Vinn nätagg från Seasonic

Att lära sig av andras missar

Permalänk
Melding Plague

Att lära sig av andras missar

Det är mycket att tänka på när man ska köpa ny hårdvara. Det är inte enbart socklar, minnesstandarder och liknande att hålla reda på utan även designmissar och andra problem att undvika. Vad kan man lära sig av andra?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi är för dumma för att lära oss av andras misstag, annat som säger emot det är bara inbillning

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Härlig läsning, skrattade gått åt den lossnade nordbryggekylaren. Tack för den.

Kan väl inte komma på några jättespännande missar förutom alla DOA:s man fått. En kul grej är kanske första generationens Antec Sonata som hade felkopplade usb-portar i fronten. Om man kopplade moderkortet till dessa portar fungerade de inte och man var tvungen att klippa av en utav sladdarna till fronten för att de skulle fungera. Felkopplingen kunde dessutom skada moderkortet om man inte gjorde modifieringen, i mitt fall ledde det till att ena kanalen på moderkortets inbyggda ljudkort dog (jag är dock inte hundra på att det är därför). Det var en designmiss...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla in 12v från nätagget till moderkortet innan du börjar bli vansinnig på att datorn inte vill starta upp!

Permalänk
Medlem

Finns det något värre än (gamla) sataportar? De sitter inte ens fast. Det sägs att SATA designades med stor influens från USB. USB har 4st hakar som håller fast i hanen. SATA har inte en enda.

Jag tycker att SATA är riktigt bra som kabel men kontakterna är skit.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

pilla INTE på "voltändrar'n" på baksidan av nätagget när datorn är igång... det börjar lukta bränt då ^_^

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

En sak som retar gallfeber på mig är dessa tusen små kontakter till
frontpanelen, alltså på/av-knapp, LED och allt vad det kan vara.

Varför finns det ingen smart lösning där, en standard med en kontakt eller så?

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig och intressant artikel.

Något dumt jag gjorde för ett par år sen var att jag bar mitt Antec 1080AMG liggandes med sidofläkt-hålet uppåt. Det duggade lätt och av någon anledning (:D) så kom det in vatten på moderkortet och sen var det bara att köpa nytt.

Något annat otroligt dumt jag gjorde med samma chassi var att jag sågade ut ett hål för en fönsterruta i taket, något som jag ångrar än i dag. Då var det väldigt tufft, men idag har jag ett förstört chassi till en potentiell server.

Ens smak på vad som är snyggt och inte har ju minst sagt förändrats... Nu har jag kört fyra olika Lian Li sedan dess och skulle aldrig komma på tanken att skära i dem

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge

Våran hempc har faktiskt en hel kontakt för hela frontpanelen men det var första gången som jag har sett det

Permalänk

IDE/Pata uttagen i äldre datorer och gamerporten skrivarporten då på den tiden det inte fanns en skyddande ram runt utan pinnarna var helt öppna så man kunde koppla fel eller böja de.

även ide kablen går att vända på fel håll

fdd ? kablen till disketstationer är rätt jobbig. man tänker sig för en extra gång innan man sätter in den om man nu använder diskett.

mus/tangentbord porten borde ha bättre kontakter.. alltid att det blir glapp där i efter man flyttat datorn några gånger. sen att den ovane ochså får för sig att shifta kabel därimellan så inget funkar. det borde gå att göra en simpel krets som håller reda på vad som är inkopplat i vilken port isf skulle det bli mer idiot säkert.

3 och 4 pinns fläktar folk kopplar in bägge uttagen smart liksom.

vissa moderkort har idiotiska plaseringar av NB och vissa kontakter. man måste slita bort både CPU GPu'n och lite annan lulllull för att komma åt

sen distanserna till moderkortet är ju en sak alla har gjort fel på..

bra skrivit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Finns det någon lösning åt det där med att slinta med skruvmejseln?
Antar att det enda man kan göra är att
1. Se till att va ordenligt vaken/koncentrerad.
2. Skruvmejseln bör passa skruven ordentligt.

Jag har själv varit nära med att slinta till, men som tur är har jag inte skadat nått ännu.
Ifall ni har några ideer ni vill dela med er så passa på och skriv dessa så kanske denna risk inte förekommer lika ofta bland oss!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeker
pilla INTE på "voltändrar'n" på baksidan av nätagget när datorn är igång... det börjar lukta bränt då ^_^

Jag gjorde det när datorn var avstängd och det luktade bränt ändå...

Permalänk
Medlem

Inte så allvarligt fel men man blir lite nervös... När jag pillar i datorn och har dragit ut strömsladden. När jag äntligen är klar och trycker på powerknappen och inget händer... "Va f*n, vad har jag nu sabbat?" är första tanken innan jag inser att strömsladden inte är inkopplad.

Och att pilla i datorn när den är igång är ingen höjdare, speciellt inte under ett mörkt bord. När man tex råkar försöka sätta en strömkontakt till en hårddisk uppochner.. "poof".... oops

Men inte lär man sig av dessa misstag utan fortsätter att göra samma saker... om och om igen

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeker

Been there done that

Man kan säga att herr Pappa inte var en glad gubbe den dagen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge

mm mycket dåligt...

skiter i att koppla in grejerna med dessa 3434 små pluppar som ska sättas fast.
dåliga manualer e det 99% av gångerna.

en stor till power.reset,hdled,powerled etc e det svårt för tillverkare att göra en kontakt?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Hehe, känner igen mig i situationen då man ska ta loss cpu-kylaren och slinter med skruvmejseln så man krossar ett litet ytmonterat motstånd. Tur att Epox var snälla och skickade mig ett nytt pyttelitet motstånd som min bror kunde löda fast.

Jag har lärt mig mycket av andras misstag, genom att bland annat läsa igenom misstagstråden. Mycket rolig läsning samtidigt som man lär sig att undvika vissa grejer eller tänka på en del saker innan man monterar ihop sin dator.

Kan säga att jag haft en del svettiga tillfällen då man varit rädd att man gjort sönder något. Bland annat när jag som tidigare nämnt drog skruvmejseln i moderkortet. Eller när jag med en hastig rörelse med armen lyckades putta iväg processorn så den flög över bordskanten och föll mot golvet. (Lärde mig använda en sån fin kartong för processorer.) Jag var riktigt rädd att den hade gått sönder eller att några pins hade böjts, men allt funkade perfekt då jag monterade ihop allt igen. Har också, tack vare min bror, lärt mig att man inte ska försöka kortsluta alla tänkbara pinnar på moderkortet för att hitta PWR_ON. Rökt nätaggregat samt bränt moderkort. (visserligen riktigt gamla prylar).

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

En sak som jag alltid kolla två ggr är när man ska dra åt den där processor klämman, VARFÖR är man tvungean att spänna den så hårt, är fan rädd att man har monterat den fel varenda gång ^^

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Var ju klantig nog och vara trött då jag satte i min nuvarande CPU, så jag använde lite våld och böjde 3-4 pins på undersidan. Fick givetvis panik då det kostat oersättlig kosing, stiftpennan räddade dagen dock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
En sak som jag alltid kolla två ggr är när man ska dra åt den där processor klämman, VARFÖR är man tvungean att spänna den så hårt, är fan rädd att man har monterat den fel varenda gång ^^

Tror alltid jag är påväg att ha sönder något då

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats böja pinsen i min gamla P4 2,4Ghz(533 Northwood). Hur lyckades jag med detta? Enkelt, jag tryckte in processorn i sockeln och startade datorn men ingen reaktion. När jag drog ur cpu:n så såg jag böjda pins och blev förskräckt. Tankarna flög i huvudet att jag var tvungen att köpa en ny provisorisk dator(ty cpu på 478-socklar såldes inte då eller rättare sagt var dyra). Det handlade bara om 10-15 pins som var i ett par rader. Inget att förlora och jag tog en knappnål och med lite tålamod böjde jag tebaks pinsen och processorn funkade prima. Egentligen är det inte så konstigt eftersom pinsen ska skapa kontakt till sockeln och om de inte är spiraka(vilket de inte var efter min behandling) är irrelevant.

Mao böjer man pinsen så är det enda man behöver oroa sig för ärr att en av pinsen försvinner eller lossnar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

En sak jag inte kan förstå är att de valde att designa USBportarna lika dana på båda sidor, varför kunde de inte göra som firewirekontakterna? hur många gånger har man inte satt en USBkontakt uppochner. Inte för att det tar så lång tid att byta men om man räknar ihop alla miljontals gånger man sätter in USBkontakter blir det en hel del.

En annan korkad grej är att de har designat grafikkort uppochner. Asus släpte ju för ett tag sen ett grafikkort vänt rätt väg (dvs med gpun uppåt) men sen dess har jag inte hört nått om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Vi är för dumma för att lära oss av andras misstag, annat som säger emot det är bara inbillning

Läste en gång följande:
En vis man lär sig av andras misstag.
En smart man lär sig av sina egna misstag.
En dum man lär sig aldrig av några misstag.

Inte undra på att det är sällsynt att någon blir kallad vis

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
En annan korkad grej är att de har designat grafikkort uppochner. Asus släpte ju för ett tag sen ett grafikkort vänt rätt väg (dvs med gpun uppåt) men sen dess har jag inte hört nått om det.

Men borde inte det ta enormt mycket plats att ha GPUn face-up?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN

Tror inte precis att det är en slump att dom sitter så...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN

Oh, jag blir helt kallsvettig bara jag tänker på det.
Dels så tror man att moderkortet ska knäckas, och att man ska slita loss hela sockeln från sin plats!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag har också haft en lös kylfläns, Det gällde dock grafikorts flänsen

Jag satt och spelade och märkte av några små artefakter några sekunder senare frös spelet och jag stängde fort av datorn, öppnade burken och till min förvåning hängde flänsen i fläktsladden Det är ett fx5900xt kort som också har en värdelös fläkt den börjare krångla redan efter 2 år efter köp och jag oljade den med symaskins olja som funkade effektivt i ca en månad. Numera måste jag starta igång fläkten manuelt och jag har bränt mig otaliga gånger kortet kämpar på riktigt bra ennu och jag är förvånad att gpun inte har smält lr tagit någon märkbar permanent skada.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade sönder ett grafikkort när jag skulle plocka bort det. Den där pluttiluppen som håller fast grafikkortet har en tendens på vissa moderkort att sitta helt åt..... Så jag råkade slinta och och dra dän en spole Dock gick det åtgärda men kul var det inte

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Tror inte precis att det är en slump att dom sitter så...

- Men det kan väll inte finnas någon större fördel med att ha allting neråt?

...värmen ska väll endå uppåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Men det kan väll inte finnas någon större fördel med att ha allting neråt?

...värmen ska väll endå uppåt

vänd chassit upp-och-ner om det stör dig;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180

Jag skulle snarare säga att vi är för godtrogna. En mycket vanlig attityd är "...det händer inte mig".

/Axel

Permalänk
Medlem

Min polare lyckades med att böja _en_ pinne på processorn när han satte den i sockeln. Jag förstår inte hur man kan lyckas med det, den såg helt ok ut när vi tittade på den innan.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.