Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Ettan Dosan.
Registrerad
Maj 2005

AMD Sempron trasig/överhettad...?

Halloj!

Jo, det är så att jag har en AMD Sempron (2400+, tror jag.).(socket A)
Och den började bli lite för varm, sisådär 41~42 idle.

Så jag tog ur den och märkte att kylarpastan det kommer med, såg bra risigt ut så jag tog bort det.

Kanske var det dummaste jag kunde ha gjort?

Läste i FAQ'n och tänkte att man kanske inte behövde det, och att om det var luft och grejor så kunde det försämmra temperaturen...

Men iallfall, jag satte tebax processorn utan någonting nu.
Och jag såg att temperaturen steg sakta men säkert, sen helt plötsligt så började det tjuta utav bara helsike i burken!

Så jag undrar, är det kylpasta jag behöver, eller har jag redan pajat något?

Tackar för hjälp!

"Destiny Is What We Create"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2006

Datorer ska stänga av sig innan de haverar fatalt. Släng på en liten klicka kylpasta och testa om det hjälper. Man ska ha kylpasta på eftersom varken processorn eller själva kylaren är helt plan. Kylpastan fyller i de små porerna i kylflänsen och/eller processorns ihs så att kontakten de emellan faktiskt blir bättre än att köra utan.

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Ettan Dosan.
Registrerad
Maj 2005

Så det är mest troligt att datorn blev å tjuta av överhettning för att jag tog bort kylpastan?

"Destiny Is What We Create"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Ja, och 42 grader är ingen farlig temperatur.

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3