Qnap TS-109 Pro Turbo Station

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
Men om kylningen är så dålig kan man väl såga upp ett hål i den och sätta in en tyst fläkt ? Eller sätta en fläkt utan på chassit med dubbelhäftande tejp ? Kanske inte så snyggt med effektivt.

Jag tror inte det är någon fara med temperaturerna så länge man inte placerar den på något riktigt varmt ställe. Seagate anger driftstemperatur upp till 65 grader sist jag kollade, och runt 60 kommer man bara upp i under enstaka perioder av hög användning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Beställde en sådanhär kl 8 i morrse. Dock vanliga versionen, ej Pro. Den verkar riktigt nice.

Permalänk
Medlem

google hade ju gjort ett test (under typ 3 år och med mängder av diskar) som visade att höga temperaturer inte påverkade chansen för en hårddiskkrasch men låga temperaturer däremot gjorde det. Nu vet jag ju inte riktigt vad de menar med höga temperaturer men säkert en bit över 60 C skulle jag tro.

Synd att den har dålig prestanda på bittorrent, annars hade jag nog köpt en.

Permalänk
Medlem

Ok, Om man har en dator som ska stå på och tanka torrenter och kunna styras från en annan dator och även kunna hämta filer från den, hur gör man det smidigast? Ska man helt enkelt köra windows och sedan någon form av remote access eller ska man ha något i den här stilen? :http://www.freenas.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Avstängd

Man behöver väl inte installera mjukvaran?

Platforms-oberoende FTW.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Man behöver väl inte installera mjukvaran?

Platforms-oberoende FTW.

Du kan antingen köra Qget via PCn för att t.ex styra torrentklienten eller styra det med webbgränsnittet då väljer man bara vilken torrent på hårddisken man ska köra så börjar den ladda ner.

Permalänk

Har den mindre modellen TS-101 och har inte ångrat en sekund att jag skaffade den. Den står och småputtrar i ett hörn och gör inte mycket väsen av sig. Att torrentprestandan inte är i topp gör mig inget, jag väntar gärna lite längre på att få hem filerna i utbyte mot total tystnad och minimal strömförbrukning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Största skillnaden är att ext3 är ett så kallat journalförande filsystem. Alla ändringar skrivs ned i en logg så att det går att återställa ändringar efter exempelvis en krasch. Finns drivrutiner att ladda ner så att windows kan läsa filsystemet.

http://www.fs-driver.org/index.html

NTFS är också journalförande. FAT är inte journalförande och bör aldrig användas.

Permalänk
Avstängd

Typiskt, just när jag byggt om en trasig laptop till liknande funktion... dock drar den 40W med 2st HDD i USB

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Strömmen är ju inte gratis så 14 watt är ju helt OK för en filserver som går dygnet runt. När den blir snabbare så kommer den att bli en bra investering för fildelarna.

Tror nog det blir billigare om du kör en filserver med kylning istället för att förlora 1000 spänn på att använda den här enheten... (överhettade diskar)

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra artikel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Tror nog det blir billigare om du kör en filserver med kylning istället för att förlora 1000 spänn på att använda den här enheten... (överhettade diskar)

Tror nog ärligt talat temperaturen är grymt överdriven eller så e det någe annat jag-vet-inte-vad men jag ska iaf testa min egen QNAP i helgen (om jag orkar ) och se om min hitachi-disk verkligen blir lika varm.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Det står att den har webbserver med php och mysql (eller bara sql?) stöd. Så, betyder detta att jag kan sätta upp en webbserver och placera sidor? Vore helsikes trevligt att ha sådant, känns overkill med en dator som endast webbserver när en sådan här enhet är vad som endast behövs.

(Kan någon bekräfta detta?)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Det står att den har webbserver med php och mysql (eller bara sql?) stöd. Så, betyder detta att jag kan sätta upp en webbserver och placera sidor? Vore helsikes trevligt att ha sådant, känns overkill med en dator som endast webbserver när en sådan här enhet är vad som endast behövs.

(Kan någon bekräfta detta?)

Yes. PHP, MySQL och SQLite

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Yes. PHP, MySQL och SQLite

Suveränt!

Bara jag som fick tanken på ifall någon utvecklare kan utveckla Teamspeak/Ventrilo addon till NAS:en? En ganska liten tjänst som inte behöver mycket resurser, skulle passa perfekt för denna. Nu beror detta förmodligen på utvecklaren av NAS:en anser men med tanke på att det är Linux som OS(?) men ja, tanken kom.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Bra skrivet Andreas!

Synd att de snikade med processorn, att den presterar så dåligt med t.ex. torrents kommer nog att ligga den i fatet.

Permalänk
Medlem

Missade jag vad som skiljer dem olika modellerna åt exakt?

Tänker på:

TS-100
TS-101
TS-109

Detta är en helt klart intressant pryl och hårddiskens temp oroar mig inte direkt. I övrigt så verkar det som priset sjunkt lite, 2 280:- (109) på datorbutiken nu.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Bra skrivet Andreas!

Synd att de snikade med processorn, att den presterar så dåligt med t.ex. torrents kommer nog att ligga den i fatet.

Tack tack!

Grejen är att TS-109 Pro faktiskt presterar bland de bättre om man kikar runt på nätet, de flesta klarar inte mer än ~10 MB/s via ftp/smb. Bittorrent vet jag däremot inte, men det känns som vi fick skumt låga resultat. Kanske kan fixas i en framtida firmware-uppdatering.

Visa signatur

Permalänk

Hur matchar denna den svenska konkurrenten Bugga tror ni? http://excito.org/

Verkar kunna vara lite kraftfullare fast Bubban är nog strömsnålare och mer flexibel när det kommer till mjukvara. Eftersom den kör Debian kan man ju själv installera typ TeamSpeak/Ventrilo på Bubban, men de möjligheterna verkar inte finnas på QnaP?

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblinkiller
Hur matchar denna den svenska konkurrenten Bugga tror ni? http://excito.org/

http://excito.com är en bättre länk. Din leder bara till deras diskussionsforum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
http://excito.com är en bättre länk. Din leder bara till deras diskussionsforum.

Självklart - ganska underligt med olika domäner, antog att de hade samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter här och testar tempen på min qnap ts-109 nu och hitachi-disken jag har i den har inte gått över 41°C ännu efter snart två timmars filkopierande över ftp, lägger över både stora och små filer i en salig blandning

Totalt runt 270GB ska jag dra över till QNAPen och som sagt har disken inte gått över 41 grader hittils iaf.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Sitter här och testar tempen på min qnap ts-109 nu och hitachi-disken jag har i den har inte gått över 41°C ännu efter snart två timmars filkopierande över ftp, lägger över både stora och små filer i en salig blandning

Totalt runt 270GB ska jag dra över till QNAPen och som sagt har disken inte gått över 41 grader hittils iaf.

Hur kollar du temperaturen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det första som händer när disken överhettar är att magnetskiktet på skivorna inte kan hålla kvar informationen med korrupta filer och systemkrash som följd (om det är systemdisken i en dator). Irriterande men nya partitioner och formatering när disken fått svalna så är den som ny
I längden kan lagret ta stryk, men efter 2-3 gånger så ser man nog över diskens kylning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Du tjänar ca 750 kr om året i elräkning om du ersätter en ca 100 W server med denna ca 10 W servern så då har du ju tjänat in mer än 1000 kr på ett och ett halvt år som du kan ersätta hårddiskarna med och har du tur att de inte pajat - köp något nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kollar du temperaturen?

En bild säger mer än tusen ord (eller ja, två bilder ):

http://esab86.no-ip.org/Img/20070914003.jpg

http://esab86.no-ip.org/Img/20070914004.jpg

Obs, bilderna e tagna i full upplösning med min N95 så dom e ganska stora

Ska även flytta runt sensorn lite sen och testa igen för att se om tempen ändrar sig.

EDIT: Fortfarande inte över 41°C btw.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
En bild säger mer än tusen ord (eller ja, två bilder ):

http://esab86.no-ip.org/Img/20070914003.jpg

http://esab86.no-ip.org/Img/20070914004.jpg

Obs, bilderna e tagna i full upplösning med min N95 så dom e ganska stora

Ska även flytta runt sensorn lite sen och testa igen för att se om tempen ändrar sig.

EDIT: Fortfarande inte över 41°C btw.

Det var ju riktigt bra temperaturer. Nästan samma metod som jag körde med, fast jag använde en "riktig" termometer och tejpade fast på ena kortsidan (där läshuvudet sitter). Kan säkert vara en kombination av svalare hårddisk och temperatursensorn på ett annat ställe som är orsaken till våra helt olika resultat.

(41 °C är diskarna i min P180 nu btw )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var ju riktigt bra temperaturer. Nästan samma metod som jag körde med, fast jag använde en "riktig" termometer och tejpade fast på ena kortsidan (där läshuvudet sitter). Kan säkert vara en kombination av svalare hårddisk och temperatursensorn på ett annat ställe som är orsaken till våra helt olika resultat.

Kan inte du göra som jag och slänga upp en bild på exakt var du satte sensorn så blir det ju lite mer "standardiserade" mätningar

Vore ju skitbra om fler tog sig tiden att göra likadant med och mätte arbetstempen på ett par ställen på disken, då skulle man ju faktiskt kunna få fram lite mer pålitlig statistik

EDIT: Rumstempen har förresten legat ganska stabilt på 25-26°C hela tiden.

PS. tycker det e fusk att mods kan redigera inlägg utan att det står något under posten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En dator drar betydligt mer än 14 W och är dessutom ~10 ggr större.

Jag tycker det är ganska mycke hysteri runt strömförbrukningen på datorer. Jag har en HTPC/filserver/musikspelar-dator påslagen dygnet runt som drar runt 100W. Det diffar alltså 86 watt..

100W x 24h x 30 dar = 72kWh/månad
14W x 24h x 30 dar = 10kWh/månad

skiljer alltså ca 60-100kr/månad beroende på elpris men då har man så mycket mer användning av en dator än en nas-enhet..

Vill man spara in lite ström är det bara att byta till lågenergilampor och strunga i alla halogenlampor som är otroliga strömslukare.

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Kan man koppla den till nätverket och samtidigt koppla den till datorn via e-SATA, för enklare överföring från själva datorn men samtidigt enkelt att komma åt den utifrån?
Vinner man nått i överföringshastighet på det?