Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Vilken är den lägsta hastigheten man får ha på en motorväg?

40 km/h om det inte är kö eller några speciella förhållanden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Känns inte ens värt att diskutera med dig. Kom tillbaka när du haft körkortet ett tag och kan man vända på en 90-väg...

Tjaa om du känner inte att du kan diskutera med mig så visst. Mig kvittar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är väl en självklar fråga som han inte ens ifrågasätter? Men det har hänt många gånger och det blir allt vanligare att de bötfäller folk som kör för sakta.

Vem ta polisen på en 90väg han som kör i 150 eller den som ligger i 30? Kommer polisen bakifrån så blir det lätt han som kör i 30 för den andra kommer ju aldrig polisen till.

Polisen stoppar traktorer ofta antar jag? Och visa mig gärna fall där polisen har dömt för att föraren kört för sakta. Det vore intressant att läsa.

Alltså så här ser jag det när jag kör. Låt oss säga att jag kör på en 90-sträcka och ligger i 90 kommer ikapp en bil som ligger i 70. Inga problem, bara att bromsa in. Visst blir jag irriterad men det är oftast att bara köra om vid första bästa tillfälle.

Jag ligger kvar på samma 90-väg och kör i 90. Bakom mig kommer en bil i 110 som hinner upp mig. Bilen kan inte köra om för tillfället utan lägger sig riktigt nära mig för att korta omkörningsträckan senare. Vetskapen om att en tvärbromsning från min sida innebär att jag får en bil med en väldans massa rörelseenergi i baken. Känns inte alls bra. Jag blir irriterad på bilen bakom för att han inte inser vilken risk han utsätter mig för genom att ligga så nära. Den irritationen jag känner då är mycket större än den jag känner för en som kör långsamt. Samtidigt blir ju han bakom irriterad för att han inte kan köra om.

Jag kan ju inte heller accelerera upp till 110 jag med, eller hur? Till slut skulle ju alla som vi kör ikapp ligga i 110 om alla tänkte så. 90-vägen skulle ha blivit en 110-väg. Finns många 90-vägar där man absolut inte ska ligga i 110 om det är annan trafik på vägen.

Situtionen blir iofs likadan som när man kommer ikapp en 70-bil, men jag vet att Jag håller avståndet iaf. Många fortkörare är stressade och struntar blankt i avståndet. Dessutom är rörelseenergin betydligt större i den andra situationen än i den första.

Sammanfattningsvis: Fortkörare irriterar mig betydligt mer än de som kör lite långsammare.

Sen säger jag inte att det ska vara okej att ligga i 30 på en 90-väg. Det är farligt. Men 70 på en 90-väg. Inga problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman

Polisen stoppar traktorer ofta antar jag? Och visa mig gärna fall där polisen har dömt för att föraren kört för sakta. Det vore intressant att läsa.

Traktorer får inte köra på motorväg.
Och dessutom så har de utsatt LGF skylt...

En artikel om en man som åtalats för att ha kört för långsamt
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=758225

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Klart att det inte känns värt att diskutera med någon som har åsikter som skiljer sig från dina ElDiablo men sorgligt nog så är det i slutänden mest troligt att jag eller någon annan som inte anser att det är viktigast att köra fort när man befinner sig i trafiken som kommer att tvingas ringa efter ambulans och räddningstjänst när sånna som du har kraschat pga olämpligt hög fart.
Själv kommer jag nog att kunna ha körkortet utan att några skador eller dylikt uppstår vare sig på mig själv, mina passagerare eller mitt fordon tack vare att jag kommer att klara av de flesta situationer som uppstår oavsett till skillnad från dig och dina gellikar i trafiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Traktorer får inte köra på motorväg.
Och dessutom så har de utsatt LGF skylt...

En artikel om en man som åtalats för att ha kört för långsamt
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=758225

Förutom det, jag garanterar att polisen skulle stoppa en traktor direkt om den inte ser till att släppa fram trafiken bakom vilket de allra flesta traktorer är riktigt bra på.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Traktorer får inte köra på motorväg.
Och dessutom så har de utsatt LGF skylt...

En artikel om en man som åtalats för att ha kört för långsamt
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=758225

Vad har motorväg med saken att göra? Pratar vi inte om landsväg?

Och vad spelar skylten för roll? Du märker väl fortfarande om fordonet framför kör långsamt vare sig det står en skylt eller ej. Innebär ju lika mycket fara vare sig det är en skylt eller ej.

Sen okej, det kan göra att polisen inte stoppar den. Men för en vanlig förare spelar det inte särskilt stor roll.

Och killen i artikeln verkar ha kört riktigt långsamt eftersom han skulle ragga samtidigt...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Klart att det inte känns värt att diskutera med någon som har åsikter som skiljer sig från dina ElDiablo men sorgligt nog så är det i slutänden mest troligt att jag eller någon annan som inte anser att det är viktigast att köra fort när man befinner sig i trafiken som kommer att tvingas ringa efter ambulans och räddningstjänst när sånna som du har kraschat pga olämpligt hög fart.
Själv kommer jag nog att kunna ha körkortet utan att några skador eller dylikt uppstår vare sig på mig själv, mina passagerare eller mitt fordon tack vare att jag kommer att klara av de flesta situationer som uppstår oavsett till skillnad från dig och dina gellikar i trafiken.

Ja du... Det är nog större chans att jag kraschar efter att ha lekt än efter jag har haft lite högre marschfart. Funkar det i Tyskland så funkar det på motorvägar här i Sverige. Det är inte olämpligt högt bara för att man inte följer VVs hastighetsbegränsningar.

Permalänk

ok... jag håller detta kort och konsist...
tjenare alla körkortsinnehavande "minst 70 på 70-väg"-nollor
70-begränsningen på landsvägar är en MAX-hastighet, det finns ingen "lägsta" hastighet så länge det finns några som helst skäl för det
landsvägar får användas av fordon som håller 20knyck i machfart, hur man skall stanna/väja när man kommer ikapp ett sådant
på en krokig skitväg är för mig en roande tanke, ens nerver och bil håller inte med mig tyvär
att kunna hålla "minst 70" betyder att man uppenbarligen anser sig ha bättre kontroll på sin bil än vi andra tycker att man har - "idiot" är ordet

övriga skäl för erhållande av idiotstämpel:
- hävda att motorväg har en lägsta hastighet: motorväg har i sig ingen lägsta hastighet men fordon som inte får hålla minst 40km/h får inte använda den
- genomförande av tidigare föreslagna grusvägssvängar (gasa sig igenom): i svängen har du ingen kontroll på bilen... ge hit körkortet om du någonsin genomför denna manöver

edit: jo, jag höll 50 på vad som visade sig vara en 70-sträcka på min uppkörning... ett par hundra meter förbi en mack... lade helt enkelt inte märke till skylten när jag fick nya köranvisningar...

fortfarande alltid lika trevligt när man åker upp på en motorväg men inte sett någon ny hastighetsskylt vid påfarten
- är det 90 eller 110 här? *swiiishhh*
- 130 verkar det som...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Vad har motorväg med saken att göra? Pratar vi inte om landsväg?

Och vad spelar skylten för roll? Du märker väl fortfarande om fordonet framför kör långsamt vare sig det står en skylt eller ej. Innebär ju lika mycket fara vare sig det är en skylt eller ej.

Sen okej, det kan göra att polisen inte stoppar den. Men för en vanlig förare spelar det inte särskilt stor roll.

Och killen i artikeln verkar ha kört riktigt långsamt eftersom han skulle ragga samtidigt...

Då ni pratade om 90-110 hastigheter antog jag motorväg...

Klart man ser bättre att ett fordon kör långsamt om det är utmärkt, man börjar ta det mer försiktigt på längre avstånd, om han inte har skylt så kan ju bilen bara ha tillfälligt saktat ner eller något annat och då kör man ju ändå på i vanlig hastighet tills man kommer in bakom och fattar att han inte har i avsikt att åka snabbare

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja du... Det är nog större chans att jag kraschar efter att ha lekt än efter jag har haft lite högre marschfart. Funkar det i Tyskland så funkar det på motorvägar här i Sverige. Det är inte olämpligt högt bara för att man inte följer VVs hastighetsbegränsningar.

Det är inte olämpligt högt pga att man inte följer VVs regler.
Det är olämpligt högt för att man kör mycket snabbare än andra fordon.
Om alla hade brännt runt i samma hastighet så hade det inte spelat nån större roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ok... jag håller detta kort och konsist...
tjenare alla körkortsinnehavande "minst 70 på 70-väg"-nollor
70-begränsningen på landsvägar är en MAX-hastighet, det finns ingen "lägsta" hastighet så länge det finns några som helst skäl för det
landsvägar får användas av fordon som håller 20knyck i machfart, hur man skall stanna/väja när man kommer ikapp ett sådant
på en krokig skitväg är för mig en roande tanke, ens nerver och bil håller inte med mig tyvär
att kunna hålla "minst 70" betyder att man uppenbarligen anser sig ha bättre kontroll på sin bil än vi andra tycker att man har - "idiot" är ordet

övriga skäl för erhållande av idiotstämpel:
- hävda att motorväg har en lägsta hastighet: motorväg har i sig ingen lägsta hastighet men fordon som inte får hålla minst 40km/h får inte använda den
- genomförande av tidigare föreslagna grusvägssvängar (gasa sig igenom): i svängen har du ingen kontroll på bilen... ge hit körkortet om du någonsin genomför denna manöver

edit: jo, jag höll 50 på vad som visade sig vara en 70-sträcka på min uppkörning... ett par hundra meter förbi en mack... lade helt enkelt inte märke till skylten när jag fick nya köranvisningar...

fortfarande alltid lika trevligt när man åker upp på en motorväg men inte sett någon ny hastighetsskylt vid påfarten
- är det 90 eller 110 här? *swiiishhh*
- 130 verkar det som...

HAHAHA många mil bakom ratten antar jag ? I stor sett allt du skriver skriker låg erfarenhet så lägg ner attityden.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

I mina ögon är det viktigare att följa trafikrytmen, än att bråka om att andra bilar kör 10 km/h timme snabbare, speciellt på motorväg.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att man kan bli av med kortet om du kör för sakta?

Blev själv kuggad på grund av detta MEN jag hade en grov orsak till varför jag körde saktare än vad skylten sa.
Första snön hade fallit och det var minusgrader ute, riktigt halt på vägarna och såg under uppkörningen t.om. en Volvo 850 snurra runt i en korsning på grund av halkan.
Jag körde 50-60 km/h på 70 väg och 90km/h på 110 väg och detta blev jag kuggad för. Inget annat.
Mannen som åkte med mig kallas även för Kuggar Kurt...

Det var bara bita i det sura äpplet och göra ett nytt försök och när jag gjorde uppkörningen för andra gången frågade uppkörningskillen vad jag blev kuggad för och jag berätta hela historian och han sa att det skulle jag definitivt inte blivit kuggad för då jag anpassa hastigheten efter väglaget.

Så han sa till mig och köra runt lite, gjorde det och snabbt konstatera han att jag körde tillräckligt bra och godkände mig.

Men är förhållandena bra så ska du INTE köra för sakta då det är riktigt farligt och skapar farliga sittuationer! Men anpassa dig alltid efter väglaget!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

att kunna hålla "minst 70" betyder att man uppenbarligen anser sig ha bättre kontroll på sin bil än vi andra tycker att man har - "idiot" är ordet

Att kunna hålla minst 70 är inte svårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

övriga skäl för erhållande av idiotstämpel:
- genomförande av tidigare föreslagna grusvägssvängar (gasa sig igenom): i svängen har du ingen kontroll på bilen... ge hit körkortet om du någonsin genomför denna manöver

Grattis, du har verkligen ingen koll på vad man kan göra med en bil. Vem är farligast en som kan kontrollera en sladd(genom att gasa sig igenom en kurva, bromsa på rätt sätt etc) eller en som inte alls kan genomföra en sådan manöver? Jo givetvis den som inte har någon koll på vad bilen kan göra och hur man gör det.

Sedan måste jag ge dig lite creds för ditt fyndiga ord, grusvägssväng

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

edit: jo, jag höll 50 på vad som visade sig vara en 70-sträcka på min uppkörning... ett par hundra meter förbi en mack... lade helt enkelt inte märke till skylten när jag fick nya köranvisningar...

Bättre uppmärksamhet kanske är ett vettigt tips för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Det är inte olämpligt högt pga att man inte följer VVs regler.
Det är olämpligt högt för att man kör mycket snabbare än andra fordon.
Om alla hade brännt runt i samma hastighet så hade det inte spelat nån större roll.

Ja men nu handlar det ju om att anpassa sig någorlunda, är motorvägen tom kan man gott ladda lite. Är det trafik får man ju köra om i mer rimlig hastighet och inte bara stå på.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ElDiablo.

Ville bara säga det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag körde 50 på 30-väg och blev inte kuggad! Det ni.

Permalänk

någon anmärkte på att jag har liten erfarenhet av bilkörning - det är sant (ännu), men det gör att jag ser felen med lagbrott desto tydligare och gör att mina medtrafikanters lagbrott blir desto farligare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Att kunna hålla minst 70 är inte svårt.

beror på vilken väg och vilken sorts beredskap du har
ja, erfarenhet och mil bakom ratten gör saken bättre, men när erfarenheten slår fel så får det ofta otrevliga konsekvenser

Citat:

Grattis, du har verkligen ingen koll på vad man kan göra med en bil. Vem är farligast en som kan kontrollera en sladd(genom att gasa sig igenom en kurva, bromsa på rätt sätt etc) eller en som inte alls kan genomföra en sådan manöver? Jo givetvis den som inte har någon koll på vad bilen kan göra och hur man gör det.

kan du avbryta din tänkta bana en sådan sväng? eller snarare - hur mycket längre blir stoppsträckan?
hur mycket plats på vägen lämnar du för ett möte? - det är ju en sväng det handlar om, och allt för ofta är slingrande grusvägar riktigt smala och med näst intill blinda svängar (orsaken varierar mellan granar, buskage eller varför inte en klippa.

den säkrare föraren är den som perfekt kan gasa sig genom sladden, men aldrig någonsin tillämpar det när sikten inte är 100% genom hela svängen + dubbel stoppsträcka
hur många svängar uppfyller ett sånt krav? inte allt för många...
däremot finns det inga bilister som kan tänka sig att tappa några sekunder på att inte köra rally

sladd är när bilen endast delvis är i förarens kontroll = alltid mindre trafiksäkert sätt att framföra den på, för den ovane med fara främst för en själv, för den vane med fara för medtrafikanterna
att medvetet förlita sig på en trafikfara är något som inte bör få kombineras med körkort
själv har jag inte riktigt någon bil jag vill/har råd att köra trial and error med kan man säga... inlärningskurvan kommer därmed bli flack

Citat:

Bättre uppmärksamhet kanske är ett vettigt tips för dig.

tack
uppmärksamheten är det nog inget fel på, bara prioriteringen som inte är riktigt "bilistanpassad" (varit cyklist ett gäng år innan körkortet)
cyklist = kolla fordon först, vägbana sen, skyltar i tredjehand
bilist = kolla skyltar först, medtrafikanter i andrahand.. vägbana? äsh, pansarvagn kommer fram ändå

många verkar utgå från att dom är ensamma på vägen, tyvär är dom sällan det

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
någon anmärkte på att jag har liten erfarenhet av bilkörning - det är sant (ännu), men det gör att jag ser felen med lagbrott desto tydligare och gör att mina medtrafikanters lagbrott blir desto farligare!

beror på vilken väg och vilken sorts beredskap du har
ja, erfarenhet och mil bakom ratten gör saken bättre, men när erfarenheten slår fel så får det ofta otrevliga konsekvenser

Anpassa beredskapen efter hastigheten du håller och hastigheten efter vägen. Du kanske tycker att 70 är en farlig hastighet. Men det är det inte för en erfaren förare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
kan du avbryta din tänkta bana en sådan sväng? eller snarare - hur mycket längre blir stoppsträckan?
hur mycket plats på vägen lämnar du för ett möte? - det är ju en sväng det handlar om, och allt för ofta är slingrande grusvägar riktigt smala och med näst intill blinda svängar (orsaken varierar mellan granar, buskage eller varför inte en klippa.[/B]

Alltså, du verkar blanda ihop grejer här. I det fallet du beskriver låter det som någon leker, dvs sladdar för att det är kul. Det är skillnad på att få sladd av misstag och sen kunna häva den och leka för att det är kul. Självklart finns det en större risk att man krockar om man leker. Därför bör man ju leka där det inte är till någon risk för andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
den säkrare föraren är den som perfekt kan gasa sig genom sladden, men aldrig någonsin tillämpar det när sikten inte är 100% genom hela svängen + dubbel stoppsträcka
hur många svängar uppfyller ett sånt krav? inte allt för många...
däremot finns det inga bilister som kan tänka sig att tappa några sekunder på att inte köra rally[/B]

Du blandar ihop lek med att hålla en högre säker marshfart på en väg. Det finns f.ö. många svängar där man kan gasa sig genom och ändå ha sikt. Jag håller med om att om man leker så är det en större risk att man krockar, men skillnaden på att sladda/leka och att ha en högre säker hastighet är stor. Jag försvarar inte att man ska komma fullt uppställt i 150 blås genom en blind kurva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
sladd är när bilen endast delvis är i förarens kontroll = alltid mindre trafiksäkert sätt att framföra den på, för den ovane med fara främst för en själv, för den vane med fara för medtrafikanterna
att medvetet förlita sig på en trafikfara är något som inte bör få kombineras med körkort
själv har jag inte riktigt någon bil jag vill/har råd att köra trial and error med kan man säga... inlärningskurvan kommer därmed bli flack[/B]

Vissa sladdar kan man inte häva på en gång, vissa kan man. Men tycker inte det har någon med diskussionen att göra eftersom det är "lek". Tycker gott du kan träna på att sladda på en säker plats så att du blir bättre inför en verklig situation där det släpper. Det är därför man har halkbana även om den är helt värdelös och man inte lär sig mycket alls. Bättre att dra ut och sladda och prova hur det funkar i verkligheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
uppmärksamheten är det nog inget fel på, bara prioriteringen som inte är riktigt "bilistanpassad" (varit cyklist ett gäng år innan körkortet)
cyklist = kolla fordon först, vägbana sen, skyltar i tredjehand
bilist = kolla skyltar först, medtrafikanter i andrahand.. vägbana? äsh, pansarvagn kommer fram ändå

många verkar utgå från att dom är ensamma på vägen, tyvär är dom sällan det[/B]

Ja du får väl helt enkelt vänja dig vid att köra bil för allas skull. Tycker sällan det är dom som kör över hastighetsbegränsningen som tror dom är ensamma, det är värre med dom som ligger under eller precis på gränsen och inte har någon uppmärksamhet alls och tror att så länge man håller hastigheten kan man köra hur som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ni vet väl att man kan bli av med kortet om du kör för sakta?

Blev själv kuggad på grund av detta MEN jag hade en grov orsak till varför jag körde saktare än vad skylten sa.
Första snön hade fallit och det var minusgrader ute, riktigt halt på vägarna och såg under uppkörningen t.om. en Volvo 850 snurra runt i en korsning på grund av halkan.
Jag körde 50-60 km/h på 70 väg och 90km/h på 110 väg och detta blev jag kuggad för. Inget annat.
Mannen som åkte med mig kallas även för Kuggar Kurt...

Det var bara bita i det sura äpplet och göra ett nytt försök och när jag gjorde uppkörningen för andra gången frågade uppkörningskillen vad jag blev kuggad för och jag berätta hela historian och han sa att det skulle jag definitivt inte blivit kuggad för då jag anpassa hastigheten efter väglaget.

Så han sa till mig och köra runt lite, gjorde det och snabbt konstatera han att jag körde tillräckligt bra och godkände mig.

Men är förhållandena bra så ska du INTE köra för sakta då det är riktigt farligt och skapar farliga sittuationer! Men anpassa dig alltid efter väglaget!

Jag tycker inte du skulle ha blivit kuggad. Första halkan kan vara förrädisk. Mycket just på grund av att man inte är "beredd" då, vilket du visade att du var. Du åkte relativt sakta, men om det var vad som krävdes så är Kuggar-Kurt en väldigt sorlig man, som kanske bör se sig om efter ett annat jobb. Men det klart, det finns alltid folk som hör bättre hemma på andra ställen som man sällan kan göra någonting åt, annat än att beklaga.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Anpassa beredskapen efter hastigheten du håller och hastigheten efter vägen. Du kanske tycker att 70 är en farlig hastighet. Men det är det inte för en erfaren förare.

detta beror mycket på vägen... vissa landsvägar är så pass ojämna och "oraka" att 70 (och 100) är lungt ensam mitt i vägen men kräver lite mer koncentration för att få plats med omkörningar eller möte

Citat:

Alltså, du verkar blanda ihop grejer här. I det fallet du beskriver låter det som någon leker, dvs sladdar för att det är kul. Det är skillnad på att få sladd av misstag och sen kunna häva den och leka för att det är kul. Självklart finns det en större risk att man krockar om man leker. Därför bör man ju leka där det inte är till någon risk för andra.

så länge jag slipper möta några sladdande bilar på vägarna så får folk leka bäst dom vill
men så fort det finns någon mer bil på den vägen så skall all sorts avsiktliga/beräknade (delvisa) kontrollförluster upphöra, allt annat är vårdslöst
tyvär har jag sett folk gasa sig igenom kurvor på grusvägarna för att komma fram lite snabbare, då räknad dom stenhårt med att eventuella mötande kommer köra perfekt, nästan i diket för att få plats... underbar med tanke på att deras manöverduglighet är i botten och de flesta möten skulle sluta utanför vägbanan

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Alltid roligt när trafik kommer på tal här i forumet. Alla 17-åriga körkortsinnehavare som kan allt. Trodde också att jag visste allt en gång men efter några tusen mil så förstår man hur lite man förstått.

Trådskaparen behöver inte känna sig orättvist behandlad, uppkörningsledaren såg att han var osäker och kuggade honom. Kör mer och kom tillbaka med mer i bagaget så går det bättre.

Sedan var det någon som när han färdades på motorväg undrade vilken hastighet han skulle hålla eftersom det "inte fanns några skyltar". Finns alltid skyltar, står inte alltid hastighet på dom men det ska man kunna om man har körkort.

Själv kuggade jag en gång på att hjulen inte var paralella med parkeringsrutan. På vintern. 50 på 70-väg är ju inte ens en kuggning att skryta med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Alltid roligt när trafik kommer på tal här i forumet. Alla 17-åriga körkortsinnehavare som kan allt. Trodde också att jag visste allt en gång men efter några tusen mil så förstår man hur lite man förstått.

Japp... tycker det sammanfattar tråden rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Som sagt klarar du inte eller någon annan inte hastigheten(dra inte in isiga vägar, grusvägar eller annat larv in i diskussionen för det hör till undantag, har iofs fortfarande inte sett nån grusväg där det varit 70 på men låt gå ) så bör du inte ha körkort. Det är inte jättefarligt(ja man skadar sig om man kraschar men det är inte någon riskfylld hastighet att färdas i på svenska motorvägar) att köra i över 110 km/h och klarar man verkligen inte av det så tvivlar jag iaf på personens kunskaper.

Du kan inte ha kört på speciellt många grusvägar då de grusvägar som inte anger annat är 70-väg.

För övrigt kan jag tycka att många tror att dom vet allt här, jag är inte en av dem så jag tänker inte argumentera vidare just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Du kan inte ha kört på speciellt många grusvägar då de grusvägar som inte anger annat är 70-väg.

För övrigt kan jag tycka att många tror att dom vet allt här, jag är inte en av dem så jag tänker inte argumentera vidare just nu.

Ja, här i trakterna kring Stockholm och de 10 mil runt omkring så brukar det faktiskt vara skyltar. Oftast brukar det vara 30 på grusvägar. Men du kanske lever på ett avlägset ställe utanför Ulricehamn eller nåt där ni inte har hastighetsbegränsningar på grusvägarna?

Permalänk
Medlem

Hahaha, (svar på första inlägget).
Det var bara en dålig bortförklaring din handledare hade för att få dig att ta en till uppkörning. ni vet. Man kör perfekt och han/hon säger, njaaa, du borde ta några lektioner till. xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, här i trakterna kring Stockholm och de 10 mil runt omkring så brukar det faktiskt vara skyltar. Oftast brukar det vara 30 på grusvägar. Men du kanske lever på ett avlägset ställe utanför Ulricehamn eller nåt där ni inte har hastighetsbegränsningar på grusvägarna?

Kan inte tänka mig att det skulle vara 30 på en allmän grusväg utan nån speciell anledning.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, här i trakterna kring Stockholm och de 10 mil runt omkring så brukar det faktiskt vara skyltar. Oftast brukar det vara 30 på grusvägar. Men du kanske lever på ett avlägset ställe utanför Ulricehamn eller nåt där ni inte har hastighetsbegränsningar på grusvägarna?

I resten av det stora landet Sverige är det rätt ovanligt med så låg hastighet på grusväg...

Fast det är klart, vi bönder klarar kanske av sämre väglag lite bättre...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, här i trakterna kring Stockholm och de 10 mil runt omkring så brukar det faktiskt vara skyltar. Oftast brukar det vara 30 på grusvägar. Men du kanske lever på ett avlägset ställe utanför Ulricehamn eller nåt där ni inte har hastighetsbegränsningar på grusvägarna?

Det stämmer bra. Finns begränsningar på ställen med bebyggelse o.s.v. men i övrigt är det 70 på nästan alla våra grusvägar.

Permalänk
Medlem

De flesta grusvägar har 70 som gräns. Sen att det finns grusvägar närmre Stockholm som har 30 som gräns beror nog på att det är mer trafik.

Finns det inte grusvägar långt upp i norrland som det är 110 på? 90 finns iaf.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Men om det nu inte är någon trafik på era grusvägar är det väl bara att ladda på för allt vad bilen håller för så länge det inte är någon dold kurva där man inte kan få möte. Men jag diskuterade iaf inte 70 grusvägar, jag diskuterade normala förhållanden och hur mycket ni än gnäller så kommer inte 70 grusväg vara normala förhållanden som de flesta människor kör i. Ja det finns säkert någon av er som inte ser en människa på 14 dagar, har 28 mil till närmaste granne, får maten dumpad av flygplan för att ni bor på ett så avlägset ställe och grusvägar med 90 km/h. Men det är inte speciellt vanliga förhållanden.