Permalänk
Medlem

AMD Sempron trasig/överhettad...?

Halloj!

Jo, det är så att jag har en AMD Sempron (2400+, tror jag.).(socket A)
Och den började bli lite för varm, sisådär 41~42 idle.

Så jag tog ur den och märkte att kylarpastan det kommer med, såg bra risigt ut så jag tog bort det.

Kanske var det dummaste jag kunde ha gjort?

Läste i FAQ'n och tänkte att man kanske inte behövde det, och att om det var luft och grejor så kunde det försämmra temperaturen...

Men iallfall, jag satte tebax processorn utan någonting nu.
Och jag såg att temperaturen steg sakta men säkert, sen helt plötsligt så började det tjuta utav bara helsike i burken!

Så jag undrar, är det kylpasta jag behöver, eller har jag redan pajat något?

Tackar för hjälp!

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Datorer ska stänga av sig innan de haverar fatalt. Släng på en liten klicka kylpasta och testa om det hjälper. Man ska ha kylpasta på eftersom varken processorn eller själva kylaren är helt plan. Kylpastan fyller i de små porerna i kylflänsen och/eller processorns ihs så att kontakten de emellan faktiskt blir bättre än att köra utan.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Så det är mest troligt att datorn blev å tjuta av överhettning för att jag tog bort kylpastan?

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Ja, och 42 grader är ingen farlig temperatur.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |