Playstation 3-tråden, fortsättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Om så vore fallet, dvs att sänkta tillverkningskostnader per automatik både skulle ge sämre kvalité och sämre funktionalitet, så skulle dagens elektronikprodukter alltså vara sämre än föregående generation, med sämre prestanda osv. Men så är ju bevisligen inte fallet. LCDTV blir billigare och billigare, samtidigt som de blir bättre och bättre. Samma gäller PC och andra produkter, där man på samma yta får in mera innehåll allt eftersom utvecklingen går framåt samtidigt som prestandan ökar. Ditt resonemang håller inte.

Vidare har slim fått utökad funktion för ljudet, som redan nämnts, och specifikationerna på BD-läsaren är exakt likadana, även om den nya varianten är billigare för Sony att bygga in i slim.

Word!

Permalänk

Fast liknelsen haltar ju lite tycker jag. I fallet med tv-apparater bygger man ju helt nya modeller med nya panel och bildkretsar medan i fallet med PS3 så handlar det om samma (små förändringar och förbättringar som ljudkrets och die size på cell osv) hårdvara packeterat i ett nytt skall. Det är nog rimligt att anta att syftet med den nya modellen är att sänka tillverkningskostaden för PS3 och det är förmodligen ingen slump att man slopat touchknappar till förmån för traditionella knappar osv. Det är ju inte likställt med att PS3 är av dålig kvalité men jag tycker det verkar som att man gjort avkall på vissa områden som varit kostsamma för den tidigare modellen.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Liknelserna var exempel, alla företag vill få ner tillverkningskostnaderna samtidigt som de vill få ut bättre produkter på marknaden, Sony är inget undantag, och därför räcker inte det som argument för att anta att slim skulle få både sämre bild och ljud, touchknappar eller inte...

Jag har läst lite om hur de fått ner storleken, och vissa "dotterkort" får numera plats direkt på moderkortet, med samma specifikationer, fast på mindre utrymme då. Tack vare att komponenterna har kunnats göra mindre fick man samtidigt ner strömförbrukningen, så i fallet med slim så är det win win för både Sony och konsumenten...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Jag har aldrig påstått att PS3 skulle ha sämre bild eller ljud, jag tyckte bara att liknelsen med nya tv-modeller inte var så passande i sammanhanget. PS3 slim har lanserats för att få ner tillverkningskostnaden på en befintlig produkt vilket ger ett lägre pris vilket leder till ökad försäljning. Från Sonys perspektiv (eller vilken hårdvarutillverkare som helst) handlar det givetvis om att erbjuda en given funktionalitet till så låg tillverkningskostnad som möjligt. Att slopa touchknappar var med största sannolikhet en följd av den ambitionen. Personligen bryr jag mig inte ett dyft om den har touchknappar eller inte men man kan inte blunda för att tillverkningskostnaden för touchknappar säkerligen överstiger kostnaden för traditionella knappar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem

Ja, nån anledning är det, men att klaga på knappar är lita väl nitpicking tycker jag...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.

Permalänk
Medlem

Tjo. Har inte förstått riktigt - är sixaxis ett nedköp?

sixaxis = dualshock 3?

edit: Gah, såg nu att den inte har "skak-grejen"

edit 2: Någon som kör med motion control eller vad det heter i bilspel? Funkar det bra?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Ja, nån anledning är det, men att klaga på knappar är lita väl nitpicking tycker jag...

Det är bara fanboynerven som kliar lite Fredag, slappna av

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Tjo. Har inte förstått riktigt - är sixaxis ett nedköp?

sixaxis = dualshock 3?

edit: Gah, såg nu att den inte har "skak-grejen"

edit 2: Någon som kör med motion control eller vad det heter i bilspel? Funkar det bra?

Har inte provat att köra i bilspel, men i flygspel. Jag föredrar dock dom klassiska spakarna för att det inte går så bra annars. Sen lär man köra slut på handlederna fort känns det som.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg

Har testat det någon gång (av misstag) i Motorstorm Pacific Rift och det var ingen höjdare. Kändes inte speciellt responsivt eller ergonomiskt. Ska du köra mycket bilspel så skaffa en ratt istället, det är iaf min rekommendation.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Så här ser slim ut på insidan:

http://www.ifixit.com/Teardown/PlayStation-3-Slim/1121/1

Det verkar även som att BD-spelaren är lite snabbare i slim.

Belysta knappar, påkostat värre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan trodde inte en BD spelare kunde vara snabbare än PS3 redan va, tyvärr är slim så jävla ful att den komme rinte över trökeln.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från dustin om min bokade slim..

Meddelande om ändrat uppskattat leveransdatum
Beräknad leverans 2009-09-02

hur ska jag stå ut att vänta ännu en dag, har redan köpt spel ju!

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Fick precis mail från dustin om min bokade slim..

Meddelande om ändrat uppskattat leveransdatum
Beräknad leverans 2009-09-02

hur ska jag stå ut att vänta ännu en dag, har redan köpt spel ju!

Svettigt värre, du får helt enkelt sitta hela natten lång dagen innan och kolla på trailers osv

Vart nyss inte på Mediamarkt och kolla om det visste något om ett pris, men de bad mig komma tillbaka den 1:a och kolla igen, tror och hoppas på ett lägsta pris där.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

maxi har sålt tjockisen sedan en vecka tillbaka för 2995

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm, om man kan dra ned PS3 för 3289 så bör man kunna få ned slim till samma pris ffs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
maxi har sålt tjockisen sedan en vecka tillbaka för 2995

Alla Maxi? Eller bara utvalda?

Maxi i Hässleholm tar fortfarande 4299 kr...

Permalänk
Medlem

maxi örebro fortfarande 2995 och hade kvar ett gäng maskiner så sent som igår...

Men jag skall ha den slimmade- skiter i hur den ser ut den är tystare och mindre + mer lullul under huven = me köpa

skiter i os-kompabiliteten är det så att jag måste ha linux så får ja väll bygga mig en htpc, vilket i slutändan är positift då jag känner för att bygga lite igen var ju eoner sist jag bygde burkar.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
maxi örebro fortfarande 2995 och hade kvar ett gäng maskiner så sent som igår...

Men jag skall ha den slimmade- skiter i hur den ser ut den är tystare och mindre + mer lullul under huven = me köpa

skiter i os-kompabiliteten är det så att jag måste ha linux så får ja väll bygga mig en htpc, vilket i slutändan är positift då jag känner för att bygga lite igen var ju eoner sist jag bygde burkar.

+1
ska också ha den slimmade, jag bryr mig mer om ljudet och storleken än hur den ser ut (även om jag inte tycker den är ful), när jag inte använder den ska den ändå inte vara framme utan inne i min vita fina lowboard i vit högglans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Alla Maxi? Eller bara utvalda?

Maxi i Hässleholm tar fortfarande 4299 kr...

Maxi i Haninge tog 2999 tror jag det var när jag kollade i helgen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, jag dubbelpostar (flashback), men bortse från det, snälla.

Någon som vet ungefär (ungefär..) när den rörelsekänsliga kontrollen kommer till ps3? Behöver ett köttben att vifta med framför oförstående sambo för att få igenom ett ps3 köp. Rörelsekänsliga kontrollen bör innebära något kul work out spel, något hon säkert skulle uppskatta. Har också funderat på Sing Star.

Kan ju också passa på att fråga om någon har tips på fler bra "tjejspel" (om man nu får använda det uttrycket i dagens ultrajämställda samhälle)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Ja, jag dubbelpostar (flashback), men bortse från det, snälla.

Någon som vet ungefär (ungefär..) när den rörelsekänsliga kontrollen kommer till ps3? Behöver ett köttben att vifta med framför oförstående sambo för att få igenom ett ps3 köp. Rörelsekänsliga kontrollen bör innebära något kul work out spel, något hon säkert skulle uppskatta. Har också funderat på Sing Star.

Kan ju också passa på att fråga om någon har tips på fler bra "tjejspel" (om man nu får använda det uttrycket i dagens ultrajämställda samhälle)?

Vi satsar på att få ut den under våren nästa år. En viktig punkt är att vi inte bara vill ha ut kontrollen på marknaden. Vi behöver fantastisk mjukvara som stöttar kontrollen vid dess släpp. Det är något vi arbetat på en väldigt lång tid.

Saxat ifrån FZ.se som nydligen hade en nyhet om just detta.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att den ska komma nästa vår.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på ngt "träningsspel" som är bättre än Wii:s!

Permalänk
Medlem

är inte kontrollen redan rörelsäkänslig, eller är det bara ett par kvicksilverbrytare i den?

Permalänk
Medlem

Mjo, det är rörelsekänslig idag, Men Wand skall visst kunna läsa flera diimensioner förutom de som accelerometern läser.
Blir mer som Wii+MotionPlus om jag inte fattar det fel. Kolla lute filmer så förstår du bättre.

Köp Singstar så har hon att leka med i höst/vinter iaf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Mjo, det är rörelsekänslig idag, Men Wand skall visst kunna läsa flera diimensioner förutom de som accelerometern läser.
Blir mer som Wii+MotionPlus om jag inte fattar det fel. Kolla lute filmer så förstår du bättre.

Köp Singstar så har hon att leka med i höst/vinter iaf.

Verkar dock vara ganska begränsat med låtar. Det är väl inte jättemånga man kan köpa heller...

Permalänk
Medlem

Hmm är det inte så att man kan läsa in låtar från PS2 skivorna med? Ungefär som man gör med guitarr hero spelen (läser in från förra verren).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag frågade Mediamarkt Nacka om priset på PS3 Slim. Först sa de att de skulle vara billigast, senare i konversationen så hette det att de skulle ha ungefär samma pris som andra fysiska butiker.