Var ligger flaskhalsen..

Permalänk
Medlem

Var ligger flaskhalsen..

Tjena!

Är det någon som vet vilken del det är som bär ansvaret när ett spel stannar till när du t.ex går runt hörn och kommer till nya miljöer.

Ta BioShock som ett exempel. Jag kan sänka mina settings rätt ordentligt men jag kommer aldrig ifrån att spelet stannar upp när det kommer en gubbe springandes runt ett hörn eller när något plötsligt inträffar. Detta är ju fruktansvärt störande för jag missar plötsliga (ofta skriptade) händelser och dör för jämnan av att spelet stannar när en splicer kommer springandes och när spelet väl kommer igång igen så "spolas allt fram" så är jag död.

Annars flyter det på rätt bra. När t.ex ett nytt rum jag går in i laddats klart (dvs spelet slutat så still) så är min fps rätt stabil, även på högre inställningar.

Det är uppenbart att det är något speciellt som orsakar detta. Har jag inte tillräckligt med minne för texturer o sånt med mitt 7800GTX ?

Permalänk
Avstängd

Fragmenterad hårddisk

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

för lite ram eller för seg hårddisk.

Fragmenterad hårddisk.. ja om den låg på typ.. 30% eller värre isåfall.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

För lite ram skulle jag nog inte säga, 2Gb räcker gott och väl.
Tror det är främst på grund av drivrutins problem, en formatering / ominstallation skulle inte skada.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Hmm jag har liknande dator, kolla min sign. har igna problem med att maxa spelet här inte. Ram har du verkligen inte för lite av.

Testa fragmentera, och dra hem senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Det måste vara min HD.. den är både överfull och det var aslänge sen jag formaterade eller fragmenterade. Ska pröva en fragmentering och se vad som händer. I värsta fall får jag formatera (det är ändå på tiden).

Drivisar o sånt har jag iallafall kollat av.

Permalänk
Inaktiv

Hmm, själv har jag haft ävldigt lite utrymme på min hdd.

har den uppdelat i två delar, 10gb åt windows och 240 åt resten. Båda delarna har haft ca 1.5->3gb ledigt, har varken formateat eller defragmenterat på väldigt länge.

Men testa du, kan hjälpa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Hmm, själv har jag haft ävldigt lite utrymme på min hdd.

har den uppdelat i två delar, 10gb åt windows och 240 åt resten. Båda delarna har haft ca 1.5->3gb ledigt, har varken formateat eller defragmenterat på väldigt länge.

Men testa du, kan hjälpa!

Ja asså jag sitter ju trots allt på en Hem-PC från HP. Så jag utesluter inte att HP helt enkelt gör bajsdatorer. Det vette gudarna vad HP gör med sina datorer. Paketdatorer är i nästan alla fall complete utter shit. Men det är billigt så vad gör man... suck.

Permalänk
Avstängd

Nej nej, fragmentera inte. Defragmentera!

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Nej nej, fragmentera inte. Defragmentera!

:P... haha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Nej nej, fragmentera inte. Defragmentera!

Du hann före mig -_-

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn