Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem

finns de nån fläktplats för att kyla tex 6 hdd där..lite svårt att se de?? vill ha ett enormt chassi som sväljer massa hdd. och kyler dom extremt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klunken
... och kyler dom extremt bra.

Om man blankt ska utgå från googles hårddiskstatistik (den största som någonsin genomförts?) så är den bästa temperaturen för en hårddisk runt 35-45 grader. Kanske har man utvecklat hårddiskarna optimalt jusst för ~40 grader då de flesta nog körs där i krokarna.

http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klunken
finns de nån fläktplats för att kyla tex 6 hdd där..lite svårt att se de?? vill ha ett enormt chassi som sväljer massa hdd. och kyler dom extremt bra.

Det finns ingenting som man inte kan göra med en Antec P180 (eller P182 som den heter nu för tiden)! Kör själv med tio(!) hårddiskar i den utan problem!

* Fyra nere i hårddisk/nätdelstunneln. Kör TriCool-fläkten som kom med på "Low" och det fungerar bra, även om en Nexus på 7V nog skulle vara lite tystare.
* Två stycken i de inbyggda 3.5" platserna i övre delen av lådan. Har en (eftermonterad, den fläktplatsen är tom vid leverans) Noctua med den medföljande spänningsregulatorn som blåser luft över dem, och det räcker.
* Fyra stycken i en Lian-Li "3 st 5 1/4" -> 4 st 3 1/2"-konverterare med inbyggd fläkt. Ersatt orginalfläkten med en Nexus på 7V. Skulle idag köpa en där det är lättare att komma åt luftfiltret.

Utblåset på baksidan suger luft över en Thermalright HX-01 genom en fläktkanal. Fläkten är den inbyggda TriCool på läge låg, men den skulle väl kunna bytas mot en Nexus på 7V om jag orkade... Räcker bra till för Core 2 Duo utan överklockning.

Det utblåset räcker inte till riktigt för inflödet från de två fläktarna i fronten, så jag har vänt på toppfläkten och låter den blåsa ut. Återigen så är det orginal TriCool-fläkten på Low, men en Nexus skulle förstås vara lite tystare. Det är faktiskt viktigt att volymen på utblåset matchar volyme på insuget någotsånär bra, både för luftflöde och ljudvolym.

Det är en server så jag behöver ingen speciell grafikkortskylning, men P182 kommer ju numer med en plats inne i lådan att hänga en fläkt på som blåser över grafikkortet. För den seriöse finns en suverän artikel om hur man bygger en supertyst dator av en P180 och lite plastkanaler på SPCR (http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html)

Kylningen fungerar strålande, och ljudnivån är helt ok med tanke på alla hårddiskar jag har. Chassit isolerar mycket bra från hårddiskljudet och det är inga resonanser (här är stål mycket bättre än aluminium enligt mig!), men visst hörs de. Det är också orsaken till att jag inte bytt ut orginalfläktarna: ljudet från dem dränks av hårddiskarna ändå.

Jag har gjort försök med Silentdrives för hårddiskarna, men de ger helt enkelt inte tillräckligt bra kylning.

Förresten, nätagget är ett Antec NeoHE. Kanske inte det allra bästa/tysta, men det är av den "gamla" typen med bara en 80 mm fläkt i bakkant och galler framtill i stället för på undersidan - passar perfekt i de här nya chassina med nätdel/hårddisktunnel längst ned.

Ett annat alternativ till låda som verkar bra är förstås Stackerlådorna eller Antecs serverlådor. Se till att ha schyssta 5.25 -> 3.5" konverterare med inbyggda 120 mm fläktar bara. Vissa har 2 x 60 mm eller nåt annat, och det duger förstås inte. Eller egentligen vilken annan låda som helst som låter dig blåsa luft med 120 mm fläktar över hårddiskarna - det är det som är lösningen. Fördelen med P182 är förstås de sandwichade sidoplåtarna som dämpar ljud och vibrationer SUVERÄNT.

Undvik dock Lian-Li. Har dåliga erfarenheter av både PC-6600-typen (för små fläktar till hårddiskarna) och V2100-typen (för mycket hål släpper ut för mycket ljud).

/ Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Det utblåset räcker inte till riktigt för inflödet från de två fläktarna i fronten, så jag har vänt på toppfläkten och låter den blåsa ut.

... men toppfläkten blåser väl redan ut som standard?

(lite OT, men iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

17kg plus vikten för en 2x120 radiator som man sätter i toppen via en liten adapter, vattentank, dubbla grafikkort med helkortskylblock.... allt som allt blir det en rejält stor klump utav metall, aluminium och koppar, men det är det värt

Sen så moddar man givetvis in en plexi-skiva i en gummi-ram på ena sidan så man ser innehållet, påverkar inte ljudnivån märkbart när man vattenkyler allt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
... men toppfläkten blåser väl redan ut som standard?

Det har du nog alldeles rätt i, sorry. Min blåste in i början i ett försök att kyla moderkortskomponenterna bättre, men jag hade nog vänt den själv?

Permalänk
Medlem

Något som jag dock måste påpeka är att ni använder helt olika SETUPs i Cosmosen jämfört med P190.
Då olika moderkort visar olika temperaturer så tycker jag inte det är precis rättvist att säga att P190 är bättre än COSMOS i kylning.
Visst, P190 har mycket som skulle kunna göra den till vinnare med tanke på dess fruktansvärda cirkulation på luft men det är fortfarande inte en godkänd jämförelse.

Jag tycker att ni ska använda er av samma hårdvara i alla tester för att man ska kunna jämföra vilket chassi som presterar bäst.

Det borde ju inte vara så svårt eller?

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Medlem

mirco-atx?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

För mig gör det inget om det är ett MicroATX eller ett EATX
Men viss fördel hade mATX haft i testsynpunkt då dom kanske testar något chassie någongång som bara klarar mATX som exempelvis något HTPC chassie eller liknande.
Men det kvittar för min del, bara det är samma hårdvara.

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Medlem

Ok Beställt ett nu. Tackar Swec för en bra recension.

Övervägde inte en sekund på detta chassi, även fast det ser ut som en modern köksprydnad,

Även köpt in Noctua fläktar, pga ni säger att fläktarna är högljudda, plus i kanten för er

Och ni som klagar på att chassit väger mycket, Konka på 50kg utsädes säckar så är 17 kg ingenting!

Tack åter igen!

EDIT: HATE IT ORE LOVE IT

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Ok Beställt ett nu. Tackar Swec för en bra recension.

Övervägde inte en sekund på detta chassi, även fast det ser ut som en modern köksprydnad,

Även köpt in Noctua fläktar, pga ni säger att fläktarna är högljudda, plus i kanten för er

Och ni som klagar på att chassit väger mycket, Konka på 50kg utsädes säckar så är 17 kg ingenting!

Tack åter igen!

EDIT: HATE IT ORE LOVE IT

Vi ser fram emot dina egna åsikter om detta nu när du är ägare.

Stämmer Swec's recension eller är de köpta av tillverkaren

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Vi ser fram emot dina egna åsikter om detta nu när du är ägare.

Stämmer Swec's recension eller är de köpta av tillverkaren

Yep, det är jag som ska vara den lyckliga Känns som när man var liten och längtade tills julafton.

Och jag lovar och svär att en bygglogg ska upp!

Men det värsta är att det verkar vara lång leverans tid på chassit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Helt klart det drömchassit jag letat efter, ska beställa det asap.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Cy3XS1KZaOE&sdig=1

Rodney Reynolds gör en videorecension på CM Cosmos 1000

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Tack för länken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tack för länken

Jag prenumererar på hans videor så jag fick ett mail med hans senaste videor (vilket egentligen ska vara video eftersom detta var den enda ) så jag tänkte direkt på denna tråden när jag såg det

Vassego

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nån som har problem med störning på hörlurs utgången? Jag har ett X-fi kort och har störningar från nätdel och hårddisk, man har CPU belastningen o diskarnas läsande i lurarna.

Har inte lyckats isolera vart störningen kommer in.

Permalänk
Medlem

Finns det en chans att det kan komma en nyare revision på denna låda? Det är mycket som är bra(enkel installation med mycket plats, mycket fläktar, ljudisolering, mm) men också vissa grejer som är oacceptabla som hårddiskmonteringen.

Det skulle varit mycket bättre om det bara var 5.25" platser med medföljande 1-2 3.25" converteringar. Då har man mycket med möjligheter. Sen är det mycket bättre om det finns plats för fläktar framför eller bakom som kan kyla hårddiskarna direkt om man så önskar.

En annan sak är ju om dom hade försökt få till 2 fläktplatser bak istället för 1. Känns nästan som att dom säkert skulle fått plats med det om dom tänkt om med designen.

Fler fläktplatser betyder ju att man kan köra 2x800rpm istället för 1x1200-1600rpm och ändå få bra med kylning.

Synd!

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

AckedMan, har du sett Cosmos S? Den fixar ju hårddiskarna på ganska precis det sätt du önskar...
Personligen tycker jag tanken med Cosmos 1000:s hårddisklösning är god, men utförandet var ingen höjdare tyvärr.

Om fläktplatser bak: du har ju två fläktar rakt ovanför moderkortet! Ok, den ena lär ju ha rätt restriktiv ventilation, men totalt sett lär ju ändå flödet bli rätt bra där! Problemet är nog mer från de restriktiva insugen.
... och var skulle du placerat en extra bakfläkt? (utan att höja den redan stora lådan typ 4-8 cm)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska köpa detta chassit. Priset verkar ha gått ner rejält så det är lätt värt det. Det borde noteras att det går att ta bort luckan där fram, lite synd att det inte skrevs i recensionen. Tack för en väldigt bra recension.

Förresten, vad rekommenderar ni för 140 mm fläktar?

Permalänk
Medlem

Här har du en som har ett Cooler Master cosmos 1000.
Om man ska få detta chassi att kyla på bästa möjliga sätt så ska man modda det så här

http://www.youtube.com/watch?v=m8tqHDLe6DQ

Permalänk
Medlem

Hmm, att plocka bort dörren och sätta en fläkt i fronten känns som att ta bort hela tanken med Cosmos 1000 i min mening (då kan man väl lika gärna skaffa en cosmos S?) Tvivlar även på att push/pull i fronten är värt det. Jag skulle klart nöjt mig med ena fläkten där.

Fläkten i botten under hårddiskarna verkade dock vettigt. (även om den nu inte direkt syntes så väl i videon)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hmm, att plocka bort dörren och sätta en fläkt i fronten känns som att ta bort hela tanken med Cosmos 1000 i min mening (då kan man väl lika gärna skaffa en cosmos S?) Tvivlar även på att push/pull i fronten är värt det. Jag skulle klart nöjt mig med ena fläkten där.

Fläkten i botten under hårddiskarna verkade dock vettigt. (även om den nu inte direkt syntes så väl i videon)

Denna kanske du ser mer på

http://www.youtube.com/watch?v=7lWuY1URjP4&feature=related

Permalänk

Gör verkligen den där fläkttunneln någon nytta eftersom det inte finns någon fläkt som pumpar in luft från fronten (där den sitter)?

Permalänk
Medlem

Fläkttunneln är väl till för att styra luften som kommer in bakifrån, så den går över grafikkorten? (och jepp, den verkar lite menlös)

Visa signatur

Permalänk

Kommer in bakifrån? det sitter ju ingen fläkt för att dra in luften bakifrån så hur funderar du?

Jag har också funderat på hur en fläkt (skjuter in luft) motsvarar 3 fläktar (skjuter ut luft) såvida man inte sätter in en fläkt framför grafikkorts-lufttunneln så fungerar ju inte denna tanke på en enda punkt, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Det ger ju sig själv att om du endast har en insugsfläkt, så kommer utsugsfläktarna (på grund av undertrycket) även dra in luft från andra öppningar i chassit, då tex från hålet i bak bredvid pci-platserna.

Se tex denna bild från Coolermasters hemsida:
Luftflöde

Visa signatur

Permalänk

Aha, nu hänger jag ju med. Hoppas mina sommarjobbs-pengar räcker till en cosmos 1000 låda

Permalänk
Medlem

Nån som har haft problem att kyla 6 st hdd i detta chassi? jag kör 6st, och 2 diskar har dykt under 1 månad. kör 4 st i en COOLER MASTER 4-IN-3, och restrerande diskar i de vanliga hdd hållarna som följer med chassit.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Körde ni testet med fläkttunneln på grafikkortet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.