Datorn startar om sig - WoW

Permalänk

Datorn startar om sig - WoW

Halloj.

Min farsa kan inte lira WoW på sin dator särkilt länge innan den bara startar om sig, utan minsta varning.
Det händer oregelbundet. Ibland med en gång, ibland efter 10 minuter.
Vad kan vara fel? Damm och värme är uteslutet, helt rengjord låda / komponenter. Senaste drivisarna och allt. Vi misstänker att det beror på det klena nätaggregatet i lådan?

Datorns specs:
Intel P4 2.8Ghz (533mhz buss)
2x1gb kingston pc2600
Asus P4G8X-Deluxe
HiS Radeon X850XT AGP
Arctic cooling silentium T3 chassi med 450W nätagg.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327546

Dessutom brukar han kastas ut ur internet och det krånglar när han spelar WoW. Han har ComHem 24mbit och en D-Link router. Det krånglar enbart med WoW, vad kan vara fel?

Extremt tacksam för hjälp. Han har fått upp en lvl 40 warrior med dessa problem, och orkar inte längre.

Permalänk
Medlem

Tror mer på drivrutiner, men kan låta som nätaggregatet också.
Har ett silentium T1 första versionen med 350W, bättre hårdvara och fungerade utmärkt men överklockade man grafikkortet så hakade datorn upp sig
Så dom kan inte ha lagt in ett kasst nätagg nu? Har själv ett seasonic, men medföljande fläktar dog konstigt nog igår

Och vilken dlink router? 624? ifall så kan jag förstå då jag hade jävulskt med problem med den.

Så testa att leta fram nya drivrutiner ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

D-Link DI-604 heter Routern.
Men det är nog nätagget som ligger bakom skiten tror jag personligen. Min kompis har det med, och med likvärdiga komponenter, fast den startar inte om sig lika ofta, utan sällan.

Farsan har en annan router, RP614 (Netgear) som han hade innan och båda två beter sig på samma sätt. Varken D-Link eller Netgear routrarna kan råda bot på disconnection problemen. Så det är nog internetleverantören. Ska man ringa dem då eller?

Permalänk
Medlem

Jodu, lika bra det. Men hoppas att dom har bra support ^^
Ska själv ringa min igen efter många fel från deras sida :/
604 har jag inte hört någe problem om här på swec, så kanske com hem har lite problem. Visste inte heller att nätagget verkar ha tappat i kvalitet nu
Fråga en kompis om du får testa o se om det blir samma problem.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

att datorn startar om kan bero på värmen?
Hade det problemet iaf vilket jag i sin tur löste med att dammsuga den regelbundet

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

börja med att stänga av automatiskt omstart så du kan få nån hum om vad som krånglar.

Högerklick den här datorn\egenskaper\Avancerat\Start och återställning\bocka ur automatiskt omstart.

Då kommer du få en sån där gosig blåskärm istället för att datorn startar om sig.
Förhoppningsvis så står det lite mer om vad som händer när den krashar.

Andra saker kan som sagt vara drivrutinger eller värmeproblem.
Ta ned nya grafikdrivare och installera senaste directx.
spring o köp en tryckluft på tub på närmsta mack och blås rent alla fläktar osv.

Trial and error.. prova och återkom

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Min dator betedde sig precis likadant för inte så värst länge sedan, det hände när jag spelade WoW här också, fast det kunde hända vart som lite.

Det visade sig iaf att mitt moderkort inte mådde något vidare, köpte ett nytt och vips så var problemet borta.

Permalänk
Medlem

Hade likadant problem för ett tag sedan (dock inträffade det alltid vid större belastning)
visade sig vara mitt nätagg som va kasst, instabila spänningar osv. Så du har nog rätt vad gäller nätagget.

Permalänk
Medlem

Har själv samma problem när jag är på LAN, det beror på värmen :/ men jag brukar ta bort sido plåten på datorn så slipper jag dessa problem.

Permalänk
Medlem

eftersom datorn enbart startar om sig vid krävande spel vore det intressant att testa med ett annat grafikkort för att utesluta fel på det nuvarande.
Ansluter han trådlöst eller med kabel till routern? I vilket fall, ta hem sista firmware till routern.
Testa att ta ut grafikkortet o sätta i det igen. Gör minnestest för att utesluta fel där.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Ser att du ahr ett ATI-kort, kan vara samma problem jag hade, att grafikkortet blev för varmt och då går Catalyst in och rebootar. Du kan ju alltid kolla under Control Panel -> Administratice tools -> Event viewer -> Application, där står alla error etc. Håll bara koll på vilken tid det händer så borde du se det där

Permalänk

Testa att höja tempen då datorn startar om sig i bioset, jag tycker nämligen också att det låter som värmeproblem. Med lite tur så räcker det med detta.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

tack för alla svar, nu har jag en del att kolla igenom. Återkommer senare med resultat. Återigen, tack.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem efter en uppdatering från blizzard inte gillade min brandvägg (outpost pro). Fast i det fallet låste sig helt enkelt datorn och man var tvungen att köra en hårdreboot.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lorithlor
Ser att du ahr ett ATI-kort, kan vara samma problem jag hade, att grafikkortet blev för varmt och då går Catalyst in och rebootar. Du kan ju alltid kolla under Control Panel -> Administratice tools -> Event viewer -> Application, där står alla error etc. Håll bara koll på vilken tid det händer så borde du se det där

Jag kollade i loggbuken nyss efter en omstart. Fanns flera utropstecken och sånt.

En hel drös med de. Men det måste väl vara någon av dessa som är orsaken?

Tid: 04:59:10 - Källa: Security Center - Händelse: 1800
Tid: 04:59:06 - Källa: Creative Service for CDROM Access - Händelse: 105
Tid: 04:59:06 - Källa: ATI Smart - Händelse: 105

Är det ATI Smart som startar om datorn om graffekortet blir för varmt? Den funktionen alltså?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett nästan likadant moderkort som du och samma problem, för mig löste det sig med nya ljudkortsdrivrutiner.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Sänk grafikinställningarna i spelet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mvg-data
Sänk grafikinställningarna i spelet.

Hur kan det hjälpa? Spelet flyter ju på som smör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Hur kan det hjälpa? Spelet flyter ju på som smör

Min bror hade samma problem och visst startar datorn om sig mindre när han spelar med fulare inställningar.

Permalänk

Okej.. där ser man. Testa kan man ju alltid göra

Permalänk

WoW har ett känt problem med ATI´s x800 serie. Hade exakt samma problem med mitt x850, både med blåskärmar, skumma omstarter, ATIsmart error och spelkrascher (error #132 bla). Finns dessvärre inte så mkt att göra tror jag. Ibland funkar det längre perioder, ibland klarade man knappt att spela 10 min innan det strulade.

Permalänk
Avstängd

Min dator startar om om jag har 2 wow igång.
Gjorde inte så innan men men Lite störigt.

Permalänk

Vad exakt är ATi Smart? Kan man stänga av det på ngt sätt?

Permalänk
Medlem

Jadå de går att stänga av.
Gå in i catalyst control center, ska finnas där nånstans. Men de finns finns inte på bärbara datorer med ati :/
Så leta där, de ska finnas

Edit:
Ati Smart gör så att du inte behöver starta om datorn ifall grafikkortet skulle sluta svara. Den blir liksom en mellanhand för grafikkorts drivrutinen och systemet. Ifall grafikkortet slutar svara så stänger den av spelet och startar om grafikkortet (rätta mig om jag har fel).
Så har jag uppfattat det iallafall, de blir typ mindre omstarter iallafall.

Visa signatur