Vad behövs för att lacka om chassit?

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att lacka om chassit?

Har börjat slipa ner ett gammal chassi nu och undrar vad som behövs vid färgning. Chassit ska lackas i en Metallic-blå färg och fronten i en Matt Svart. Behövs grundfärg eller liknande eller är det bara att spreja?

Hur mycket färg behövs ungefär för ett desktopchassi?

Svar uppskattas!

Permalänk

Det behövs inte grundfärg men det blir ett bättre slutresultat tycker jag. Ett tips är också om du har en massa repor på chassit så spreja på lite sprayspackel. När du sprejar med det blåa och svarta så spreja tunna lager i omgångar.

1-2 burkar till chassit och 1 till fronten skulle jag tro. Och 1 burk grund om du tänker använda det.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Ska se om jag får tag på lite sprayspackel och grundfärg.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men sponsrar med info.

Slipa ner helt, Vattenslipa sista. Rengör med något som inte innehåller oljor eller fett så det är helt fritt. TA INTE i chassit efter det. Fett fläckar är värsta som finns.

Köp Primer. Dra på grundlack ( Primer) först. Sen i följd av ett par lager färg, Akta så du inte sprayar för mycket! Ta flera lager.

När det torkat rekomenderar jag Klarlack som härdas i värme.
Slå på ugnen runt 60-100 grader. ( akta om det är plast ).
Spraya på klarlacken. Hoppas du sprayar delar för sig.
Släng in i ugnen och vänta 2 timmar, ta ut och tappa hakan.

Anledninge att jag rekomenderar ugn är pga att resultatet blir jävligt mycket bättre tro mig.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Bra tips Noxxer!
Var hittar man sådan klarlack?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Måste man ha Primer? Vattenslipning?

Jag har slipat ner i stort sett allt med slipmaskin nu.

Vilken grovhet ska man ha på slippappret? har kört med 40(dont blame me!) nu.

Vart hittar man primer och klarlack? Köpte färgen på Harald Nyborg.

Permalänk
Avstängd

Om det är inga skador på shassit, slipa med först me 320 sen 600 El högre typ 800. Använd en duk som heter takrag torka av shassi. >El ta thinner och torka av slipdamm.Lacka sen beroende på om det är en komponent el två komponent lägg första lagret låt torka i 10 min sen lägg andra lagret, låt det torka i 15 min, lägg på klarlack. beroende på rumstempratur. låt torka minst 6 timmar. Om vid skador spackel används hjärna.
Ha de gott

OOOppsss sorryyy glömde lägg på slipgrund på spacklet, låt torka till nästa dag sen slipa från start. ja mena 320 och resten vet ni

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.