Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Tack, där gick min sista tvivel att du faktiskt vet vad du pratar om. Nu kan jag sluta ta dig på allvar.

Oj vad jag sörjer det duh..
Vad du anser om mej och mina kunskaper är liksom totalt irrelevant i mina ögon.
I mina är du bara en av många obstinata smartass som hänger på Swec.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Tack, där gick min sista tvivel att du faktiskt vet vad du pratar om. Nu kan jag sluta ta dig på allvar.

Word

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Sluta upp med det där tramset. Ni förstör för andra som vill läsa trådarna. Det finns lekskolor för såna som ni om ni inte viste det, småungar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Ja vi borde faktiskt vara lite vuxna här. Även fast jag har ganska skoj just nu.

Permalänk
Medlem

Det är fullständigt ointressant för alla, inklusive er själva om ni tänker efter, vem som _hade_ rätt eller fel. Det enda som är intressant är vad som gäller NU. Är någon orolig för att uppgradera till Phenom är det inte svårare än att be dem kontrollera om deras moderkort har tillgång till ett bios med Phenom-stöd.

Citat:

För övrigt förtjänar alla som i någons ögon gjort bort sig en andra chans, det är inte så att de är serie-barnmördare eller nåt, annars är båda lika goda kålsupare.

Dessutom är det inte särskilt svårt att rätta någon som man anser har skrivit något som är lite väl mycket felaktigt utan att behöva förolämpa den personen. Det är bara att tänka efter lite innan man skriver.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

blev något fel

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

På förekommen anledning kikade jag lite på möjligheten att sätta en Phenom på mitt eget MSI K9VGM-V vilket torde vara ett ganska vanligt moderkort med AM2-socket..
Går det?
Efter BIOS-update?
Näe..

Vilken tur att man inte litar på vissa individer på Swecs forum, fast jag var iofs redan inne på att det med stor sannolikhet inte skulle funka. Tanken med kortet var ej heller att placera en Phenom på det eftersom den burken skulle stå filserver.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Går det?
Efter BIOS-update?
Näe..

Ta du och vänta några veckor till, känner till att en del nu fixar till biose'n när de nya kommit ut. Men det tar ett tag innan de är färdiga. MSI's kort som är så poppis tror jag kommer med en rekommenderad version i nästan vecka (kommer inte ihåg versionsnummer)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ta du och vänta några veckor till, känner till att en del nu fixar till biose'n när de nya kommit ut. Men det tar ett tag innan de är färdiga. MSI's kort som är så poppis tror jag kommer med en rekommenderad version i nästan vecka (kommer inte ihåg versionsnummer)

Det betvivlar jag starkt, eftersom det var BIOS 1.6 i kortet när det inhandlades i slutet på sommaren 2007 och 1.8 nyligen släpptes.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det betvivlar jag starkt, eftersom det var BIOS 1.6 i kortet när det inhandlades i slutet på sommaren 2007 och 1.8 nyligen släpptes.

Ja det har du ju din fulla rätt och göra.

Men om du tänker så har det funnits en TLB bugg som fixats i bioset, detta samtidigt som buggen hindrat några större upplagor. Folk arbetar inte gratis och vet man inte riktigt hur det ser ut samt det är svårt och tjäna några pengar så kanske man väntar lite till man vet och det finns en efterfrågan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja det har du ju din fulla rätt och göra.

Men om du tänker så har det funnits en TLB bugg som fixats i bioset, detta samtidigt som buggen hindrat några större upplagor. Folk arbetar inte gratis och vet man inte riktigt hur det ser ut samt det är svårt och tjäna några pengar så kanske man väntar lite till man vet och det finns en efterfrågan.

Med tanke på att inte ens vanliga Athlo64 X2 125watt TDP funkar på dom än så har jag svårt att tro att det nånsin blir möjligt att få en Phenom att fungera på det.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodcpusupport&prod_n...

BIOS med fixad TLB-bugg behöver du emellertid inte bry dej om i det sammanhanget eftersom du som privatperson knappast kommer att märka av den.
Sanningen är nog den att MSI och andra tillverkare inte bryr sej, eftersom folk i större mängder knappast kommer att köpa Phenom till sina AM2-brädor eftersom sannolikheten att det ska funka shysst är alldeles för låg.
Man undrar stilla hur många som öht planerade att göra så.. Eftersom du ideligen påstår att det blir en bra lösning så kan du väl berätta om de system du byggt som har en AM2-bräda med en väl fungerande Phenom AM2+-prolle. Det skulle vara intressant att veta ifall någon här på swec öht fått till ett sådant system och vad för modeller det isf handlar om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ilg@dd: men gnäll då.

köp nytt kort isåfall och tänk på annat än att irritera dig över att det inte går, den nya 780G korten SB700 är väldigt bra på många sätt och är billiga.

jag diskuterar vad företagen gör, det kostar och utveckla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På förekommen anledning kikade jag lite på möjligheten att sätta en Phenom på mitt eget MSI K9VGM-V vilket torde vara ett ganska vanligt moderkort med AM2-socket..
Går det?
Efter BIOS-update?
Näe..

Vilken tur att man inte litar på vissa individer på Swecs forum, fast jag var iofs redan inne på att det med stor sannolikhet inte skulle funka. Tanken med kortet var ej heller att placera en Phenom på det eftersom den burken skulle stå filserver.

Vilket moderkort överhuvudtaget är vanligt med VIA chipset? Sen som du själv skriver så fungerar det inte med 125w AMD processorer. Det beror _inte_ på plattformen, utan på elektroniken till processorns strömmatning. Det går att se på kortet att det inte klarar Phenom tom. Plattformen tillåter fortfarande Phenom, åtminståne när vi snackar om AMD och nVidia chipset. Att du köpte ett VIA kort förstår jag inte heller.

Det var fortfarande tal om att AM2 plattformen tillåter AM2+ processorer vilket redan är bevisat och sagt från första början. Att du nu försöker vinna någon poäng med att dra in dom extrembudgetmodeller med 3 fasig sket PWM och dessutom ett VIA chipset på förstår jag heller inte. AM2 socketen är fortfarande en av fler socket's från AMD som är extremt lyckade.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tja jag har ju en AM2 5000+ processor på ett AM2+ moderkort så visst fungerar det vice versa också.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Vilket moderkort överhuvudtaget är vanligt med VIA chipset? Sen som du själv skriver så fungerar det inte med 125w AMD processorer. Det beror _inte_ på plattformen, utan på elektroniken till processorns strömmatning. Det går att se på kortet att det inte klarar Phenom tom. Plattformen tillåter fortfarande Phenom, åtminståne när vi snackar om AMD och nVidia chipset. Att du köpte ett VIA kort förstår jag inte heller.

Det var fortfarande tal om att AM2 plattformen tillåter AM2+ processorer vilket redan är bevisat och sagt från första början. Att du nu försöker vinna någon poäng med att dra in dom extrembudgetmodeller med 3 fasig sket PWM och dessutom ett VIA chipset på förstår jag heller inte. AM2 socketen är fortfarande en av fler socket's från AMD som är extremt lyckade.

Nej, Viachip är inte det vanligaste på AM2-korten, men kortet jag har är ändock ett tidigt AM2-kort vilket enligt en del här på forumet skulle vara fullt kompatibelt med Phenom.. Det har ju sedemera visat sej att det inte är det, men av outgrundlig anledning hittar en del enligt sej själva goda anledningar till att det beror på dittan och dattan att det inte fungerar.
Att jag köpte det där moderkortet beror på ett bra ebjudande just då vid det tillfället och att jag behövde lite mer krut i fil/spelservern. Att det skulle gå att uppgradera kortet med en Phenom senare hade jag inte ens i min vildaste fantasi inbillat mej eftersom jag på tidigt stadium kände skepsis mot den kombinationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Tja jag har ju en AM2 5000+ processor på ett AM2+ moderkort så visst fungerar det vice versa också.

Det har jag aldrig betvivlat, men det är kombon AM2-moderkort med Phenom-processorer (AM2+) som debatteras här.
Att nyare moderkort är bakåtkompatibla är mer regel än undantag ifall det är samma typ av socket.

Citat:

ilg@dd: men gnäll då.

köp nytt kort isåfall och tänk på annat än att irritera dig över att det inte går, den nya 780G korten SB700 är väldigt bra på många sätt och är billiga.

jag diskuterar vad företagen gör, det kostar och utveckla

780G och SB700 har liksom inte med sakfrågan att göra, topic säger "Q6600 nu vs. 3600+ nu & Phenom sen" vilket är just det jag pratar om. (Det sitter f.ö. en 3600+ i burken. )
Men visst, jag ämnar köpa ett till system inom snar framtid, dock inget Phenombaserat som det ser ut idag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har inte tid med detta nu, har som ni märkt inte haft tid med sweclockers alls på ett ganska bra tag.

Men Ilg@dd. AM2 moderkort funkar till AM2+ processorer. Men är man så dum att man köper MSI, dessutom med VIA-chip, där VIA med sin konstruktion sett till att kortet inte ens klarar alla AM2 processorer så kan man inte förvänta sig att det klarar AM2+.
Det förutsätter ju självklart att moderkortstillverkaren inte begränsar. T.ex. så finns det ju ITX-kort som är för klena för annat är strömsnåla AM2-processorer.

Man kan aldrig förvänta sig att budgetkort ska få uppdaterat stöd för det senaste så långt efter. Oavsett om det är AM2 eller AM2+, det gäller också socket a, slot a, socket 423, socket 478, lga 775 slot 1, slot 2,. lga 1366, socket 940, socket 939 eller socket 754. osv...
Men glömmer du inte vad diskussionen handlade om?
Den handlade om att du inte trodde AM2+ inte skulle gå att köra i AM2 alls, och att om det mot förmodan gick skulle det vara med massa sänkt prestanda och dylikt. Vilket vi sett inte stämde. Du sa även att AM2/+ var en ovanligt dålig plattform och tillfuckat av AMD. Men du kan fortfarande inte peka ut en plattform som är bättre på just de punkter du angriper AM2 på.
AM2 är fortfarande bäst på de punkter du säger den brister. Finns ingen plattform som klarat av det i "modern tid". Du pekade på socket A, men ditt exempel funkade då du använde dig av en processor och ett moderkort släpptes bara några månader från varandra. Knappast något som kan mäta sig med AM2s livslängd.

Permalänk
Medlem

vad tänker man med om man ens överväger ett via chipset. det är väl snarare via du ska klaga på inte amds sockel.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag har inte tid med detta nu, har som ni märkt inte haft tid med sweclockers alls på ett ganska bra tag.

Men Ilg@dd. AM2 moderkort funkar till AM2+ processorer. Men är man så dum att man köper MSI, dessutom med VIA-chip, där VIA med sin konstruktion sett till att kortet inte ens klarar alla AM2 processorer så kan man inte förvänta sig att det klarar AM2+.
Det förutsätter ju självklart att moderkortstillverkaren inte begränsar. T.ex. så finns det ju ITX-kort som är för klena för annat är strömsnåla AM2-processorer.

Man kan aldrig förvänta sig att budgetkort ska få uppdaterat stöd för det senaste så långt efter. Oavsett om det är AM2 eller AM2+, det gäller också socket a, slot a, socket 423, socket 478, lga 775 slot 1, slot 2,. lga 1366, socket 940, socket 939 eller socket 754. osv...
Men glömmer du inte vad diskussionen handlade om?
Den handlade om att du inte trodde AM2+ inte skulle gå att köra i AM2 alls, och att om det mot förmodan gick skulle det vara med massa sänkt prestanda och dylikt. Vilket vi sett inte stämde. Du sa även att AM2/+ var en ovanligt dålig plattform och tillfuckat av AMD. Men du kan fortfarande inte peka ut en plattform som är bättre på just de punkter du angriper AM2 på.
AM2 är fortfarande bäst på de punkter du säger den brister. Finns ingen plattform som klarat av det i "modern tid". Du pekade på socket A, men ditt exempel funkade då du använde dig av en processor och ett moderkort släpptes bara några månader från varandra. Knappast något som kan mäta sig med AM2s livslängd.

Som vanligt fabulerar du friskt i dina inlägg.
För det första har jag aldrig påstått att alla AM2-kort inte skulle ta Phenom AM2+, däremot att huvuddelen av korten inte kommer att fungera tillfredställande i den kombon, även att prestandaförlust kommer att uppstå. Bevisa gärna motsatsen.
Personligen känner jag inte till en enda människa som kör den kombon.

För det andra så är MSI K9VGM-V ett moderkort med sockat AM2, vilket chipset det sen sitter på det är oväsentligt, kontentan är till syvende och sist att Phenom ej går att använda på det.
Skälet till varför jag öht köpte detta kort har jag redan skrivit om och det handlar inte om dumhet.

För det tredje så är det ganska oväsentligt vad AMD och/eller intel tidigare använt sej av för socket i sammanhanget, hur du än vänder och vrider på det så fungerar inte Phenom på MSI's K9VGM-V och en hel del andra AM2-mobos vilket du så ivrigt pådyvlat folket här på swec.

Och ja, jag påstår fortfarande att AM2 var en nödlösning från AMD bara för att få mjölka lite mer pengar av folket innan Phenom var klar för försäljning till massorna. Sen om du tolkar nödlösning som negativt får stå för dej, plattformen fungerar iaf utmärkt för AM2-prollar för vilka den är konstruerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger

vad tänker man med om man ens överväger ett via chipset. det är väl snarare via du ska klaga på inte amds sockel.

Jadu, vad tänker man med när hoppar in i en diskussion som man inte ens läst postarnas inlägg i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som vanligt fabulerar du friskt i dina inlägg.
För det första har jag aldrig påstått att alla AM2-kort inte skulle ta Phenom AM2+, däremot att huvuddelen av korten inte kommer att fungera tillfredställande i den kombon, även att prestandaförlust kommer att uppstå. Bevisa gärna motsatsen.
Personligen känner jag inte till en enda människa som kör den kombon.

För det andra så är MSI K9VGM-V ett moderkort med sockat AM2, vilket chipset det sen sitter på det är oväsentligt, kontentan är till syvende och sist att Phenom ej går att använda på det.
Skälet till varför jag öht köpte detta kort har jag redan skrivit om och det handlar inte om dumhet.

För det tredje så är det ganska oväsentligt vad AMD och/eller intel tidigare använt sej av för socket i sammanhanget, hur du än vänder och vrider på det så fungerar inte Phenom på MSI's K9VGM-V och en hel del andra AM2-mobos vilket du så ivrigt pådyvlat folket här på swec.

Och ja, jag påstår fortfarande att AM2 var en nödlösning från AMD bara för att få mjölka lite mer pengar av folket innan Phenom var klar för försäljning till massorna. Sen om du tolkar nödlösning som negativt får stå för dej, plattformen fungerar iaf utmärkt för AM2-prollar för vilka den är konstruerad.

Jadu, vad tänker man med när hoppar in i en diskussion som man inte ens läst postarnas inlägg i?

Du fetsvänger och kan inte stå fast vid något. Historiken i tråden talar för sig självt där citeringar inte går att ändra på, det är bara att läsa. Du har fel där du angriper en plattform för att du är skeptisk när den senare bevisat motsatsen.

Vad har du bevisat? Inte ett skit, utan blivit överbevisad på alla punkter. Det är fortfarande inte en nödlösning (men du ser det så för att du inte förstår varför den släpptes, för att sen med en uppdaterad version släppas i AM2+), det är en riktigt bra plattform och den var ursprungligen designad för att passa framtida processorer, precis som s939.

Att du inte kan särskilja en plattform från PWM delen av ett moderkort med dessutom ett skräpchipset (som VIA varit nu sedan KT266A vilket du borde vetat om du hade haft kompentensen) är inte någon annans än ditt eget problem. Som sagt upprepat, det var plattformen det var tal om, inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du fetsvänger och kan inte stå fast vid något. Historiken i tråden talar för sig självt där citeringar inte går att ändra på, det är bara att läsa. Du har fel där du angriper en plattform för att du är skeptisk när den senare bevisat motsatsen.

Vad har du bevisat? Inte ett skit, utan blivit överbevisad på alla punkter. Det är fortfarande inte en nödlösning (men du ser det så för att du inte förstår varför den släpptes, för att sen med en uppdaterad version släppas i AM2+), det är en riktigt bra plattform och den var ursprungligen designad för att passa framtida processorer, precis som s939.

Att du inte kan särskilja en plattform från PWM delen av ett moderkort med dessutom ett skräpchipset (som VIA varit nu sedan KT266A vilket du borde vetat om du hade haft kompentensen) är inte någon annans än ditt eget problem. Som sagt upprepat, det var plattformen det var tal om, inget annat.

Länka gärna till en sådan "fetsvängning".
Jag har för övrigt redan förklarat varför jag inhandlade ett MSI med VIA-chip, och det hade inget som helst att göra med att uppgradera till Phenom i senare skede, jag tog detta kort som ett exempel. Kortet fungerar alldeles utmärkt med den X2 3600+ som är och var tänkt att användas i det.
Vad det gäller kompetens i hårdvara och datorsammanhang så tror jag nog jag klarar mej bra utan er "expertis". Jag har iaf inte behövt pracka på någon av mina kunder nya AM2+-moderkort p.g.a att jag gett vilseledande råd om "framtidsäkerhet" såsom vissa andra skrupelfritt gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

va ha du prackat på dina kunder istället då? AMDs sockel kanske inte är så jätte intressant för försäljaren men däremot kunden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

va ha du prackat på dina kunder istället då? AMDs sockel kanske inte är så jätte intressant för försäljaren men däremot kunden.

Det har blivit en hel del AM2-system, dock utan några fagra löften om möjlighet att senare uppgradera till Phenom bl.a.. Till Phenom rekommenderar jag AM2+ moderkort.
Dock har jag inte låst mej vid något specifikt märke, det blir en del intel-system också.
Målsättningen är att kunden skall få en dator konfigurerad för deras behov, och det så billigt som möjligt.
(Sidosysselsättning mest som en hobby, men omsätter väl en 100 papp/år iaf.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så med samma resonemang som du för så skulle jag kunna spika fast en socket AM2 på en träbit och sen skylla på AMD att deras processorer inte fungerar på deras egen sockel? Chipset spelade trots allt ingen roll enligt dig.

AMD kan på sin höjd, bara garantera att deras egna orginalchipset fungerar med AM2+ processorer. Det är VIA som har kliffat sig och inte AMD eller deras sockel.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

AMD kan på sin höjd, bara garantera att deras egna orginalchipset fungerar med AM2+ processorer. Det är VIA som har kliffat sig och inte AMD eller deras sockel.

Jag har personligen faktiskt inte läst något om att AMD skulle ha garanterat detta med AM2+prollar på AM2-moderkort, däremot har en del herrar här på forumet hävdat att fallet är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kanske du skulle ta och läsa igenom Phenoms Data Sheet.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

edit: står på sista sidan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då kanske du skulle ta och läsa igenom Phenoms Data Sheet.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

edit: står på sista sidan.

Med tanke på:
"• Socket AM2 Socket Infrastructure
• Compatible with AM2 and AM2r2 package processors
Refer to the Socket AM2 Processor Functional Data Sheet, order# 31117, for functional and mechanical
details of the AM2 socket.
"
så är dokumentet ganska intetsägande.
Det är således i "AMD Infrastructure Roadmap, order# 41842" och "Socket AM2 Processor Functional Data Sheet, order# 31117" man hittar info om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.legitreviews.com/article/597/2/

Eller måste Hector Ruiz hälsa på personligen och berätta hur det ligger till.
du kan väl kolla upp det själv för fasen, trodde folk var intresserad men det verkar inte så.

http://download.amd.com/Corporate/SpiderPlatformPresentationv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Länka gärna till en sådan "fetsvängning".
Jag har för övrigt redan förklarat varför jag inhandlade ett MSI med VIA-chip, och det hade inget som helst att göra med att uppgradera till Phenom i senare skede, jag tog detta kort som ett exempel. Kortet fungerar alldeles utmärkt med den X2 3600+ som är och var tänkt att användas i det.
Vad det gäller kompetens i hårdvara och datorsammanhang så tror jag nog jag klarar mej bra utan er "expertis". Jag har iaf inte behövt pracka på någon av mina kunder nya AM2+-moderkort p.g.a att jag gett vilseledande råd om "framtidsäkerhet" såsom vissa andra skrupelfritt gör.

Hela jä*la tråden där det du skriver är fel. Och fortfarande att du inhandlar ett kort med VIA chipset får du stå ditt eget kast. Fortfarande är plattformen och elektroniken på PWM till processorn helt olika saker där du har svårt att särskilja dom. När du ser det så gäller följande:

Citat:

Så med samma resonemang som du för så skulle jag kunna spika fast en socket AM2 på en träbit och sen skylla på AMD att deras processorer inte fungerar på deras egen sockel?

Citat:

Infrastructure

Något du bör läsa mer om.

Allt jag hävdat från början stämmer vilket du inte kan ändra på, hur ivrig du än är. Du kommer ingen vart mer än att göra bort dig, för om det nu är så att du jämför AMD's infrastruktur med Intel's så har dom gjort satan så mycket bättre ifrån sig med uppgraderingsvänlighet (behöver det visas eller har du varit under sömn under dom senaste åren?). Jag har vetat tidigt vilka moderkort som har varit "Phenom-ready", varav jag köpte ett själv och därför rekommenderade sådana kort. Det klarar för övrigt av 125w+ processorer lätt med dess layout på PWM delen vilket är ett krav, även om plattformen är tekniskt kompatibel med AM2+ processorer vilket den ursprungligen är designad för.

Att AM2 är ett hastverk är också skitsnack. Jämför du med Intel är det kört redan där, och ser du på Socket'en som den är utan att jämföra den mot någon konkurrent så är den fortfarande bra. Den kan leverera mer ampere, dom har övergått från DDR till DDR2 vilket är en industriell nödvändighet, Hypertransport3.0 för att öka I/O prestanda för framtida processorer och är designad för AM2 och AM2+ processorer. Plattformen har uppvisat det och det är inget annat än ett faktum. Vare sig du visste det eller inte spelar sedan ingen roll. Jag antar att många inte visste om det, precis som med s939 där många blev otroligt nöjda med att trycka i en s939 X2 processor på sina befintliga moderkort. Vad fick Intel-ägarna göra om du tar det den jämförelsen...? AM2 drar tillbaka samma veva vilket är positivt. Jag har heller inte gett vilseledande information varav jag inte är osäker på det jag skriver. Det var du som var osäker och skeptisk varav du har blivit överbevisad.

Du ser det fortfarande som att diverse personer har skrivt att det fungerar på alla AM2 kort. Men med det kortet du har och om du nu har kompentensen är det lika med att spika fast Socketen på en träbit som någon skrev. Du kanske nu har kommit såpass lång bit på vägen att du nu förstår varför det inte fungerar. Att förstå varför är huvudsaken, men förändrar fortfarande inte en industriell design/infrastruktur som är standardiserad.

Visa signatur