Permalänk
Medlem

minikyl med peltier

hej nu har jag oxå fått id'en att bygga em minikyl med peltier, här är skissen på hur jag hadde tänkt mig den:

sen har jag lite frågor om peltier, va behöver jag för att kyla den? har ett antal kylfläns o fläktar,räcker de med ett amd 64 orginalkyl?vattenkylnig pallar jag inte. skulle de gå om jag satte 2 fläktar på sidiorna om kylet ist för ovanpå?,drivs peltiern av 12v??

kom gärna med förslag och råd

Permalänk
Medlem

Hm skumt, testa att lägga upp på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maonts

är den nån som vet vfr bilden ej funkar :S

För du har punkter i IMG taggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
För du har punkter i IMG taggen

Testade utan punkter, men det funkar ändå inte. (äsch inte mitt problem.)

Permalänk
Medlem

ser ni nån bild? för länken sysn ju inte med den är där när jag ska ändra :S

Permalänk
Medlem

testa att ladda upp med pici.

Permalänk
Medlem

såja:D nu funkar de

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en idé att ha kylfläns på kalla sidan av peltiern också. Eller hade du tänkt att den ska kyla ner aluminumet?

Hur kraftfull peltier har du? en 80W borde gå med AMD stock fläkt, blir väl inte det ultimala men de ska gå!

Får ner min egen i minusgrader beroende på hur varmt det är i rummet. Men jag har någon annan kylning som heteR Spire nått, fungerar helt bra.

Permalänk
Medlem

ja ja hadde tänkt att kyla ber aluminiumet med peltiern,och en 80w var vad jag hadde tänkt mig

Permalänk
Medlem

Förslagsvis kanske använda en liten ficka innehållandes någon sorts kylvätska så att peltiern får arbeta lite bättre och ha något mer att bita i, suga upp värmen bättre..?

Permalänk
Medlem

kan man ha som så att det är:

Fack
aluminium
peltier
fläns
fläkt

typ, eller måste man ha på annat sätt, för då bör den ju hålla kylan bra iom att all aluminium som insidan skulle vara av är kall.. tror det var så du menade, men är inte säker... vad för kylvätska menade du? var skulle den vara?

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte var nåt i stil med gelé som används i såna där kyl-pack som hospitalen använder.

Som jag tänkte var:
Lagringsfack (För t ex. mat, dryck etc.)
Fack innehållandes gelén / vätska
Peltier
Fet-fläns (Desto större, desto bättre kylförmåga =0)
Fläkt, kanske en 120 eller ännu bättre; Centrum-/ tangential-fläkt för maximal effekt.

Absolut bäst är en fläkt som suger genom (en kanal lämpligtsvis) flänsen och ut direkt utan att blanda luften före och efter flänsen. Då är det väldigt ypperligt att använda ett brett kylelement med smala flänsar som helst bör sitta 'ur fas' (Så att luften skärs) med varandra för maximal prestanda.

Permalänk
Medlem

hej har lite ändringar efter era smarta tips (tack) så jag ska nog ha en kanal som suger luft innifrån lådan med en fläkt som blåser igenom under skälva lådan och sen upp i den igen och har lite olika kylfläns jag funderar på att använda

tänkte http://levitech.se/showProd.asp?prodid=523737 på kalla sidan i kanalen
och http://levitech.se/showProd.asp?prodid=476066&cat2=21&siteare...
på varma sidan med ett par ordendgilga fläktar,

Permalänk
Medlem

Sistnämnda verkar rätt ok, men nästan lite overkill ändå... Fast å andra sidan, det jag vet om Peltier- element är att de utvecklar ruskig värme / kyla under rätt / fel förhållanden. Dock har jag aldrig ens ägt ett sådant, men jag har läst lite här & var om dem, sen har jag en kompis som hade ett sådan förrut ihop med vattenkylning och han fick ner CPU: n till typ -20 grader lr nåt sånt...

Det viktiga och huvudsakliga är att man väldigt snabbt avleder temperaturerna, och sedan att man har rätt spänningsmatning till elementen.
Skall inte svära på det, men jag tror att man kan höja spänningarna något för mer effekt, men man måste se till att den varma sidan kyls ordentligt för annars har man ett svart moln i den vita saken. Det tråkiga med dessa element är att de är dels dyra, och dels ganska svåra att få tag i.

Men jag tror att om du skaffar det där feta elementet, och sedan gör en kanal för fläktarna (Lämpligtvis en centrumfläkt med godtyckligt luftflöde) och suger genom det, bör du få bra resultat och dessutom bör du kunna tumma lite på spänningsmatningen.

Sen kan det vara en bra idé att se till att nätaggregatet klarar av hög kontinuerlig last då elementen tenderar att dra ganska mycket ström. Det kan även vara en bra idé att använda flera element för bättre kylning.

Men, ett stort tips är iaf att labba lite, tänk sunt & förnuftigt - Det kommer man långt med!
Stora tänkare tänker inte som andra gör ;0)
Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla gjorde samma saker jämt... Usch...