Idag tog min tystnad och mitt tålamod slut på jobbet!

Permalänk
Medlem

gå med i facket och eller läs på regler som vi har angående arbete i sverige.

så massor av olagligheter i det du skrev. fast jag känner några som jobbat på donken och det är verkligen inte bra, tycker du skall söka något annat jobb eller plugga.

EDIT: läste att dom TVINGAR dig att jobba fast du är sjuk, det är olagligt att tvinga folk att jobba speciellt när man är sjuk, sen så är slaveriet avskaffat eller har jag missat något?
sen så kan du smitta mat och annan personal, dina chefer verkar inte så smarta. min chef kan säga åt mig att gå hem om hon anser att jag verkar lite för sjuk.
man ska inte jobba när man är sjuk!!! men tro mig jag har oxå varit ung och dum :S.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lite update!

Jag har slutade på donken i februari. Jag går nu medieprogrammet på Gångsätra skola. Allt går toppen! Nya kompisar bra betyg och jag lär mig väldigt mycket.
(Alla gånger bättre än sam tycker jag.)

Men det återstår ett problem med Macdonalds.....
Har bett om att få mitt arbetsintyg/referenser. Har ringt flera gånger under 2 månader och dom har sagt att dom ska skicka det till mig.

Men det kommer inte. Dom verkar alltså skita i det. Vad kan jag göra om dom vägrar att ge ut intyget? Ska söka jobb på Sats och Friskis Snart så det är ganska bra om jag har det i bagaget. Har pratat med chefen över 4 gånger och hon har då svarat att hon ska skicka det på engång.

HAHAHAHA KÄNNS UNDERBART ATT INTE JOBBA PÅ DONKEN! FY FAN VAD JAG ÄR GLAD HAHAHAHAHAHAHA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Lite update!

Jag har slutade på donken i februari. Jag går nu medieprogrammet på Gångsätra skola. Allt går toppen! Nya kompisar bra betyg och jag lär mig väldigt mycket.
(Alla gånger bättre än tycker jag.)

Men det återstår ett problem med Macdonalds.....
Har bett om att få mitt arbetsintyg/referenser. Har ringt flera gånger under 2 månader och dom har sagt att dom ska skicka det till mig.

Men det kommer inte. Dom verkar alltså skita i det. Vad kan jag göra om dom vägrar att ge ut intyget? Ska söka jobb på Sats och Friskis Snart så det är ganska bra om jag har det i bagaget. Har pratat med chefen över 4 gånger och hon har då svarat att hon ska skicka det på engång.

HAHAHAHA KÄNNS UNDERBART ATT INTE JOBBA PÅ DONKEN! FY FAN VAD JAG ÄR GLAD HAHAHAHAHAHAHA!

Grattis till ett bättre liv

Gå dit och kräv att få ett öga mot öga. Du har ju trots allt rätt att få ett arbetsintyg. Kom också ihåg att de bara måste ge en bedömning på din arbetsförmåga om du själv vill ha en (så är det åtminstone i Finland). Du kan alltså välja att bara få ett bevis på att du jobbat och inget på hur bra du jobbat, men jag tror nog att de flesta arbetsgivare gärna ser att du också har bedömts efter t.ex. uppförande, arbetsskicklighet, flit o.s.v. när du söker jobb igen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Grattis!

Har själv jobbat på Donken och är rätt glad över det såhär i efterhand. När man söker andra jobb är det en RIKTIGT bra merit.
Dom ser att du tål stress och inte är rädd för att jobba.

Chefen är antagligen bara vimsig. Åk dit och be dom fixa fram det så ordnar det sig antagligen.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Lite update!

Jag har slutade på donken i februari. Jag går nu medieprogrammet på Gångsätra skola. Allt går toppen! Nya kompisar bra betyg och jag lär mig väldigt mycket.
(Alla gånger bättre än sam tycker jag.)

Men det återstår ett problem med Macdonalds.....
Har bett om att få mitt arbetsintyg/referenser. Har ringt flera gånger under 2 månader och dom har sagt att dom ska skicka det till mig.

Men det kommer inte. Dom verkar alltså skita i det. Vad kan jag göra om dom vägrar att ge ut intyget? Ska söka jobb på Sats och Friskis Snart så det är ganska bra om jag har det i bagaget. Har pratat med chefen över 4 gånger och hon har då svarat att hon ska skicka det på engång.

HAHAHAHA KÄNNS UNDERBART ATT INTE JOBBA PÅ DONKEN! FY FAN VAD JAG ÄR GLAD HAHAHAHAHAHAHA!

Du borde inte visa dina mc donaldsreferenser dock när du söker ett träningsrelaterat jobb

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Jag tror nog att McDonalds är nog en relativt bra jobb referens iaf.
Jag kan tänka mig att det är ett ganska stressigt jobb i vissa tider och sen är det iofs en annan femma om man kan hantera stress:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Du borde inte visa dina mc donaldsreferenser dock när du söker ett träningsrelaterat jobb

Erik

bara för att man jobbar där betyder det ju inte att man käkar där. Det var väl det du menade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Du borde inte visa dina mc donaldsreferenser dock när du söker ett träningsrelaterat jobb

Erik

Knappast. Att han har jobbat där betyder ju inte att han lever ohälsosamt. Dessutom är alla referenser bra eftersom de visar att du har erfarenhet av att jobba... dessutom är det nog som flera här säger, att McDonalds visar att du kan jobba på ett skitställe med stress och dålig lön.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
bara för att man jobbar där betyder det ju inte att man käkar där. Det var väl det du menade?

Smileyn indikerar försök till humor

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Knappast. Att han har jobbat där betyder ju inte att han lever ohälsosamt. Dessutom är alla referenser bra eftersom de visar att du har erfarenhet av att jobba... dessutom är det nog som flera här säger, att McDonalds visar att du kan jobba på ett skitställe med stress och dålig lön.

Klart han ska. Det var lite ironi bara. Mc donalds och träning går inte hand i hand , men såklart är referenser bra oavsett.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Alla referenser är bra referenser. Bättre att ha nått än att ha en lucka i livet på CV:n.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

1. Stå på dig!

2. Låt inte några översittare sätta sig på dig!

3. Har du rast så har du!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Alla referenser är bra referenser. Bättre att ha nått än att ha en lucka i livet på CV:n.

Kunde inte sagt det bättre själv. Har själv kompisar som inte "orkar" söka jobb, dels för det inte "finns" där dom bor, samt att dom inte "orkar" flytta någon annanstans. Har sagt att det kommer bli väldigt svårt att förklara för sin nya arbetsgivare varför man inte gjort något på två-tre år, men som man bäddar får man ligga!

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Förstår inte hur man kan jobba på mc donalds, går hellre arbetslös isf.
Fatta o jobba på donken bakfull, usch!

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Förstår inte hur man kan jobba på mc donalds, går hellre arbetslös isf.
Fatta o jobba på donken bakfull, usch!

När du slutat högstadiet så inser du att det är inte så farligt ändå!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag tycker du ska hämnas genom att dra några snorloskor i cheeseburgarna mellan osten och köttet. Jag jobbade på en restaurang innan och min polare där höll på att dra en loska i såsen medan han yttrade frasen "en för laget". Nu gjorde han dock inte det när jag var närvarande.

Om jag ska vara allvarlig så måste du nu säga upp dig eller kräva löneförhöjning, annars så kommer det bara vara som innan med skillnad att du nu upplevs ha attitydproblem.

Sök efter hjälp, det där drabbar endast kunden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Sök efter hjälp, det där drabbar endast kunden

Visst, det är riktigt vidrigt. Kan för övrigt påminna om att det inte var jag som gjorde det och att han inte gjorde det för att jag inte gillade det.

Jag har jobbat i köket på tre olika restauranger och har lite olika erfarenheter därifrån som gör att jag numera är väldigt känslig för vad jag stoppar i mig. När jag går in i ett McDonalds tittar jag alltid in i köket och får en massa äckliga tankar om vad de kan tänkas hålla på med när ingen ser på.

Restaurangen det utspelade sig på är ett populärt Thai-ställe på södermalm i Stockholm.

Permalänk

Re: Idag tog min tystnad och mitt tålamod slut på jobbet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve

Frågar skiftledare nr2 om jag får gå på rast får fortfarande inte det.(har då jobbat 6 timmar utan rast.)

Kommer in lite sent i tråden men OJ OJ !

Det här kan låta lite långsökt, men det är bilden som dyker upp i min skalle:

Folk som SPRINGER fram till sin avrättning.

Är kopplingen inte solklar? Låt den marinera lite.

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem

Jobbat på donkan jag med, förjävligt säger jag bara.

Har faktist liknande problem som dig.. eller rättare sagt exakt samma problem.
Jag har frågat om referens/arbetsintyg och inte fått det, jag slutate i början av december förra året och har fortfarante inte fått de, jäävligt dålig stil säger jag bara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
Jobbat på donkan jag med, förjävligt säger jag bara.

Har faktist liknande problem som dig.. eller rättare sagt exakt samma problem.
Jag har frågat om referens/arbetsintyg och inte fått det, jag slutate i början av december förra året och har fortfarante inte fått de, jäävligt dålig stil säger jag bara!

var det franschising eller mcdonalds ab som du hade som arbetsgivare? Har du kontaktat lönekontoret, de borde i alla fall kunna ordna fram ett arbetsintyg.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
var det franschising eller mcdonalds ab som du hade som arbetsgivare? Har du kontaktat lönekontoret, de borde i alla fall kunna ordna fram ett arbetsintyg.

Just när jag jobbade åt dom var dom mcdonkan AB nu är dom dock franchiserade (eller vad de nu heter:D)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
Just när jag jobbade åt dom var dom mcdonkan AB nu är dom dock franchiserade (eller vad de nu heter:D)

Bara att traska in till chefen och ta honom i hand och fråga efter intyget då.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har fått mitt arbetsintyg. Trodde att jag själv hade skrivit det haha! Bara beröm.
Det tog dock bara 14 samtal och ca 3 månader innan jag fick det.

Jag rekommenderar Donken en kort period för att det är bra att ha i bagaget när man söker jobb. Men inte långa perioder för att du blir:

Svagare.
Tröttare.
Får sämre hy.
Tappar mat aptiten.
Dålig hy i ansiktet.
Träffar många wanna be brats som jobbar där.

Nu är det över ialla fall!

MVH Lazzve

P.S Vill tacka alla för deras stöd och råd till mig i denna tråd.

MVH Lazzve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Har fått mitt arbetsintyg. Trodde att jag själv hade skrivit det haha! Bara beröm.
Det tog dock bara 14 samtal och ca 3 månader innan jag fick det.

Jag rekommenderar Donken en kort period för att det är bra att ha i bagaget när man söker jobb. Men inte långa perioder för att du blir:

Svagare.
Tröttare.
Får sämre hy.
Tappar mat aptiten.
Dålig hy i ansiktet.
Träffar många wanna be brats som jobbar där.

Nu är det över ialla fall!

MVH Lazzve

P.S Vill tacka alla för deras stöd och råd till mig i denna tråd.

MVH Lazzve

Grattis till erfarenheten!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Har fått mitt arbetsintyg. Trodde att jag själv hade skrivit det haha! Bara beröm.
Det tog dock bara 14 samtal och ca 3 månader innan jag fick det.

Jag rekommenderar Donken en kort period för att det är bra att ha i bagaget när man söker jobb. Men inte långa perioder för att du blir:

Svagare.
Tröttare.
Får sämre hy.
Tappar mat aptiten.
Dålig hy i ansiktet.
Träffar många wanna be brats som jobbar där.

Nu är det över ialla fall!

MVH Lazzve

P.S Vill tacka alla för deras stöd och råd till mig i denna tråd.

MVH Lazzve

Wanna be brats som jobbar på MCn.. låer helt sick.. hehe men men så kanske de e...

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Wanna be brats som jobbar på MCn.. låer helt sick.. hehe men men så kanske de e...

Förvånar mig inte ett dugg. Det finns massor med yngel som bränner sina ihoptjänade slantar på en flaska skumpa eller ett helrör bara för att kunna låtsas vara nåt de inte är. Patetiskt men sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Tjenare idag har man jobbat 10-21. Vilket är 11 timmar som är olagligt men aja jag får pengar... Ska prata med chefen om att jag ska sluta "lite mer formellt" Saken är ju att man måste säga till 1-2 månader innan annars bryter man mot det kontraktet som man skrev på... Men dem har brytit mot det också för det står att jag ska jobba 7,9 timmar när jag jobbar 10+ samt extra samt 14 dagar i streck.... Men de kan ju inte tvinga mig men dem kanske gör en anmälan? Om det går så långt det vill säga.
Ialla fall idag så träffade jag ena skiftledaren som var betydligt trevligare. Men jag har tappat lusten/viljan att jobba på Donken efter det här...

Tycker du gnäller lite väl mycket nu. Ingen tvingar dig att jobba 10+ timmar per dag 14 dagar i sträck, hört talas om att säga emot? Så svårt är det inte att säga att "Nej jag vill inte köra 10 timmar, jag vill ligga på en normal 40h vecka". Sen finns det väldigt seriösa regler för hur ofta man ska ha rast eller inte, 6 timmar utan rast låter verkligen inte lagligt, bara att säga att, "du, jag har stått här si å så länge, dags för rast nu" sen släpper du grillen och drar ut om dom säger emot.

Nån löneförhöjning tvivlar jag att du får, tror inte donken kör så mycket på individuella löner, men försöka går ju alltid. Verkar som dom flesta har haft dåligt folk när dom jobbat på donken, själv jobbat där och så gott som alla var schysta. Jobbet sög naturligtvis, även om jag alltid fick stå i kassan(skönt nog) så var det enormt stressigt och en 4-4.5h mellan raster. Jobbet jag har nu har jag 4 raster från 7-16, till skillnad från en på donken samma tid. Dom tänjer verkligen på alla gränser, men så är mat/snabbmatsföretag uppbyggda i USA, veckans anställd, månadens arbetare osv. Allt ska gå fort, kosta lite, sen att det nyanställs en 3st varannan månad skiter dom i.

Slutsatsen är väl att du får stå upp lite mer, inte hålla all ilska inom dig tills du brister och ber alla dra åt helvete, ta det som det kommer istället. Snacka med chefen om hur vissa betér sig, be han fixa arbetstiderna och ring arbetsmiljöverket å hör vad dom har att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Förvånar mig inte ett dugg. Det finns massor med yngel som bränner sina ihoptjänade slantar på en flaska skumpa eller ett helrör bara för att kunna låtsas vara nåt de inte är. Patetiskt men sant.

Har inget emot det, kan faktiskt vara ritkgit nice, MEN att jobba på mc donalds? måste man inte typ jobba 1 vecka för att ha råd med ltie skumpa? hehe men fan folk kanske gör så också

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

jag har alltid fått höra att jobba där är stressigt och förjälivgt.
Tror du verkligen din kropp kommer palla med det där jobbet i längden? sök nytt är tips ifrån mig. akta dig för att gå in i väggen......

även äcklig mat på mcfjonnalds :]