Bärbar dator för 1000 kr, för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem

Tror själv att det är scam...
inga andra aktörer har jag sett sälja datorer för under 3500kr...
Detta låter för bra för vara sant så måste finnas en hake

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

OM detta INTE är scam, så ska jag personligen ägna en minut att skratta högt åt er dagen då det motbevisats. Dem flesta här slänger ur sig så "självklara" konstateranden. För mig ser det mest ut som ni är ena j*vla surgubbar som ej lyckats få kaktusen ur röven. Skeptiska kan vi alla vara, men ruinera inte hoppet.

Det är väl ingen som har sagt något illa om hoppet, alla försöker bara verifiera om detta verkligen kan stämma. Och bevisen för att det skulle göra det är än så länge nada - noll - inget. Kort och gott.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Är det relaterat med denna nyhet kanske?
http://www.nyteknik.se/art/51578

För OM detta nu inte vore en bluff (vilket det givetvis är) så skulle den naturligtvis ha porrfilter iallafall!

Såfort man hittar något kul så är det alltid någon jävel som kommer å förstör det roliga

Permalänk
Medlem

grymt bra inlägg TheNisse. Vet inte om man ska tycka synd om idioternas snålhet som går på det här...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Kan inte swec köpa in en sån och göra en review? Alltså inte låna, KÖPA. Då kanske själva köpningen är det intressant och inte om en celeron 1.5 får 50 000 3d marks.

Permalänk
Medlem

Tac UID313 för den perfekta genomgången, mejla gärna den till Aftonhorans sk reporter eller till tidningarnas insändarsidor så du kan visa på den fullständigt usla journalistiken som bedrivs och att dom inte klarar av grundläggande saker utan hjälper till att skapa förtroende för uppenbara scamprylar.

Agazza, du hamnade över 1100kr med jävligt optimistiska summor och sen var det bara småsaker som en 14" widescreen högblank, moderkaka och inte att glömma chassi och tangentbord och du tror iaf att det går att få 1000-1500... nu börjar jag förstå iaf att det finns folk som tror att man får 72 oskulder när man hamnar i himlen som en påse köttförs efter ett sjysst sprängbälte.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tack både uid313 och agazza för riktig info.

Jag tror själv det är en bluff dock, inte det att han försöker håva in pengar, utan att han bluffat sig själv denna Valdi Ivancic.
Men jag är godtrogen av mig..

EDIT: Nu läste jag TheNisses inlägg, och nu är jag övertygad åt andra hållet :S

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

nu börjar jag förstå iaf att det finns folk som tror att man får 72 oskulder när man hamnar i himlen som en påse köttförs efter ett sjysst sprängbälte

Sagor har funnits sen urminnes tider ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
nu börjar jag förstå iaf att det finns folk som tror att man får 72 oskulder när man hamnar i himlen som en påse köttförs efter ett sjysst sprängbälte.

Ursäkta men jag måste bara få anmärka på ditt inlägg grabben.
Om inte dedär var direkt kritik riktad mot dem personer på sweclockers som ser att det kan finnas en liten chans till sanning i nyheten här så vet jag ej. Att ha sina åsikter är okej. Men personligen tycker jag att du har gått över gränsen och ditt uttalande kan säkert ses som kränkande av andra här på forumet om du tycker att dem är så dumma att du jämför dem med självmordsbombare, haha.. sicken idé. Hade jag nu varit den som tog illa vid mig så hade jag till och med anmält inlägget på fläcken, undrar vad en moderator skulle säga.

Bullshit hör inte hemma här! Skippa dem onödiga kommentarerna..

Permalänk
Medlem

Hans inlägg var överdrivet, ja, men principen är fullt applicerbar på hur människor fungerar.

Det _är_ lätt att tro.

Även på så absurda saker som i föregående inlägg, vilket bevisas dagligen i Bagdad. En billig laptop är väldigt mycket mindre dramatisk, men tron kan vara lika stark.

Hur tror du bedragare i allmänhet arbetar? Inte berättar de öppet att de bara försöker luras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Medison hade ju tydligen försökt förhandla med olika företag om att sälja deras laptops för 3000kr, men det misslyckades ju tydligen.

Det är inte så att herr Valdi efter detta misslyckande vill gå i konkurs och gör detta på ett väldigt extremt sätt?

Nu kan jag ingenting om företagande men var bara en tanke.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ok, det är en bluff, jag vågar satsa en slant på det.

Deras sida ser ut att vara byggd av mig, för två år sedan.
http://www.medison.se/

Specifikationerna är dessa:
http://www.medisoncelebrity.com/product.html

Uppmärksamma även detta:
"Pricing, specifications, availability and terms of offers may change without notice.
Taxes, fees, shipping and handling and any applicable restocking charges are extra, and vary."

Snabbt på ratsit.se

Namn Organisationsnummer
Medison Handelsbolag 969622-6852
Adress: C/O ANDERSSON, JÖNKÖPINGSVÄGEN 3
Postnummer: 573 92
Postort: TRANÅS
Telefon: Kommer inom kort
Karta: Kommer inom kort
Bolagsform: Handelsbolag
Firmatecknare: Firman tecknas av bolagsmännen gemensamt.
Omsättning: *
F-skatt: Avregistrerad
Moms: Ej registrerad
Registreringsdatum: 1996-01-10
* Informationen visas inte för denna bolagsform.

Namn Organisationsnummer
Medison Inlärning Handelsbolag 969627-7657
Firmatecknare: Firman tecknas av bolasmännen var för sig.
F-skatt: Ingen uppgift
Registreringsdatum: 1996-06-10

Namn Organisationsnummer
Medison Media Handelsbolag 969628-2749
Firmatecknare: Firman tecknas av bolagsmännen var för sig.
Registreringsdatum: 1996-06-27

Namn Organisationsnummer
Medison Consulting 700326-XXXX-00001
Adress: LUNDENVÄGEN 24
Postnummer: 561 34
Postort: HUSKVARNA
Bolagsform: Enskild firma
Firmatecknare: *
Registreringsdatum: 2001-09-18

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Köpte en burk igår, återstår att se om det dimper
ner en om 4 - 6 veckor. Personligen behöver jag
den inte, utan jag vill bara "se" om jag får någon.
Bluff eller inte, skrämmer inte mig iaf.
1000 kr är inget.

Jag finner det roligt att läsa allt jidder här över
detta. Många inlägg här får mig att undra om det sitter
något glin framför sin pc med krossad spargris och
fantiserar över en Medison-burk... Heh... roflmao.
Om företaget i fråga har gått i konkurs femtioelva ggr
gör mig detsamma, om förtaget har myglat både här
och där gör mig detsamma. Hoppas bara på det bästa,
en ok burk för peanuts.

Ups. Det bara slank ur mig.
Anyhow, chansa, vem vet ? Kanske du har gjort ett
klipp eller sumpat 1000 kr. Big deal ?!

Visa signatur
Permalänk

detta är helt otroligt... verkar som infocare samarbetar med medison

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
OM detta INTE är scam, så ska jag personligen ägna en minut att skratta högt åt er dagen då det motbevisats. Dem flesta här slänger ur sig så "självklara" konstateranden. För mig ser det mest ut som ni är ena j*vla surgubbar som ej lyckats få kaktusen ur röven. Skeptiska kan vi alla vara, men ruinera inte hoppet. Det kan faktiskt vara sant.. För några veckor sedan trodde sannerligen inte jag att en E6600 skulle sjunka med HALVA priset precis.. Det hade lika gärna kunnat vara scam det också.

Som flera personer tidigare sagt åt "bittra folket" här: Get laid!

Har varit känt att E6600 ska droppa i pris i flera månader så den gubben gick inte Läste det i typ mars lr nått sånt på techsweden.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clrscr
Köpte en burk igår, återstår att se om det dimper
ner en om 4 - 6 veckor. Personligen behöver jag
den inte, utan jag vill bara "se" om jag får någon.
Bluff eller inte, skrämmer inte mig iaf.
1000 kr är inget.

Det är tack var såna som du som scams fortsätter att existera. När pengarna dimer in på hans konto skrattar han gott åt dig och funderar ut vad nästa oemotståndeliga erbjudande ska vara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Dragon_Strike: Ja, tyvärr har Infocare redan gått på bluffen.
Alakai: Den textraden är kopierad rakt av från dell.com. Frakt ingår i priset och Valdi har själv sagt på sitt forum att Moms ingår med. Det går inte ihop.
clrscr: Ju fler som går på det, ju mer pengar får bedragarna, ju mer lönar det sig för bedrabarna att fortsätta med dessa bedrägerier.

Det är en bluff, det råder ingen tvekan om det. Punkt slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
OM detta INTE är scam, så ska jag personligen ägna en minut att skratta högt åt er dagen då det motbevisats. Dem flesta här slänger ur sig så "självklara" konstateranden. För mig ser det mest ut som ni är ena j*vla surgubbar som ej lyckats få kaktusen ur röven. Skeptiska kan vi alla vara, men ruinera inte hoppet. Det kan faktiskt vara sant.. För några veckor sedan trodde sannerligen inte jag att en E6600 skulle sjunka med HALVA priset precis.. Det hade lika gärna kunnat vara scam det också.

Som flera personer tidigare sagt åt "bittra folket" här: Get laid!

Varför beställer du inte datorn då? Få ut den jäkla kaktusen du och köp! Blanda bara inte in E6600 i det hela då Intel sagt innan att de skulle sänka priserna.

Förresten köp flera stycken! Du kan ju sälja några på blocket sen för 3000-4000kr och tjäna gott med penagr själv!

clrscr är kanske personen i frågan? Nyregistrerad samt hans text ser lite konstigt ut. Kankse inklistrad från annan sida...

Permalänk
Medlem

Ja... Allt är möjligt.
Jag är beredd att ta "smällen".

@TheNisse : Mmmmm. Jag stöder inte bedrägerier... Men det var ju svårt att
låta bli ett sådant erbjudande. Nog fan har jag sett min beskärda del utav
bedrägerier och frauds/spam och annat junk. Men men, jag bara chansar denna gång... Det är inte mina 1000 kr som försvinner i någon annans plånbok.
Har haft turen att bli sponsrad för detta köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja... Allt är möjligt.
Jag är beredd att ta "smällen".

@TheNisse : Mmmmm. Jag stöder inte bedrägerier... Men det var ju svårt att
låta bli ett sådant erbjudande. Nog fan har jag sett min beskärda del utav
bedrägerier och frauds/spam och annat junk. Men men, jag bara chansar denna gång... Det är inte mina 1000 kr som försvinner i någon annans plånbok.
Har haft turen att bli sponsrad för detta köp.

Förstår helt ärligt inte hur ni tänker. Hur är det ett bra erbjudande att bli av med 1000 kr som ni aldrig kommer få tillbaka?
Ett tips till er som beställt, ni har fortfarande chansen att ångra köpet hot betalningsprovidern och få tillbaka era pengar utan problem. Jag råder er att göra det.

Permalänk
Medlem

Umm...
Jag bara skiter i det. Enkelt.
Jag har sådan rulle på mina burkar ändå.
För mig är det peanuts.
Men jag kan förstå att andra med mindre
kulor kan kännas surt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
KORKAD TEXT

"Jävligt optimistiska summor"? 1100kr?

Vad Tror du Intel tar för deras gamla pentium M processorer från deras lager?

Eller gamla 256Mb stickor som går på 169kr i sverige?

eller föråldrade 40gb 2,5 tums hårddiskar?

*EXEMPEL*

Vet du vad ett par 22 tums krom fälgar kostar direkt från fabrik i kvantitet om 630 stycken per order?
*580kr per fälg.

Vad kostar dom i sverige efter tull moms frakt?
*1200kr.

Vad kostar dom på marknaden i sverige efter företaget tagit ut sin vinst? *mellan 10.000 och 30.000kr

Kom Ihåg att jag skrev 1000-1500 utan tull, moms, skatt.

Klart det ser ut som en scam och är antagligen det också, men att kalla mina siffror jävligt optimistiska är bara korkat och visar på hur lite du vet.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Umm...
Jag bara skiter i det. Enkelt.
Jag har sådan rulle på mina burkar ändå.
För mig är det peanuts.
Men jag kan förstå att andra med mindre
kulor kan kännas surt.

Haha.... hoppas du inte är seriös med det här och känner dig häftig med dina peanuts

Men sen är det ju fortfarande inte helt bekräftat att detta är en bluff så du får kanske en dator att kasta macka med eller använda som grytlapp eller whatever. Mr Cool.

Verkar förövrigt som att 2CO.com fått in väldigt många förfrågningar om refunds och inte vill hjälpa folk direkt längre utan ber dom vänta?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
"Jävligt optimistiska summor"? 1100kr?

Vad Tror du Intel tar för deras gamla pentium M processorer från deras lager?

Eller gamla 256Mb stickor som går på 169kr i sverige?

eller föråldrade 40gb 2,5 tums hårddiskar?

*EXEMPEL*

Vet du vad ett par 22 tums krom fälgar kostar direkt från fabrik i kvantitet om 630 stycken per order?
*580kr per fälg.

Vad kostar dom i sverige efter tull moms frakt?
*1200kr.

Vad kostar dom på marknaden i sverige efter företaget tagit ut sin vinst? *mellan 10.000 och 30.000kr

Kom Ihåg att jag skrev 1000-1500 utan tull, moms, skatt.

Klart det ser ut som en scam och är antagligen det också, men att kalla mina siffror jävligt optimistiska är bara korkat och visar på hur lite du vet.

Jag håller med, det är inte alls omöjligt att tillverka en sådan dator för de pengarna. Det som är problemt är min kalkyl på förstasidan. De får 800 pengar per burk efter betalningsprovidern fått sitt och momsen är betald. Sen ska man dra av gratis frakt från det. Åtestående ska inte bara täcka all hårdvara, utan en jävla massa annat också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNisse
Jag håller med, det är inte alls omöjligt att tillverka en sådan dator för de pengarna. Det som är problemet är min kalkyl på förstasidan. De får 800 pengar per burk efter betalningsprovidern fått sitt och momsen är betald. Sen ska man dra av gratis frakt från det. Åtestående ska inte bara täcka all hårdvara, utan en jävla massa annat också.

Jo det är ganska självklart en scam.
Men man måste ändå applådera, killen är inte dum direkt, detta är väl världskänt så han håvar nog in pengar för att klara sig resten av livet vart han nu befinner sig.

EDIT: don't be a fool, stay in school!

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Ägare av domänen är Valdi Ivancic. Kroatisk bakgrund. Uppfödd i Jönköping, bor i Brasilien. Ska tydligen vara utbildad lärare och ingenjör. Ska ha skrivit en nättidning "Edisons" 1996 eller nåt.
Domänen är registrerad med hotmail address.

medison.se - Registrerad 2007-02-09.
medisoncelebrity.com - Registrerad 2007-04-11.
På sidan, står det att dem har funnits i 10+ år.

Priserna på datorer har redan väldigt små marginaler, de går inte pressa så väldigt mycket mer.
Innan du ser en tusen kronors dator i Sverige, så lär du se 2000 kronors datorer i Taiwan, Kina, etc.

OLPC och Intel och andra stora företag har arbetat väldigt länge på bygga en tusen kronors dator för u-länder, men har haft svårigheter att få ner priserna så mycket.

Specifikationen på datorn från Medison är mycket bättre än de på OLPC. Man kan inte få priserna så låga.

Ganska oseriöst, av ett företag att hyra ut reklamplatser på sitt företags sida.

Han är ägare av patent. http://www.freshpatents.com/Control-unit-with-variable-visual...

De påstar att de köper komponenterna från Asien. För att få komponenter billigt så måste de köpa väldigt stor kvantitet, de kan inte köpa in komponenter lika billigt som stora företag som tex Dell och HP.

Har tydligen också drivit företaget "United Keys", ett företag i Silicon Valley som gör tangentbord med små skärmar på tangenterna.
Drev Medison Data AB, ett företag som höll på med läromedel och multimedia, som gick i konkurs.
Har tydligen varit i Silicon Valley.
http://www.linksv.com/profileSummary.aspx?codePeople=%2044567

Sägs ha gott i Högskolan i Jönköping.

Han snackar om att skälet till att datorerna är så billiga, är att han tycker att alla bör ha en, och nåt snack om demokrati. De har ingenting alls med demokrati att göra.

För 1000 kronor?
Ja visst!

-

Han har försökt editera Wikipedia too. lol
http://en.wikipedia.org/wiki/Special:Contributions/Valdi_ivan...

Han syns i media med namn och bild.
http://www.jnytt.se/ReadOpinion__4.aspx

Han verkar ju inte vara en skojare?

Bra jobbat brosan!

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Om det börjar trilla ner fungerande datorer i postlådan hos dem som beställt tänker jag garanterat lägga en tusenlapp jag med på en rackare. Perfekt lekdator.

Permalänk
Medlem

Jag får inte känslan av att killen är en sån person som gärna gör en "demokratisk välgörning", utan vinstintresse

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Varför beställer du inte datorn då? Få ut den jäkla kaktusen du och köp! Blanda bara inte in E6600 i det hela då Intel sagt innan att de skulle sänka priserna.

Förresten köp flera stycken! Du kan ju sälja några på blocket sen för 3000-4000kr och tjäna gott med penagr själv!

clrscr är kanske personen i frågan? Nyregistrerad samt hans text ser lite konstigt ut. Kankse inklistrad från annan sida...

Jag minns inte att jag skrivit att det hela är äkta, har jag? Jag har ingen kaktus i röven för jag lipar inte som ett barn över att det "sääkert" är en scam. Jag väntar och ser istället för o vara högljudd o visa agression. Jag reagerar däremot på folk som slänger ur sig massor av onödigheter när dem inte vet utan istället baserar all sin tro på teorier av olika slag. Vänta och se så dimper sanningen fram istället.

Att tillägga så måste killen dessutom vara världens jävla idiot om han nu ljuger om detta mirakulösa pris och går ut så mycket i media som han gjort med namn och bild osv osv. Vem skulle vilja sätta sig i rävsaxen när personen vet att den kommer slå igen. Jag vet inte vad som händer med folk som marknadsför falskt men det lär inte finnas något positivt i det som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Se bara hur det gick för "spamkungen" ...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux