- Behöver tips på skräck-filmer!

Permalänk
Medlem

- Behöver tips på skräck-filmer!

Hej, jag ska snart åka till andra sidan Sverige (östra sidan) till min flickvän, och hon blir rädd av "ryckiga skräckfilmer", så som Grudge, One Missed Call etc.

Därför har vi pratat om att jag ska fixa några filmer innan jag åker dit, så nu behöver jag eran hjälp på alla möjliga tips! Det ska inte vara någon "stel", utan det får vara någon film med mycket ryck i.. Massa blod och sådär kvittar, det är inte det som får än att rycka till precis.

Jag gör en lista på vad för filmer ni inte behöver tipsa om!

- The Grudge (Sett både amerikanska och Japanska versionerna)
- One Missed Call
- The Descent
- Wrong Turn (Kommer inte ihåg om det var ryckfilm, men iaf)
- Hide And Seek (Detta var väl en liten ryck film?)

Det är väl dom, mer kan jag inte komma på just nu.. Vet inte om hon sett The Exorcism Of Emily Rose. Det får jag kolla upp..

Kom igen! Bomba mig med filmtips!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Ravenous. Ryck, atmosfär, blod och handling. Världens bästa skräckfilm, enligt mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ravenous. Ryck, atmosfär, blod och handling. Världens bästa skräckfilm, enligt mig.

bra skräckfilm är faktiskt the shining

Permalänk
Hedersmedlem

Dark Water diggar jag. Finns både en japansk och en amerikansk version, den amerikanska har jag inte sett. Enligt IMDB skall den amerikanska versionen inte vara sådär jättebra: http://www.imdb.com/title/tt0382628/

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Poltergeist 1 och 2 är dem bästa skräckfilmerna jag har sett.
Angående 3an så tycker jag att slutet förstör hela filmen
(Heather O'Rourke som gestaltar Carol Anne dör innan inspelningen blev klar så dem fick slänga in ett trams-slut)

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988

Permalänk

Hostel är bra. 2:an är på bio nu också.

Permalänk
Medlem

Shining (redan sagts), exorcisten (funkar bra för mig ) och även evil dead (även om den är dålig och lite småtafflig så är det den film som skrämt mig mest)

Permalänk
Medlem

The hills have eyes remaken lagom sjuk och blodig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta om en bra skräckfilm som inte anses vara "skräckfilm" för att den är äcklig, som Saw till exempel =/.
The Shining var ju riktigt bra men den har man sätt så många gånger så det är inte samma känsla längre :(.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Då måste man ju även se The hills have eyes 2.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Evil Dead har jag, inte allt för snygga effekter i den, men kanske kan dra med den ändå för lite ryck.

Det ser lovande ut, ska ta en titt på alla nämnda filmer.
The Shining har jag sett, kommer ej ihåg hur ryck den är.

Nåväl, fortsätt med tips! Man kan inte få för nog av det

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag skulle gärna vilja veta om en bra skräckfilm som inte anses vara "skräckfilm" för att den är äcklig, som Saw till exempel =/.
The Shining var ju riktigt bra men den har man sätt så många gånger så det är inte samma känsla längre :(.

Som sagt: Ravenous. Den har blod, iofs, men det är inte det som gör det till en skräckfilm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag skulle gärna vilja veta om en bra skräckfilm som inte anses vara "skräckfilm" för att den är äcklig, som Saw till exempel =/.
The Shining var ju riktigt bra men den har man sätt så många gånger så det är inte samma känsla längre :(.

The Eye!

On: Alla kassa regissörer som inte vet hur man skapar rätt stämning lever ju på "ryck". Borde inte vara så svårt att finna en hel drös av dessa.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

rankko: Precis så tycker jag med, men eftersom trådskaparen frågade efter hoppa-till filmer så är det väl det vi får bidra med. Jag lägger till The Thing och Day of the Dead.

The Thing från 1981. Igen, det finns mer än hoppa till. Genom hela filmen syrar en känsla av paranoia och otrevlig atmosfär. En speciell scen i filmen är så jävla atmosfärisk så man sitter verkligen fast på stolen. Samt att filmen, precis som Ravenous, faktiskt innehåller en del blod... Den näst bästa skräckfilmen enligt mig. Hoppa-till, handling, atmosfär och blod.

Day of the Dead från 1985. Denna har en del ryck den med, men om det BARA är ryck du är ute efter kan du nog skippa denna. Handlingen ligger snarare på totalt avsaknad av hopp och en blek framtid där det inte finns något lyckligt slut. En av världens mörkaste filmer, kanske.

Lägger till lite:

Amerikansk Varulv i London från 1981. Enligt mig överlägsen The Howling, som kom samma år. Denna filmen är nog perfekt för en kväll med tjejen då den har mycket humor samt är en perfekt rysa och hoppa-till skräckis.

Permalänk
Medlem

The Descent

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Jag gör en lista på vad för filmer ni inte behöver tipsa om!

- The Grudge (Sett både amerikanska och Japanska versionerna)
- One Missed Call
- The Descent
- Wrong Turn (Kommer inte ihåg om det var ryckfilm, men iaf)
- Hide And Seek (Detta var väl en liten ryck film?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
The Descent

Läste du trådinlägget?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Låter bra det här, Ravenous och The Thing blir de till att fixa iaf, dom låter väldigt lovande, sedan får jag kika på lite av andra nämda titlar på iMDb och se om det står något bra om dom.

Tack för tipsen allihopa

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Wes Cravens New Nightmare

och

Wes Cravens WIshmaster 1-4

Är bara att rekommendera

Permalänk
Avstängd

Dead silence , unrest, reaker , wolf creek , rest stop , Besatt , Blair witch (mest rolig dock)

Permalänk

Hur gör ni för att komma i stämning för en skräckfilm?
Har aldrigt blivit rädd för någon film (undantaget "It" som jag såg när jag var 9 år...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kollade på originalversionen av Dark Water och den tyckte jag var riktigt bra.
Lite samma sorts stämmning som i the shining ibland tycker jag.

Kanske räknas de inte som skräckfilmer, men "the Cube" och uppföljarna tycker jag är lite intressanta. Riktigt obehagliga om man har lite lätt klaustrofobi... (Filmerna är lite groteska ibland dock..)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Blair Witch Project är ju ett stort skämt imo..

Ska kolla på övriga titlar som skrivits sedan sist.
Får se om något är att hänga i granen, får hoppas på det

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

the grudge 2, inte lika bra som första, men ändå

dessutom finns ju Freddy vs Jason och The Hitcher, men det är nog bara jag som blir rädd av dem. Jag är lite känslig

Permalänk
Medlem

Ringu, Ringu 2, Ringu 0, The Eye. Kanske är stelt, men när det väl "rycker" så gör det så ordentligt :P.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Läste du trådinlägget?

Afan, måste ha skippat den när jag läste. My bad.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Event Horizon- satt på helspänn hela filmen

An American Haunting - läskig den med.

The Hills Have Eyes - antar att orginalet är bättre än remaken. Men jag gillade remaken också, faktiskt läskig.

Permalänk
Medlem

Shutter kanske

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Hur gör ni för att komma i stämning för en skräckfilm?
Har aldrigt blivit rädd för någon film (undantaget "It" som jag såg när jag var 9 år...)

Det är för att det finns ytterst få skräckfilmer som är bra. Men om du släcker ljuset och sjunker ner framför Breakfast at the Manchester Morgue* en sen kväll ska du nog se att det blir bot på ditt problem!

* Inte så mycket en hoppa till skräckis.

Permalänk

Jag får väl dra till med något då:

Kairo (eng: Pulse) http://www.imdb.com/title/tt0286751/

Såg den igår. Den är lite i stil med Grudge, dock inte handlingen då.
Innehåller många väldigt obehagliga scener, klippningen är lite hoppig ibland så att saker ser ut att röra sig väldigt onaturligt. Också väldigt mörk film vilket bidrar med väldigt mycket.

Kan vara svårt att förstå handlingen, men när filmen är slut så är det nog förmodligen klart. Filmen är lite drömlik, definitivt inte de vanliga "stänga badrumsskåp, musiken sväller... Inget där, musiken tystnar, person vänder sig om, WHAM!" Hollywoodskrämseltaktiken.

Den är ju japansk men det går nog att hitta med engelska subtitles. Se inte den amerikanska remaken, den är väldigt mycket billigare och mera standard. Tar bort mycket från originalet.

EDIT: Den här skall visst vara riktigt bra också:

Ôdishon (Audition)

http://www.imdb.com/title/tt0235198/

"Widower takes an offer to screen girls at a special audition, arranged for him by a friend to find him a new wife. The one he fancies is not who she appears to be after all..."

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Ôdishon (Audition)... ditiriditiriditiri.... (ni som sett den fattar)

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >