Permalänk
Medlem

Hackande ljud och bild problem löst

I winamp hackar mp3. I VLC eller media player hackar dvd eller filmen både bild och ljudmässigt. Eller att det händer i ett dataspel? Många har säkert upplevt det på någon dator och det är svårt att hitta några vettiga lösningar i olika forum. Vissa säger att det är codecs andra säger att det är drivrutiner. DMA på ide. Andra tror det är SATA drivrutiner. Men inget hjälper fast andra påstår att de hjälpt dem.

Tillverkarna besväras av arga mail om att det är deras drivrutiner till ljudkretsen eller grafikkortet.

Mitt bidrag till pusslet som förbryllar många är att det kan vara plug'n'play funktionen i windows. Det är hårdvaruproblem. Det kan vara en defekt mus, eller ett nätverkskort som har problem med kopplingen eller en varför inte en hårddisk / dvd spelare. Kanske glapp i en sladd eller någon kontakt som sitter löst till någon plug'n'play pryl.

Jag kopplade om min externa sata disk från USB 2.0 till SATA, den har extern power försörjning med ON/OFF knapp. Då uppstod detta irriterande problem. Den var inte påkopplad, men sladden satt i på baksidan av datorn. Operativsystemet eller moderkortet kände att något fanns kopplat där men hittade inget, det gav störningar och hack på ljudet och videoklippen med några sekunders mellanrum.

Problemet löstes när jag ryckte ut eSATA sladden ur datorn när externa hårddisken inte användes. Problemet återskapades när jag koppla in det igen.

Permalänk
Avstängd

Det är ju synd att det fungerar så. Man tycker ju att de borde kunna göra operativsystem som inte stallar maskinen medans de söker hårdvara. Jag ar ofta reagerat på hur hela datorn fryser om operativet söker efter något. Som att råka klicka a: i utforskaren när man inte har en diskettstation. Då fryser datorn i några sekunder. Borde vara det första man gör med ett operativsystem, att inte låta det låsa datorns resurser för att göra något fullkomligt okrävande i resursväg.

Bra att du hittade problemet iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är ju synd att det fungerar så. Man tycker ju att de borde kunna göra operativsystem som inte stallar maskinen medans de söker hårdvara. Jag ar ofta reagerat på hur hela datorn fryser om operativet söker efter något. Som att råka klicka a: i utforskaren när man inte har en diskettstation. Då fryser datorn i några sekunder. Borde vara det första man gör med ett operativsystem, att inte låta det låsa datorns resurser för att göra något fullkomligt okrävande i resursväg.

Bra att du hittade problemet iaf.

Jag hoppas det är till hjälp för någon, jag hade turen att spåra felet på några timmar bara, andra kan hålla på i månader utan att hitta det.

Permalänk
Avstängd

Det är ju ofta en slump som avgör om man hittar sånna fel eller inte. :/

Permalänk
Medlem

Har också haft det felet men försvann när jag rensade bios. Eller bara lät datorn stå avslagen ett tag. Tror bios eller windows är boven i dramat oavsett vem som drabbas.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Alltid välkommet med felsökningstips.