"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
Ska inhandla följande delar och hade beställt ett X1950pro med, men det verkar som om det inte finns att köpa längre, så undrar snabbt vilket kort jag ska köpa i samma prisklass, runt 1200kr ungefär. (Ska helst finnas hos Dustin, men är inget krav).

INTEL CORE 2 DUO E6550 2.33GHZ 4MB 1333MHZ S-775
ANTEC EARTHWATTS NÄTDEL 430W
GIGABYTE GA-P35-DS3R P35 S-775 SATA2 RAID ATX
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK

Tack på förhand!

Det ska tydligen komma en prissänkning på HD3850 och 3870 snart. Jag skulle slå till på någon av dom.

Om du inte är helt klar över vilka delar du ska inhandla än så skulle jag köra på ungefär samma grejer men byta ut processorn och nätagget mot:
INTEL CORE 2 DUO E8200 2.6GHZ 6MB och Corsair CMPSU-450VXEU 450W.

Behöver du grejerna snabbt kanske inte detta är det bästa, säg till du så gör jag om den!

Mvh

Permalänk
Medlem

Här verkar vara ett löfte om sänkt pris på HD3850 - dock dåligt med sådana på lager än så länge...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250551

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, har nu skickat mail till dustins kundservice och bett dem ta bort grafikkortet och nätagget från beställningen, samt byta ut processorn. Om de nu lyckas fixa detta skall det beställas ett HD3850 och ett Corsair-nätagg så fort man fått tillbaka pengarna.

Edit: Tydligen så hade de bara slängt ut grafikkortet och skickat iväg ordern idag, men men. I värsta fall får jag väl skicka tillbaka processorn och nätagget, beror lite på när jag kan få det nya grafikkortet levererat :p.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ojojoj... Här märks det att man inte hängt med på ett tag!
Ska uppdatera processor, moderkort och ramminne. Datorn används till spel och surfning. Lite överklockning är alltid kul så den möjligheten får gärna finnas på moderkortet, men är inget krav!

Har läst igenom tråden men framför allt är det moderkortet som är svårt att få grepp om...!

Processor:
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box
Denna verkar vara ett prisvärt och framtidssäkert val eller hur?

Minne:
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (TWIN2X2048-6400)
Dessa skulle säkert funka bra. Rekommenderas i 15k länken!

Moderkort:

Här är jag kluven som sagt...

Stabilt (men med viss överklockning) prioriteras!

Allt som allt så ser jag gärna det inte blir dyrare än 4 000 kr.

Tack på förhand!!

/Daniel

Edit: Har ett X1900XTX PCI-E som jag ska behålla, om det spelar någon roll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Men ta i så fall ett bättre moderkort för AMD 5600+ är än bra bit bättre än E4500 oklockad. (Den är nämligen i paritet med E6420 som har dubbla L2-cachen och högre FSB än E4500...

...Här får du ett riktigt bra moderkort. Bli inte förvånad att det inte kostar så mycket för AM2-moderkorten är och förblir lite billigare en Intel 775-moderkorten.

/xJom

Tack återigen för dina tips! Jag glömde dock säga att jag är lite bunden till att handla från Dustin (student) och de har lite begränsat vad gäller AM2-mobos, framför allt mycket m-ATX vilket kanske inte är helt uteslutet i och för sig. Det som du rekomenderade har de tyvärr inte hos Dustin.

Jag har dock hittat det här, http://www.dustinhome.se/pd_5010117271.aspx, är det ngt vettigt att ha? Annars skulle jag uppskatta en tips på bra mobo ur Dustins sortiment.

Tack på förhand!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Ojojoj... Här märks det att man inte hängt med på ett tag!
Ska uppdatera processor, moderkort och ramminne. Datorn används till spel och surfning. Lite överklockning är alltid kul så den möjligheten får gärna finnas på moderkortet, men är inget krav!

Har läst igenom tråden men framför allt är det moderkortet som är svårt att få grepp om...!

Processor:
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box
Denna verkar vara ett prisvärt och framtidssäkert val eller hur?

Minne:
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (TWIN2X2048-6400)
Dessa skulle säkert funka bra. Rekommenderas i 15k länken!

Moderkort:

Här är jag kluven som sagt...

Stabilt (men med viss överklockning) prioriteras!

Allt som allt så ser jag gärna det inte blir dyrare än 4 000 kr.

Tack på förhand!!

/Daniel

Edit: Har ett X1900XTX PCI-E som jag ska behålla, om det spelar någon roll...

Jag är ju lite fan av Gigabyte´s moderkort. Ett populärt kort där är väl DS4, vilket det finns en tråd om i moderkortsdelen. Annars kanske DQ6 är intressant, även om det kortet kanske är mer för extremklockare.

Lycka till!

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk

Hallå!

Jag har bara en enkel fråga, uppdateras xjom.se ett par gånger i månaden eller?

v0803 <-- betyder det kanske vecka 8 typ 3 någonting?

Tack på förhand
Carl

Permalänk
Medlem

fogy, det finns ett bättre ATX-alternativ på Dustin

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=659&e=&p=151072,207702,...

Eller om du vill ha Gigabyte-mobo (fast då får du SLI och det känns ju lite fel...)
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=659&e=&p=151072,207702,...

nightdriver, jag är nog lite snål med minnena i 15k-paketet, men de funkar bra hursomhelst.

Eftersom du behåller grafikkortet så är det nog inte aktuellt med CrossFire och då räcker Gigabyte P35-DS3 bra (om du inte vill ha FireWire, då ska du nog upp på P35-DS4 eller ta Asus P5K istället)

/xJom

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

nightdriver, jag är nog lite snål med minnena i 15k-paketet, men de funkar bra hursomhelst.

Eftersom du behåller grafikkortet så är det nog inte aktuellt med CrossFire och då räcker Gigabyte P35-DS3 bra (om du inte vill ha FireWire, då ska du nog upp på P35-DS4 eller ta Asus P5K istället)

/xJom

Firewire intresserar mig inte... Har dock det på mitt X-FI kort.

Vilket DS3 ska man då välja? Hittar följande:

GA-EP35-DS3 858:-
GA-EP35-DS3R 1029:-
GA-EP35-DS3P 1253:-
GA-EP35C-DS3R 1063:-

(Men om DS3 är ett bra moderkort, sett till mina behov, så är det ett kanonpris vilket som..!)

/Daniel

Permalänk
Medlem

Alla som heter EP35 har energisparfunktioner.

Det som bara heter DS3 är det normala.
DS3R har även Raid-funktion
DS3P har även CrossFire-funktion.
C-DS3R har stöd för DDR3-minnen (utöver DDR2, man kan välja det ena eller det andra men inte kombinera) och Raid-funktion.

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla som heter EP35 har energisparfunktioner.

Det som bara heter DS3 är det normala.
DS3R har även Raid-funktion
DS3P har även CrossFire-funktion.
C-DS3R har stöd för DDR3-minnen (utöver DDR2, man kan välja det ena eller det andra men inte kombinera) och Raid-funktion.

/xJom

Lysande! Jag behöver ju inget av det så det får bli ett vanligt DS3!

Tack för hjälpen!!

/Daniel

Funderar på om man ska gå upp till PC8500 kanske? Tjänar man märkbart på det?

Permalänk
Medlem

Hej!

Nätagget i chassit(380w) på intel 5.5k OC går det att överklocka med det eller bör man skaffa ett värre? om, nått annat alternativ på chassi med nätagg eller bara ett nätagg

Vad kan man tänkas klocka med dom delar som finns i 5.5k OC? Nån som testat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren
Hallå!

v0803 <-- betyder det kanske vecka 8 typ 3 någonting?

Tack på förhand
Carl

Vecka 3 är 2008 tyvärr... Det var ett tag sen vi uppdaterade det:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaipee
Hej!

Nätagget i chassit(380w) på intel 5.5k OC går det att överklocka med det eller bör man skaffa ett värre? om, nått annat alternativ på chassi med nätagg eller bara ett nätagg

Vad kan man tänkas klocka med dom delar som finns i 5.5k OC? Nån som testat?

Jag personligen tycker 380W är på gränsen för HD3870 och överklockning. Visst, det går säkert, sensa problema. Men vid uppdatering av grejerna så kommer det bli för lite. Långsiktigt skulle jag köpt ett Sonata III istället.

Citat:

Corsairminnena brukar vara ganska överklockningsvänliga, stock klarar du 3.6 Ghz. Vill du vara helt säker på mer så kör på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125071

Jag har även uppdaterat förstasidan med HTPC budget (ska ta tag i HTPC allround). Tycker ni jag ska fortsätta länka paket därifrån eller ska jag bara länka till xJom.se?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10

Corsairminnena brukar vara ganska överklockningsvänliga, stock klarar du 3.6 Ghz. Vill du vara helt säker på mer så kör på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125071

Tror jag kör på dessa då! Knappt 100:- mer...!

Tycker ni gör ett GRYMT jobb grabbar!

En idé skulle ju vara att lägg in uppgraderingspaket, som det ni har hjälpt mig att knåpa ihop! Tycker man ser förfrågningar på det ofta i Köpråddelen....

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror jag kör på dessa då! Knappt 100:- mer...!

Tycker ni gör ett GRYMT jobb grabbar!

En idé skulle ju vara att lägg in uppgraderingspaket, som det ni har hjälpt mig att knåpa ihop! Tycker man ser förfrågningar på det ofta i Köpråddelen....

/Daniel

Bra val!

Jo, vi har det i åtanke. Vi funderar på ett system där uppgraderingspaket och datorpaketen "går ihop". Dvs om man bara vill ha ett uppgraderingspaket så finns det, men om man vill bygga en dator ska man kunna göra det utifrån uppgraderingspaketen. Krångligt? Jag vet, det är bara på planeringsstadiet än så länge.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag ska till USA den 11 mars och där tänkte jag givetvis shoppa loss lite. Har planerat att köpa en ny dator efter jag kommer hem, men funderar på att köpa lite delar i USA... Eftersom man inte kan ta med sig hur mycket som helst har jag tänkt att köpa ett grafikkort och kanske lite RAM minnen.
Framförallt för att grafikkorten är den dyraste komponenten...

Jag har tänkt att köpa det som ni rekommenderar i AMD 8k paketet, så jag tänkte därför köpa ett GT, GTS eller GTX i USA... Men jag har ingen koll på va de olika märkena är och vilka som är bäst osv, gör ASUS de bästa korten eller? Men framförallt undrar jag vilket som är mest prisvärt, GT, GTX eller GTS för mig?

Det jag ska syssla med mest är filmredigering, inventor, photoshop och dylikt men också spel.. Är AMD 8k paketet ett bra val då eller ska man ta något annat?

Grymt bra jobb ni gör!

och TACK på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Uppdateringar sker lite då och då.

Citat:

Nej, du tjänar i princip ingenting om du inte ska överklocka som en galning...

Citat:

Det är så olika vad man uppgraderar från, så det är ingen enkel uppgift. Det är lättare att plocka bort delar ur paketen och göra små uppgraderingspaket tillfälligt när man har förutsättningarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fillcon
Jag har tänkt att köpa det som ni rekommenderar i AMD 8k paketet, så jag tänkte därför köpa ett GT, GTS eller GTX i USA... Men jag har ingen koll på va de olika märkena är och vilka som är bäst osv, gör ASUS de bästa korten eller? Men framförallt undrar jag vilket som är mest prisvärt, GT, GTX eller GTS för mig?

Det jag ska syssla med mest är filmredigering, inventor, photoshop och dylikt men också spel.. Är AMD 8k paketet ett bra val då eller ska man ta något annat?

Vilket märke som är bäst är ju alltid svårt att svara på. Själv har jag ju *alltid* kört med Asus-ATI-grafikkort och är väldigt nöjd. På nVidia-sidan så är ju Sparkle och Leadtek rätt prisvärda och klockvänliga.

9600GT är ju snabbt och billigt. Om du inte har större skärm än 22-tum så är det ett bra alternativ. Vad har du för skärm? Är den jättestor så är väl 8800GTS 512 ett bra köp för runt $290 (1800 kr), gärna med något festligt spel i paketet... Har du pengar över kan du ju alltid ladda på med ett PhysX-kort. De kostar runt $130, vilket motsvarar 800 kr. PhysX-korten ligger på 1200 kr i Sverige.

Dessutom får du en Phenom 9600 för $230 vilket i svenska pengar är 200 kr mindre än vad Phenom 9500 kostar här i Sverige.

/xJom

Visa signatur

Permalänk

Hej xJom!

Är det ok att ställa en del frågor här? Vore det inte enklare att uppdatera xjom.se lite oftare (alltså bara en budget dator, inte hela sidan ...)?

Jag är noob när det gäller hitta delar, sätta ihop dem kan jag. Nu har jag hittat två saker som jag vill ha i mitt nuvarande chassi, nämligen:
Scythe Ninja + Rev B 369:-
Sparkle 8800GT 512 (passiv kylning) 2 090:-

båda funna på computercity.se (skumt att dom inte säljer moderkort.)

Min fråga handlar om moderkort, CPU och minnen. Säg att jag inte kommer att överklocka och kanske lägger 1000kr per del (3000kr för moderkort, cpu och minne). Hur hittar jag delarna/vad ska jag köpa?

Hur stor roll spelar processkraft i spel, är ändå inte grafikkortet viktigast? Är det stor skillnad på AMD och intel?

Det blev lite många frågor, men ett schyst paket med moderkort, cpu och minnen vore önskvärt, samt svar på vad skillnaden mellan amd och intel är.
Chassi, PATA-hårddisk, DVD-läsare etc har jag redan.

Tack på förhand!
Carl

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej xJom!

Är det ok att ställa en del frågor här? Vore det inte enklare att uppdatera xjom.se lite oftare (alltså bara en budget dator, inte hela sidan ...)?

Jag är noob när det gäller hitta delar, sätta ihop dem kan jag. Nu har jag hittat två saker som jag vill ha i mitt nuvarande chassi, nämligen:
Scythe Ninja + Rev B 369:-
Sparkle 8800GT 512 (passiv kylning) 2 090:-

båda funna på computercity.se (skumt att dom inte säljer moderkort.)

Min fråga handlar om moderkort, CPU och minnen. Säg att jag inte kommer att överklocka och kanske lägger 1000kr per del (3000kr för moderkort, cpu och minne). Hur hittar jag delarna/vad ska jag köpa?

Hur stor roll spelar processkraft i spel, är ändå inte grafikkortet viktigast? Är det stor skillnad på AMD och intel?

Det blev lite många frågor, men ett schyst paket med moderkort, cpu och minnen vore önskvärt, samt svar på vad skillnaden mellan amd och intel är.
Chassi, PATA-hårddisk, DVD-läsare etc har jag redan.

Tack på förhand!
Carl

Var ska vi börja? Vet inte hur mycket du har hängt med men jag drar det lite kort.

Intel och AMD är som du vet bistra konkurrenter. Ända fram till hösten 2006 så tog AMD in på intel både processormässigt (där de gjorde bättre processorer än intel) och marknadsandelsmässigt. Sedan kom Core 2 Duo. Efter det har AMD inte varit i närheten av intel, främst pga av core 2 duos överklockningskapacitet.

I dagsläget brukar man säga att man får mest för pengarna från AMD om man inte ska överklocka. Att överklocka en core 2 duo är dock inte alls svårt. En halvtimmes påläsning och en halvtimmes tester så brukar man få en ganska rejäl boost. En överklockad Core 2 Duo (i stort sätt vilken som helst) kommer nästan ingen AMD ikapp.

Moderkort går nog på ca 1000:- Minnen på 500-600:- och processor ~ 1500

Om du är helt säker på att du inte ens vill försöka överklocka så kan du ta det här: http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=247885,255550,86434

Jag gör också ett paket om du ändrat dig lite: http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=264795,170784,125078 (Detta om du funderar på att köra SLI http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255539)

Allt kan du köpa från antingen Komplett, Dustin eller Datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat ha hjälp med att bygga en hyffsad dator till ett någorlunda bra pris, vill kunna ha en dator som pallar de nyaste spelen utan problem och även kommer fixa framtida spel helt okej. Min prisklass ligger mellan 8-15 000 kronor någonting där emellan är det bästa. Skickade om hjälp till datorbutiken och de drog ihop detta:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=718-11433

Finns det färdiga paket på komplett, datorbutiken eller liknande hojta gärna till om det med.

Helst så tyst som möjligt även om det är svårt med den prestanda jag önskar sen ska även bildskärm köpas till.

Permalänk

Tack så mycket!

Svårt att hänga med när man bara sätter ihop en dator var tredje år (du hörde rätt!

Carl

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så mycket!

Svårt att hänga med när man bara sätter ihop en dator var tredje år (du hörde rätt!

Carl

Haha, då är vi två...!

/Daniel

Permalänk
Medlem

Hallo, mycket bra tråd!
Jag är också i uppgraderingstankar. Vad tror ni om detta spelpaket?

Jag har redan innan:

sata hårdiskar
dvdbrännare/spelare

här är konfigurationen:

Msi GeForce NX8800GTS-T2D512E-OC 512MB 2 690:-

Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz Box 2 204:- CPU (Intel Socket 775)

Msi P7N SLI Platinum 1 199:- Moderkort - Intel Socket 775

Zalman ZM600-HP 600W 918:- Nätaggregat - ATX

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 424:-

Antec P182 (Svart) 1 098:- Miditower-chassin

summa 8533:-

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=255748,264794,256275,12...

eller ska jag byta ut 8800 gts kortet mot 2 st 8800 gt?

eller ska ramminnet vara XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC5400/675MHz CL4 2x1GB istället?

Övriga synpunkter?

Permalänk
Medlem

Byta upp mig från en gammal P4 2,53GHz

Tjena,
gammal sweclockare som behöver hjälp...

Vill köpa en ny fräsh dator men känner mig inte insatt längre... jag vet inte ingenting om hur tekniken ser ut idag, vilka standarder som gäller etc... Så jag ber nån hjälpa mig bygga ihop ett system?

Jag har tänkt mig en dator där komponenterna (=CPU,mobo,ram,hdd,graffe,nätagg) ska kosta runt 4500-5500...

Därmed ska inte Chassi samt dvdrom/brännare inräknas i det priset,
dock får ni mer än gärna förslå det också.

det jag tänker mig vilja ha ut av denna dator är bra prestanda som nr1, tysthet som nr3, framtidssäker som nr4

tekniker jag ej behöver är firewire, spel får gärna flyta på

jag äger en helt ny 22" HP w2207h [1680x1050@60Hz], nämner detta om ni behöver känna till det...

Spel jag spelar när jag har tid är: guildwars, kanske WoW, halflife2...

Hilfe!

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!
Om någon vill svara på dessa snabba så skulle jag bli jätteglad.
En ny dator ska inköpas, jag har i stort sett tagit Intel 7k paket, men bytt till ett annat minne:

LifeStyle Sonata III + Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm
Inno3D 8800gt
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz
Gibabyte GA-P35-DS3
500GB Samsung
(har en dvd brännare hemma)

Minne: OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2GB, Heat Pipe, (CL4-4-4-15)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

Är detta ett klokt val eller är det bortkastade pengar i sjön? Kan ni rekommendera ett annat minne som skulle passa min dator bättre?

Den andra funderingen är hur bra kylningen är på på intels e8400, jag har en Zalman CNPS7700-Cu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775/754/939
hemma på min andra dator, är denna kylare bättre, är det värt att byta?

OM jag byter, passar då intels 8400 cpufläkt till min amd64 3000+ (939)?
(vill gärna ha en cpu fläkt på den datorn också )

Allt annars ser bra ut?

Tusen tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinkle
Tjena,
gammal sweclockare som behöver hjälp...

Vill köpa en ny fräsh dator men känner mig inte insatt längre... jag vet inte ingenting om hur tekniken ser ut idag, vilka standarder som gäller etc... Så jag ber nån hjälpa mig bygga ihop ett system?

Jag har tänkt mig en dator där komponenterna (=CPU,mobo,ram,hdd,graffe,nätagg) ska kosta runt 4500-5500...

det jag tänker mig vilja ha ut av denna dator är bra prestanda som nr1, tysthet som nr3, framtidssäker som nr4

jag äger en helt ny 22" HP w2207h [1680x1050@60Hz], nämner detta om ni behöver känna till det...

Hilfe!

Du vet hur man frågar i alla fall. All information ger du på en gång så man behöver inte fråga dig för att få veta något. Bra.
Plockade ihop ett litet paket till dig, kommentera gärna. Kanske lite dyrt, det blev 5600 kr.
AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition (2,6GHz) Tray (CPU (AMD Socket AM2))

Corsair CMPSU-450VXEU 450W (Nätaggregat - ATX)

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (DDR2-minnen)

Gigabyte GA-MA770-DS3 (Moderkort - AMD Socket AM2)

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Scythe Katana (CPU-kylare)

XFX GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB (Grafikkort (PCI-Express))

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=125102,255550,218774,28...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
Hade gärna velat ha hjälp med att bygga en hyffsad dator till ett någorlunda bra pris, vill kunna ha en dator som pallar de nyaste spelen utan problem och även kommer fixa framtida spel helt okej. Min prisklass ligger mellan 8-15 000 kronor någonting där emellan är det bästa. Skickade om hjälp till datorbutiken och de drog ihop detta:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=718-11433

Helst så tyst som möjligt även om det är svårt med den prestanda jag önskar sen ska även bildskärm köpas till.

ÄNTLIGEN! Kundkorgar på datorbutiken. Attans vad skönt.

Dyra minnen... Satsa på 2x2Gb istället.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4096TWX2...
eller de här om du vill ha lite överklockningsmöjligheter:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKDDR2...

Sedan nätagget. Du behöver aldrig 750W för ett HD3870X2 + överklockad E8500. Det är
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALZM600...
eller
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-...

Modulära, kraftfulla och framförallt tysta.

I övrigt ser det riktigt bra ut.

Ett alternativ att överväga är Asus P5N-D + 2 st 9600GT SLI om du kör med 22-tumsskärm.

Dessutom skulle jag nog lägga till en bra CPU-kylare för att kunna överklocka.
Se http://xjom.se/gpage3.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengtson
Jag är också i uppgraderingstankar. Vad tror ni om detta spelpaket?

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=255748,264794,256275,12...

eller ska jag byta ut 8800 gts kortet mot 2 st 8800 gt?

eller ska ramminnet vara XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC5400/675MHz CL4 2x1GB istället?

Övriga synpunkter?

Helt OK! Men köp inte från ClickOK!

Jag tycker nog att du ska klämma in 2x2Gb minne och istället gå ner på E8400.
Det där 8800GTS-kortet är ju väldigt bra, men köpa två 8800GT + Asus P5N-D skulle kanske vara ett alternativ. Dock lite dyrare:

MSI: http://tinyurl.com/3cnmya (8446 + frakt från Komplett+datorbutiken.com)
Asus: http://tinyurl.com/348lgj (9586 + frakt från TBH + datorbutiken.com)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinkle

Hilfe!

OK, inga direkt krävande spel. Och i 1680x1050 så behövs inga värstingvärsting-grafikkort.

Du kommer att bli väldigt nöjd med detta paket:http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=234827,280181,218774,13...

Går att uppgradera processor och bygga ut till SLI vid behov.

Ang chassi, se http://xjom.se/gpage2.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carpelaN
Minne: OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2GB, Heat Pipe, (CL4-4-4-15)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

Är detta ett klokt val eller är det bortkastade pengar i sjön?
Kan ni rekommendera ett annat minne som skulle passa min dator bättre?

Om du ska klocka mycket är det ett utmärkt val, annars duger de här gott:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343039

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carpelaN
Den andra funderingen är hur bra kylningen är på på intels e8400, jag har en Zalman CNPS7700-Cu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775/754/939
hemma på min andra dator, är denna kylare bättre, är det värt att byta?

OM jag byter, passar då intels 8400 cpufläkt till min amd64 3000+ (939)?
(vill gärna ha en cpu fläkt på den datorn också )

Allt annars ser bra ut?

Det är mycket smartare att köpa en helt ny kylare till E8400an, och behålla Zalman-fläkten på AMDn.
Intels stock-kylare passar inte på socket 939.

Välj CPU-kylare här: http://xjom.se/gpage3.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Plockade ihop ett litet paket till dig, kommentera gärna. Kanske lite dyrt, det blev 5600 kr.
AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition (2,6GHz) Tray (CPU (AMD Socket AM2))

Corsair CMPSU-450VXEU 450W (Nätaggregat - ATX)

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (DDR2-minnen)

Gigabyte GA-MA770-DS3 (Moderkort - AMD Socket AM2)

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Scythe Katana (CPU-kylare)

XFX GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB (Grafikkort (PCI-Express))

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=125102,255550,218774,28...

Oj, det var ju nästan på pricken som jag tänkte. (Graffe och CPU i balans för spelen som ska spelas, mycket bra!!!)
Men det är inte värt att köpa en Katana, tycker jag.
Och lite roligare att ta ett moderkort som stöder SLI, än att ta ett med AM2+-socketen.
Hårddisken kan man ju alltid dimensionera efter plånboken.
(Och så många kronor skiljer det ju inte längre mellan VX450 och HX520, där HX är tystare och är modulärt så det är definitivt värt dessa kronor, tycker jag.)

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös
Så till mina föräldrar... Som är ute efter en billig kontors/surfdator som gärna ska hålla ett tag framöver. Hur ser då denna kombination ut?:

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=138264,175231,88559,206...

pcixpressgraffe kommer de få av mig.

Tar gärna emot tips på "optimering" av denna order!

Ja, dom ville ju alltså att jag skulle plocka ihop en dator till dem.
I inlägget jag citerar ovan kom vi tidigare i tråden fram till att den skulle funka bra till dem.

Nu har de dock sett en bärbar som de blev lite förtjusta i, hade tänkt kolla med er om vad ni anser om denna:

Bärbar Intel 1.73 GHz & 2 GB DDR2
2048 MB DDR2 minnen, CardBus expansion.
15,4"Wide TFT TV-ut, FireWire "HD-ready"
DVDRW-brännare som bränner alla format inkl dual & double,
Trådlöst nätverk 54MBit a/b/g, Fax/Modem V92, Bra batteritid
Tyst maskin. OBS! att denna dator har IR, 4 st USB 2.0, minneskortläsare, TV-ut, Firewire
2,8 cm tunn! HD-ljud Installerad & klar! 2,6kg, Inkl Windows VISTA.

För 5990:-

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös
Ja, dom ville ju alltså att jag skulle plocka ihop en dator till dem.
I inlägget jag citerar ovan kom vi tidigare i tråden fram till att den skulle funka bra till dem.

Nu har de dock sett en bärbar som de blev lite förtjusta i, hade tänkt kolla med er om vad ni anser om denna:

Bärbar Intel 1.73 GHz & 2 GB DDR2
2048 MB DDR2 minnen, CardBus expansion.
15,4"Wide TFT TV-ut, FireWire "HD-ready"
DVDRW-brännare som bränner alla format inkl dual & double,
Trådlöst nätverk 54MBit a/b/g, Fax/Modem V92, Bra batteritid
Tyst maskin. OBS! att denna dator har IR, 4 st USB 2.0, minneskortläsare, TV-ut, Firewire
2,8 cm tunn! HD-ljud Installerad & klar! 2,6kg, Inkl Windows VISTA.

För 5990:-

Vad är det för märke? Länka butik.

Har dom skärm? Vid kontorsarbete är stationära att föredra men det finns många plus med bärbar. Du får helt enkelt fråga dem vad de värdesätter mest.

Om man ska sätta + och - :

Stationär:

+
Fullstort tangentbord
Större skärm
Uppgraderingsbar

-
Stor, klumpig
Låter ofta mer
Dyrare? (Inkl skärm)

Bärbar:

+
Liten, smidig, portabel
Man får mer för pengarna (om man inte ska spela)

-
I stort sätt inte uppgraderingsbar
Mindre skärm
Mindre tangentbord

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Vad är det för märke? Länka butik.

Har dom skärm? Vid kontorsarbete är stationära att föredra men det finns många plus med bärbar. Du får helt enkelt fråga dem vad de värdesätter mest.

Om man ska sätta + och - :

Stationär:

+
Fullstort tangentbord
Större skärm
Uppgraderingsbar

-
Stor, klumpig
Låter ofta mer
Dyrare? (Inkl skärm)

Bärbar:

+
Liten, smidig, portabel
Man får mer för pengarna (om man inte ska spela)

-
I stort sätt inte uppgraderingsbar
Mindre skärm
Mindre tangentbord

Det står inte i länken vilket märke det är, men det ska vara ACER.
Så jag antar att det är en rätt bra deal detta?

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk

Det vore jättebra om det gick att lägga in förslag riggar med 4 GB Ram för att kunna köra 64-bitars OS - men då kanske priserna går upp så pass mycket att det inte passar i den här tråden. Själv tänker jag snart köpa ny dator och tänker nog gå med Vista 64 för att kunna dra nytta av ett stort interminne.