Windows Home Server specifikationer läckta

Permalänk
Melding Plague

Windows Home Server specifikationer läckta

Microsofts senaste satsning på en filserver för hemmet verkar inte vara så hemlig längre. Flera webbutiker publicerade av misstag specifikationer och prisuppgifter på servrar från HP.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade velat se en billigare än såhär, man får trots allt inte mycket lagringsutrymme. Blir att man får köpa större hdd.

Men vad gör det när dem tänkt att den ska användas till att lagra ''media''? Kan tänka mej att annat smasken egentligen hamnar i den

Ser däremot fram att läsa lite mer ingående om Win HS, kan det möjligtvis vara nåt att ha? Användarvänlighet hoppas jag på!

Vill-ha-suget är stort iaf.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Inaktiv

Gött mos. :3

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara ett väldigt nerbanatat OS gjort endast för att dela media? Det jag läste om det senast fick mig till att vara positiv i alla fall. Fanns minns inte vad jag läste

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Säkert väldigt trevlig lösning för många "svensson" för backup av filmer o sådant och samtidigt slippa djungeln av server/backup lösningar i både hårdvara och mjukvara, bara att plugga in och köra, förhoppningsvis.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Såg härligt ut och jag diggade chassiet också. Men är det inte lite för dyrt?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte kan vara central server för live-TV också. Hade varit fint att ha den som gemensam TV-mottagare och sedan streamat till övriga skärmar i hemmet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Hade velat se en billigare än såhär, man får trots allt inte mycket lagringsutrymme. Blir att man får köpa större hdd.

Men vad gör det när dem tänkt att den ska användas till att lagra ''media''? Kan tänka mej att annat smasken egentligen hamnar i den

Billigare? Du får en server, med server os (windows 2003) för ca 4 lakan. Kanonbra.

Den är till för att ta hand om ditt windows hemnätverk. Dvs, den tar backup på alla dina windows klienter med väldigt modernt backupsystem (backar på klusternivå och kan således hålla nere volymen otroligt bra), den håller koll så alla är uppdaterade när det gäller windows, virus system osv. Du får en server som ger dig tillgång, om du vill, till hela ditt hemnät via internet (dvs alla filer, fjärrstyra alla datorer mm via en konsol). Den stödjer uPnP och kan konfigurera din router för dig så att det funkar med nätet. Det erbjuds dynamisk dns tjänst för åtkomst via nätet osv osv osv. Jag gillar den skarpt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det skulle väl vara ett väldigt nerbanatat OS gjort endast för att dela media? Det jag läste om det senast fick mig till att vara positiv i alla fall. Fanns minns inte vad jag läste

Det är ett "strypt" w2k3 OS. Fast, i RC funkar det att köra den som vanligt. Jag tror däremot dom tagit bort AD möjligheter osv. Den är till för att ta hand om hemnätet. Dvs, ge dig åtkomst till ditt nät via internet, lagring, backup/restore och säkerhet i form av att övervaka så dina windows-klienter är up-to-date.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Säkert väldigt trevlig lösning för många "svensson" för backup av filmer o sådant och samtidigt slippa djungeln av server/backup lösningar i både hårdvara och mjukvara, bara att plugga in och köra, förhoppningsvis.

Ja, det är verkligen att plugga in och köra som gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Såg härligt ut och jag diggade chassiet också. Men är det inte lite för dyrt?

Tycker det var kanonbilligt med tanke på att du får en stabil server med avancerad lagring och BR.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Lol på företagen som publicerade grejerna i övrigt undrar jag hur lång tid det tar innan "Vista Home Server OS" kommer finnas tillgängligt på webben

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Test av betan i PC för Alla, från juni: http://www.idg.se/2.1085/1.113326

Permalänk

Tyckte det verkade väldigt intressant när jag läste om detta förut, har bara en fundering, säkerhet, nu försöker ja itne starta någon *nix vs. MS debatt, men eftersom man kan komma åt den från internet, och MS är stort, så är detta ett ganska så lockande mål för personer som vill hacka saker, tänk att hitta säkerhetshål i dessa, man kommer att komma åt många personers privata filer som olika dokument å privata bilder mm. plus att dom antaglien står på 24/7 vilket vaniga "svenssons" inte annars har haft sina datorer, vilket gör att man kan använda dom att utföra andra illegala saker kanske.

Men tanken är bra, en server som är lätt att använda och inte alltför dyr.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Tycker att detta är ett rätt löjligt koncept. Visst kanske vissa här på Sweclockers tycker detta låter som en bra idé men jag har svårt att se vanliga svenssons köpa ännu en dator (hårddisk med nätverksuppkoppling?). Dom flesta har ju inte ens skaffat Htpc och nu skall man köpa ytterligare en burk? Nej jag hade hellre köpt rejäla hårddiskar för pengarna och delat ut mitt "mediamaterial" på det vanliga windowsnätverket för det är (som jag har sett) exakt det som denna extra dator skall göra. Lägg dessutom till den ökade strömförbrukningen och den uppenbara säkerhetsrisken att ha en halvkasst konfigurerad server med internetanslutning dygnet runt så känns detta som ytterligare ett sätt för Microsoft + OEM-försäljarna att lura konsumenterna på ytterligare pengar samt ge dom grejer dom oftast inte ens behöver.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Tyckte det verkade väldigt intressant när jag läste om detta förut, har bara en fundering, säkerhet, nu försöker ja itne starta någon *nix vs. MS debatt, men eftersom man kan komma åt den från internet, och MS är stort, så är detta ett ganska så lockande mål för personer som vill hacka saker, tänk att hitta säkerhetshål i dessa, man kommer att komma åt många personers privata filer som olika dokument å privata bilder mm. plus att dom antaglien står på 24/7 vilket vaniga "svenssons" inte annars har haft sina datorer, vilket gör att man kan använda dom att utföra andra illegala saker kanske.

Men tanken är bra, en server som är lätt att använda och inte alltför dyr.

Har du den bakom en router/brandvägg så kan du såklart låta bli att öppna portarna från internet. Det finns ju inget som säger att den måste vara nåbar utifrån. De flesta användarna har säkert heller inget intresse av det.

Permalänk
Medlem

Detta ser ju riktigt bra ut, nu suger det i shopingtarmen..

Ni som tycker att den verkar för dyr, vad jämför ni med, själv jämför jag med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337009 och blir detta ganska billigare

Edit, bytade ut modell eftersom den andra jag jämförde med var SATA-150

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Tycker att detta är ett rätt löjligt koncept. Visst kanske vissa här på Sweclockers tycker detta låter som en bra idé men jag har svårt att se vanliga svenssons köpa ännu en dator (hårddisk med nätverksuppkoppling?). Dom flesta har ju inte ens skaffat Htpc och nu skall man köpa ytterligare en burk? Nej jag hade hellre köpt rejäla hårddiskar för pengarna och delat ut mitt "mediamaterial" på det vanliga windowsnätverket för det är (som jag har sett) exakt det som denna extra dator skall göra. Lägg dessutom till den ökade strömförbrukningen och den uppenbara säkerhetsrisken att ha en halvkasst konfigurerad server med internetanslutning dygnet runt så känns detta som ytterligare ett sätt för Microsoft + OEM-försäljarna att lura konsumenterna på ytterligare pengar samt ge dom grejer dom oftast inte ens behöver.

Det blir uppenbart att du inte läst på om produkten eftersom du helt missat vad den är till för.

En annan fråga, varför skulle säkerheten vara dålig och varför skulle den vara halvkasst konfigurerad?

Du vill bara kasta skit och det blir väldigt uppenbart. Kom med något konstruktivt så kanske man tar dig seriöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Tyckte det verkade väldigt intressant när jag läste om detta förut, har bara en fundering, säkerhet, nu försöker ja itne starta någon *nix vs. MS debatt, men eftersom man kan komma åt den från internet, och MS är stort, så är detta ett ganska så lockande mål för personer som vill hacka saker, tänk att hitta säkerhetshål i dessa, man kommer att komma åt många personers privata filer som olika dokument å privata bilder mm.

Självklart är det en viktig punkt. Men den är betydligt säkrare än dom flesta klienter som folk använder idag. Först för att det krävs en del kunskap för att öppna upp säkerheten i burken utöver standard konfiguration vilket man ganska lätt kan göra omedvetet på en vanligt klient. Sedan finns ju alternativet att inte publisera något mot nätet. All trafik är för övrigt HTTPS. Men klart, hittas hål så blir det en säkerhetsrisk, men tänker man så ska man inte koppla upp sig, oavsett vilket OS man har.

Rent generellt kan man säga att denna backas upp av samma säkerhet som alla andra w2k3 servrar som körs på nätet, om inte ännu mer strypt än många webservrar i dagsläget är på nätet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Billigare? Du får en server, med server os (windows 2003) för ca 4 lakan. Kanonbra.

Den är till för att ta hand om ditt windows hemnätverk. Dvs, den tar backup på alla dina windows klienter med väldigt modernt backupsystem (backar på klusternivå och kan således hålla nere volymen otroligt bra), den håller koll så alla är uppdaterade när det gäller windows, virus system osv. Du får en server som ger dig tillgång, om du vill, till hela ditt hemnät via internet (dvs alla filer, fjärrstyra alla datorer mm via en konsol). Den stödjer uPnP och kan konfigurera din router för dig så att det funkar med nätet. Det erbjuds dynamisk dns tjänst för åtkomst via nätet osv osv osv. Jag gillar den skarpt.

Det är ett "strypt" w2k3 OS. Fast, i RC funkar det att köra den som vanligt. Jag tror däremot dom tagit bort AD möjligheter osv. Den är till för att ta hand om hemnätet. Dvs, ge dig åtkomst till ditt nät via internet, lagring, backup/restore och säkerhet i form av att övervaka så dina windows-klienter är up-to-date.

Ja, det är verkligen att plugga in och köra som gäller.

Tycker det var kanonbilligt med tanke på att du får en stabil server med avancerad lagring och BR.

Ja alltså jag måste ju bara bli lite trött på reklamkampanjer som denna.
Bara för att t.ex du inte visste att du ville ha dessa funktioner innan MS packade ihop det i ett paket och visade upp för dig betyder det ju inte att de inte fanns.
Alltså av alla fantastiska funktioner du nämner så är ju ingenting nytt!

Det enda jag kan ge pluspoäng till MS för i detta fallet är ju just att de förmodligen packat ihop det rätt snyggt och simpelt i ett komplett paket.

Men eg, varför inte bara köra en av de mer avancerade NAS lösningarna för hemmaanvändare? De kan göra samma saker (förutom möjligtvis den smidiga backupen, men å andra sidan kan du konfa detta på klienterna lika gärna) och är både billigare och mindre.

...och "kanonbilligt med tanke på att du får en stabil server med avancerad lagring och BR." är ju en väldigt underlig kommentar...

Att en server är stabil är väl inget argument -07, och avacerad lagring? Den kör ju inte ens raid 5 som ger någon säkerhet utan rasar din 500GB disk så är allt förlorat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Synd att den inte kan vara central server för live-TV också. Hade varit fint att ha den som gemensam TV-mottagare och sedan streamat till övriga skärmar i hemmet.

Enkelt löst. In med TV Kort i burken och installera Mediaportal TV Server. Sen installerar du media portal på dina andra stationära burkar och vipps så har du tv

Bra sugen på att köpa en sådan här när dom kommer på svenska marknaden.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Självklart är det en viktig punkt. Men den är betydligt säkrare än dom flesta klienter som folk använder idag. Först för att det krävs en del kunskap för att öppna upp säkerheten i burken utöver standard konfiguration vilket man ganska lätt kan göra omedvetet på en vanligt klient. Sedan finns ju alternativet att inte publisera något mot nätet. All trafik är för övrigt HTTPS. Men klart, hittas hål så blir det en säkerhetsrisk, men tänker man så ska man inte koppla upp sig, oavsett vilket OS man har.

Rent generellt kan man säga att denna backas upp av samma säkerhet som alla andra w2k3 servrar som körs på nätet, om inte ännu mer strypt än många webservrar i dagsläget är på nätet.

Jo det är nog säker, men, eftersom det är en MS produkt så lär den bli ganska hårt utsatt, just nu finns det ingen lösning ör hemmaanvändare som är "stor" många lör olika *nix distar oftast som hemmaserver, men dom är alla olika konfigurerade och alla har inte samma säkerhetshål, det gör att om du hittar en väg in i tex en clark connect server, så får du itne tillgång till SÅ många datorer, men blir detta stort så kommer du, om du hittar en väg in, kunna komma åt så mycket fler datorer än om du knäcker något annat. och eftersom inte många i målgruppen kommer kunna konfigurera den speciellt mycker förutom dom få olika valen i början, så. Den kommer också att vara på 24/7, vilket, som jag sa, många "svenssons" inte har sina datorer idag, vilket gör de ännu mer tillgängliga.

Alla MS produkter är ju dom mest utsatta, och det är ju faktiskt inte alltid så att dom knäcks för att dom är sämst skyddade, utan för att dom är flest, vilket ger mest "vinst" om man lyckas.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Det blir uppenbart att du inte läst på om produkten eftersom du helt missat vad den är till för.

En annan fråga, varför skulle säkerheten vara dålig och varför skulle den vara halvkasst konfigurerad?

Du vill bara kasta skit och det blir väldigt uppenbart. Kom med något konstruktivt så kanske man tar dig seriöst.

Nej jag vill inte bara kast skit på OEM-tillverkarna samt Microsoft (även om de förtjänar en känga lite då och då) utan jag vill bara påpeka att jag har åsikten att detta inte kommer sälja till "vanliga" konsumenter. Jag har väldigt svårt att se "Pernilla 43" sitta och ta backups på sin hemmaserver eller ens lägga ner ytterligare ca 7000 (med svensk moms + avgifter) på en till burk som hon knappt ens kan starta utan hjälp. Vanliga svenssons är helt sjukt ointresserade av datorer och denna uppfattningen har jag fått från otaliga hembesök hos grannar, släktingar och liknande där de vanligaste felen är att en nätverkskabel har gått av eller att deras av spyware + virus totalt obrukbara dator har brakat ihop. Visst är det en bra idé att ha allt samlat på ett ställe men jag har svårt att se en vanlig användare som knappt kan få igång sin router själv sitta och ta backups på sina semesterbilder nån gång i månaden. Fast å andra sidan kan det vara bra att pumpa in några tusen såna här maskiner för då får ju supportfolk som mig lite extra arbete och det är ju alltid bra

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk

Detta är en "dyr" NAS, men den har ett riktigt OS i botten, så du kan köra in fler funktioner i den.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331720

Annars finns en annan variant här som dessutom går att konfa för lite säkrare diskhantering osv...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327810

Permalänk
Medlem

så operativsystemet ska ligga förinstallerat och ska inte säljas seperat.

kul...
vad ska man göra om man behöver formatera hårddisken /diskarna?
får nått otrevligt virus och behöver formatera.

ska man då bara slänga burken och köpa en ny?

tror det finns ett stort intresse för operativsystemet om man kunde köpt den seperat, många har säkert gamla burkar som man lätt kan omvandla till en sådan server.
bara att köpa en eller två nya diskar så har man fått en liknande dator som dom vill ha 7000 för.

tummen ner!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
så operativsystemet ska ligga förinstallerat och ska inte säljas seperat.

kul...
vad ska man göra om man behöver formatera hårddisken /diskarna?
får nått otrevligt virus och behöver formatera.

ska man då bara slänga burken och köpa en ny?

tror det finns ett stort intresse för operativsystemet om man kunde köpt den seperat, många har säkert gamla burkar som man lätt kan omvandla till en sådan server.
bara att köpa en eller två nya diskar så har man fått en liknande dator som dom vill ha 7000 för.

tummen ner!

Man måste väl få med en restoreskiva iaf, annars är det galet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Filserver för hemma bruk? Känns som Microsoft på ena sida slåss mot pirater och på andra sidan ger upp.
Seriöst, hur många icke-pirater behöver egentligen en filserver hemma?

Sen är det inte både billigare och säkrare att bara slänga upp en gammal skräp burk, trycka in ett par diskar och sen köra Linux/BSD på burken med Samba & FTP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
så operativsystemet ska ligga förinstallerat och ska inte säljas seperat.

kul...
vad ska man göra om man behöver formatera hårddisken /diskarna?
får nått otrevligt virus och behöver formatera.

Det fungerar antagligen precis likadant som alla andra OEM-datorer, man får med en återställningsskiva som man kör helt enkelt.

Och ni som klagar på säkerheten, eftersom den bygger på windows 2003 så är faktiskt os:et väl testat redan eftersom det används i miljontals (egen uppskattning) affärskritiska system på företag världen över, och har så gjorts i åtskilliga år. Sedan kanske Microsoft inte alltid hör till de allra snabbaste när väl en lucka hittas (för luckor hittas i alla os), men det är väl tyvärr ett pris man får betala för att få ett system som i princip sköter sig självt. (har använt både gentoo och ubuntu som server-os i flera år, och där kan vi snacka system som inte sköter sig själva, även om ubuntu har kommit ganska långt).

Permalänk

Nä det är ju lite jobbigt att skriva
sudo apt-get update
och sen
sudo apt-get upgrade
För att installera nya patchar...
Dock skulle jag rekomendera Debian framför Ubuntu än så länge som server os.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Ja alltså jag måste ju bara bli lite trött på reklamkampanjer som denna.
Bara för att t.ex du inte visste att du ville ha dessa funktioner innan MS packade ihop det i ett paket och visade upp för dig betyder det ju inte att de inte fanns.
Alltså av alla fantastiska funktioner du nämner så är ju ingenting nytt!

Backup på klusternivå finns knappt för större system idag. Det är väldigt nytt. Helt seriöst, är din åsikt att man inte ska kunna släppa något som redan finns, även om du har en bättre lösning? I så fall är du fett ute och cyklar. Du behöver inte köpa produkten. JAG har iaf länge letat efter något liknande då jag fått nog av NAS, backuper osv som kräver min tid. Jag har kört WHS i ett drygt halvår och det löser en hel mängd problem jag haft innan som 1, kräver tid eller 2, inte fungerar smidigt.

Citat:

Men eg, varför inte bara köra en av de mer avancerade NAS lösningarna för hemmaanvändare? De kan göra samma saker (förutom möjligtvis den smidiga backupen, men å andra sidan kan du konfa detta på klienterna lika gärna) och är både billigare och mindre.

En mer avancerad NAS lösning säger du. Det går emot hela konceptet. Enkelhet är första tanken som byggt detta systemet. Sedan har jag svårt att se att det finns någon NAS lösning som kollar så klienterna är uppdaterade, automatiskt backar, ger dig RDP access via en HTTPS session osv. Att man sedan får windows 2003 i botten, kanon!

Citat:

...och "kanonbilligt med tanke på att du får en stabil server med avancerad lagring och BR." är ju en väldigt underlig kommentar...

Att en server är stabil är väl inget argument -07, och avacerad lagring? Den kör ju inte ens raid 5 som ger någon säkerhet utan rasar din 500GB disk så är allt förlorat.

Klart det är ett argument 2007 att servern skall vara stabil. Varför skulle det inte vara det? Och du har duplicering i lösningen. RAID 5 vill man köra på hårdvarunivå i vilket fall och inget hindrar dig från att göra det så länge maskinen stödjer det. Men då börjar det bli väl avancerat för att behålla enkelheten i ovanstående produkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jo det är nog säker, men, eftersom det är en MS produkt så lär den bli ganska hårt utsatt

Så enligt dig kan inte MS släppa något för att det är en MS produkt? Jag tycker du ska läsa på lite om W2K3 istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Nej jag vill inte bara kast skit på OEM-tillverkarna samt Microsoft (även om de förtjänar en känga lite då och då) utan jag vill bara påpeka att jag har åsikten att detta inte kommer sälja till "vanliga" konsumenter. Jag har väldigt svårt att se "Pernilla 43" sitta och ta backups på sin hemmaserver eller ens lägga ner ytterligare ca 7000 (med svensk moms + avgifter) på en till burk som hon knappt ens kan starta utan hjälp.

Har inte "Pernilla 43" fler än en eller två burkar är inte produkten heller riktad till henne. Den är riktad till dom som har flera datorer hemma. Tex en barnfamilj som sitter på 4 burkar. Prylen med WHS är att du enbart skall behöva slå på den och flytta dina filer till servern så är det klart. Förstörs något så stoppar du i rescue CD'n och väljer vilken klient, och vilket datum du vill återställa. Du kan även i explorern på din windows klient gå in och välja vilken version av filer du vill gå tillbaka till mm mm. Det är lätt, och effektivt. Du nämner att du inte kan tänka dig pernilla ta backup. Produkten ovan är otroligt bra för detta. Den kräver inte vidare mycket underhåll och även Pernilla 43 skulle få backup på sin data.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Detta är en "dyr" NAS, men den har ett riktigt OS i botten, så du kan köra in fler funktioner i den.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331720

Annars finns en annan variant här som dessutom går att konfa för lite säkrare diskhantering osv...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327810

Ah, riktigt OS i botten. Jag förstår. Du är en utav dom unga som vill kriga OS plattform. Tack å hej, kan du göra själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
så operativsystemet ska ligga förinstallerat och ska inte säljas seperat.

kul...
vad ska man göra om man behöver formatera hårddisken /diskarna?
får nått otrevligt virus och behöver formatera.

ska man då bara slänga burken och köpa en ny?

tror det finns ett stort intresse för operativsystemet om man kunde köpt den seperat, många har säkert gamla burkar som man lätt kan omvandla till en sådan server.
bara att köpa en eller två nya diskar så har man fått en liknande dator som dom vill ha 7000 för.

tummen ner!

Har aldrig varit på tal om att det skall släppas till gemene man utan dom vill sälja det tillsammans med system där hårdvaran är certad. Sund idé bakom en server.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Filserver för hemma bruk? Känns som Microsoft på ena sida slåss mot pirater och på andra sidan ger upp.
Seriöst, hur många icke-pirater behöver egentligen en filserver hemma?

Sen är det inte både billigare och säkrare att bara slänga upp en gammal skräp burk, trycka in ett par diskar och sen köra Linux/BSD på burken med Samba & FTP?

Det är lite mer än en filserver. Den är tänkt för hushåll som har flera MS datorer.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Filserver för hemma bruk? Känns som Microsoft på ena sida slåss mot pirater och på andra sidan ger upp.
Seriöst, hur många icke-pirater behöver egentligen en filserver hemma?

Sen är det inte både billigare och säkrare att bara slänga upp en gammal skräp burk, trycka in ett par diskar och sen köra Linux/BSD på burken med Samba & FTP?

Skulle säga att central lagring är väldigt bra även hemma.
Tänk att du kan alltid lägga upp eller hämta dina filer du har hemma så fort du har tillgång till internet.
Om din vanliga dator strular är det bara ominstalera för du har allting av värde centralt lagrat på din server.
Detta är ju helt toppen slipp bli av med dina dokument och bilder.

Man bör även köra RAID för o spara allting på servern iufs

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

För det första.....
Windows Home Server som det heter och kommer att heta har gått till RTM.
Den är en trevlig och SMIDIG nerbantad version av 2003 server med ett förenklat GUI för hemanvändaren för att snabbt och smidigt rigga upp en bas-server hemma med bla ftp-server, mediastreaming on och offline osv osv. Dvs IIS-tjänsterna som man kan sköta med ett mkt mer lättarbetat GUI än i W2K3....
De har dessutom putsat upp filsystemet NT 5.2 ngt.

Har själv suttit med i programmet sedan Alpha 2.
I början var man vansinnig på att den ville formatera HELA datorn den skulle installeras på, detta försvann med RC1 och man kunde uppdatera som vilket annat system som helst.

Och iom att man kunde ta hem RTM:en från MS (med rätt nycklar och sitt program-id) så ställer jag mig tveksam till att detta bara släpps som OEM....men vi får väl seom MS skjuter sig själva i foten den här gången med.

Fast.......min huvudserver står fort. och tuggar med originalet W2K3......

Permalänk
Medlem

nån som vet hur detta kommer fungera med itunes?

dvs kan man ha itunes-biblioteket på WHS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Så enligt dig kan inte MS släppa något för att det är en MS produkt? Jag tycker du ska läsa på lite om W2K3 istället.

Jag har aldrig sagt att dom inte skall släppa det, inte heller att det är en dålig eller onödig produkt, MEN, jag menar att för en vanlig "svensson" så kan det i slutändan leda till ett osäkrare system mot internet för att jag tror många kommer att försöka hitta bakvägar i det.

Jag själv tycker det är ett intressant OS, och funderar på att kanske byta ut min Clack connect server mot denna, men man får ju se sen, kommer väl att gå att få tag på det ändå fast det egentligen bara skall vara för OEM, för jag vill inte köpa ny dator då jag redan har en bra fungerande server hemma.

Sen behöver du inte ta ALL kritik mot ett MS OS som att man dissar MS. Försök läsa kommentarerna med öppenhet och försök förstå vad man skriver istället för att bara se "M$ är skit M$ är skit M$ är skit M$ är skit M$ är skit .."

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS