Qnap TS-109 Pro Turbo Station

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Kan man koppla den till nätverket och samtidigt koppla den till datorn via e-SATA, för enklare överföring från själva datorn men samtidigt enkelt att komma åt den utifrån?
Vinner man nått i överföringshastighet på det?

e-SATA porten kan du enbart använda för att koppla på en extra hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
google hade ju gjort ett test (under typ 3 år och med mängder av diskar) som visade att höga temperaturer inte påverkade chansen för en hårddiskkrasch men låga temperaturer däremot gjorde det. Nu vet jag ju inte riktigt vad de menar med höga temperaturer men säkert en bit över 60 C skulle jag tro.

Jag skulle tro att de håller sig inom de temperaturspecs som tillverkaren angivit. Med andra ord, det är inte lika viktigt att hålla disken på 40 grader, som det är att hålla den under 65, om det är vad tillverkaren satt som max. Jäkligt logiskt för övrigt. Lika löogiskt som att får låga temps ger ökat lagerspel, med slitage, och crasher som följd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns det några gratis linuxdistributioner med liknande funktioner som denna qnap, om man inte orkar konfa exempelvis debian eller nåt annat till en vanlig dator, om man har någon som står och dammar någonstans..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Finns det några gratis linuxdistributioner med liknande funktioner som denna qnap, om man inte orkar konfa exempelvis debian eller nåt annat till en vanlig dator, om man har någon som står och dammar någonstans..

NasLite
FreeNAS
OpenFiler

Eventuellt även SME Server och ClarkConnect.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hm, stod inte så mycket om torrentklienten... För mig med 8mbit så kommer jag ändå inte upp i mer än 0,7 MB/s, men jag brukar ha mellan 40-60 torrentfiler igång samtidigt, frågan är ju hur mycket det sinkar... Antagligen en hel del. Alltså, inte nödvändigtvis att skicka något, men att hålla anslutning med samtliga och skicka/ta emot några få KB/s.

Kan man förresten på något sätt börja en torrentnedladdning utan att gå via webbgränssnittet? Exempelvis hade det ju varit bra om man bara kunde associera .torrent-filer med en exe-fil eller så som automatiskt lägger över torrenten till enheten. Att manuellt behöva spara den och sedan gå in och ladda den känns väldigt 1997.

Sedan kan man ju undra hur hastigheten blir om man kör med usb-hårddiskar inkopplade till disken? Meningen är väl att man har den här enheten med en snabb hårddisk i, sedan kopplar man in ett gäng usb-diskar med lägre prestanda.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hm, stod inte så mycket om torrentklienten... För mig med 8mbit så kommer jag ändå inte upp i mer än 0,7 MB/s, men jag brukar ha mellan 40-60 torrentfiler igång samtidigt, frågan är ju hur mycket det sinkar... Antagligen en hel del. Alltså, inte nödvändigtvis att skicka något, men att hålla anslutning med samtliga och skicka/ta emot några få KB/s.

Kan man förresten på något sätt börja en torrentnedladdning utan att gå via webbgränssnittet? Exempelvis hade det ju varit bra om man bara kunde associera .torrent-filer med en exe-fil eller så som automatiskt lägger över torrenten till enheten. Att manuellt behöva spara den och sedan gå in och ladda den känns väldigt 1997.

Sedan kan man ju undra hur hastigheten blir om man kör med usb-hårddiskar inkopplade till disken? Meningen är väl att man har den här enheten med en snabb hårddisk i, sedan kopplar man in ett gäng usb-diskar med lägre prestanda.

Det du letar efter heter Qget och följer med QNAPen

Det installerar du som ett torrent-progg på datorn så sköter det allting.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Det du letar efter heter Qget och följer med QNAPen

Det installerar du som ett torrent-progg på datorn så sköter det allting.

Ah, tack. Det låter bra.
Men frågan kvarstår hur enheten beter sig när 30-40 torrents är inlagda...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag förstår i alla fall inte användningsområdet för denna. Vad ska man ha den till? Liksom, sätt i hårddisken i PCn istället för i den där lilla mojängen. Eller är det tänkt att man ska komma åt film och sånt från "alla" datorer man har hemma?

I vart fall så har jag aldrig förstått grejen med sådana här. Och om man nu ska sitta och seeda/leecha bittorrent dygnet runt så kan man väl lika gärna ta och sätta ihop en billig och enkel dator för 2000kr som man ställer i garderoben eller nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag förstår i alla fall inte användningsområdet för denna. Vad ska man ha den till? Liksom, sätt i hårddisken i PCn istället för i den där lilla mojängen. Eller är det tänkt att man ska komma åt film och sånt från "alla" datorer man har hemma?

I vart fall så har jag aldrig förstått grejen med sådana här. Och om man nu ska sitta och seeda/leecha bittorrent dygnet runt så kan man väl lika gärna ta och sätta ihop en billig och enkel dator för 2000kr som man ställer i garderoben eller nåt?

Känns inte riktigt som om du har läst igenom hela recensionen och alla kommentarer här

Men iaf:

En dator drar betydligt mer ström än denna och liknande NAS-enheter, vissa bryr sig faktiskt om strömförbrukningen och vill kanske spara runt 1000 spänn om året.

Vissa vill kanske inte slänga ihop en hel, strömslukande dator som man måste konfigurera och strula med för att få upp en vanlig, enkel "svensson-hemsida" utan köper en sådan här och lägger bara över grejorna så e det klart utan strul och problem.

Man kanske vill köra en liten ftp för hemmet och några vänner men man vet inte hur man gör eller vill inte ha den på datorn och då passar en sådan här NAS utmärkt.

Den e mindre än en dator och därigenom väldigt mycket mer lättplacerad.

Den kan styras från vilken burk som helst, var som helst och man behöver inte sitta vid den för att göra någon liten ändring och allt utan att konfigurera ett separat program för fjärråtkomst.

Kort och gott så finns det helt enkelt en jefla massa fördelar med en sån här mot att göra samma grejor med en dator, visst det finns nackdelar med som att torrents går segare tex men för mig så spelar det absolut ingen som helst roll eftersom jag slipper mycket annat omständigt arbete och konfigurering med min Qnap, den sparar både tid och pengar åt en, den e enkel och användarvänlig helt enkelt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ah, tack. Det låter bra.
Men frågan kvarstår hur enheten beter sig när 30-40 torrents är inlagda...

Du kan max köra 10 aktiva torrents samtidigt som laddar ner eller laddar upp.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skribent undrat.. hur presterar enheten när man har säg 10-20 torrents igång samtidigt. Den borde med de speccen bli väldigt seg, min gamla p4-server segar ner rejält vid så många torrents. Använder torrentflux. Tror denna cpun är i klenaste laget för torrent användning.

Permalänk
Medlem

eftersom de inte har försett denna med möjlighet till raid så får man väl köpa en sådan här hårddisk till den..

http://www.savenhitech.se/swe/nyheter/news/2007-09_sh_news_nr...

(Kolla nere i vänstra hörnet)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Re: Qnap TS-109 Pro Turbo Station

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
I takt med att allt fler hemanvändare behöver lagra stora mängder data dyker fler och fler intressanta alternativ upp på marknaden. Först var det externa hårddiskar via usb eller Firewire, och nu verkar små nätverksanslutna enheter ha hittat ut från företagsmarknaden. Vi ska titta närmare på Qnap TS-109 Pro, en fullfjädrad filserver i minimal förpackning.

Läs artikeln

Får tacka för en trevlig och läsvärd recension! Jag har funderat på denna tidigare men priset för den plus en stor hårddisk har fått mig att avstå. Nu blev man sugen igen.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Tackar för en bra artikel.
Det som jag tycker fattas dock är en liten jämförelse mellan en eller ett par produkter som har samma funktionalitet. (Detta borde inte ta mycket mer utrymme eftersom funktionerna är i stort desamma, dock lite mer tid att utvärdera kanske) En nästan identisk lösning erbjuder Synology Disk Station, till ett bättre pris kan tänkas, om man kan tränga igenom de olika varianterna mellan Qnap o Synology. Presterar de likvärdigt för samma peng är svårt att gissa sig till.

Denna är jag nyfiken på, speciellt efter att läst artikeln:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172079
http://www.synology.com/enu/products/DS107e/index.php

Funktionalitet och anslutningar är i stort sett indetiska medan Synology verkar ha ett mycket mer attraktivt pris...
Någon som vet mer?

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DQ6 - C2Q Q6600@3.4GHz- ASUS Geforce 460 OC Top- Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LucE
Tackar för en bra artikel.
Det som jag tycker fattas dock är en liten jämförelse mellan en eller ett par produkter som har samma funktionalitet. (Detta borde inte ta mycket mer utrymme eftersom funktionerna är i stort desamma, dock lite mer tid att utvärdera kanske) En nästan identisk lösning erbjuder Synology Disk Station, till ett bättre pris kan tänkas, om man kan tränga igenom de olika varianterna mellan Qnap o Synology. Presterar de likvärdigt för samma peng är svårt att gissa sig till.

Denna är jag nyfiken på, speciellt efter att läst artikeln:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172079
http://www.synology.com/enu/products/DS107e/index.php

Funktionalitet och anslutningar är i stort sett indetiska medan Synology verkar ha ett mycket mer attraktivt pris...
Någon som vet mer?

Verkar mycket intressant. Verkar dock som den har en kassare processor:

Processor Freescale MPC266

Källa: inwarehouse

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag har beställt denna, skall bli intressanat att testa..
Verkar vettig för hemma bruk.
Den kan nog ersätta min windows server med ftp, fil, upnp, skrivare server.
Är lite orolig att den dock inte stödjer skrivarens alla funktioner. men det får testas.

Visa signatur

Mvh Magnus
2 st linux ubuntu servrar, 1 st bärbar 2,66 2gb 17" Asus. 1 st winserver win 2003 1gb 500gb, gigabit överallt. 2 st stationära 2,8 2 gb 250gb. Qnap ts-109 pro gblan.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat denna?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109189

eller

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113695

beroende på vad man vill ha för tjänster.

det är för mig ett självklarare alternativ eftersom jag aldrig skulle sätta upp en server utan någon form av raid..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

värmen....

Borde det inte gå att lösa värmeproblemet genom att borra några hål ovan och undersidan så att ett genomflöde skapas, troligen är den så varm för att lådan är sluten.......

Permalänk
Medlem

Hej på er,

jag har använt en QNAP 109 i 14 dagar nu för hemmabruk och arbete, och jag kan bara sammanfatta mina erfarenheter med att säga att jag är mycket nöjd med maskinen (jag har ej PRO varianten, men skillnaderna är minimala). Jag hade ingen erfarenhet av NAS och endast ringa kunskaper om att upprätta och administrera ett nätverk innan jag köpte QNAPen . I och med att QNAP verkligen har tänkt igenom installation, funktionalitet, stabilitet och prestanda så har både installation, användning och fininställning funkat mycket bra. Jag hade ganska höga förväntningar på maskinen i och med att jag läst de recensioner som företaget stoltserar med på sin hemsida. Jag klockade installationen till 37 minuter från kartong till installerad hårddisk och uppmappat system på nätet. Trots att jag inte har någon egentlig referenspunkt så måste detta vara bra. När jag sedan efter installationen har klantat till det så har det endast varit att köra snabbinstallationen och så har maskinen puttrat igång igen.

Successivt under dessa 14 dagar har jag lärt mig nya saker om nätverk och prestanda, och genom att köpa en ny gigabit router (DIR-655) så har jag nu en funktionell nätverksmiljö hemma som jag känner att QNAPen som del i detta nätverk är tillförlitlig, har hög prestanda för mina behov samt är flexibel i och med alla de gränssnitt som maskinen har. Jag har kopplat in min laserskrivare (HP) och en extern hårddisk (WD, 320GB) samt kommer beställa en Seagate extern hårddisk inom kort och koppla in den via eSata. eSata anslutningen och avsaknaden av fläkt var orsaken till varför jag inte köpte Ts209an; denna har fläkt och ej eSata. I övrigt kan jag inte tänka mig att Ts209:an är sämre än Ts109an. I och med avsaknaden av fläkt så blir maskinen blir varm, men inte jätte varm (upplever jag det som). Den är däremot mycket tyst vilket är viktigt för mig då jag har ett arbete som kräver mycket skrivande och jag har QNAPen på kontoret. I QNAPen kör jag en WD 500gb hårddisk som jag tycker är ok för mina behov. Den senaste veckan har jag skaffat en DYNDNS-adress vilket gör att jag på ett smidigt sätt nu kan komma åt mina filer när jag är ute och reser i jobbet, genom att logga in via denna adress genom webbrowsern till QNAPen. Detta är kanon och till detta funkar ftp-servern perfekt. Jag har inte testat webservern eller mySQL eller mediaservern - men kommer göra detta framgent.

Genom den enkla programvaran QNAP-finder (som man får med) så har jag mappat upp samtliga datorer i mitt lilla nätverk (två stationära och två laptop) och detta har gått smidigt, snabbt och enkelt. Under dessa fjorton dagar har jag även lärt mig lite om nätverk och beslöt när jag fick DIR-655 att ändra om lite i nätverket (reservera IP-nummer och öppna portar och så). Min erfarenhet av att genomföra dessa förändringar är att båda produkterna och i synnerhet QNAPen är mycket lättarbetade samt tillförlitliga och stabila. Enkelheten och stabiliteten gjorde att jag kände mig ganska trygg när jag som nybörjare gjorde dessa förändringar och resultatet har blivit kanon.

Just nu håller jag på att byta ut kablarna till Cat6 samt väntar på N expresscards och usb-antenner för att dra full nyta av det trådlösa N-nätet. Här kommer väl den lilla QNAPens nackdel fram och det är att dess prestanda inte fullt ut möter de höga hastigheter som ett nätverk av detta slag möjliggör. Detta gäller även Bittorrenten. Jag har 24 mbit ADSL och har inte kommit över 750 KB/s i nedladdningar. Enkelheten i download centret gör att man inte heller får samma rika information om nedladdningarna som genom BitComet eller uTorrent. Mina hastigheter från och till QNAPen ligger i övrigt linje med testet. Men för mina behov idag är det fullt tillräckligt och den enkla installationen, de tillförlitliga funktionerna, tystheten och stabiliteten i den lilla maskinen gör att jag är mycket nöjd och varmt kan rekomendera den till alla normalanvändare. Jag har följt diskussionerna på QNAPs egna forum och de har själva noterat Bittorrent-problematiken. Det är inte helt otroligt att kommande varianter kommer runt denna flaskhals. Så såld är jag att jag då direkt kommer att investera i efterföljaren till Ts-109 och då använda denna som backupmaskin. Hoppas dessa erfarenheter har hjälpt er.

Anders

Permalänk
Medlem

Grymmt bra inlägg Anders

Gillar också min QNAP TS-109 ( har inte heller pro ) det enda jag inte får att funka är FTP-server men det har inget med QNAPen att göra utan min router som inte kan översätta den info som behövs ordentligt

Förresten, glöm inte att hålla koll på deras hemsida om det skulle komma ut en ny firmware-version till QNAPen, det kommer nog snarare bli så att om dom trimmar BT-prestandan lite mer så kommer det nog i en ny firmware och inte i en helt ny NAS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej på er igen,

tack Razor för kommentaren! Fyra tillägg till mitt inlägg tidigare, det första med anledning av att du hade problem med ftp:n.

1. Jag testade inte ftp funktionen innan jag hade öppnat port 21 i routern och inte innan jag knutit en dyndns-adress till "min" IP-adress. Efter jag gjort detta så startade jag upp denna funktion och jag har inte haft några som helst problem med att vare sig läsa eller skriva genom ftp:n efter det att jag kört igång funktionen. Jag använder smartFTP och har därtill (igår!) testat filzilla och coreFTP med framgång. Inspiration till att göra så här fick jag genom följande review:

http://www.hardwarecanucks.com/hardwarecanuck-reviews/2169-qn...

2. Ovanstående review tillsammans med nedanstående använde jag för att planera installationen; således måste 37 minuter ses i ljuset av att jag "visste" vilka faser som installationen skulle gå igenom:

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1137

3. En precisering av nackdelen med Bittorrent funktionen är dessutom att om en torrent "lägger av" så har man idagsläget inte kontroll över varför. Detta måste jag erkänna är störande, men som Razor poängterar så kommer säkert komma uppdaterad firmware. Detta då QNAP, enligt min uppfattning, på allvar verkar fånga upp reaktionerna från användarna.

4. På den här bilden ser ni avslutningsvis QNAPen i relation till DIR-655an och arbetsmiljön: http://i191.photobucket.com/albums/z273/ahj50/DSC00232.jpg

Genom routern knyter jag samman QNAPen och en Dell Precision och en Dell Stationär (under datorbordet) via ethernet. Under datorbordet finns också den externa hårddisk som jag genom QNAPen gör tillgänglig till de övriga datorerna genom USB och routern. Den andra stationära (en mediacentermaskin) samt den andra laptopen har jag i ett annat rum och knyter dessa till QNAPen via routerns trådlösa nät. HP-skrivaren (Lasern) går till QNAPen via USB och HP-kopiatorn går direkt till den stationära datorn (den är således inte tillgänglig för övriga maskiner genom QNAPen).

Orsaken till varför jag köpte en NAS var således att jag hade ett behov av att knyta samman alla de datorkomponenter som jag köpt, samt göra min arbetsmiljö hemma tillgänglig på distans. Dessa krav har QNAPen mött med bravur!

Anders

Permalänk
Medlem

Anders

Att jag inte får igång FTP beror bara på att min hårdvarubrandvägg, en Symantec Gateway Security 320, inte klarar av att översätta dom addresser som måste översättas när ett ftp-kommando kommer utifrån (nätet) och ska passera brandväggen in i det interna nätverket, helt enkelt skulle jag behöva en bättre brandvägg/router om jag vill köra FTP utan att koppla QNAPen direkt till modemet.

Kopplar jag den direkt till modemet så kommer folk utifrån åt den utan problem men då får jag sätta den i en helt annan del av huset och det vill jag inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att jag inte får igång FTP beror bara på att min hårdvarubrandvägg, en Symantec Gateway Security 320, inte klarar av att översätta dom addresser som måste översättas när ett ftp-kommando kommer utifrån (nätet) och ska passera brandväggen in i det interna nätverket, helt enkelt skulle jag behöva en bättre brandvägg/router om jag vill köra FTP utan att koppla QNAPen direkt till modemet.

Eh, va? Du måste konfigurera för både in, och utgpående trafik, samt en portrange för passiva användare som ska kunna ansluta till ftp'n, men utöver det finns det inget hinder i din hårdvara. Titta i manualen?
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Eh, va? Du måste konfigurera för både in, och utgpående trafik, samt en portrange för passiva användare som ska kunna ansluta till ftp'n, men utöver det finns det inget hinder i din hårdvara. Titta i manualen?
B!

1. jag har ingen manual eftersom jag köpte den begagnad (till ett rejält underpris )

2. jag har konfigurerat den

3. det funkar inte ändå

EDIT: Kom på att jag ju kunde slänga in den här med: FTP @ Wiki

Kolla under rubriken "FTP and NAT devices" så ser du vad jag menar.

Problemet jag har är ju inte att det inte funkar alls utan man kan logga in på FTPn över nätet men när data-anslutningen ska upprättas händer liksom ingenting alls :S

Kontroll-anslutningen funkar alltså men inte data-anslutningen

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus_goon
Jag har beställt denna, skall bli intressanat att testa..
Verkar vettig för hemma bruk.
Den kan nog ersätta min windows server med ftp, fil, upnp, skrivare server.
Är lite orolig att den dock inte stödjer skrivarens alla funktioner. men det får testas.

har nu hunnit börja testa, är jättenöjd än så länge.. förutom att phpmyadmin är ruskigt segt. annars funkar mysql snabbt o fint.
Skrivaren har jag ännu inte fått igång, men har inte testat jättemycket..
Återkommer när jag testat mer...

Visa signatur

Mvh Magnus
2 st linux ubuntu servrar, 1 st bärbar 2,66 2gb 17" Asus. 1 st winserver win 2003 1gb 500gb, gigabit överallt. 2 st stationära 2,8 2 gb 250gb. Qnap ts-109 pro gblan.

Permalänk
Medlem

Kollade QNAPs hemsida nu och det finns en ny version av firmware'en ute, eller ja, den e ny för mig iaf

Den senaste versionen för TS-109 är nu: 1.1.1 Build 0831 och för TS-109 Pro: 1.1.1 Build 0831 dvs samma, föga förvånande eftersom det är samma enhet (det Pro har extra e nog bara lite mer mjukvara)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1. jag har ingen manual eftersom jag köpte den begagnad (till ett rejält underpris )

2. jag har konfigurerat den

3. det funkar inte ändå

EDIT: Kom på att jag ju kunde slänga in den här med: FTP @ Wiki

Kolla under rubriken "FTP and NAT devices" så ser du vad jag menar.

Problemet jag har är ju inte att det inte funkar alls utan man kan logga in på FTPn över nätet men när data-anslutningen ska upprättas händer liksom ingenting alls :S

Kontroll-anslutningen funkar alltså men inte data-anslutningen

(1) Manualen till din 320 har du här, och, jag tror det sida 66 & 68 du behöver.

(2) TS-109, går att konfigurera för vilka passiva portar den ska använda, samt för vilken port själva FTP'n ska lyssna på. Samma sida som man väljer SSL, att neka anonyma användare, osv...

(3) Då är det fortfarande något som inte är korrekt konfigurerat. Qnap'en skiter egentligen i om den sitter på ett internt nät, eller om den hänger på en switch rakt ut mot WWW. Det som kan vara ett problem skulle möjligen vara om Qnap'en envisas med att rapportera sin interna ip som adress, (Vilket den troligen gör) och därför gör externa kommunikationer lite lustiga, då blir du tvingad att ansluta din externa klient som aktiv, och måste ha portar öppna på den datorn med. Inget märkvärdigt alltså.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. jag har redan varit inne på symantecs hemsida för att kolla att jag gjort rätt och så som det står på deras sida är *exakt* så som jag konfat brandisen.

2. jag vet jag kör tex med standardportarna, ssl och att den ska kräva reggade användare.

3. ja jag vet inte vad det är, internt funkar det utmärkt så alla datorer bakom brandväggen kan ansluta båda aktivt och passivt men jag själv kan iaf inte ansluta till den med varken mitt externa ip eller min no-ip addy.

Vill du själv se hur det ser ut kan jag ju fixa ett konto åt dig

Adressen e samma som till grejerna i sign fast utan http och portarna såklart

Och nej, försök inte ansluta nu för just nu e QNAPen avstängd

PS. skulle man kanske ta och göra detta till en egen tråd någon annanstans ??

Tycker att det börjar bli lite mycket i en tråd för nyhetskommentarer fast det är ju iofs något som kanske skulle kunna hjälpa blivande eller nyblivna ägare till en QNAP, svår fråga, någon mod kanske har något att säga om saken ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill du själv se hur det ser ut kan jag ju fixa ett konto åt dig

Skicka i PM, så ska jag prova, för är allt rätt konfat, är det bara ftp klienten kvar. Annars kanske jag kan hitta nått skumt när jag försöker logga in.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bara rensa lite i public mappen fall-i-fall någon faktiskt kommer in på FTPn, har lite saker där som inte e riktigt rumsrena

Grejen e ju iaf att man kan logga in men när klienten kör LIST så kommer ingenting fram (detta är när jag använder det externa IPt eller min no-ip addy) men kör jag med det interna IPt 192.168.0.109 så funkar det klockrent

Visa signatur