Permalänk
Medlem

Köpa min första Mac.

Ja tänker köpa en Mac Mini, den billigaste med c2d på 1.86, 1gb ram och 80gb HD.

Min fråga är, hur blir det med OS? För köper jag nu så får jag ju med Tiger, men kommer man få den med Leopard om man väntar till oktober, eller om man köper nu, får man gratis uppgradering? Ringde Dustin, tänkte köpa där för då kan ja använda mitt konto på handelsbanken finans för räntefri avbetalning, men han jag pratade med visste knappt vad Tiger och Leopard var för något.

Sen får man ju med en fjärrkontroll, Men är den bara till den inbyggda mediaspelaren eller fungerar den för tex VLC istället? Eller klarar den inbyggda av allt som VLC klarar?

Detta blir min första Mac så alla råd är välkomna!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Re: Köpa min första Mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ja tänker köpa en Mac Mini, den billigaste med c2d på 1.86, 1gb ram och 80gb HD.

Min fråga är, hur blir det med OS? För köper jag nu så får jag ju med Tiger, men kommer man få den med Leopard om man väntar till oktober, eller om man köper nu, får man gratis uppgradering? Ringde Dustin, tänkte köpa där för då kan ja använda mitt konto på handelsbanken finans för räntefri avbetalning, men han jag pratade med visste knappt vad Tiger och Leopard var för något.

Sen får man ju med en fjärrkontroll, Men är den bara till den inbyggda mediaspelaren eller fungerar den för tex VLC istället? Eller klarar den inbyggda av allt som VLC klarar?

Detta blir min första Mac så alla råd är välkomna!

Först och främst, grattis.

Ja, om du väntar till Oktober så får du med Leopard. Nej, du får inte gratis uppgradering. Leopard kommer att kosta ca 1200 kr.

Dustin verkar inte ha fått in några nya Macar än ens?

Fjärrkontrollen fungerar kanon till VLC. Vad menar du med den inbyggda? Quicktime?

Bara fråga på om det är något mer du undrar över, alla är vi barn i början!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Köper du minin idag så får du med Tiger, sen måste du köpa till Leopard för 1295:- (?) eller 795:- (?) med studentrabatt. Väntar du till Oktober, då Leopard ska släppas får du med Leopard med alla Macar dagen det släpps. Åtminstone från Applestore.

Angående fjärren så fungerar den utmärkt i t.ex. VLC, iTunes, FrontRow m.fl. Svinskönt att slippa gå till datorn för att byta film/avsnitt

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk

Var uppmärksam på att du skall ha den nya versionen av Mac Mini, kolla specarna på Applestore ( www.apple.se/store ) vissa företag uppdaterar inte direkt, utan de säljer ut sina lager med gamla macar först, trots att Applestore uppdaterar hårdvara men inte pris.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Så för att vara säker enligt scenariot SwinginStan berättar, köp varan över disk eller direkt från Apple.

Permalänk
Medlem

Kapaas: Tack! Ja med "inbyggda" menar jag nått program jag såg på bild som jag inte har nån aning om vad det heter .. hehe .. men det var typ iconer som snurrade runt å man kunde välja bilder, filmer osv.
Dustin fick in dom idag! I måndags stod det 4/9 som leveransdatum, men igår stod det "1-2 dagar" och idag står det "I lager".

rewbn: Ok, så då är det nog bäst att vänta så man får Leopard, finns det ett fast datum sagt för release? Läste bara oktober någonstans.

SwinginStan: Jo jag vill ju ha den med C2D på 1.86ghz, 80gb hd, 1gb ram, den är faktiskt biligare på Dustin än den äldre med CD och bara 512mb ram.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Köpte min första mac för 1 och ett halvt år sedan och är väldigt nöjd. Aldrig krånglat. Fjärren funkar till VLC, iTunes, Quicktime o.s.v. men inte på samma sätt som i front row. Du får sätta på filmen för hand för att sedan pausa/spela/höja/sänka med VLC.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

pekkasteele: det ä frontrow du tänker på. mediagränssnittet inbyggt i os x.

finns inget säkert datum utan apple har bara sagt oktober. de har ju skutit fram det en gång, men så som betorna sr ut nu, så kan oktober mycket väl vara den månad det kommer, för det är stabilt osv. + att gränssnittet nu sägs vara spikat helt och de kan ägna sig helthjärtat åt att fixa de sista buggarna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

antar att du tänkt på det, men du får bara CD-brännare i den minsta.

inget problem om man ska ha som filmburk eller så, och du har ju fler datorer annars, och man kan köra extern DVD-brännare annars. men men.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
antar att du tänkt på det, men du får bara CD-brännare i den minsta.

inget problem om man ska ha som filmburk eller så, och du har ju fler datorer annars, och man kan köra extern DVD-brännare annars. men men.

Oj det hade jag inte sett! Men det är en sån CD-brännare/DVD-spelare iaf? Eller kan den inte ens VISA DVD-filmer?

tnx for the info iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo den klarar av att visa DVD-filmer

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3080ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Oj det hade jag inte sett! Men det är en sån CD-brännare/DVD-spelare iaf? Eller kan den inte ens VISA DVD-filmer?

tnx for the info iaf

japp, det är en kombinationsenhet, cd-brännare/dvd-spelare

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
japp, det är en kombinationsenhet, cd-brännare/dvd-spelare

Men läser inte DVD-DL om jag fattat rätt.
Skulle inte Leopard komma på DL? och hur gör dom då?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Skulle inte Leopard komma på DL? och hur gör dom då?

Jo den läser DL.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
Jo den läser DL.

Gott
Tyckte det lät lite omodernt att inte läsa DL men i tech specs så står det bara DVD-ROM på Combo medans DVD DL-R/W och Dual Layer nämns på Superdrive.
Gôtt att du visste på råd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gott
Tyckte det lät lite omodernt att inte läsa DL men i tech specs så står det bara DVD-ROM på Combo medans DVD DL-R/W och Dual Layer nämns på Superdrive.
Gôtt att du visste på råd

Jag tror dom syftar på att du kan bränna DVD DL-R/RW med Superdriven.

Permalänk
Medlem

Va det gäller leopard så ryktas det väldigt starkt om i världen om 5:e i månaden Oktober.. Så för mig blir det vänta tills dess att köpa mya macbooken :)..
Liten, vit, snygg och ja... underbaaaaaaaaaaaar!

Tips för dem som ska köpa.... Internminnet är rätt så mkt billigare om köper 2x1gb personligen och installerar, sedan kan man ju sälja de 2x512gb som sitter i från början....

Mvh
L

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
Va det gäller leopard så ryktas det väldigt starkt om i världen om 5:e i månaden Oktober.. Så för mig blir det vänta tills dess att köpa mya macbooken :)..
Liten, vit, snygg och ja... underbaaaaaaaaaaaar!

Tips för dem som ska köpa.... Internminnet är rätt så mkt billigare om köper 2x1gb personligen och installerar, sedan kan man ju sälja de 2x512gb som sitter i från början....

Mvh
L

Skulle jag få en dator med 2x512GB så skulle jag fan inte byta ut det mot 2x1GB iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle jag få en dator med 2x512GB så skulle jag fan inte byta ut det mot 2x1GB iallafall

/ jaha..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hahaha!

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Avstängd

Alla program till Mac kostar väl typ pengar?

Ska du köpa Mac, så gör det när Leopard kommer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Hört talas om "free software"? Det fanns väl en tråd här någonstans som listade en massa gratisprogram till Mac?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Alla dvd-spelare som någonsin funnits till datorer har väl klarat att spela upp skivor brända i dubbla lager, eller hur skulle de annars kunna spela upp film?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Ska du köpa Mac, så gör det när Leopard kommer.

hahaha, du det ser precis ut som på PC sidan, det finns gratis program och det finns program man måste betala för. eller menar du att program som photoshop och office är gratis till windows? :D:D tror inte det nä

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Alla dvd-spelare som någonsin funnits till datorer har väl klarat att spela upp skivor brända i dubbla lager, eller hur skulle de annars kunna spela upp film?

Det finns DVD-spelare som inte fixar DL - fast dom är gamla…
(Och det finns många filmer som inte kräver DL)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart så menar jag 2x512mb...

Saken är ju den om man uppgraderar när man köper macen via applestore.. får man väl ge en 1200kr extra typ, och då tar de ju hand om de 2st 512orna som är standard.. att själv köpa 2st 1gb stickor kostar ju knappt 500kr med studentrabatter och övrigt.. samt tjäna några kronor på orginalminnena och också när de lämnat sin plats

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart så menar jag 2x512mb...

Saken är ju den om man uppgraderar när man köper macen via applestore.. får man väl ge en 1200kr extra typ, och då tar de ju hand om de 2st 512orna som är standard.. att själv köpa 2st 1gb stickor kostar ju knappt 500kr med studentrabatter och övrigt.. samt tjäna några kronor på orginalminnena och också när de lämnat sin plats

Jo, jag vet att du menade det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För övrigt så beställde jag en ny mac i torsdags, som jag ska få på tisdag :).. här var det snabba leveranser

Men för övrigt det som var intressant, det var det att han sa det att till 99% om det inte blir förseningar eller ändrade regler mm. så är det som tidigare.

DVS. att alla som köpt en MAC komplett med ett operativsystem från appelStore inom tidsramen 3 månader före det att ett nytt OS släpps, så kommer man som konsument att få detta gratis =D..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men för övrigt det som var intressant, det var det att han sa det att till 99% om det inte blir förseningar eller ändrade regler mm. så är det som tidigare.

DVS. att alla som köpt en MAC komplett med ett operativsystem från appelStore inom tidsramen 3 månader före det att ett nytt OS släpps, så kommer man som konsument att få detta gratis =D..

Fast så har det aldrig varit tidigare. Det har aldrig funnits någon 3 månaders regel. Det som varit är att de som köper en mac efter det att ett exakt leveransdatum givits har rätt att till en uppgradering "gratis".

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS