ScummVM + Monkey Island 3 Problem

Permalänk
Medlem

ScummVM + Monkey Island 3 Problem

Hade installerat Monkey Island 3 och allt gick bra. Fram tills jag kommer förbi rutan CMI "the monkey's are listening" rutan. Då börjar cutscenen efter det och helt plötsligt börjar snabbspolas (????) och jag börjar chapter 1. Först provade jag lite allt möjligt för att få det att sluta...ändrade i kompabiliteten för win 98/95 /2000, även ändrade jag färgerna till 256. Men det ville helt enkelt inte sluta.

Läste därefter här på forumet att ScummVM fungerar även med Monkey 3...coolt tänkte jag och startade upp ScummVM och skulle leta upp spelet för att lägga till det i spel-listan. Men saken är den att jag inte hittar spelet för att lägga till den i listan. Jag har ju själva spelet på skiva (orginal) och installerat det så också.

Då till själva frågan: Vad ska jag göra för att kunna köra Monkey 3 på ScummVM eftersom jag har spelet på skiva. Förklara gärna vilket program jag ska använda om jag ska göra någon konvertering och dessutom en liten guide till hur.

All hjälp uppskattas. Då jag själv inte tycker att Monkey 3 är värd och spelas om man inte får se alla cutscenes och höra den underbara musiken.

Tack på förhand // Senchoo

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska installera spelet. Kopiera bara över filerna till hårddisken och leta upp katalogen i Scummvm.

Permalänk

Har själv COMI men har inte kört det via ScummVm någon gång, är dock sugen på att spela spelen igen snart=). Även om del 3 inte är den bästa (del 2 är den bästa enligt mig) så är den helt klart mycket bra och gillar du humor i spel så kommer du nog älska COMI tror jag=).
Håller med mark501 överför alla filer (se till så att verkligen alla filer överförs) till en hårddisk och det ska funka tror jag.

Utan alla underbara Cutscenes och musiken så hade jag också avstått från att spela spelet;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Ja, du ska bara kopiera filerna från CD-skivorna

Här står vilka filer det är du behöver:
http://wiki.scummvm.org/index.php/Datafiles#Curse_of_Monkey_I...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag ladda ner ScummVm idag och börja spela Broken Sword 2, helt underbart!

Om du har problem med ScummVm så tycker jag du borde söka hjälp på deras forum, de där är säkert bättre på scummvm än de flesta på sweclockers

http://forums.scummvm.org/

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet strax efter jag hade hittat ett tidigare inlägg från evil penguin.

Om någon mer har problemet med detta spel kan jag skriva en liten snabb guide: skapa en mapp (mapp1) på datorn, för över från båda skivorna filerna i mappen resources så de hamnar i samma mapp (mapp1\resources) och därefter följande filerna från första skivan: COMI.LA0, COMI.LA1, COMI.LA2
sedan är det bara att leta upp mappen genom ScummVM och börja spela.

Vad som ska finnas i COMI mappen när du är klar:
Mapp1:

Resources(mapp), COMI.LA0, COMI.LA1, COMI.LA2

Mapp1\Resources:

BBSAN.SAN, CURSERNG.SAN, FG010GP.SAN,

FINALE.SAN, FONT0.NUT, FONT1.NUT,

FONT2.NUT, FONT3.NUT, FONT4.NUT,

KIS030.SAN, LANGUAGE.TAB, LAVARIDE.SAN,

LIFTCRSE.SAN, MORESLAW.SAN, MUSDISK.BUN,

MUSDISK2.BUN, NEWBOOTS.SAN, OPENING.SAN,

SB010.SAN, SB020.SAN, SINKSHP.SAN,

VOXDISK1.BUN, VOXDISK2.BUN, WRECKSAN.SAN,

ZAP010.SAN

Hoppas detta hjälper andra som hade samma problem som mig.

Visa signatur

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced