Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Den sista resan (2024)

Filip och Fredrik tar med Filips åldrade farsa på en resa till Frankrike i ett försök att gaska upp honom. Man kan väl säga att det är en dokumentär med fokus på relation mellan åldrande far och son, med fokus på utmaningarna som kommer med att bli gammal samt att fastna i nostalgiska tankar.

Den var gullig, men kanske inget enastående. Det är tydligt "en produktion", med stage:ade och genomtänkta scener osv. Så förvänta er inte någon mer objektiv dokumentär, utan det är ganska uppenbart att syftet med hela resan var att göra dokumentären, snarare än tvärtom.

Ger den 6/10p.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bloodsport dök upp på Prime när jag bläddrade runt och kunde inte låta bli.

Snacka om att inte åldras med värdighet 🤣
Karaktärer och koreografin… 🫣

Nu måste jag leta upp No retreat, no surrender 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Den sista resan (2024)

Filip och Fredrik tar med Filips åldrade farsa på en resa till Frankrike i ett försök att gaska upp honom. Man kan väl säga att det är en dokumentär med fokus på relation mellan åldrande far och son, med fokus på utmaningarna som kommer med att bli gammal samt att fastna i nostalgiska tankar.

Den var gullig, men kanske inget enastående. Det är tydligt "en produktion", med stage:ade och genomtänkta scener osv. Så förvänta er inte någon mer objektiv dokumentär, utan det är ganska uppenbart att syftet med hela resan var att göra dokumentären, snarare än tvärtom.

Ger den 6/10p.

För en stund tänkte jag på en nyversion av Deliverance / Den sista färden från 1972. Kanske hade gjort den mer sevärd. Men inte lika gullig och förmodar jag bra att se.

https://www.imdb.com/title/tt0068473/

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Porco Rosso (1992)
Insåg ganska fort att jag har glömt ganska mycket av filmen så bra tillfälle att se den igen. Högre kvalitet än sist jag såg då det var DVD versionen då. Enormt lyft med Bluray och sjukt vilka läckra animationer. Speciellt en scen där de testar en motor fick mig nästan att ramla ur reclinern.

Funderar på att fortsätta spåret med Kokos Delivery Service. Längesedan även här och inspirationen bakom filmen (Sverige) vore intressant att se då jag inte visste om det sist jag såg den. Men inte riktigt det jag är ute efter. Något blir det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Stargate - Eller som man också kan kalla den: Ancient aliens S1E5. Hur som är detta en rätt bra actionrulle. Storyn är solid och man bygger lite karaktärer i den utan att man egentligen går för djupt i loren kring Goa'uld som man senare gör i tv-serien. Även effekterna är rätt bra faktiskt även om de inte är superavancerade. 7/10

Rambo - First blood part II - Rambo åker till Vietnam för att skjuta vietnameser och bränna deras byar. Och det gör han ju bra. Även lite ryssar stryker med vilket knappast någon klagar över idag. Cheesy story och dialog men bra action. Dåligt att de blåser av ett raketgevär INNE i en helikopter utan att någon dör och att de kan flyga från Vietnam till Thailand i en helikopter med sönderskjuten hydraul-lina på typ 5 min, något som tog en timme innan, annars är allt bra. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Leave The World Behind. Vilken förbannad usel smörja. Att man gör en film där karaktärerna får så mycket plats att handlingen knappt spelar någon roll är fullständigt idiotiskt då varenda karaktär är omöjlig att tycka om. Den enda man "hejade" på var Bacon. Hoppades att alla skulle dö.
Onödigt långt var eländet också. Blev väckt av sambon tre gånger under filmen för att jag snarkade för högt.

The Beekeeper. Glatt överraskad! Mycket underhållande action. Statham hade det kanske lite för lätt att ta sig igenom alla fiender men tanken är ju också att han ska vara någon sorts övermänniska. Som vanligt 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Damsel
7/10
Netflix

Jag har alltid gillat "sagor" redan från unga barnsben där Labyrint (1986) kvalar in på min topp 10 lista över filmer, även om denna inte inkluderar några "dockor" utan är modern "through and through". Har aldrig varit ett större fan av Millie Bobby Brown heller, men kan inte säga direkt varför. Hon står även med som producent av denna film.

Hört att en del har "klagat" på att storyn är för "enkel", jag tycker det är en av filmens styrkor... den berättar en ganska rak och enkel story och gör det riktigt bra istället för att spreta ut åt en massa olika hålla eller lägga in en massa "twist and turns" bara för att. Det som skiljer den från det klassiska är att vi här nu istället har en "badass princess" och inte det sedvanliga att någon prins eller obskyr "bonde" (som egentligen visar sig vara en prins bla bla bla bla") som står för den delen.

Bra effekter, välgjord och Millie Bobby Brown gör faktiskt en riktigt bra insats där hon "växte" på mig. En enkel och rak film som vill återberätta en "saga" och inte aspirerar på att vara något annat, helt klart tummen upp för denna som lätt kvalificerar sig runt "väl godkänd" bland allt dravel som släpps idag som skall vara "hits" tack vare alla "pengar och namn" aka Rebel Moon etc.

Netflix får mycket skit (välförtjänat) men de skall även få creds när det förtjänas och det skall de ha för denna.

Edit: Ah, glömde bort att lägga in vad jag saknade... och det var att det hade varit intressant med någon/några "följeslagare" inlagt. Tex små varelser (flygande älva/varelse) eller något liknande för att ge ett "samspel" som är standard i "Sagor", vilket lätt hade kunnat få lite plats om man hade kortat ned början en aning.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Den sista resan (2024)

Filip och Fredrik tar med Filips åldrade farsa på en resa till Frankrike i ett försök att gaska upp honom. Man kan väl säga att det är en dokumentär med fokus på relation mellan åldrande far och son, med fokus på utmaningarna som kommer med att bli gammal samt att fastna i nostalgiska tankar.

Den var gullig, men kanske inget enastående. Det är tydligt "en produktion", med stage:ade och genomtänkta scener osv. Så förvänta er inte någon mer objektiv dokumentär, utan det är ganska uppenbart att syftet med hela resan var att göra dokumentären, snarare än tvärtom.

Ger den 6/10p.

Dom gjorde raskt en ny omklippt version när det visade sig att en av de medverkande var en dömd pedofil.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Mayhem (2017)

Borde sett denna för längesedan då den matchar min smak väldigt bra. Steven Yeun och Samara Weavings insatser gillades speciellt, samt humorn.
Sällan jag skrattar när jag ser film ensam men hände flera gånger.

En man springer förbi i scenen och ropar till folk på vägen: "Fuck you, fuck you, fuck you, you're cool, fuck you" vilket var roligare i stunden än det kanske borde varit.

Gör mig sugen på att se Severance (filmen från 2006 eller så, inte serien) igen. Relativt nya Konferensen är något liknande men lite för färsk ännu för min del.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktionschef

Poor Things som Emma Stone precis fick en Oscar för. Gillat regissörens tidigare filmer som The Lobster och the Killing of a Sacred Deer. Väldigt, väldigt underlig film, men är definitivt en av de mer sevärda filmerna som släppts de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Poor Things som Emma Stone precis fick en Oscar för. Gillat regissörens tidigare filmer som The Lobster och the Killing of a Sacred Deer. Väldigt, väldigt underlig film, men är definitivt en av de mer sevärda filmerna som släppts de senaste åren.

Tror jag får ge den en till chans, själv fastnade jag efter 5 minuter och bara ”vafan kollar jag på det här för” och bytte till något annat

Permalänk
Nyhetsredaktör

Poor Things (2023)

Har hört så oerhört mycket bra om den här filmen så gick in med höga förväntningar och, ja...

Skådespelet var fantastiskt från typ alla involverade. Effekterna var otroliga. Var en riktigt intressant miljö med att det är sent 1800-tal/tidigt 1900-tal med någon slags *distorted* känsla till sig. Diggade det starkt! Handlingen var lite "eh" om jag ska vara helt ärlig dock. Tycker att konceptet var riktigt intressant och fascinerande och de gör intressanta grejer med det, men inte tillräckligt för att leva upp till potentialen kanske. Aja, jag ska inte vara för petig, den kommunicerar sina teman och budskap rätt tydligt i alla fall. Jag är också inte ett jättefan av den här tropen där huvudpersonen vägrar döda skurken för att "visa att de är bättre" men istället får de ett straff som kan tolkas som värre än döden. Men det är kanske bara jag.

3 av 5!

Permalänk
Medlem

Poor Things.

Älskade den och ska definitivt se om den! Skruvad och skev och riktigt rolig emellanåt. Emma Stone är ju guld i denna!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE