Permalänk
Medlem

Datorn är död...

Då jag skulle starta datorn i morse hände absolut ingenting...
Igår funkade den som vanligt, slog av den och drog ut alla kablar eftersom åskväder väntades.
När jag nu koplat in alla kablar och slår på så är den totalt död, inte ett ljud eller andra tecken på ström till lådan.
Kabeln till nätagget är OK, har mätt och den har 230 V.
Nu är frågan: Hur i h-vete ska jag kunna konstatera var felet ligger?
Jag har testat att switcha knapparna Reset och PowerOn från framsidan på lådan till moderkortet, men ingenting...
Man borde väl kunna mäta sig till det på något sätt, eller? Mäta på olika ställen och utesluta vissa saker, utan att skruva in ett nytt nätagg eller moderkort för att testa?

Hoppas någon kunnig här har ett tips...
Jag har en Antec Sonata II-låda med original-nätagg, och Moderkortet är Biostar..

Permalänk
Medlem

bara en idé, vet inte hur ditt nätagg ser ut och vill inte dumförklara dig..

men finns det någon powerswitch bakpå nätagget?

Permalänk
Medlem

Som Icedude sa, kolla så att du inte råkat slå av nätagget. Om det är på så kan man "tjuvstarta" nätagget genom att koppla ihop den gröna kabeln med en svart kabel (jord) på 20-pins kontakten. Här är en länk om du vill ha lite bilder: http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewa...

Om nätaggets fläkt inte går igång (om den har en fläkt dvs.) så är nätagget med största sannolikhet trasigt. Om nätagget skulle funka så kan du leta efter en lysdiod på moderkortet. De flesta moderkort brukar ha en liten lysdiod som lyser när moderkortet har ström.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns en powerswitch som är på. Har testat slå den av och på men den är lika död i vilket fall...
Ska testa tipset på länken.
Men, går alltid fläkten igång? Eller kanske den går på temperatur, så den inte startar innan den blir varm?
Kan jag månntro ha i alla andra kablar till hårddiskar osv när jag testar detta..?

Om den nu drar igång, så kan jag anta att nätagget funkar som det ska?
Då kan jag nästan säkert säga att det är moderkortet som är dött, eller? I och med att jag testat att köra Reset-knappens kablar på moderkortets PowerOn pins, så är ju trasig PowerOn-knapp utesluten?

Får väl hoppas på att nätagget inte drar igång, det blir ju billigast...

Permalänk
Medlem

Jag hade precis ett likadant problem som du. Nästan iaf.
Förra söndagen när jag gick upp och skulle sätta på datorn hände ingenting när jag tröck på knappen. Moderkortets diod lös grönt och indikerade att det hade ström iaf. Jag provade allt för att få i gång den. Och då menar jag allt. Ingenting ville få liv i datorn. Det enda jag hade gjort kvällen innan som jag aldrig annars gjort var att ladda min Ipod i ett av de främre USB uttagen på lådan, började ladda med datorn på sen stängde jag av den. Det visade sig efter MYCKET om och men att mitt nätaggregat hade gått sönder, när datorn var avstängd. Vet inte hur eller om det hade något att göra med att jag laddade ipoden. Köpte ett nytt agg i dag och datorn fungerar men jag måste ha en bit ståltråd mellan Pin 14 ( gröna ) och 13 en svart jord för att den skall fungera.

När jag plockat ur det gammla ur lådan testade jag igen med en tråd mellan grön och svart på den stora 24 pins atx kontaken och det gav inget resultat i agget. Ingen fläkt eller nått. Men den gav ändå ström så att moderkorts dioden kunde lysa.

Nu när jag kopplat i nya agget kan jag konstatera att: På fronten av mitt chassi finns en LCD display, belyst, som visar temp på HDD och CPU. Den fungerar inte. Dock fungerar fläktkontrollen brevid. Av/på knappen fungerar inte. USB uttagen vågar jag inte prova. Men datorn funkar som sagt med nya nätaggregatet och en tjuvkoppling mellan Grön-Svart..

Felsökningen var ingen lek i det här fallet, eftersom jag först vägrade tro att nätagget var paj för att dioden på moderkortet lyste.

Mitt råd: Testa med nytt nätaggregat, och testa tjuvkoppla Grön och svart med ett gem eller ståltråds bit.

Edit: Tillägg, det är fortfarande inte helt uteslutet att det är något som felar med mitt moderkort oxå. Men detaljerna kring det är ointressant i det här fallet.

Länk till " en av " de trådar jag skapat om mitt prob: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

OK, tack för tipsen...
Ska testa imorrn när jag sovit ut, jobbar natt nu.

Ännu en fråga: Vad händer egentligen då man trycker in PowerOn-knappen på framsidan? Jag gissar att den kortsluter pinnarna till densamma som leder till att grön kabel och jord på moderkortets strömförsörjning kortsluts och därmed startar nätagget? Om teorin stämmer borde man kunna testa att kortsluta PowerOn-pinsen direkt mot moderkortet? Eller är jag ute på en cykeltur?

Blesk: Dit problem är ju att PowerOn inte funkar av nån anledning? Har du testat att sätta Reset-kabeln på moderkortets PowerOn-pins, och starta via Reset-knappen istället? Inte vet jag, bara en teori...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztevie
OK, tack för tipsen...
Ska testa imorrn när jag sovit ut, jobbar natt nu.

Ännu en fråga: Vad händer egentligen då man trycker in PowerOn-knappen på framsidan? Jag gissar att den kortsluter pinnarna till densamma som leder till att grön kabel och jord på moderkortets strömförsörjning kortsluts och därmed startar nätagget? Om teorin stämmer borde man kunna testa att kortsluta PowerOn-pinsen direkt mot moderkortet? Eller är jag ute på en cykeltur?

Blesk: Dit problem är ju att PowerOn inte funkar av nån anledning? Har du testat att sätta Reset-kabeln på moderkortets PowerOn-pins, och starta via Reset-knappen istället? Inte vet jag, bara en teori...?

Jag har testat att kortsluta pinsen som sitter på moderkortet där pwr on går in från knappen utan resultat, har inte testat att sätta reset på den platsen men jag tvekar att det skulle bli någon skillnad då jag i princip prövat det med en mejsel.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

OK, har nu testat att kortsluta pinsen enligt länken ovan, och fortfarande händer inget alls..
Verkar som jag kan anta att nätagget är paj? Bara att beställa ett nytt och hoppas att allt annat i burken är OK...
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

mysko.. ledsen att höra att det verkar vara paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztevie
OK, har nu testat att kortsluta pinsen enligt länken ovan, och fortfarande händer inget alls..
Verkar som jag kan anta att nätagget är paj? Bara att beställa ett nytt och hoppas att allt annat i burken är OK...
Tack för hjälpen!

du skulle inte kortlsuta några pins. Du skulle ta loss sladden och sen kortsluta i den där. men det var kanske det som du gjorde?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ja, kanske uttryckte mig lite fel. Jag har givetvis kortslutit på själva kabeln...