Foxconn lanserar Geforce 8400 GS-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Foxconn lanserar Geforce 8400 GS-grafikkort

Tillverkaren Foxconn har idag lanserat två grafikkort i den nya Geforce 8400-serien. Geforce 8400 GS är tänkt för budgetmarknaden och dessa två kort från Foxconn har bland annat en hdtv-utgång samt Nvidias Purevideo-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer kosta under 1000kr hoppas jag ?_?

Permalänk
Medlem

Det där kortet såg ju nästan litet ut jämnfört med vanliga. Syd att kortet hade en fläkt, men kanske kommer i någon passiv variant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Geforce 8400 GS är tänkt för budgetmarknaden och dessa två kort från Foxconn har bland annat en hdtv-utgång samt Nvidias Purevideo-processor.

Vad är en HDTV-utgång för något?

Lite sugen på det här. Satte in ett nVidia 7300LE kort i HTPCn men upptäckte att den inte fixar att visa Vistas MCE i 1080p ... Något irriterande (trodde det var omöjligt för något PCI-E grafikkort att inte fixa det).

Detta skulle kanske fixa det?
Passivt måste det bli, om man så får fixa det själv - blir lätt dyrt då bara.

Permalänk
Medlem

Löjligt att inte sätta passiv kylning på ett sånt sketkort från början... :/

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad är en HDTV-utgång för något?

Lite sugen på det här. Satte in ett nVidia 7300LE kort i HTPCn men upptäckte att den inte fixar att visa Vistas MCE i 1080p ... Något irriterande (trodde det var omöjligt för något PCI-E grafikkort att inte fixa det).

Detta skulle kanske fixa det?
Passivt måste det bli, om man så får fixa det själv - blir lätt dyrt då bara.

Menar väl HDMI?

I alla fall, klarar det här kortet att själv "hantera" HD, så är det ju bra för HTPCs..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

a new generation mainstream graphics card designed for realistic gaming and high definition video quality.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Så skriver _alla_ tillverkare, att det är något nytt och revolutionerande..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det här kommer nog vara det bästa man kan få just nu för ett HTPC, med HDMI out o purevideo

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Hur lågt för de gå egentligen? Jag trodde DX10 var något för de lite värre datorerna men de menar väll inte att man ska kunna använda alla Vistas effekter med det där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Det här kommer nog vara det bästa man kan få just nu för ett HTPC, med HDMI out o purevideo

Precis min tanke Inget man sätter i spelburken direkt - men en vistabaserad HTPC skulle det inte sitta fel i

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

men ingen hdmi, suck, NÄR kommer ett kort GJORT för HTPCn, med PASSIV kylning, låg eller i alla fall mindre profil.
Kanske den här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334401

är bra i alla fall? kostar 1300 men är ju bättre än denna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Det här kommer nog vara det bästa man kan få just nu för ett HTPC, med HDMI out o purevideo

Purevideo är väl fortfarande inte gratis?
Tacka vet jag atis avivo:-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Menar väl HDMI?

I alla fall, klarar det här kortet att själv "hantera" HD, så är det ju bra för HTPCs..

Finns ingen på bilden i alla fall, men kanske är någon prototyp.

Undrar hur det är med att hantera HD, och vilken upplösning de räknar som HD.

Permalänk
Medlem

Lågprofil och två digitala utgångar vore något. Exempelvis DVI+HDMI.

Åtminstone om man vill ha en smidig datanmaskin och två skärmar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
men ingen hdmi, suck, NÄR kommer ett kort GJORT för HTPCn, med PASSIV kylning, låg eller i alla fall mindre profil.
Kanske den här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334401

är bra i alla fall? kostar 1300 men är ju bättre än denna?

Men är du dum eller, tror du inte själv att dessa kort kommer att säljas passiva. Kan slå vad om att Gainward eller Asus kommer med ett passivt sådant. Det här är det "första" kortet, eller just det som swec har valt att visa, det betyder inte att alla 8400gs kommer vara fläktkylda!:)

Permalänk
Medlem

Att vara dum är väl och ta i.
Jag skrev om ett kort som uppfyller samtliga krav alltså HDMI (finns ingen på GS versionen) OCH passiv med Low-profile helst.
Som jag vet så är även 8600 GT även ett vassare kort, så 8400 GS borde komma under tusenlappen för att ens vara intressant.

Permalänk
Avstängd

Synd att det inte är passivt kyld.

8400 är budgetkort? Trodde 8600 var det.
Kanske är det bättre med en integrerad Intel GMA än 8400?

Hört att Intel ska göra riktiga grafikkort snart. Hoppas det, för jag kommer nog ditcha Nvidia och ATI för Intel då.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

varför kommer du ditcha dem för intel?

Permalänk
Medlem

cuz intelz will be teh pwnz0rzz!11!!1one

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Men vad har hänt med Geforce 8200? Har Nvidia släppt 200/600/800/900 och använder 400/600/800/900 istället? Men det är klart vi har ju sett avarter med Geforce FX 5 serien där det fanns hela spannet.

Nu har de å andra sidan utrymme att strama åt prestandan ytterligare i en kommande Geforce 8300/8200 för små htpc-varianter

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Den här gången gjorde de ju så att gf8500 fick vara budgetkortet (G86) istället för förra generationen då budgetkortet var 7300 från början väl?
lite jobbigt att de olika varianterna av budgetkort benämns med siffror nu med GS på slutet för alla, smidigare om de bara hade olika ändelser.
IAF så är ett gf8400 ett gf8500 med halva minnesbussen (64bit), gf8300 tror jag är ett gf8400 med halva antalet streamprossessorer (8st). gf8200 är jag inte riktigt säker på, men kan vara ett gf8300 med långsammare minne, eller tom halva bussen igen?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Jag tror det här kan bli ett ganska trevligt kort i kontorsdatorer med Vista och htpcs om det klarar av att koda av hdtv lika bra som 8500/8600- serien.

PurevideoHD ingår i Forceware- drivrutinerna medan PureVideo är en mpeg2- accelererare som kostar pengar. Varför man namnger dem så lika vet jag inte. Är även osäker på om Purevideo behövs när man har PurevideoHD?

Permalänk
Medlem

Grymt att 8400 kommer att ha förenade shaders vilket jag har för mig att 8500 serien inte har.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Löjligt att inte sätta passiv kylning på ett sånt sketkort från början... :/

Jag håller med dig fullt och hållet, men jag antar att det pga dom vill hålla kostnaderna nere och göra kortet så billigt som möjligt. men en passiv variant lär utan tvekan komma för ett par hundralappar mer än vad det här kortet kostar.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Jag håller med dig fullt och hållet, men jag antar att det pga dom vill hålla kostnaderna nere och göra kortet så billigt som möjligt. men en passiv variant lär utan tvekan komma för ett par hundralappar mer än vad det här kortet kostar.

Jag tyckte samma sak som z3p70r och tänkte mig inte för att passivt betyder inte billigare. Dt är ju inte bara att skita i fläkten så är det passivt(såvida man inte vill steka ägg på kortet). Däremot har passivt kylda budgetkort varit förhållandevis billiga jämfört med de dyra passivt kylda medelprestandakorten såsom Gf 7950GT och 8600GTS.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Varför skulle passiv kylning vara dyrare att producera? Det är ju aktiv kylning, minus fläkten. Lär ju inte krävas någon monsterflens att kyla den där.

Iallafall lär fläkten vara knäpptyst. Alla små fläktar låter inte

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Varför skulle passiv kylning vara dyrare att producera? Det är ju aktiv kylning, minus fläkten. Lär ju inte krävas någon monsterflens att kyla den där.

Iallafall lär fläkten vara knäpptyst. Alla små fläktar låter inte

Det är metallen som kostar. Det är löjligt lite metall i den där kylaren som sitter på nu.

Permalänk
Medlem

Krävs mycket mer design, bearbetning och matrial för att få till en passiv kylare. Nackdelen med en passiv kylare är dock att den tar mer plats (iaf för värre modeller), måste finnas utrymme på moderkortet mot t.ex. minnesplatserna. Något som kan bli problemtiskt för de som vill ha mindre htpc-system. Dessutom kan det bli varmare i burken med en passiv kylning, dock inte alltid. Nackdelarna gör kanske att passivt kylda grafikkort idag inte är ofta dyrare än de som är aktivt kylda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
varför kommer du ditcha dem för intel?

Förmodligen för att Intel delar med sig av källkoden till sina drivrutiner.