Hjälp med minnen till mitt Asrock K7NF2-RAID (Dual channel)

Permalänk
Medlem

Hjälp med minnen till mitt Asrock K7NF2-RAID (Dual channel)

Jag har ett K7NF2-RAID-moderkort som jag hittills kört 2 x 512 MB RAM i, men så tänkte jag att jag skulle uppgradera till 2 GB.

Därför köpte jag en 1 GB-modul till och slängde in, men se det ville sig inte alls. Datorn bootade inte.

Sedan började jag kika runt lite på nätet och upptäckte då detta med dual channel. Detta är något som jag villigt erkänner att jag inte har så jättekoll på, men har fattat så mycket som att det är bra.

Kruxet är att mitt moderkort har 3 minnesplatser (bild: http://bilder.prisjakt.nu/bild.php?p=36027&st=2 ), och enligt manualen så skall det klara upp till 3 GB minne.

Jag tycker att jag har testat de flesta kombinationer utan att få datorn att boota. Som jag har förstått det hela, så borde det kunna fungera om man har samma minnesmängd i de olika kanalerna, d v s 1 * 1GB i ena och 2 * 512 i den andra. Stämmer detta måntro?

Eller finns det något annat sätt att köra med alla tre minnesplatser fyllda?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

Hur snabbt kör du minnena? Min K7NF2 vägrade gå i 200 med tre moduler. Prova gå ner till 166 ifall du kör i 200.

Inte direkt nån lösning på ditt problem, men en anledning till det kanske.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk

har du provar att sätta 1 gb stickan i första porten det kan annars vara problemet...

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Medlem

Jag prövade en massa kombinationer innan moderkortet helt sonika lade av. Ett litet poff-ljud efter en omstart, och moderkortets saga var all.

Nåväl, ett nytt är beställt, och jag kanske tar den lätta vägen och köper ett till minne på 1 GB, så vet jag att det funkar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD