30 i fps i QW hur jag än gör

Permalänk
Medlem

30 i fps i QW hur jag än gör

Det kvittar om jag spelar på 640x480 allt på low eller om jag spelar på 1280x allt på high. Så får jag inget annat än 30 FPS. Går aldrig under och aldrig över. Vad göras?

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk

Det är kanske låst vid 30?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Varför låser man ett spel på 30 fps?

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Permalänk
Medlem

vertical sync kanske?

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

testat det. Funkade inte.

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Inaktiv

vsync råkade halvera min fps någon gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Varför låser man ett spel på 30 fps?

Det är kanske inte som CS där saker och ting går efter bildfrekvensen istället för att gå efter en klocka.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Sålänge det funkar på 30FPS skall det inte vara några problem.
Om du snackar om Quake Wars så är det ändå bara en dålig Beta än sålänge, oroa dig inte än.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det är kanske inte som CS där saker och ting går efter bildfrekvensen istället för att gå efter en klocka.

först vid 60 fps blir skae roch ting spelkbara i ett fps spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
först vid 60 fps blir skae roch ting spelkbara i ett fps spel.

Vill bara snabbt kommentera ditt inlägg, och inte skapa en stor diskussion, men antal bilder per sekund som behövs för att ett FPS spel ska anses vara spelbart variera beroende på spel och person som spelar, visa kräver högre och andra inte. För att ta ett exempel så har jag själv inga som helst problem med att spela Quake Wars i 30FPS, men det finns dem som har. Kan också nämna att under 100FPS i CS för mig är väldigt jobbigt.

Men ville som sagt bara kort kommentera ditt inlägg då jag ansåg det en anning dumt att generalisera FPS spel så mycket, men du får ju givetvis ha vilken åsikt om saken du vill.

För att inte vara helt offtopic, vad har du för dator Nille83? Quakewars är trots allt en beta version fortfarande och har sina buggar, har du gamla drivrutiner eller liknande? Har du uppdaterat Quakewars helt? När Beta 2 kom så försvann 30FPS låset för mig.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
vsync råkade halvera min fps någon gång i tiden.

Kör man med en skärmuppdateringsfrekvens på 60Hz men inte har en dator som pallar att köra spelet i 60fps så kommer det halveras till 30fps och har man en så pass klen dator att den inte ens klarar av en halvering kommer det halveras ännu en gång till 15fps.

Det är det v-sync går ut på, att synkronisera bilduppdatering med skärmuppdatering för att slippa så kallad tearing.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kör man med en skärmuppdateringsfrekvens på 60Hz men inte har en dator som pallar att köra spelet i 60fps så kommer det halveras till 30fps och har man en så pass klen dator att den inte ens klarar av en halvering kommer det halveras ännu en gång till 15fps.

Det är det v-sync går ut på, att synkronisera bilduppdatering med skärmuppdatering för att slippa så kallad tearing.

Det tackar vi för!

Alltid undrat varför World of Warcraft fastnar på 30fps på min bärbara dator.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kör man med en skärmuppdateringsfrekvens på 60Hz men inte har en dator som pallar att köra spelet i 60fps så kommer det halveras till 30fps och har man en så pass klen dator att den inte ens klarar av en halvering kommer det halveras ännu en gång till 15fps.

Det är det v-sync går ut på, att synkronisera bilduppdatering med skärmuppdatering för att slippa så kallad tearing.

På 60Hz ska den väl även kunna köra på 40 och 20 fps?

2/3 och 1/3 av bildrutorna uppdateras?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |