30 i fps i QW hur jag än gör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2004

30 i fps i QW hur jag än gör

Det kvittar om jag spelar på 640x480 allt på low eller om jag spelar på 1280x allt på high. Så får jag inget annat än 30 FPS. Går aldrig under och aldrig över. Vad göras?

Mmmmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
...
Registrerad
Mar 2006

Det är kanske låst vid 30?

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2004

Varför låser man ett spel på 30 fps?

Mmmmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2005

vertical sync kanske?

|Intel Core i5-4670K (Corsair Hydro H80i)|MSI Z87-GD65|Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO|Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB|Corsair HX 750W 80+ Gold|NZXT H440W Silent Ultra New Edition Svart|Acer Predator XB241|Benq GL2440|Logitech G500|Steelkeys 6G|Windows 10 Svensk x64|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2004
Citat:

testat det. Funkade inte.

Mmmmm

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2006

vsync råkade halvera min fps någon gång i tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Varför låser man ett spel på 30 fps?

Det är kanske inte som CS där saker och ting går efter bildfrekvensen istället för att gå efter en klocka.

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Sålänge det funkar på 30FPS skall det inte vara några problem.
Om du snackar om Quake Wars så är det ändå bara en dålig Beta än sålänge, oroa dig inte än.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det är kanske inte som CS där saker och ting går efter bildfrekvensen istället för att gå efter en klocka.

först vid 60 fps blir skae roch ting spelkbara i ett fps spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
först vid 60 fps blir skae roch ting spelkbara i ett fps spel.

Vill bara snabbt kommentera ditt inlägg, och inte skapa en stor diskussion, men antal bilder per sekund som behövs för att ett FPS spel ska anses vara spelbart variera beroende på spel och person som spelar, visa kräver högre och andra inte. För att ta ett exempel så har jag själv inga som helst problem med att spela Quake Wars i 30FPS, men det finns dem som har. Kan också nämna att under 100FPS i CS för mig är väldigt jobbigt.

Men ville som sagt bara kort kommentera ditt inlägg då jag ansåg det en anning dumt att generalisera FPS spel så mycket, men du får ju givetvis ha vilken åsikt om saken du vill.

För att inte vara helt offtopic, vad har du för dator Nille83? Quakewars är trots allt en beta version fortfarande och har sina buggar, har du gamla drivrutiner eller liknande? Har du uppdaterat Quakewars helt? När Beta 2 kom så försvann 30FPS låset för mig.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
vsync råkade halvera min fps någon gång i tiden.

Kör man med en skärmuppdateringsfrekvens på 60Hz men inte har en dator som pallar att köra spelet i 60fps så kommer det halveras till 30fps och har man en så pass klen dator att den inte ens klarar av en halvering kommer det halveras ännu en gång till 15fps.

Det är det v-sync går ut på, att synkronisera bilduppdatering med skärmuppdatering för att slippa så kallad tearing.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kör man med en skärmuppdateringsfrekvens på 60Hz men inte har en dator som pallar att köra spelet i 60fps så kommer det halveras till 30fps och har man en så pass klen dator att den inte ens klarar av en halvering kommer det halveras ännu en gång till 15fps.

Det är det v-sync går ut på, att synkronisera bilduppdatering med skärmuppdatering för att slippa så kallad tearing.

Det tackar vi för!

Alltid undrat varför World of Warcraft fastnar på 30fps på min bärbara dator.

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

På 60Hz ska den väl även kunna köra på 40 och 20 fps?

2/3 och 1/3 av bildrutorna uppdateras?

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |