Permalänk

Mitt högtalarbygge färdigt!

Har äntligen blivit färdig med mitt bygge av Valutronics SQ-50L högtalarsats.
Bilder finns här: http://www.minhembio.com/Zack_Ersa/108860/
Säg gärna vad ni tycker!

Permalänk
Medlem

Haha, du anar inte vad lika mina är
Fast jag byggde mina innan "L"-versionen tagits fram, så jag har således de högre.
Har endast kantfräst baffelns långsidor men mina är också vitmålade, dock ihopskruvade och inte proffsigt kexade.

Är du nöjd än så länge?

Jag är riktigt nöjd även om min vänstra högtalare börjar krångla lite (kan också vara förstärkaren, har inte kollat upp det där). Ljudet blir lite tystare och brusigare för en kort stund ibland om jag spelar för lågt. Så länge jag krämar på låter det najs

Permalänk
Medlem

Snyggt arbete, annat än vad jag brukar få fram de gånger jag ska bygga låda

Permalänk

Är faktiskt väldit nöjd med dem, även om min förstärkare inte riktigt pallar dom...
Det här var mitt första riktiga bygge, bara gjort baslådor och sånt innan.
Tycker de levererar fint filmljud också.

Permalänk
Skribent

Vad ligger elementen på?

Har du något baselement i systemet eller använder du högtalarna som höger/vänster än så länge?

Elementen ser inte så värst krävande ut med den lilla magneten bakom, så man börjar genast undra vad du har för förstärkare som inte klarar av att leverara full kräm?

*Edit* Läste mig till vilken förstärkare du använde. ;p

Funderat på någon ny förstärkare?

Såg även att du körde med dubbla 15" tidigare, vilket märke var det och vad drev du dem med?

Permalänk

Som jag skrev ska det snart bli en ny förstärkare, har kollat mest på Marantz, NAD, H/K och Onkyo, men inte riktigt bestämt mig...

Basarna var MGR och de gav 96 dB/W så de drev jag med förstärkaren som jag använder till SQ-50L nu. Basarna var ganska billiga, men gick ändå ner en bra bit under 30 Hz strecket, så jag saknar dem lite...

Det ska bli en ny baslåda också, jag har lite bilder under fliken Nytt Subwooferbygge - Sonosub, men det har bara blivit ritningar än så länge...

Permalänk
Avstängd

Snyggt byggt..

Permalänk
Skribent

Hur kunde du driva 4st 15" MGR basar, med en förstärkare som har 2x30W? Drev du monoslutsteg till varje baselement då?

Glömde skriva i min föregående post att det var fina frontar du har byggt, stilrena som fan, jag skulle dock vilja se något nät framför högtalarelementen.

Jag kör själv med dubbla 15" och en Onkyo förstärkare. Kan inte driva mina basar fullt ut, men rör på sig gör dem och ljud blir det därtill.

Dyrt med monosteg, speciellt de med lite kräm i och behöver man fyra blir det ett dyrt projekt. om inte tyngre, då högtalarna redan väger 65kg styck utan några extra slutsteg.

Permalänk

Hehe, 65 kg styck? hur många liter är de på då? Monoslutsteg är dyra, men PA steg kan man få ganska billigt, om man har någon plats att gömma dem på...