Flera BT-enheter till laptop (bl.a. högtalare)

Permalänk

Flera BT-enheter till laptop (bl.a. högtalare)

Är n00b på bluetooth och dant. Men har sett att det nu finns en del högtalare som funkar med trådlösa blåtandstekniken.

Om jag har en laptop med Bluetooth inbyggt i (2.0), funkar det då att köra ut ljudet i blåtandsutrustare högtalare direkt, precis som när jag har sladdanslutna dito?

Finns i så fall några nackdelar med detta? Vi antar här att högtalarna står på samma skrivbord som datorn, alltså finns ingenting ivägen och avståndet är heller inget problem.

Och om det funkar som jag frågar om ovan, funkar det att ha FLERA bluetoothenheter anslutna till datorn samtidigt? Alltså, kan jag ha både trådlös mus OCH köra ut ljudet till högtalarna SAMTIDIGT? Eller går det bara att ha en enhet åt gången igång, så att säga?

Tack.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

Re: Flera BT-enheter till laptop (bl.a. högtalare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av petsematary

Och om det funkar som jag frågar om ovan, funkar det att ha FLERA bluetoothenheter anslutna till datorn samtidigt? Alltså, kan jag ha både trådlös mus OCH köra ut ljudet till högtalarna SAMTIDIGT? Eller går det bara att ha en enhet åt gången igång, så att säga?

Blåtand använder adresser på 48 bitar tydligen, så antalet borde ju vara teoretiskt obegränsat. sen har de ju ofta den identiteten omvandlad till enkla ord-namn istället så man kan ju inte ha samma för olika högtalare tex troligen. jag har dock sett att tex PS3 begränsar antalet grejer till 7 per hub, men det kan ju vara att bar den funkar så och inte standardens orsak. sen är ju 2.0 begränsat till 2 Mbit/s så hur bra det är för högtalare vet jag inte, men om det nu finns högtalare som sägs funka så ska de la göra det?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hej.

Jaha, det låter ju bra, det. Ja, finns det högtalare ska de ju såklart funka. Min undring var mer om de funkade samtidigt. Men det borde ju inte vara några problem då. Jag tänkte ha allting trådlöst - högtalare, mus, ev. hörlurar och även skrivaren (med dongel på skrivarens port). På så vis får jag bort alla trådar på "lilla skrivbordet". Förutom laddkabeln till datorn då, men den kommer man ju inte ifrån.

Tack.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder ibland en logitech BT-handsfree till datorn. När den är aktiverad (så ljud sänds) så är det enormt eftersläp på BT-musen.
widcomm (broadcom numera) BT-stacken och dells interna BT-adapter (för bärbara).

Jag tvivlar på att man kan få så bra kavalité på ljudet via BT. För telefoni duger det ju men för musik till riktiga högtalare låter det bara fel.

Har skrivaren stöd för bluetooth? Bara frågar för det lät som du tänkt koppla in en dongel hur som helst (vilket inte kommer fungera).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Hej.

Intressant att höra, ska komma ihåg det. Ljudkvalitén får ju inte bli (alltför) lidande, då är det ju inget kul. Så jobbigt är det ju inte att koppla in en sladd.

Ja, skrivaren har stöd för BT.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är iaf tveksam till BT högtalare, skulle vilja höra det själv först. Men finns två "ljudkort", ena "BT-ljud" och "BT-ljud med hög kvalité". Det senare funkar såklart inte till handsfreen.
Men om det blir lika som för mig när handsfreen används, att det laggar, så förlorar du ju möjligheten till att använda andra saker.
Jag skulle köpt vanliga högtalare att koppla in med sladd sen BT-mus, BT-skrivare osv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG