Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Avatar, den första filmen alltså.
Eftersom det kommit en ny så var jag tvungen att kolla om gamla innan, o den håller fan lika bra som förr. Ja det må vara Pochahontas in space, men det är inte första gången en story görs om fast med ett litet annat recept o just den här storyn tycker jag är fullt värd att berätta om, speciellt när den görs på ett så bra o tajt sätt som Cameron gör det. Att jag dessutom är rätt bitter på var mänskligheten har hamnat o att jag har stor respekt för hur indianer levde förr just i nån slags harmoni med naturen gör att jag är 100% biased till den här filmen. Dom blå smurfarna lever i en oerhört fin utopi som hippien i mig inte annat kan älska. Jag är redo för tvåan!
8.5 neonrejvfärgade blomster av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Avatar 2
https://www.imdb.com/title/tt1630029/?ref_=nv_sr_srsg_4

13 år efter första var det dags igen. Dock denna gång väldigt lång film på ~3h.
De kunde kapa den 30min.
Förstår att han ville vänta så tekniken kom ikapp. Snyggare än den första filmen och konceptet håller fortfarande.
Gillar detaljerna i filmen. Och saknade James Horner lite grand när man hörde hans signaturtoner - RIP.
Och att Kate Winslet spöade Tom Cruise hålla-andan-rekord till total 7min!

4/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nu får du allt berätta lite mer!

Hade hand om backstage på Monster of rock i Solnahallen, Motörhead och Manowar var de andra banden.
Motörhead var sååå trevliga hela högen, underbara människor, jag som inte ens gillar deras musik
Manowar var bara fejk, satt o drack juice o gjorde armhävningar innan de gick på, sedan drog de upp en medhavd strippa(som satt med innan) på scenen och påstod att det var att "fan", stod sedan o skrek om att de var förbjudna i sverige för att dom var så hårda, värsta pajaser.
Men Dio tog priset, sjukt otrevlig och dryg från det han kom tills han drog, stor besvikelse!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Dune, 8,5/10

Supersnygg film, hade inga problem att följa handlingen trots att det var ett tag sen jag läste boken (10 år sen iaf), storslagna effekter som inte kändes helt överdrivna utan bara smått episka och estetiskt tilltalande. Blev positivt överraskad och ser fram emot del två. Bara en detalj mot slutet som tedde sig lite underlig samt det faktum att filmen uppenbarligen är en halva drar ner betyget en smula)

(Försökte börja se Andor sen och kontrasten var total rörande upplevd episkhet och begripbarhet och skådespeleri)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Fick feeling och ska dra igenom alla Beckfilmerna.
Börjar med Roseanna (1967)
Kan inte säga att den är särskilt bra, känns som otroligt styltig och onaturlig dialog, nej det har inte med filmens ålder att göra. Nä ni hoppa över denna, det kommer jag göra i framtiden och hoppa direkt till Mannen på taket.

Permalänk
Avstängd

Triangle of Sadness. Många bra komponenter men filmen får inte riktigt ihop det. 6.3/10
Läste också att en av huvudskådisarna hade dött innan filmen hade premiär. Tragiskt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Toy Story, alla alltså.
Ville kolla lite Pixar-porr (snuskigt bra CG alltså) o tänkte se om Toy Story 4, men insåg att jag borde se om dom andra också innan för bättre context. Fick mig alltså en liten resa i hur Pixars första film såg ut för att sen få se deras utveckling i bättre o bättre assets, bättre texturer, snyggare o tekniskt mer avancerad ljussättning, mer realistisk shading, schysstare riggar, bättre animationer, etc etc etc, för att i fyran ha så gott som perfektionerat det. Så jäävla snygg film alltså!
Också intressant att storytellingen i sig blev bättre av att dom fick mindre tekniska begränsningar, samt att dom faktiskt höll bra story hela vägen igenom utan att återupprepa sig på sådär tråkiga sätt som det kan bli när det kommer massa uppföljare.
Pixar är fina dom, synd bara att dom blev uppköpta av Disney.
8 leksaker av 10 möjliga, för alla fyra tillsammans då

Permalänk
Avstängd

Extreme Prejudice från 1987, bra actionfilm. Tar man filmen för vad den är, en bra actionfilm blir man inte besviken. The Driver från 1978, förare som kör för brottslingar, fanatisk polis som vill ta fast honom, godkänd underhållning med ett par mycket roliga scener, kommit ut på 4k.

Permalänk
Medlem

Morbius

det var en film. 4/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Dune, 8,5/10

Supersnygg film, hade inga problem att följa handlingen trots att det var ett tag sen jag läste boken (10 år sen iaf), storslagna effekter som inte kändes helt överdrivna utan bara smått episka och estetiskt tilltalande. Blev positivt överraskad och ser fram emot del två. Bara en detalj mot slutet som tedde sig lite underlig samt det faktum att filmen uppenbarligen är en halva drar ner betyget en smula)

(Försökte börja se Andor sen och kontrasten var total rörande upplevd episkhet och begripbarhet och skådespeleri)

Första filmatiseringen från 80-talet eller senaste?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Första filmatiseringen från 80-talet eller senaste?

Senaste, har ej sett någon tidigare.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Första filmatiseringen från 80-talet eller senaste?

Den första är väl knappast "supersnygg" även om den räknas som en "kultrulle".

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Den första är väl knappast "supersnygg" även om den räknas som en "kultrulle".

Visuellt helt ok för sin tid. Väldigt välgjord, tycker jag. Fångar verkligen känslan man får i boken väl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Visuellt helt ok för sin tid. Väldigt välgjord, tycker jag. Fångar verkligen känslan man får i boken väl.

För sin tid, ja. Idag är 38 år senare...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Såg om Nightmare Before Christmas (på blu-ray) ikväll, det var flera år sen jag såg den sist. Fortfarande väldigt bra, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Triangle of Sadness

Riktigt skruvad men också väldigt smart skriven. Kan varmt rekommenderas! Trots spellängden på 2,5h så kändes den inte för lång. Mörk humor och samhällskritik och -satir i toppklass 👌

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tár, 2022
Nån drama med Cate Blanchet som spelar nån världskänd dirigent. Vääldigt långsam med vääääldigt mycket prat. Dessutom till o från väldigt ointressant prat, vilket efter kanske en halvtimme var så tråkigt att jag o tjejen tröttnade o stängde av..

The Banshees of Inisherin, 2022
.. så vi drog igång den här istället. Martin McDonagh gör ännu en film tillsammans med Colin Farrell och Brendan Gleeson, som handlar om ett par äldre herrar ute på nån irländsk ö för en sisodär 100 år sen, där den ena herren inte längre till vara kompis med den andra. Mycket snack i den här också, men ändå lite mer lagom nivå då det är lite mer "action" i den här.
Gillar ni McDonaghs tidigare filmer så som In Bruge eller Three Billboards Outside Ebbing, Missouri så lär nig gilla den här också. Ganska quirky o välberättad med lite skön grå-irländsk-ö-här-händer-fan-ingenting-känsla.
7.5 pints av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Avatar 2. 13 år och så gör Cameron exakt samma rulle igen

Den här hade han kunnat släppa året efter egentligen.
Men det fungerade trots jag såg om avatar igår.

Rad två på imax 3D salong var en riktig upplevelse. Hemma lär den tappa några pinnhål dock pga brist på nytänk dock skulle jag inte vilja ha bioversionen nedklippt

En film du verkligen inte har sett om du ser den i 2D på liten skärm

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Smile

5/10

Medioker skräck, inget nytänkande och inte speciellt läskig

Permalänk
Medlem

The Hallow, helt ok skräckis tyckte jag, på HBO max

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Im Westen nichts Neues (2022)
Väldigt brutal och stark anti-krigsfilm. Nu har jag inte läst romanen men vad jag har förstått så är den hyfsat trogen källmaterialet. Jag brukar generellt inte vara så känslig för våld i filmer i men i sammanhanget i den här filmen så är vissa scener rätt så tunga att se. Den råa brutaliteten människor utsätter andra människor för illustreras väldigt detaljerat och får mig att haja till. Detta till trots är det en väldigt bra film och jag skulle nog ge den en 8,5/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Im Westen nichts Neues (2022)
Väldigt brutal och stark anti-krigsfilm. Nu har jag inte läst romanen men vad jag har förstått så är den hyfsat trogen källmaterialet. Jag brukar generellt inte vara så känslig för våld i filmer i men i sammanhanget i den här filmen så är vissa scener rätt så tunga att se. Den råa brutaliteten människor utsätter andra människor för illustreras väldigt detaljerat och får mig att haja till. Detta till trots är det en väldigt bra film och jag skulle nog ge den en 8,5/10

Den är inte vidare trogen boken. Betyder inte att det är en dålig film för det.

På ämnet: https://youtu.be/RfksT_WvjSk

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Avatar 2. 13 år och så gör Cameron exakt samma rulle igen

Den här hade han kunnat släppa året efter egentligen.
Men det fungerade trots jag såg om avatar igår.

Rad två på imax 3D salong var en riktig upplevelse. Hemma lär den tappa några pinnhål dock pga brist på nytänk dock skulle jag inte vilja ha bioversionen nedklippt

En film du verkligen inte har sett om du ser den i 2D på liten skärm

Misstänkte att skulle vara likt första 😝
Blir på 100tum på 3m håll hemma, men hoppar 3d, även om projektorn har det, föredrar 2d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Misstänkte att skulle vara likt första 😝
Blir på 100tum på 3m håll hemma, men hoppar 3d, även om projektorn har det, föredrar 2d

Det är ju skillnad på 3D och 3d de visade guardians trailer i fake 3D var hemskt men avatar upplevs trasigt utan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

UFO Sweden.
https://m.imdb.com/title/tt14807348/
Sågs på juldagen. Helt okej barn/ungdomsfilm. Verkar vara inspirerad av Stranger Things. Roligt med norrköpingsdialekt även om huvudpersonen av någon konstig anledning lät som en stockholmare som också hade mage på att klaga på hur Norrköpingsbor uttalar vissa ord 😅 stor sten kastad i glashus.

Om det räknas som spoiler, är den väldigt mild. Men för säkerhetsskull.

Stor humor att det är SMHI som är skurkarna i filmen.

Dold text

Krampus (2015).
https://m.imdb.com/title/tt3850590/

Tycker det här är den absolut bästa julfilmen som jag tittar på varje år. Roliga monster och bra skådisar för att vara skräckfilm. Mysig stämning och underhållande.
Såg den i 4k SDR. Föredrar det framför HDR då färgerna ofta är mycket bättre. Speciellt på "lånade" filmer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju skillnad på 3D och 3d de visade guardians trailer i fake 3D var hemskt men avatar upplevs trasigt utan

Jag tycker 3d är strängt ändå, sen tycker inte om att sitta på bio så länge, kollar hellre hemma.
Kommer nog fixa både 3d version och 2d, men som vanligt kommer jag nog kolla 2d versionen

Permalänk
Medlem

Inte den absolut senaste men ville ändå nämna den

Amsterdam

Gillade den skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Såg den i 4k SDR. Föredrar det framför HDR då färgerna ofta är mycket bättre. Speciellt på "lånade" filmer.

Vad är en "lånad" film o varför skulle SDR vara bättre där? Vad som ser bäst ut beror väl ändå på graden o inte om den leveras i SDR eller HDR. O iofs så tenderar HDR att ha bättre bitdjup o därmed betydligt mindre ful posterizing/banding, så därför väljer jag personligen _alltid_ HDR om det finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju skillnad på 3D och 3d de visade guardians trailer i fake 3D var hemskt men avatar upplevs trasigt utan

Oftast är 3D något som slängs på en film i efterhand utan omtanke, och därför rätt meningslöst.

Avatar spelades in i stereo från början, och James Cameron hade rätt klara idéer om hur 3D:n skulle implementeras. Många gånger hade han direkta synpunkter på hur mycket "djup" det skulla vara i bilden, och var i "djupet" specifika föremål skulle ligga (framför eller bakom duken/skärmen).

Så det är klart det blir skillnad när en regissör faktist bryr sig, och lägger ned tid på att få 3D:n genotänkt.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

black Adam, jävlar vilken skitfilm

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h