Hjälp mig reda ut Tillverkningsprocess 65nm-90nm AMD X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Hjälp mig reda ut Tillverkningsprocess 65nm-90nm AMD X2

Vad bör man satsa på, vet inte riktigt vad som är skillnaden men vill bättra på kunskapen innan jag köper en ny AMD prolle. Som sagt har tappat det mesta innom data, hinner inte följa med längre. Hus å familj slukar all min tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

I nuläget så bör du nog ändå satsa på Intel. Antingen enkel 2Mb cashe eller också 4Mb cashe (e6320, e6420, e6600) som idag är bland de vanligaste som folk sitter på.

AM2 framstod mycket som en flopp i tidigt skede men har väl bättrat på sig med höga frekvenser och lägre tillverkningsprocess (65nm vs 90), men när man väll tittar på prestanda-toppen så är de Intel och dess Core2Duo teknik som ligger bäst till. Men å andra sidan så håller sig amd's 65nm processorer riktigt svala vilket kan vara till fördel för tysta byggen och ända bibehålla bra prestanda.

Till råge på allt så är de ju inte 512kb eller single-kärniga processorer som gäller nu utan de är ju just dual-core som visar sig väldigt starkt med multitasking i OS. Spelmässigt sett så finns de idag knappt spel som är flertrådiga och dual-core sänker igentligen prestandan (bara minimalt), de är knappt märkbart.

Sen bör du också veta att luftkylning fungerar idag så pass bra att de inte är några som helst problem att klocka cpu'n.

/Fråga på bara

Wasserkühlung

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Re: Hjälp mig reda ut Tillverkningsprocess 65nm-90nm AMD X2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strix
Vad bör man satsa på, vet inte riktigt vad som är skillnaden men vill bättra på kunskapen innan jag köper en ny AMD prolle. Som sagt har tappat det mesta innom data, hinner inte följa med längre. Hus å familj slukar all min tid.

AMD (65nm) är mest prisvärd, den drar mindre ström än intel med. AMD är i princip alltid billigare än intel för samma prestanda då intel kan sälja en hel del extra på sitt namn.

Programmerare med C++ som huvudspråk.