Lenovo stödjer Linux

Permalänk
Melding Plague

Lenovo stödjer Linux

Trenden med att stora oem-tillverkare som börjar leverera datorer där olika Linux-distributioner är förinstallerade verkar inte stanna. Nyligen har tillverkaren Lenovo tillkännagivit ett samarbete med Novell.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

väldigt intressant, blir nog en sådan sen lite senare i framtiden.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

bra, men ofta faller såna här grejer på att antingen så hamnar det enbart i det ena eller andra av, en värstingmodell, eller en budgetburk.

för att det ska vara intressant och rättvisande av intresse måste det vara valbart genom många, helst alla produktserier.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

IBM erbjöd ju linux när det var de som ägde varumärket thinkpad (med fler). Det enda lenovo gör är att återställa "ordningen".

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

Mycket bra.

Skulle gärna vilja ha en laptop med Linux. Thinkpad har ett grymt rykte.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

"Trenden med att stora oem-tillverkare som börjar leverera datorer där olika Linux-distributioner är förinstallerade verkar inte stanna."

Olycklig formulering, kan tolkas på flera sätt. Trenden är nog här för att stanna.

Permalänk
Inaktiv

Linux går att installera på i princip vilken dator som helst. Att många företag inte erbjuder kund att ha vare sig Linux- eller Windows på sin dator tycker jag bara är trångsynt.

Den stora klichén är ju att Linux inte ska vara användarvänligt...men om man börjar använda Linux, fortsätter använda Linux så kommer Windows helt plötsligt bli det operativsystem som känns kluddigt att använda.

En annan intressant infallsvinkel är hårdvarustöd...jag skulle satsa min mor på att Linux har större utbud för kompatibilitet än vad Windows har i stora drag.

Nåväl, tummen upp för Lenovo!

Permalänk
Medlem

På min laptop skulle jag gärna köra linux, eller, planerar på att göra det.

Men på datorn jag spelar på är det en annan historia.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Sedan lite mer satsningar på OpenGl eller nåt liknande från speltillverkarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Spel är det enda som kan göra Linux ett hot mot Microsoft.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Linux går att installera på i princip vilken dator som helst. Att många företag inte erbjuder kund att ha vare sig Linux- eller Windows på sin dator tycker jag bara är trångsynt.

Den stora klichén är ju att Linux inte ska vara användarvänligt...men om man börjar använda Linux, fortsätter använda Linux så kommer Windows helt plötsligt bli det operativsystem som känns kluddigt att använda.

En annan intressant infallsvinkel är hårdvarustöd...jag skulle satsa min mor på att Linux har större utbud för kompatibilitet än vad Windows har i stora drag.

Nåväl, tummen upp för Lenovo!

Ja men det e ju sant! Man kan ha det på vilken dator som hälst beroende på prestanda osv..Men man måste ju inte tycka att Windows känns kladdigt för att man kört Linux i ett tag, det är upp till personen vilket OS man ska köra och hur personen känner för det.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Sedan lite mer satsningar på OpenGl eller nåt liknande från speltillverkarna.

Håller med dig fullständigt. OpenGL fungerar alldeles utmärkt, vilket bevisats ett flertal gånger. Det finns ju kanonfint stöd för OpenGL på grafikkorten så där ligger ju inte några problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Spel är det enda som kan göra Linux ett hot mot Microsoft.

Det finns massvis med bra titlar av spel till Linux/Unix miljö, men som ovan nämt bara de speltitlar som innehar stödet av OpenGL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Spel är det enda som kan göra Linux ett hot mot Microsoft.

Yeah right, för det finns ju inte massviss med programvaror där ute som enbart är gjorda till Windows? Typ bokföringssystem, styrsystem, kassasystem, kalkylprogram och massa annat som används där ute.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Yeah right, för det finns ju inte massviss med programvaror där ute som enbart är gjorda till Windows? Typ bokföringssystem, styrsystem, kassasystem, kalkylprogram och massa annat som används där ute.

Nu är du inne på min bransch! När UNIX sfären inte kunde få klart för sig att desktop-marknaden hade kommit för att stanna så kunde MS ganska lätt ta över. Nu däremot så börjar UNIX/LINUX dyka upp igen på denna marknaden; på bara ett par år har riktigt bra alternativ för LINUX dykt upp när det gäller bokföringsprogram, även på svenska.

Så jag undrar om det inte mer är en fråga om att LINUX behöver få lite mer medvind, av typ sådana här nyheter, för att alternativen ska synas bättre. Utöver det så tror jag vi ibland glömmer att en hel del nödvändig apparatur i Windows nätverk sedan länge är *nix baserade.

Gällande styrsystem såg jag följande information om ett sådant:

Citat:

Prototrak SLX CNC levereras med Windows XP. Tillgång till Windows skrivbord direkt vid maskinens bildskärm. Du får en persondator i din svarv.

För mig känns sådana lösningar som ganska korkade. Windows är trots allt inte särskilt modifierbart. Varför behöva köra hela Windows XP för att använda en svarv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Gällande styrsystem såg jag följande information om ett sådant:

För mig känns sådana lösningar som ganska korkade. Windows är trots allt inte särskilt modifierbart. Varför behöva köra hela Windows XP för att använda en svarv?

Dessutom korkat då Win XP inte är ett realtidssystem utan kan när som helst börja pilla navelludd och missa I/Os även om det finns normala buffrar på I/O.
Win CE kan ju går att använda om man prompt ska ha Windows i svarven...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För mig känns sådana lösningar som ganska korkade. Windows är trots allt inte särskilt modifierbart. Varför behöva köra hela Windows XP för att använda en svarv?

Det finns en speciell version av Windows XP, kallad XP Embedded som är byggd för precis den här typen av inbyggda tillämpningar så förkasta det inte så enkelt.

tva: Det finns inget som säger att det inte snurrar en realtidskärna separat och att XP enbart används för kontrollen och för GUI:t. Det finns flera exempel på sådana implementationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
[tva: Det finns inget som säger att det inte snurrar en realtidskärna separat och att XP enbart används för kontrollen och för GUI:t. Det finns flera exempel på sådana implementationer.

Är väl iofs möjligt men i så fall lite korkat eftersom det finns Win (CE) som är realtidssystem.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Är det inte så att OpenGL är ganska krångligt att utveckla med jämfört med DirectX?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadewind
Är det inte så att OpenGL är ganska krångligt att utveckla med jämfört med DirectX?

Menar du att utveckla själva OpenGL plattformen eller att utveckla program som använder sig av OpenGL som API?

Som API ligger den inte efter DirectX och den under hösten kommande 3.0 versionen har minst samma potentiella möjligheter som DirectX 10. OpenGL 2 har i senare uppdateringar "städats upp" väsentligt.

Huruvida den är svårare att utveckla gentemot har jag ingen erfarenhet av. Däremot dominerar OpenGL som använt API den professionella marknaden, vilket borde betyda att det finns klara fördelar förutom att den är en cross-platform API.

Permalänk
Inaktiv

Nice ! Ska få en med touch screen snart

Permalänk

Någon som vet vilken hårdvara den Linux-baserade T60'n kommer att skeppas med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
Det finns en speciell version av Windows XP, kallad XP Embedded som är byggd för precis den här typen av inbyggda tillämpningar så förkasta det inte så enkelt.

Jag förkastar inte Windows Embedded, vilken mycket väl fungerar i många situationer. Däremot är den begränsad eftersom den trots allt bygger på XP "original".

Personligen tycker jag det är relativt underhållande att läsa MS egna utvärderingar i ämnet, alltså XP Embedded i jämförelse med Linux Embedded. De lustiga är att t o m för en "lekman" som jag syns uppenbara fel i denna och andra rapporter (ibland uppges källor som inte ens är relevanta, eller undersökningar som MS själva stått bakom). Det betyder i sig inte att XP Embedded är ett dåligt alternativ för alla, men när MS argumentering är full av vridna påståenden och grundlösa varningar, ja då blir det för mycket.

Ursäkta JoLu, men vad jag skrev är inte ett argument emot vad du skrev.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag förkastar inte Windows Embedded, vilken mycket väl fungerar i många situationer. Däremot är den begränsad eftersom den trots allt bygger på XP "original".

Begränsad på vilket sätt då? Att säga att den är begränsad är lätt, men utan att specificera hur den är begränsad är det meningslöst. Det är bevisligen inte för begränsat för att användas i svarven du hade som exempel eller bankomater.

GeleGrodan: Jag skulle bli förvånad om det inte handlar om T61P då den ska vara certifierad för SUSE.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoLu
Begränsad på vilket sätt då? Att säga att den är begränsad är lätt, men utan att specificera hur den är begränsad är det meningslöst.

Kom precis hem och såg din fråga, så här kommer iallafall ett litet svar på din fråga:

Windows Embedded -> endast x86 CPU arkitektur
Linux -> stödjer de flesta CPU arkitekturer

Windows Embedded -> minsta ”footprint” 5MB, men enligt MS ger det extremt begränsad funktionalitet; mer vanligt är ungefär 15MB
Linux -> jämförelse med ovan: minsta 150KB / vanlig 250KB – 300KB

Windows Embedded -> är beroende av HAL
Linux -> tillåter direkt access till ”low-level” hårdvara

Windows Embedded -> modifierings möjligheterna är begränsad till den verktygslåda som MS tillhandahåller
Linux -> modifieringsmöjligheterna är i praktiken bara begränsat av utvecklarens kompetens

Listan kan göras längre. Frågan om ”real-time” låter jag vara, eftersom jag ändå inte har kunskap nog att argumentera om huruvida detta implementeras i någotdera i begreppets fulla mening. På bl a ”Windows Embedded Blog” ägnar de en hel del av sin tid till att kritisera Linux Embedded, och däribland dess påstådda bättre ”real-time” funktionalitet; å andra sidan hänvisas det friskt till andra artiklar som påstår att Windows Embedded CE är den enda verkliga ”real-time” lösningen, men dessa artiklar är i sig också menlösa eftersom en sökning på artikelförfattarna visar att de är anställda av MS.

Jag tänker inte lägga ner någon ytterligare tid på just den här frågan, eftersom det egentligen inte beror trådens tema (OK, jag vet att jag själv är skyldig till att ha nappat på styrsystemsfrågan).