och kunde ofta bestå i att ta sig över ett hinder eller trycka på en knapp/dra i spak osv under 8h i 10 000 olika vinkar och lägen efter givna protokoll och rutiner, för att se så det inte buggade ur.

Det är möjligt att det finns roligare grejer än så att göra, men jag tror inte du ska förvänta dig att du kommer få sitta och spela igenom färdiga spel "

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuXs

Oftast blir man placerad på ett spel (Jag arbetade med Medieval 2: Total War)
Och utför ett flertal olika rapporter där man går igenom bugar, balancering och kvalitetförsäkringar.

Att tro att man bara sitter och spelar är helt fel!
Precis som ni sagt gäller det att tänka utanför själva spelet. Man måste se på spel som en produkt och förstå hur utvecklarna tänker. Därför komunicerar man ofta med utvecklarana, att vara speltestare kan även vara början på en karriär som spelutvecklare.

Visst är det ett roligt jobb jämfört med otroligt mycket annat, men att spela om ett spel tills man är i princip hjärntvättad är ingen direkt höjdare.

instämmer till fullo, har fortfarande backlash och orkar typ bara spela DoW.... allt annat suger för mycket energi...

det är mekaniskt och allt görs, ska göras efter kontrollscheman, när projekten kommer igång har man sällan tid att leka med spelet, utan då är man istället stressad som fan att inte vara sist med nåt och få skit för det...

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Mar 2002

1 kr per bug... det är väl rimligt?

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuXs
Precis som ni sagt gäller det att tänka utanför själva spelet. Man måste se på spel som en produkt och förstå hur utvecklarna tänker. Därför komunicerar man ofta med utvecklarana, att vara speltestare kan även vara början på en karriär som spelutvecklare.

Lite nyfiken bara, i hur stor utsträckning brukar man kunna kommunicera med spelutvecklarna? Det jag funderar på mer specifikt är om man kan gå in och visa framfötterna lite, att man verkligen tar intresse i utvecklingen och visar att man kanske har något att tillföra.

Annars så, jo, jag har också hört att det är mycket "mekaniskt". Man ska väl inte räkna med att få betalt för att ha roligt. Fast som med alla jobb blir det väl också mycket vad man gör det till. Ett av de "roligaste" jobben jag haft var en sommarjobb för många år sedan där jag i princip sorterade papper i ett arkiv. Helt makalöst enformigt men det var så skön stämning på arbetsplatsen att det ändå var roligt att gå dit. Bara en sån enkel grej gör ju rätt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
17k före skatt? tack men nej tack

gör man något som man älskar så kan det vara värt den låga lönen, finns många som våndas av att gå till sina jobb varje dag, vissa har jäkligt bra lön då oxå!

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Nov 2002

Avalanche är enligt syrran ett kanonställe att jobba på. Antar att det är dit OP tänker söka?

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch

Annars så, jo, jag har också hört att det är mycket "mekaniskt". Man ska väl inte räkna med att få betalt för att ha roligt. Fast som med alla jobb blir det väl också mycket vad man gör det till. Ett av de "roligaste" jobben jag haft var en sommarjobb för många år sedan där jag i princip sorterade papper i ett arkiv. Helt makalöst enformigt men det var så skön stämning på arbetsplatsen att det ändå var roligt att gå dit. Bara en sån enkel grej gör ju rätt mycket.

Varför ska man inte räkna med det? Vad är det för uppfattning om arbete ungdomar har nu för tiden?
Jag är utbildad byggingenjör och jag "får betalt för att ha roligt".

Mish mash! Iväg och titta på de möjligheter tlll roligt arbete som finns i samhället. Sitt inte och tro att det enda som är roligt är att bli speltestare för vad jag förstår på de arbetsbeskrivningar som postats här så kommer du bli trött på uppgiften fortare än du tror.

Jag har dessurom extremt svårt att tro att man blir spelutvecklare bara för att man sitter och rapporterar buggar x antal år. Tittar man på de utbildningsprogram som finns på olika universitet så är det 120 - 180 poäng som gäller. Så en nyutexaminerad spelutvecklare lär knipa den platsen före en outbildad speltestare.

(Don't) Pay attention to the parenthesis.