Att lära sig av andras missar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
En sak som retar gallfeber på mig är dessa tusen små kontakter till
frontpanelen, alltså på/av-knapp, LED och allt vad det kan vara.

Varför finns det ingen smart lösning där, en standard med en kontakt eller så?

ASUS har ju en halvsmart lösning, Q-connector. Man kopplar först in alla kablar till den och sedan sätter man bara på den på moderkortet. Jag tycker den underlättar en hel del iallafall.

http://www.ixbt.com/mainboard/asus/m2n32-ws/q-connector.jpg

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk
Medlem

Q-connectorn är en superbra lösning. Jo man lär sig ju av sina misstag beroende på varje misstag då. Det värsta jag gjort är att ta isär en 15" tft skärm helt då, även själva foten (med ström grejerna i) och sen tänkte ja se om den funkade, och så klart ska man INTE hålla i jorden ifrån strömagget i skärmen som jag då gjorde. Värsta stöten jag varit med om i hela mitt liv, vet inte om man kan dö av det men tänker inte prova igen. Fast gillar man äta metall kan de vara bra, hade en metall smak i munnen resten av dagen.

/Henke

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Q-connectorn är en superbra lösning. Jo man lär sig ju av sina misstag beroende på varje misstag då. Det värsta jag gjort är att ta isär en 15" tft skärm helt då, även själva foten (med ström grejerna i) och sen tänkte ja se om den funkade, och så klart ska man INTE hålla i jorden ifrån strömagget i skärmen som jag då gjorde. Värsta stöten jag varit med om i hela mitt liv, vet inte om man kan dö av det men tänker inte prova igen. Fast gillar man äta metall kan de vara bra, hade en metall smak i munnen resten av dagen.

/Henke

LOL, det var fan det dummaste jag hört ahahah!!!1

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Min polare lyckades med att böja _en_ pinne på processorn när han satte den i sockeln. Jag förstår inte hur man kan lyckas med det, den såg helt ok ut när vi tittade på den innan.

Äh, det var ju inget..

Detta hände min kompis Marcus, jag satt och slappade i hans soffa medans han skulle rengöra sin kylfläns.

För han hade slitut ut kylflänsen med processorn kvar under.
När han satte tillbaka började han skruva ner processorn i sockeln (ni vet ungefär som när man pressar apelsinjuice)

Åh fy fan vad jag garvade när nästan alla pinnar var sabbade, och moderkortet gick också sönder!

Det var lite synd om honom då

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei

/Henke

haha efter sånt ska man ju åka till sjukhuset och ta EKG, man kan ha rubbat hjärtrytmen och skit, men det är typ inom 24 timmar som det visar sig (du kunde ha dött evt hjärtattack)

Permalänk
Medlem

Det man främst bör veta är att samtliga datorer lever av den vita röken. Om man släpper ut den dör datorn. Följ denna enkla regel så löser sig det mesta

Permalänk
Medlem

Kunde inte sova en natt och strömmen hade gått. Fick för mig att jag skulle byta från en AMD XP Palomino till en ADM XP Thoroughbred på ett micro-ATX moderkort. Det var på den här tiden det fanns en stor risk att man krossade "coren" när man moterade kylflänsar på AMD processorer.

Chassit som moderkortet var monterat i var ytterst litet, och jag hade lagt ner tid på att dra kablar, montera enheter i chassit.
Vanligtvis plockade jag alltid ut moderkortet och monterade flänsen så att man inte skulle krossa "coren".

Eftersom jag var trött och inte vilja göra om allt i chassit från början så monterade jag CPU och kylfläns medans moderkortet satt i det trånga chassit.
Försökte starta upp datorn men inget hände.

Demonterade och tittade på CPU:n. Japp, den var krossad. Tog en ny och upprepade misstaget. Gick sedan och lade mig i fosterställning, grät mig själv till sömn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Men det kan väll inte finnas någon större fördel med att ha allting neråt?

...värmen ska väll endå uppåt

Antar att det finns fler faktorer som spelar in än att varm luft åker uppåt?
Alltså, jag har ingen förklaring. Jag tror bara att dom som gör fläktarna och grafikkorten vet vad dom sysslar med.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

nackdelen med Q-connector är att pinsen är lite små, så allt sitte rså förbannat löst. har byggt otaliga datorer med lösningen, visst det funkar men så fort man transporterar datorn kan det lossna.... pinsen är en eller två micrometer för små på Q-connectorn...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg hur plastsockeln till gamla P3 såg ut (gäller även Athlon/Duron m.fl). De små piggarna vid respektive motsatt sida som håller fast flänsen är ju en konstruktionsmiss. Plast är ju ett skört material och blir gärna sprött med åren. Har själv råkat ut för att en sådan "pigg" spruckit loss vid montering av fläns. Moderkortet blir ju totalt obrukbart efter en sådan miss.

/S

Visa signatur

[Antec NINE HUNDRED] [Asus P5K Deluxe] [C2D E6600] [Scythe Ninja+] [Corsair 2Gb DDR2 PC6400] [Asus 8800GTS] [Asus 22" ws] [2x RAPTOR 150 @ RAID-0]

Permalänk
Medlem

Njaa.. största "misstaget" var väl när man skulle sätta i extra RAM till bärbara (sign). Svettades som en skotte i en finsk bastu under bastu-VM, jag fick verkligen inte i det jvla RAMet! Tog mig åtskilliga minuter innan jag upptäckte att man först skulle vinkla RAMet, sen trycka i det och sist lägga det utmed moderkortet.
Innan dess hade jag försökt ta hjälp av skruvmejslar, tekniska mejslar, kniv och gaffel, samt tänder och svett-droppande fingrar plus skitiga naglar.
Ja herregud, om jag bara läst MANUALEN..

Nu var det ji inte riktigt någon annans misstag, utan snarare ett fel hos användaren.
Annars är lösningen med RAM jämt emot moderkortets baksida något som man skulle kunna applicera på våra vanliga ATX, även om det skulle kräva lite mer pill vid monteringen, men det finns mycket plats och utrymme att vinna på det.

Annans stora misstag (som jag ändå var med på), var väl just när de satans små lakejerna skulle kopplas in för LEDs och knappar till fronten. Som redan nämnts, det är ett aber.
Dock lyckades vi chansa riktigt korkat hejvilt och koppla fel på något überkorkat sätt, så sladden till ljuduttaget till fronten blev smällhet och höll på att smälta så sakteliga. Aldrig har jag bränt mig på plast förut, det var första och hittills enda gången.
Där skulle det behövts en lösning typ Q-connector.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Mitt största d'oh:
Jag köpte för ett antal år sen ett 6-kanals RAID-kort för IDE-diskar, kopplade in 6 st IBM Deskstar 180GB, gjorde en fin grenkontakt för strömmen som alla diskarna gick på... och när jag skulle koppla in kontakten från nätagget i den hade jag den vänd upp och ner. Normalt skall det ju inte gå att få in en molex-kontakt åt fel håll, men det var uppenbarligen nån pinne som stack ut tillräckligt för att få kontakt. 12V i 5V-pinnen, ALLA diskarna brändes på stubben. Motorerna tvärdöda. Nästan 1TB data förlorade, jag skulle föra över data från diskarna i JBOD-läge först innan jag skapade raid-arrayen.
RAID-kortet ligger fortfarande oanvänt i bokhyllan.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Avstängd

Första gången jag monterade min egena dator, för cirka ett och ett halvt år sedan, eller jag bytte bara chassi :P....iaf så glömde jag att sätta dit distanserna under moderkortet, jag kopplar in sladden till nätagget, försöker starta, men inget händer!....jag går ner till min granne som är elektriker och frågar vad jag gjort för fel och han blir helt crazy...börjar typ skrika och grejer, typ: "men du har ju för i h**vete glömt att montea distanserna" ...jag = dist...vad?
aja iaf så pajjade inget, för jag hade den dära turen på en miljard att där just moderkortets järnpiggar eller vad de kallas chipp grejsena som står ut på undersidan, nuddade inte plåten som jag montrat den på...för den var böjd på d ställena där de stack ut som mest!....how lucky???...min granne svarade på den frågan senare med ett "ojoj! du!"

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

Vet inte om det räknas som en konstruktions miss..
Men när jag köpte ny cpu(amd athlon 64 3400+) och moderkort( Asus K8NE-Deluxe), plus en bättre cpu kylare än orginal( Zalman 7000B-AlCu).
Så upptäckte man att på baksidan utav moderkortet satt det en plåt med skruv kontakter som gick igenom moderkortet för att passa orginal kylning, men inte för att passa den bättre kylaren.
Trots detta hade man innan beställningen kollat på respektive leverantör angående kompatibilitet.

En liknande sak skedde då man skulle uppgradera till ett Geforce 6600 gt och köpa med en bättre kylare till denna.
Då var det en lagom stor fläns som ska vara just för 6600 serien, som enbart verkade säljas separat och inte följde med i förpackningen.
Och vid den tidpunkten inte fanns den inte hos svenska leverantörer.
Hädanefter står jag ut med dryga standard kylningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
En annan korkad grej är att de har designat grafikkort uppochner. Asus släpte ju för ett tag sen ett grafikkort vänt rätt väg (dvs med gpun uppåt) men sen dess har jag inte hört nått om det.

Köp en Dell eller något annat företag som använder sig av BTX-standarden så sitter grafikkorten med kärnan uppåt, men å andra sidan är det inte värt det eftersom det är helv*** om man vill byta chassi eller modifiera nåt..

Har väll inte gjort några jättemissar själv, dock så köpte jag en Zalman GPU-kylare (CNPS7700 tror jag den hette) för ett par dagar sen till min P4 Socket 478 efter att ha kollat runt om den passade, och visst skulle den göra det. Problemet var bara att Zalman inte skickat med en plast-ram som skulle sitta runt socketen och hålla fast kylaren så det sket sig totalt, som tur var kunde man sälja vidare kylaren till brodern

Och är det någon som vill diskutera konstruktions missar så är det bara börja skruva isär en Dell-dator, då har ni tillräckligt material för att skriva en bok.
T ex: Nättagg men 80mm fläkt på kortsidan (Låter som ett flygplan och får knappt in någon luft eftersom alla kablar ligger framför), CPUn är vriden 45 grader så kylarna får inte full kontakt med kärnan, moderkortsplåten är popnitad, hårddiskarna har ingen luft osv osv...

Kan dela med mig av broderns misstag som var rätt kul när han satte ihop sin dator. Var ett Antec P180 så han började med att trycka dit nätagget och koppla in strömmen, sen fortsatte han med moderkortet osv och varje gång han kopplade något så fick han nya stötar men han kom aldrig på varför utan fortsatte bara koppla, 10 stötar senare (ungefär när datorn var färdigmonterad) kom han på att det kanske inte var så smart att börja med nätagget

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det misstaget är farligt, dödligt också antagligen. Men jag kan ju säga så här, jag kommer ALDRIG göra nåt liknande.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan

Kan dela med mig av broderns misstag som var rätt kul när han satte ihop sin dator. Var ett Antec P180 så han började med att trycka dit nätagget och koppla in strömmen, sen fortsatte han med moderkortet osv och varje gång han kopplade något så fick han nya stötar men han kom aldrig på varför utan fortsatte bara koppla, 10 stötar senare (ungefär när datorn var färdigmonterad) kom han på att det kanske inte var så smart att börja med nätagget

Menar du att han stoppade in strömkabeln från nätaggregatet i vägguttaget? Varför skulle han göra det?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
En sak jag inte kan förstå är att de valde att designa USBportarna lika dana på båda sidor, varför kunde de inte göra som firewirekontakterna? hur många gånger har man inte satt en USBkontakt uppochner. Inte för att det tar så lång tid att byta men om man räknar ihop alla miljontals gånger man sätter in USBkontakter blir det en hel del.

En annan korkad grej är att de har designat grafikkort uppochner. Asus släpte ju för ett tag sen ett grafikkort vänt rätt väg (dvs med gpun uppåt) men sen dess har jag inte hört nått om det.

Hur lyckas man sätta en USB felvänd ?
USB är one-way plug, går inte att göra fel....

Permalänk
Medlem

Jag kom hem en kväll. Hade problem med datorn. CPUn alstrade för mycket värme så jag tänkte. Jag tar loss cpufläkten och kör på lite bättre med artic silver.

Det tar inte så lång tid. I min iver så glömde jag bort all basic kunskap man besitter. Det är mycket lättare att få loss cpufläkten om datorn gått varm innan.
Nu var datorn kall och jag glömde även bort att man ska rycka lite försiktigt åt sidorna. Nu drog jag fram och tillbaka och lyckades få ur bara inte cpufläkten utan även cpun ur moderkorts-sockeln.

En jäkla massa piggar var böjda. Som tur var så hade inte någon gått av.
Jag hittade en ikea-kniv som passade precis i radavavståndet som skulle va. Så efter jag gjort rent allt så fick man dra kniven för att försiktigt få det rakt samtidigt som man passade in cpun i sockeln.

Jag trodde att cpun var död och till sist så ramlade den i moderkortets sockeln som den skulle. På med cpufläkten och igång med datorn.
Jag testade datorn 24 timmar i Prime95 och hittade inga fel. Jag kan helt ärligt säga att jag var riktigt förbannad på mig själv för dessa amatörmissar jag gjort. Jag måste ha haft en jäkla tur att cpun eller moderkortet gick sönder.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Kort och gott: Aldrig mer push-pins.

Bytte en fläktkylare till nordbryggan på ett moderkort mot en blå liten Zalman-fläns.

Push-pinsen fäste snyggt och satt kvar, trodde jag. Precis när jag gått och lagt mig för dagen och lämnat datan på över natten så hörde jag att något föll inuti den, och det karaktäristiska ljudet när man drar naglarna över en kylfläns.

Numer byter jag ut medföljande push-pins mot M3-skruv och mutter när jag ersätter kylare på moderkort och grafikkort. Som sagt, aldrig mer push-pins.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara på några mindre konstruktions missar som jag har råkat ut för... (där det inte är jag som är konstruktören vill säga)

Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0, den musen går mig på nerverna, men om man vill ha en ny varannan månad för att knappen glappar så visst.

Logitech X-530 högtalarna, de är helt okey om man vill lyssna på AM-radio varje kväll och vill ha lite knaster varje gång man tänder eller släcker en lampa. Kan även tillägga att de plockade upp signaler från datorn, lite brum brum så fort man rörde på musen eller stängde ett fönster.

En annan miss som jag har upptäckt är att Coolermaster AeroGate II är ganska svårmonterad på deras egna Centurion 534. Inget allvarligt men fruktansvärt störande då den har problem med att sitta kvar.

Den nyligaste lärdommen jag fått känna smak på är att man ska kolla att cpu-fläkten är igång innan man kör stressprime på båda kärnorna

En annan lärdom som jag har fått genom åren är att aldrig arbeta med hårdvara när man är trött. Det slutar aldrig bra.

//Dosshell

Visa signatur

citera!

Permalänk
Avstängd

Alla förtifem pinnar på moderkortet är fan i mig iriterande, specielt power, reset "julgransbelysningen" m.m.. varför så jävla tight i högra nedersta hörn för?

Nu skiter jag fullständigt i dom jävla kablarna, petar med skruvmejsel första gången datorn ska startas och går in i BIOS och ändrar till "power on by keyboard"..
Sen slipper jag julgransbelysningen på natten (HDD & power)... fan ska man med dom till? jag märker väl att datorn är igång när jag sätter mig vid den, inte är jag döv heller.
HDD LEDen visar ju när det är aktivitet på en HDD, jag har 5st

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Antar att det finns fler faktorer som spelar in än att varm luft åker uppåt?
Alltså, jag har ingen förklaring. Jag tror bara att dom som gör fläktarna och grafikkorten vet vad dom sysslar med.

- Nej, de hänger bara på trenden att det alltid har varit så... eller kanske inte, men nu tycker jag att det här är slutdiskutera.

Permalänk

jag kommer ihåg en gång när jag skulle ladda hem en fil från nätet som jag skulle använda några dagar senare. sparade den som vanligt på skrivbordet. senare på kvällen tänkte jag att man kanske skulle rensa skrivbordet från allt skräp man har där. givetvis råkade jag deleta den viktiga filen.
skapligt lack var man efter det...
fanns ju inget annat att göra än gå till papperskorgen och återställa filen.

Permalänk

Har väl gjort några misstag nyligen, på det "gamla" moderkortet, jag koplade usbn till fronten i dom sekundera(?) on/off piggarna på moderkortet. vilket resulterade i att så fort jag kopplade ur eller in en usb stängdes datorn av eller på, samt att jag inte kunde få mitt headset att fungera.
Fattade inte varför jag inte kunde slå på headsetet utan att datorn stängdes av... (lol?)
vilket i sin tur resulterade i att jag inköpte ett nytt headset (inte usb).

Förstog mitt misstag när jag sålde datorn för två månader sedan.. (doh)

Försök inte kopla ur en fläkt som du har skalat kablarna på och kopplat manuelt mot en strömkälla från nätaget när datorn är igång, du kommer definitift få en "stöt" och jag lykades bränna ett nätagregat samt en 40gig ide disk(tur i klantigheten att det bara var en 40gig)...

Btw, ni vet sådana där saker man har i bilen som omvandlar ett ciggarettändarutag till en usb laddare? Prova INTE att stoppa in lilfingret i usb porten samtigidt som du håller i metalskenorna på sidan medans du för in "laddaren" i hålet, man får en jävla stöt.

En klassiker som är värd att nämna så här under badsensongen, VAD ni än gör, så lek inte med fingrana mellan metalstängera när ni sätter er i brassestolen. Det blir inte snygga märken kan jag tala om...

Juste,
förra terminen skrev jag en uppsats på 16 a4, sparade den på c: disken, formaterade datorn 2 timmar senare utan att ha skrivigt ut den eller tagit en kopia av den... När jag senare på kvällen startade datorn efter omforamtionen fick jag damp, jag hade glömt spara den på en av dom externa diskarna.. :S

MvH: Henrik

Permalänk
Medlem

för mycket spänst i hållare till kylare.

fick en fin dalgång i en moderplatta efter et sådant, fick sen tillverka egna McGyver-hållare för att få det att fungera igen.

(iof ren tur att det överlevde alls, och risken för framtida haverier har förmodligen ökat rejält)

antar att detta fel var vanligt och det är upphovet till de numera vanliga bakplåtarna till stora kylare. (vilket jag anser bör standardiseras av det, och många andra skäl)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mitt dummaste misstag var när jag skulle montera en Zalman 7000 på ett MSi K8N Diamond. Skulle prompt sätta dit Zalmans egen backplate så jag bände å bröt med en stor mejsel för att få bort originalplaten (satt fastlimmad) Det knakade å brakade men till slut så fick jag bort den å monterade kylaren enligt instruktion. Men när man glad i hågen skulle starta datorn så hände inget Vart bara till att köpa nytt mobo. För övrigt tycker jag så är stockkylaren är ganska bra så det var en onödig å dyrköpt kunskap

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 3060 12GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 3 SSD + 2 HD, Aerocool 850W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlowManCrap
Hur lyckas man sätta en USB felvänd ?
USB är one-way plug, går inte att göra fel....

Så som jag tolkar det menar han väl (så är det jämt för mig i alla fall) att man försöker sätta in det åt fel håll innan man upptäcker att det inte går. Tittar på ändarna och kopplar in det rätt. Det är ju ingen risk att saker går sönder, men det tar alltid extra tid eftersom man envisas med att alltid ha fel sida upp först.

Det skulle finnas någon smidigare indikator på vilken sida som ska vara upp. Du kan ju oftast inte direkt se vilket håll piggen ligger åt på baksidan av chassiet. Så därför testar du att sätta den åt ett håll, upptäcker att det är fel, svär och sätter in den åt rätt håll.

Misstaget ligger väl i att det blir krångligare än vad det behöver vara att sätta in usbminnet eller motsvarande i datorn.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

heh artikeln beskrev precis alla designfel jag har i min burk just nu.
gamla SATA, hårddiskar som sitter för nära graffekortet, aktiv kylning på nordbryggan etc..
http://www.nada.kth.se/~pompa/dator/

tajt som fan. En annan grej är ju flänsarna på Zalmans cpukylare. ett tag går tempen upp en hel del på cpun när dammet har bildats så mycket att fläkten nästan kyler inte flänsarna längre!! av någon konstig anledning så trivs dammet bra speciellt där.

Visa signatur
Permalänk

Busenkelt att rensa Zalman cpukylare , dra bara fingret utmed flänsarna så sprätter dammet loss.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]