"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

Söker ett vattenblock till ett xfx hd4890 1gb zalman (HD-489X-ZSFC tror jag det skall vara)
Verkar inte vara referensdesign på skiten :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag behöver köpa en ny dator då min laptop håller på att haverera, och tänkte nu satsa på en stationär. Jag är student och har egentligen inga stora krav på datorn, det mest krävande jag gör är att titta på HD-filmer/TV på TVn. Ibland sitter jag och redigerar lite bilder i photoshop etc men det är på amatörnivå och jag har egentligen inte tänkt att använda datorn för spel, men visst vore det trevligt att kunna spela lite, men då är det engångsföreteelser så det gör inget om jag inte kan spela med högsta inställningar.

Har plockat det mesta från paketen på förstasidan, är inte särskilt kunnig på datorer. Tycker ni att det ser okej ut för mina behov eller bör jag ändra på något? Jag vill helst inte gå upp mer i pris.

Permalänk
Skrivet av Iconoclasto:

Jag behöver köpa en ny dator då min laptop håller på att haverera, och tänkte nu satsa på en stationär. Jag är student och har egentligen inga stora krav på datorn, det mest krävande jag gör är att titta på HD-filmer/TV på TVn. Ibland sitter jag och redigerar lite bilder i photoshop etc men det är på amatörnivå och jag har egentligen inte tänkt att använda datorn för spel, men visst vore det trevligt att kunna spela lite, men då är det engångsföreteelser så det gör inget om jag inte kan spela med högsta inställningar.

Har plockat det mesta från paketen på förstasidan, är inte särskilt kunnig på datorer. Tycker ni att det ser okej ut för mina behov eller bör jag ändra på något? Jag vill helst inte gå upp mer i pris.

Provade att slänga ihop ett litet paket ;

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Tack Evilmonkey.

Jag hann faktiskt plocka ihop ett nytt paket, började fundera lite och tänkte väl att det var dumt att vara dumsnål i ett sådant här läge. Jag håller på en hel del med aktiehandel och kommer kanske ha behov av att köra fler skärmar än 2 som jag gör i nuläget (Dator + TV) så tog ett moderkort med möjlighet för CrossFire samt uppgraderade nätagget, för det behövs väl om jag skulle få för mig att köra 2 grafikkort?

Annars tycker jag väl det känns rätt bra, har dock ingen koll på processon, duger den jag valt eller finns det ett vettigare alternativ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iconoclasto:

Tack Evilmonkey.

Jag hann faktiskt plocka ihop ett nytt paket, började fundera lite och tänkte väl att det var dumt att vara dumsnål i ett sådant här läge. Jag håller på en hel del med aktiehandel och kommer kanske ha behov av att köra fler skärmar än 2 som jag gör i nuläget (Dator + TV) så tog ett moderkort med möjlighet för CrossFire samt uppgraderade nätagget, för det behövs väl om jag skulle få för mig att köra 2 grafikkort?

Annars tycker jag väl det känns rätt bra, har dock ingen koll på processon, duger den jag valt eller finns det ett vettigare alternativ?

http://img189.imageshack.us/img189/2349/dator2.png

Tack på förhand!

Det paket så väldigt bra ut! Kommer fungera finfint
Dock skulle jag tagit den processorn som personen i förra inlägget länkade, det är en 4kärnig processor, fast det är låst till 2. Men den spärren går att stänga av, och då har du en 4kärnig processor!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iconoclasto:

Tack Evilmonkey.

Jag hann faktiskt plocka ihop ett nytt paket, började fundera lite och tänkte väl att det var dumt att vara dumsnål i ett sådant här läge. Jag håller på en hel del med aktiehandel och kommer kanske ha behov av att köra fler skärmar än 2 som jag gör i nuläget (Dator + TV) så tog ett moderkort med möjlighet för CrossFire samt uppgraderade nätagget, för det behövs väl om jag skulle få för mig att köra 2 grafikkort?

Annars tycker jag väl det känns rätt bra, har dock ingen koll på processon, duger den jag valt eller finns det ett vettigare alternativ?

http://img189.imageshack.us/img189/2349/dator2.png

Tack på förhand!

Overkill att ha ett 650W på 2 HD5770, ett Fractal Design Tesla 550W klarar lätt 2xHD5770

Permalänk
Skrivet av Wilsh:

Overkill att ha ett 650W på 2 HD5770, ett Fractal Design Tesla 550W klarar lätt 2xHD5770

Fast med tanke på att det bara kostar en 100 extra skadar det ju inte att ha lite extra kräm Vid framtida uppgraderingar

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Skulle också behöva ha lite hjälp när det gäller att sätta ihop en dator för ca 8000kr. Den ska användas till det mesta allt från surfa till att redigera bilder till att spela. Är inte alls insatt längre så vet verkligen inte vad man ska ha. Skärm och tangentbord samt os har jag redan så det behövs inte.
cdläsare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart

chassi: Antec Three Hundred

hårddisk: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ

Grafik: XFX Radeon HD5850 1GB + 2 spel

Moderkort:

Processor:

Minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Nätagg: Corsair VX 550W 80+
Hur ser det ut än så länge? Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750, MSI GeForce 8800GT 512MB, Gigabyte P35-DS3, Corsair XMS2-6400 TWIN2X1024, 500W Xion, Cooler Master Centurion 5;

HP Dv6 1224 eo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinberg:

Skulle också behöva ha lite hjälp när det gäller att sätta ihop en dator för ca 8000kr. Den ska användas till det mesta allt från surfa till att redigera bilder till att spela. Är inte alls insatt längre så vet verkligen inte vad man ska ha. Skärm och tangentbord samt os har jag redan så det behövs inte.
cdläsare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart

chassi: Antec Three Hundred

hårddisk: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ

Grafik: XFX Radeon HD5850 1GB + 2 spel

Moderkort:

Processor:

Minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Nätagg: Corsair VX 550W 80+
Hur ser det ut än så länge? Är jag helt ute och cyklar?

Here u are pal! BabbeN95s sida - Produktlista - SvenssonSvensson dator, 8k

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

400W för lite för 5850 + uppgradering i framtiden. Satsa på ett Fractal Design Tesla 550W istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsh:

400W för lite för 5850 + uppgradering i framtiden. Satsa på ett Fractal Design Tesla 550W istället

För uppgradering kan det vara lite klent, ja, men ett 5850 klarar det LÄTT.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt gärna vilja ha er hjälp med att sätta ihop ett paket som passar mina behov.

Det jag vill kunna göra är att spela spel som Bad Company 2, använda Photoshop CS5 fullt ut och spela upp HD-video i 1080p utan större problem.

Jag har tittat på detta paket: Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5 750

10k är min budget.

Jag har alltid tyckt extra mycket om Intel-processorer och nvidia-kort, även om det paketet inte har det.

Så vad säger ni, vad ska jag köpa?? Skärm har jag samt allt annat och jag ska bygga datorn själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbri:

Jag skulle väldigt gärna vilja ha er hjälp med att sätta ihop ett paket som passar mina behov.

Det jag vill kunna göra är att spela spel som Bad Company 2, använda Photoshop CS5 fullt ut och spela upp HD-video i 1080p utan större problem.

Jag har tittat på detta paket: Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5 750

10k är min budget.

Jag har alltid tyckt extra mycket om Intel-processorer och nvidia-kort, även om det paketet inte har det.

Så vad säger ni, vad ska jag köpa?? Skärm har jag samt allt annat och jag ska bygga datorn själv.

Väldigt bra komponenter för att vara paketpris. Kolla runt på Prisjakt eller Inet se om du kan få komponenterna billigare. HAF-chassit är lite si och så tycker de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TauroN:

Väldigt bra komponenter för att vara paketpris. Kolla runt på Prisjakt eller Inet se om du kan få komponenterna billigare. HAF-chassit är lite si och så tycker de flesta.

Kollade runt och hur jag än gjorde kom jag upp i över 10k, så verkar som att man får en del rabatt.

HAF läste jag skulle vara bra, såg riktigt sjyst ut. Vad har folk klagat på?

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag tänkte skaffa ny data, främst för tunga musik och redigeringsprogram, och jag har en budget runt 8 000 - 10 000 kr. Jag har redan några hårddiskar hemma så dom har jag hoppat över i paketet. Jag skulle gärna vilja överklocka systemet i framtiden och vill att datan håller en lugn temp.

Skulle vara skönt om några som har koll såg igenom det här Säg gärna till om det är nått som ska bort eller som borde bytas ut

/ Tack på förhand Robert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepeMint:

Tja!
Jag tänkte skaffa ny data, främst för tunga musik och redigeringsprogram, och jag har en budget runt 8 000 - 10 000 kr. Jag har redan några hårddiskar hemma så dom har jag hoppat över i paketet. Jag skulle gärna vilja överklocka systemet i framtiden och vill att datan håller en lugn temp.

http://forumbilder.se/images/2b201015934AMa4b3.jpg

Skulle vara skönt om några som har koll såg igenom det här Säg gärna till om det är nått som ska bort eller som borde bytas ut

/ Tack på förhand Robert!

Själv skulle jag nog lägga lite mer krut på grafikkortet. Det du valt har ingen direkt monsterprestanda, tvärtom. Satsa på t.ex. GTX 465 eller Radeon HD 5970. Sen kan du nog ta en i5 om du vill spara lite pengar där. I nuläget har du en superstark processor med ett väldigt dåligt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbri:

Själv skulle jag nog lägga lite mer krut på grafikkortet. Det du valt har ingen direkt monsterprestanda, tvärtom. Satsa på t.ex. GTX 465 eller Radeon HD 5970. Sen kan du nog ta en i5 om du vill spara lite pengar där. I nuläget har du en superstark processor med ett väldigt dåligt grafikkort.

Som jag förstår spelar han inte och då duger vilket grafikkort som helst, kanske ett passivt HD 4350 eller liknande för mindre buller.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Som sagt så ska jag inte spela värst mycke på den här datan, utan ha den för att köra krävande program, så jag är väldigt medveten om att jag lagt in ett sämre grafikkort. Jag tänkte att jag hellre la pengar på en kraftigare processor istället. Just nu tog jag bara ett billigt nVidia kort som hade hyfsad rating på pricerunner, men om ni vet nått kort i ca 600 - 700 kr klassen som är bättre så vore det schyst. Ett super tyst grafikkort är absolut inte ett måste för mig.

Jag ville ha en hyfsat kyld dator också, så jag undrar om de chassi och de fläktarna jag valt kommer funka, och om de får plats i burken med allt annat?
/ Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepeMint:

Som sagt så ska jag inte spela värst mycke på den här datan, utan ha den för att köra krävande program, så jag är väldigt medveten om att jag lagt in ett sämre grafikkort. Jag tänkte att jag hellre la pengar på en kraftigare processor istället. Just nu tog jag bara ett billigt nVidia kort som hade hyfsad rating på pricerunner, men om ni vet nått kort i ca 600 - 700 kr klassen som är bättre så vore det schyst. Ett super tyst grafikkort är absolut inte ett måste för mig.

Jag ville ha en hyfsat kyld dator också, så jag undrar om de chassi och de fläktarna jag valt kommer funka, och om de får plats i burken med allt annat?
/ Robert

Ett tips är att kolla in denna sida och se på vad korten presterar och kolla vad det kostar. Tror dock du kanske ska satsa på iaf ca 1000 kronor för ett kort.

PassMark Software - Video Card Benchmarks - High End Video Cards

Permalänk
Medlem

Kolla lite på sidan och såg att mitt kort låg ganska lågt, men vilket kort ska man ta för att komma så högt upp på den där skalan som ligger runt 1000 kr? Är ganska dåligt uppdaterad på grafikkort eftersom jag hade det som ganska låg prio.
/ Robert

Edit*

Skulle de funka med ett Gigabyte Radeon HD5670 1GB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepeMint:

Kolla lite på sidan och såg att mitt kort låg ganska lågt, men vilket kort ska man ta för att komma så högt upp på den där skalan som ligger runt 1000 kr? Är ganska dåligt uppdaterad på grafikkort eftersom jag hade det som ganska låg prio.
/ Robert

Här har du ett som har dubbelt så bra resultat jämfört med det du hade i korgen.

Leadtek GeForce 9800GT Low Power Edition - Inet.se

Permalänk
Medlem

Gör det stor skillnad mellan att ha 512 och 1 Gb i minnet på kortet? Jag hitta nämligen Gigabyte Radeon HD5670 1GB, som kostar lika mycket och ligger väldigt nära 9800 GT.

/ Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepeMint:

Gör det stor skillnad mellan att ha 512 och 1 Gb i minnet på kortet? Jag hitta nämligen Gigabyte Radeon HD5670 1GB, som kostar lika mycket och ligger väldigt nära 9800 GT.

/ Robert

Kör på den, ännu bättre benchmark resultat.

Permalänk
Medlem

Okey, tack

Jag har lite funderingar kring mitt nätagg, om det är tillräckligt eller om jag kan gå ner en klass eller är det bra som det är?
/ Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepeMint:

Okey, tack

Jag har lite funderingar kring mitt nätagg, om det är tillräckligt eller om jag kan gå ner en klass eller är det bra som det är?
/ Robert

I och med att du säger att du vill överklocka skulle jag starkt avråda ifrån att ta ett mindre kraftfullt nätagg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbri:

I och med att du säger att du vill överklocka skulle jag starkt avråda ifrån att ta ett mindre kraftfullt nätagg.

Okey tack! Ja fick trodde de, men vill bara snabbkolla lite så att jag inte va helt ute och cykla

/Robert

Edit*

Skulle bara vilja säga tack till all hjälp jag fått och är väldigt tacksam för att det finns sånna som vill dela med sig av sin kunskap

/ Robert

Permalänk
Medlem

Hola

Jag hoppas någon som har koll i datorkomponentsdjungeln har tid att hjälpa mig..

Skall inhandla en ny dator, budgeten har stigit från 8k till 11k och hoppas de ca 3000kr ger lite extra krut i datorn.

Jag kommer att använda min dator till spel, mycket spelande. Och en del film, 1080p/blu ray skall rulla på fint. Jag lyssnar även en hel del på musik och har kopplat datorn till en förstärkare med högtalare+sub, antar dock att en hel del moderkort har helt ok integrerade ljudkort?

Jag har en Pioneer 5090H som jag även hade tänkt koppla datorn till genom HDMI och spela på. Kommer även ha en mindre datorskärm som jag hade tänkt växla över till när jag bara skall surfa/göra lite arbete.

Chassits utseende spelar ingen roll, är ju dock aldrig en nackdel om de medger bättre kylning för komponenterna etc.

Inga externa tillbehör behövs. Så... vad kan man få för speldator för ca 11k? Jag kan sträcka mig över 11k då jag i detta pris räknat med montering av datorn (800 kr på komplett typ?)

Jag uppskattar verkligen all hjälp och ni ska ha all respekt som faktiskt hjälper folk att få en dator värd sitt pris istället för att gå in på OnOff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gsson1:

Hola

Jag hoppas någon som har koll i datorkomponentsdjungeln har tid att hjälpa mig..

Skall inhandla en ny dator, budgeten har stigit från 8k till 11k och hoppas de ca 3000kr ger lite extra krut i datorn.

Jag kommer att använda min dator till spel, mycket spelande. Och en del film, 1080p/blu ray skall rulla på fint. Jag lyssnar även en hel del på musik och har kopplat datorn till en förstärkare med högtalare+sub, antar dock att en hel del moderkort har helt ok integrerade ljudkort?

Jag har en Pioneer 5090H som jag även hade tänkt koppla datorn till genom HDMI och spela på. Kommer även ha en mindre datorskärm som jag hade tänkt växla över till när jag bara skall surfa/göra lite arbete.

Chassits utseende spelar ingen roll, är ju dock aldrig en nackdel om de medger bättre kylning för komponenterna etc.

Inga externa tillbehör behövs. Så... vad kan man få för speldator för ca 11k? Jag kan sträcka mig över 11k då jag i detta pris räknat med montering av datorn (800 kr på komplett typ?)

Jag uppskattar verkligen all hjälp och ni ska ha all respekt som faktiskt hjälper folk att få en dator värd sitt pris istället för att gå in på OnOff.

here u are ;D BabbeN95s sida - Produktlista - Intel speldator, 10 000kr

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ok, tack för ditt tips!

Sett att du länkat den till några andra, äger du exakt den uppsättningen själv? Om det inte är för mycket begärt så hade en liten kommentar till datorn ovan varit trevlig, uppfyller den det jag söker?

Jag har några frågor, hoppas du/ni kan svara på dem

Varför just Intel? Har för mig att man kan få 6-kärnig AMD inom samma prisklass. Hur mycket högre klass håller Intell i dagens läge, det är tänkvärt då AMD faktiskt är nämnvärt lägre prissatta?

Grafikkortet kan man väl inte ha någon större invädning mot dock Ati verkar ju verkligen ha tillverkat en del prisvärda grafikkort, iaf av att dömma här på sweclockers då de korten alltid förekommer i datorpaketen :P. Är den modellen ovan "bäst"?

Skall jag bara påpeka några saker;
om ni tipsar om en dator ni satt ihop, ha ej i åtanke att komponenterna skall klockas eller något liknande. Jag har ett datorintresse, mestadels spelintresse, jag har inte mycket praktisk erfarenhet så jag kommer inte ge mig på någon uber-klockning. (Tänker tex på dina minneskort i datorpaketet ovan, varför 1600mhz? 4gig minne för 1.200kr låter ej prisvärt)

En sak jag oroar mig för är att man helst skall köra datorn i den upplösning som är TVns "native-upplösning". Då min plasma är FULL-HD 1080p så antar jag att upplösningen jag skall köra i är 1980x1080/1200 eller vad det nu är.

Hur kommer en dator likt den ovan att klara det? Jag skall t.ex. köpa BF:BC2 direkt jag får datorn, kan jag inte ens maxa det spelet så får det bli konsol istället. (om det nu skulle gå... hur länge kommer datorn palla denna upplösning, med tanke på nya spel som kommer etc)

Överflöd med text men hoppas ni fattar vad det är jag undrar över, snälla hjälp mig göra ett prissvärt köp!