Hur artar sig strömproblem?

Permalänk
Medlem

Hur artar sig strömproblem?

Har precis uppgraderat grafikkortet till ett GeForce 7600GT från mitt gamla Radeon 9600. På förpackningen till det nya grafikkortet står det minimum 350W nätdel. Det jag har sittandes i burken nu är en 300W Enermax nätdel(hade för mig det var 400W men tydligen inte, om man ska tro vad som står på etiketten).

Förutom 7600GT har jag en Athlon XP3200+, 3st hårddiskar och en DVD-brännare som vill ha ström... Tror ni jag kommer klara mig eller är det lika bra att beställa ett nytt nätagg på en gång? Hur brukar det arta sig om nätagget inte räcker till för grafikkortet - är det bara eventuella stabilitetsproblem man kan förvänta sig isåfall?

Permalänk

Du går från ett 20W kort till ett 50W kort så kör på bara. När det är en sådan liten ökning så är det mer troligt att dit nätagg. säckar efter en tid(veckor) än att du märker av instabilitet, om det nu är så att agget är för klent.

Permalänk
Medlem

Okej, inte så stor skillnad i strömförbrukning då. Påverkas prestandan något annars, om nätagget inte riktigt orkar?

Datorn har iof varit lite instabil ett bra tag nu så man kanske skulle testa byta nätagg ändå. Det är ändå inte så långt kvar tills en lite mer omfattande uppgradering och då behöver jag i vilket fall ett nytt nätagg så...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Påverkas prestandan något annars, om nätagget inte riktigt orkar?

Nej.

Permalänk
Medlem

Okej, då är det ju ingen fara egentligen. Funkar det så funkar det...

Tack för svaren!

Permalänk

om du har för klent agg brukar man få problem med att datorn bara rebootar rätt som det är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows