HDTV kopplad till datorn bild visas ändas i 5:4 hjälp!

Permalänk
Medlem

HDTV kopplad till datorn bild visas ändas i 5:4 hjälp!

Hej!

Jag bestämmde mig idag för att införskaffa en HDTV av märket Toshiba, den fungerar helt utmärkt när jag kollar på tv men när jag vill koppla den till min datorn så visar den alla upplösningar i 5:4 format altså inte i 16:9 som den ska göra. Detta gör att bilden ser helt ihoptryckt ut och det är olidligt att titta på film eller spela spel. Tvn har en native resolution på 1366x768 och det är den upplösningen som datorn just nu är satt på nu . Den är kopplad till datorn via VGA då detta är det enda sättet jag kan koppla in den på utan att köpa en dvi till hdmi konverterare. I nvidia control panel så står det att det är en CRT skärm istället för LCD som det igenligen ska vara jag har försökt att söka om men tvn blir fortfarande bara igenkännd som en crt skärm jag är dock inte säker på att detta är orsaken till mitt problem

Här är en bild som visar hur det just nu ser ut :
http://s186.photobucket.com/albums/x60/oshedeeone/?action=vie...

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt upplösning på datorn då? Annars kan det vara att tv:n är inställd i nåt 4:3 läge, för det ser likadant ut när jag väljer 4:3 som "aspect ratio".

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Upplösningen är för närvarande inställd på 1366x768 jag vet inte vart jag kan ändra aspect ratio har 8800gtx grafikkort

Permalänk
Medlem

OBS: VIKTIGT att du säger exakt vilken TV modell det är, med nummer o allt..!!

Toshiba verkar vara bra!! men pls, säg modell numret.. jag gissar att det är 32WLT66, och då kan du köra den i 85Hz eller Koppla in via DVI/HDMI (rekommenderas staaaaaarkt som F:n) (obs kabeln ska itne kosta en spänn över 200 kr då blir du lurad)

Kolla in här också! http://pixelmapping.wikispaces.com/Toshiba+TVs

kolla in pixelmappat.nu och pixelmapping.wikispaces.com

Permalänk
Medlem

Tvn är av modell Toshiba 32A3000P jag har hört talas om några hdtv inställningar i nvidia control panel men jag kan ej komma åt dom då datorn tror tvn är en crt skärm

Permalänk
Medlem

Från pixelmappat.nu
"Bra testverktyg för att kolla vad din tv accepterar:

http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm "

Hittade inget om din TV, men den har tydligen bästa kvalitets panelen IPS.. så om du får till bra datorbild på den så rockar den

Om du provar och hittar EDI infon, så pasta den gärna här..

Känns lite som att det kan va värt o testa HDMI ingången om du har råd med kabel. Öppna gärna förpackningen extremt försiktigt så du kan lämna tillbaks på öppet köp om d inte funkar bra)

Permalänk
Inaktiv

Funderar själv på att köpa denhär TV'n och undrar om du lyckades få till det? kommer att koppla den till datorn

Permalänk
Medlem

Ser ut som TV'n är inställd på 4:3 kolla manualen var du ändrar till 16:9, finns säket en knapp på fjärren för det.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.