Passa er för "AI Clock Skew", åtminståne på ASUS kort, ren skit är vad det är

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
inside your microcode
Registrerad
Jan 2007

Passa er för "AI Clock Skew", åtminståne på ASUS kort, ren skit är vad det är

Hej

Själv har man suttit timmar och har hållt på med skiten. Jag hade ett par OCZ PC8500 minnen (D9GMH B6-3) som jag hade sönder bägge två. Nu jag köpte mig ett par KHX9600 minnen som anses vara extremt bra minnen med D9GKX chip som är det bästa Micron tillverkat (B6-25E).

Det visade sig att dom klockade uselt och jag har testat alla möjliga kombinationer och tänkte att mitt ASUS kort borde vara en av dom bästa plattformar för att klocka minne som finns vilket det många gånger är, men har inte varit i mitt fall. Nu gjorde jag en ändring för att sen ge upp hela datorn och kasta ut den genom balkongen (nästan) att stänga av någon skall enligt ASUS skall ge bättre minnesöverklockning, någon som dom kallar "AI Clock Skew". Denna sätts automatiskt på 150ps+ på bägge kanaler. Jag fick för mig att stänga av den genom att manuellt läge sätta bägge på normal och inte något + eller - värde, dvs neutralt.

I exakt 300*9.5=2850Mhz processorfrekvens med en minnesdivider på CPU/5=570Mhz vilket blir DDR1140 så gick jag från blåskärm oavsett spänning till minnet till 100% memtest stabil. Spänningen är fortfarande rätt hög (2.5v) och dessa minnena är speccade till DDR1200 @ 5-5-5-x-2T på endast 2.3v. Jag kör 5-5-5-x-2T just nu också. Återstår att se, dom skall minst klara detta på 2.3v och Kingston handtestar alla KHX moduler som släpper från fabrik så moderkortet eller minneskontrollern i processorn måste vara felet.

Med detta vill jag dela med mig av en erfarenhet som var nära på att göra mig fullständigt vanvett och kan göra andra också när det bara "_SKA_" fungera.

Hoppar ni slipper dessa problem eller löser liknande ni haft med "AI Clock Skew" eller på andra kort som har samma funktion under ett annat namn.

[ AMD Ryzen 1700 @ 4.2GHz EK-Block // custom loop, 2 x 420mm radiatorer ][ ASUS X370 ROG Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z DDR3600 CL15 @ DDR3333 CL12-12-12-12-28-1T ][ AMD RX Vega 64 EK-block @ 1764MHz core / 1175MHz HBM2 ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 512GB Samsung 960 M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ Acer XG270HU ]