Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Permalänk
Medlem

Synd att jag slängde bort min Apple Macintosh LC jag fick av farsan på något "återbruk", annars har jag en Amiga 500 ligandes, och 2 andra i huset men dom är ju inte mina. x) En IBM PS/2 som har något BIOS problem "Echo ON".

Permalänk
Medlem

Ti 99 tror jag att jag hade eller så bara lånade jag den jag minns faktiskt inte det var ju 100 år sen typ

http://sv.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_TI-99/4A

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Den mest udda datorn som jag har haft, var ett hemmabygge med Z80, som man programmerade direkt med HEX-kod. Fungerade skitbra att styra upp till 5 st. sevomotorer med. Kunde även köra reläkort med den, men vågade aldrig koppla in den på elen hemma.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Det älsta jag äger i datorväg är 386SX och NES. Men på jobbet har vi roliga saker för en datornostagiker.
Där har vi två Modcomp CLASIC och en Modcom 2. Till dessa har vi även en "bärbar" dator från Modcomp den också. Allt från 70- och 80-talet.

Operativsystem på datorerna är Sindac

Och faktiskt använder vi dessa datorer varje dag. Men nu har vi börjat tröttna på den krånglande hårdvaran och en kolega håller på att utveckla en emulator för att kunna köra Sindac på en PC. Lite tråkigt att slänga ut dessa underverk, men det kommer nog ta ett tag innan vi helt har ersatt ursprungshårdvaran.

Lite länkar för mer läsning
http://www.flickr.com/photos/39561370@N00/238688862/in/photos... (egna kort på datorerna)
http://www.zorba.z80.de/photos.html (den "bärbara" datorn)
http://en.wikipedia.org/wiki/MODCOMP

Vidare hade vi fram till för något år sedan en VAX, men den är numera i emulerad miljö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magol
Det älsta jag äger i datorväg är 386SX och NES. Men på jobbet har vi roliga saker för en datornostagiker.
Där har vi två Modcomp CLASIC och en Modcom 2. Till dessa har vi även en "bärbar" dator från Modcomp den också. Allt från 70- och 80-talet.

Operativsystem på datorerna är Sindac

Och faktiskt använder vi dessa datorer varje dag. Men nu har vi börjat tröttna på den krånglande hårdvaran och en kolega håller på att utveckla en emulator för att kunna köra Sindac på en PC. Lite tråkigt att slänga ut dessa underverk, men det kommer nog ta ett tag innan vi helt har ersatt ursprungshårdvaran.

Lite länkar för mer läsning
http://www.flickr.com/photos/39561370@N00/238688862/in/photos... (egna kort på datorerna)
http://www.zorba.z80.de/photos.html (den "bärbara" datorn)
http://en.wikipedia.org/wiki/MODCOMP

Vidare hade vi fram till för något år sedan en VAX, men den är numera i emulerad miljö.

Wow, inte ofta man ser sådant i drift. Kör ni någon processtyrning på denna? Låter som specifikt program eftersom ni ska emulera den.

Någon datorförening borde ju vara intresserad av den med tanke på att även NASA ägt några och att det är en så udda maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens

Någon datorförening borde ju vara intresserad av den med tanke på att även NASA ägt några och att det är en så udda maskin.

Oj ja! hade vi plats i Update så skulle vi nog va sugna. Var är det här nånstans? och får man komma på studiebesök ?

Men om det ska slängas så kanske man åtminstone bör fråga tekniska museet om dom är intresserade.

Och var tog vaxen vägen ?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Dessa maskinerna används på de flesta svenska kärnkraftsverk som SCADA-system (datainsamling och presentation i kontrollrummen). De datorerna som finns på de kort jag lagt upp finns i Göteborg där vi vidareutvecklar och förvaltar programvaran. De används också som testmaskiner när kärnkrafsverken ska testa nya applikationer

Den "bärbara" datorn används för att programmera och administrera hårdvaran som samla in data (typ A/D-omvandlare)

VAX:en skickades dessväre till datordemontering för något år sedan. Kändes lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magol
Dessa maskinerna används på de flesta svenska kärnkraftsverk som SCADA-system (datainsamling och presentation i kontrollrummen). De datorerna som finns på de kort jag lagt upp finns i Göteborg där vi vidareutvecklar och förvaltar programvaran. De används också som testmaskiner när kärnkrafsverken ska testa nya applikationer

Den "bärbara" datorn används för att programmera och administrera hårdvaran som samla in data (typ A/D-omvandlare)

VAX:en skickades dessväre till datordemontering för något år sedan. Kändes lite tråkigt.

Så jag borde kunna hitta en sån här snygging i maskinrummet på Forsmark som ligger ganska nära mig?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Så jag borde kunna hitta en sån här snygging i maskinrummet på Forsmark som ligger ganska nära mig?

Japp, Forsmark 2 har två stycken Modcomp CLASIC stående vid sitt kontrollrum. De är kopplade så att den ena alltid står i passivt läge beredd att ta över om den andra sluta fungera eller om de ska utföra ett jobb på den.

Forsmark 1 har däremot en annan lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magol
Japp, Forsmark 2 har två stycken Modcomp CLASIC stående vid sitt kontrollrum. De är kopplade så att den ena alltid står i passivt läge beredd att ta över om den andra sluta fungera eller om de ska utföra ett jobb på den.

Forsmark 1 har däremot en annan lösning.

Skojjigt, då behöver jag nog inte åka till Göteborg(om än en fin stad) för att kanske få se en på riktigt. Nu ska jag nog ringa min lokala kärnkraftverksingenjör (min far)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Nu ska jag nog ringa min lokala kärnkraftverksingenjör (min far)

Berätta hur det gick, om du fick komma in i kontrollrummet och se dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Aptiva är Business Desktop, ganska standard dator att se på företag.

En server med Windows 95 plus? Det var alltså en vanlig desktopmaskin som de satt som server...
Servrar på den tiden levererades med OS/2 altenativt NT4 när det kom. Innan dess NT 3.51
Fanns såklart unix-servrar också, men de var inte pc-maskiner.

mm eller så kördes det äckliga novell system SPYA

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magol
Berätta hur det gick, om du fick komma in i kontrollrummet och se dem.

Jag har pratat med farsan och han ska se om jag kan få komma och titta. Dock så är det revision just nu och så har dom blivit lite mer restriktiva på vem dom släpper in.

Jag återkommer

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal bärbar Twinhead, typ 2Mb ram och okänd HDD med windows 3.0

är osäker på vad det är för märke eller tillverkare

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Amiga 500 och PlayStation 1

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

har 1 commandore vic 20.
commandore 64
Amiga 500.
Vore kul att ta fram dom någon dag och försöka sparka liv i dom, men största problemet är nog att få tag i skärm osv som man kan testa dom på..
Jag har för med att det var något strul med transformatorn på vic20, vet inte om man kan fixa dett någonstans eller om det bara e en säkring som gått, hehe!

VIC20 kom i mitten av 1981 och var den första "hemdatorn" som Commondore byggde. CPU:n var 6502, precis som i PET datorerna. Datorn hade bara 5KB RAM, vilket med fördel expanderades till 16KB eller till maximalt 32KB. I slutet av 1982 så kunde en VIC20 kosta 2.500 Sek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
har 1 commandore vic 20.
commandore 64
Amiga 500.
Vore kul att ta fram dom någon dag och försöka sparka liv i dom, men största problemet är nog att få tag i skärm osv som man kan testa dom på..
Jag har för med att det var något strul med transformatorn på vic20, vet inte om man kan fixa dett någonstans eller om det bara e en säkring som gått, hehe!

VIC20 kom i mitten av 1981 och var den första "hemdatorn" som Commondore byggde. CPU:n var 6502, precis som i PET datorerna. Datorn hade bara 5KB RAM, vilket med fördel expanderades till 16KB eller till maximalt 32KB. I slutet av 1982 så kunde en VIC20 kosta 2.500 Sek.

http://www.softwolves.pp.se/cbm/rt-ev-recension/pics/vic20-1....

Du kan nog köra alla tre med en vanlig tv! En adapter till en VIC-20 borde inte vara så svår att få tag på.

/P

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

HP-85, http://en.wikipedia.org/wiki/HP_85

Jag har modellen med inbyggd skärm, termoskrivare och kassetbandspelare. Skärmen har 32 kolumner x 16 rader text, med en scroll-knapp som scrollar runt i 4 sidors bildminne. 256x192 punkters monokrom grafik. Banden är på 132KB och spelaren snabbspolar själv fram till rätt fil på bandet. Burken har ägts av Chalmers och är maxad med ROM-moduler för matrix-räkning mm. Minnet är utbyggt från original 16KB till 32KB med en stor modul som pluggas in baktill. Jag fick originalfakturan med burken, vilken är på ca 40 laxar+moms. Komms inte året, men det borde vara någon gång 1980-1982.

HP kunde konsten att ta betalt! Man fick en ABC800 med 80x25 teckens skärm, 32KB RAM, 5,25" disketter och en slö matrisskrivare för ca 25000:- vid samma tidpunkt.

ABC800 har jag f ö använt mycket och minns fortfarande hur mycket trixande det var för att klämma in något vettigt på bara 32KB. Några snubbar lyckades dock skriva ihop en databas för ABCn, vilket tydligen var nyttig träning eftersom de skapade MySQL därefter.

Permalänk
Medlem

Udda datorer är lite svårdefinierat, udda för vem kan man alltid ställa sig.

Men men, jag bidrar väl med några fortfarande ganska roliga maskiner som har kommit i min ägo. Dessa maskiner är ju egentligen inte så udda eftersom man har kunnat köpa de från ganska lokala återförsäljare oftast.

Sun Enterprise E10000, Starfire.
64st 450MHz cpuer och 64gb ram. Det roliga är att man kan välja att köra alla cpuer i en maskin, eller så kör man cpuerna i olika domäner och man har ett stort kluster istället.

Två andra maskiner jag har igång som labb-servrar är IBM P-Series 505 med Power5+ cpuer.

Har en uppsjö av andra Sun-maskiner och prylar också, en Fire V880 och en hög med E450, E250 och några Ultra 80, Ultra 5or osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
ABC800 har jag f ö använt mycket och minns fortfarande hur mycket trixande det var för att klämma in något vettigt på bara 32KB. Några snubbar lyckades dock skriva ihop en databas för ABCn, vilket tydligen var nyttig träning eftersom de skapade MySQL därefter.

De var kul maskiner för man kunde ha svenska tecken i variabelnamnen

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Den mest udda jag ägt var en tandy 200, en liten bärbar terminal med inbyggt 2400 modem där Bill Gates personligen skrivit endel av mjukvaran. Och ja den var verkligen bärbar, inte större än dagens bärbara. Kommer inte ihåg minne osv men lagringsminnet var RAM minne och plockade man ur batterierna (4st LR6 har jag för mej) så var allt borta. Programmen låg i ROM så en ominstallation var ju ganska smidig Det roligaste jag gjort med den var ett basicprogram som simulerade en pingning av www.sunet.se som vi visade för min före detta chef som blev mäkta imponerad när vi lyckats koppla den mot internet...

Sen har jag även haft en bärbar twinhead 386 som någon tidigare här nämnt. Tangentbordet var löstagbart på den, annars var den mest klumpig och trött.

Permalänk
Medlem

det fräckaste jag har är ett NES med 12st cartridge portar, dom syndes lite nu och då på varuhus som demo arkader mellan 85-90 talen

nackdelen dock är att den är hårdkodad att bara spela varje spel i 5 minuter och sen så skiftar den till nästa lir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anatoxin
det fräckaste jag har är ett NES med 12st cartridge portar, dom syndes lite nu och då på varuhus som demo arkader mellan 85-90 talen

nackdelen dock är att den är hårdkodad att bara spela varje spel i 5 minuter och sen så skiftar den till nästa lir.

Cool pryl! Det måste vara möjligt att hacka tidsgränsen.

*google* *google*

Jodå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_M82

Med en ratt på baksidan kan du ändra tiden mellan spelbyten.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

I början av 80-talet var ABC-80 inte så udda utan högst åtråvärd av en grabb med dataintresse.
En beg sådan köpte jag av en lärare. Har för mig att jag betalade över 2-tusen, vilket var mycket pengar, men den var ju upphottad från 16 till 32 kb RAM. En ny minneskapsel och några koppartrådar var ditlödda på kortet där också Z80-processorn jobbade. Bandstationen som använde vanliga musikkassetter var långsam när man skulle hantera filer i programmen. En 5,25" floppydrive stod högt i kurs medan Winchesterminnena var något man bara kunde drömma om. Skärmen, som var Luxors fabriksmoddade 12" sv/v camping-TV i kontorsbeige, strålade så ansiktsfjunen reste sig.

Det var enkelt att göra egna program i BASIC och trots sockerbitsstora pixlar kunde man direkt plotta en matteformel på skärmen, vilket fortfarande inte ens Excel klarar.

Spelmässigt var det inte så mycke att hurra över. En månlandare bl.a. Roligast var kanske masken som blev längre och längre. Grafiken var bara ASCII-figurer.

ABC-80:n hade betydligt bättre anslutningar för diverse styr- och mätfunktioner än dagens datorer. På skolan stod det en smattrande ABC-80 kopplad till ett geiger-müller-rör och mätte radioaktiviteten strax efter Tjenobylkatastrofen.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

nja kan inte kalla det dator men en mad amd processor

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem
Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Har nog skrivit om den förut men nu kommer det bilder på vidundret
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/24330000-24339999...
Baksidan med datorn utdragen
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/24330000-24339999...
Det är en kompakt och smidig dator. Enda nackdelen är att det inte går att stoppa i en CD-läsare i den och att den bara har en SX processor.
Spec:
Compaq Presario 460
Manufactured: May 1994
CPU: AMD 486SX/66mhz
Minne: 20Mb
HDD: Quantum 260Mb
NIC: 3Com etherlink III 10 Mbit
Ljud: Opti 82C931
Grafik: Inbyggt compaq VESA?
OS: MS-DOS 6.2 Windows för Workgroups 3.11

Visst, den är gammal men den orkar med internet än så länge som det inte blir för mycket script och elände. Den var förresten i fullt bruk ända till 2007 på min förra skola som Citrix client. Fanns några kvar då men alla undvek dom så mycket det gick. Jag fick dom 2 sista som fanns kvar innan dom skulle på tippen. Den andra har jag gett bort pga platsbrist. Den brukas mest för lite Q-basic programmering och nostalgispelande och som skrivmaskin. Än finns det ork kvar i den.

Ursprungligen inskrivet av Hunter_Zero87
Jag köpte för ett tag sedan en liknande maskin på tradera fast en Compaq presario CDS 522 med intel 486SX2 66Mhz 20 Mb ram 270 Mb hd, ungefär samma kort sagt fast jag har bytt ut Cd romen mot en brännare.
Den hade Win 3.1 fast fick sedan en uppgradering till Win 95 via diskett.

Edit: min har inbyggda högtalare

Pris? 10 Kr

Det var ett bra pris! Själv köpte jag en sådan med en 33mhz SX processor, 4mb ram (kunde välja mellan 2 och 4) samt 200 mb hd (kunde välja mellan 100 och 200) för bara 13.000 kronor sommaren 1995.
Men vem kunde inte köpa den när självaste J R Ewing från Dallas gjorde reklam för den?

/Viktor

Permalänk
Citat:

Det var ett bra pris! Själv köpte jag en sådan med en 33mhz SX processor, 4mb ram (kunde välja mellan 2 och 4) samt 200 mb hd (kunde välja mellan 100 och 200) för bara 13.000 kronor sommaren 1995.
Men vem kunde inte köpa den när självaste J R Ewing från Dallas gjorde reklam för den?

Visst är det ett bra pris, och då ingick hemkörning.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Har en "Teleguide" stående...

Det är en dator , stor som en 10" CRT skärm , med telefonlur på.

det är sånt som vi kommer leva på efter jorden got under och alla nya hyper maskiner äter oss levande=)

Permalänk

Nord -10 från Norsk Data. Logiken gick på strömnivåer istället för spänningsnivåer så den var inte billig i drift..

Annars Compis och Compis Server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Nord -10 från Norsk Data. Logiken gick på strömnivåer istället för spänningsnivåer så den var inte billig i drift..

Annars Compis och Compis Server

Har du den kvar? Annars har jag ND-110 hemma du kan få

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.