Fildelare kan sägas upp

Permalänk
Medlem

Så låt mig se om jag har förstått saken rätt.

Vår egen regering föreslår alltså att lobbyorganisationer ska få rätt att "lura" finniga tonåringar att tanka ner deras fake-warez, sen anger de dessa till ISPn som sen stänger av internet för denne? Visst, de säger att det ska gå ut på de stora uploadersarna, men vad jag hört så har de inte satt några gränser så en lag baserad på denna utredning skulle lätt missbrukas att gälla alla som laddar upp.

För det första, detta ger alltså privata vinstdrivande företag en rättighet som inte ens svensk polis har, dvs möjligheten att använda en metod som kallas "brottsprovokation". Denna metod är olaglig för svensk polis att använda för att ens gripa grova brottslingar så som våldtäktsmän, knarklangare och torpeder, men de föreslår nu att giriga pamparna ska få rätt att använda denna metod för att hindra Anders 14år från att tanka ner senaste Disney filmen?

För det andra, är inte möjligheten till Internet en av de grundlägande rättigheterna som PTS ansvarar för att alla svenskar ska ha möjlighet till att ha tillgång till, precis som att tillgång till post, telefon och tv?

Hela skiten är skrattretande....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Så låt mig se om jag har förstått saken rätt.

Vår egen regering föreslår alltså att lobbyorganisationer ska få rätt att "lura" finniga tonåringar att tanka ner deras fake-warez, sen anger de dessa till ISPn som sen stänger av internet för denne?

Nej, du har inte fattat det rätt. Förslaget kommer från en ensamutredare och inte regeringen. Och detta förslag kommer regeringen att stoppa verkar det som, redan innan det ens skall diskuteras

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Inte från regeringen?
Isåfall borde man rätta till denna nyheten då eftersom den säger exakt:
"Regeringen släppte igår utredningen "Musik och film på Internet - hot eller möjlighet?" som säger att en bredbandsavgift inte är önskvärt. "

Även länken hänvisar till regeringskansliets hemsida, och det står att Justitiedepartementet är "avsändare"

Läser man förorden i rapporten så står det klart och tydligt att Justitiedepartementet gav detta uppdrag till en hovrättslagman, Cecilia Renfors.

Om jag minns rätt från skolan så är det väl så en lag bildas, först pratar de om saken, sen beslutar de att de behöver information att grunda beslut på så de gör en utredning som den här, sen görs en remiss, sen en proposition som sen utskotten ska godkänna, sen går det till Riksdagen och blir en lag.

Visst det är väldigt långt ner på kedjan, men detta är i största grad ifrån vår egen regering med rekomendationer för en remiss till lagändring.

Vad krävs för att bli "hovrättslagman" kan man undra då vem som helst verkar kunna lista ut att rekomendationerna i denna utredning bryter emot en hel del lagar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Nej, du har inte fattat det rätt. Förslaget kommer från en ensamutredare och inte regeringen. Och detta förslag kommer regeringen att stoppa verkar det som, redan innan det ens skall diskuteras

Har regeringen tagit till sig ett förslag baserat på en utredning av en lobbyist eller utredare så är regeringen lika mycket de som kommit upp med förslaget som den enskilda lobbyisten eller utredaren. Så har någon dessutom satt lobbyisten eller utredaren på uppdraget, och om inte regeringen beställt utredning men ändå tar till sig denna så är regeringen i sådana fall fullständigt med.
Men nu består regeringen av många viljor och intressen, många människor. När någon skapar en utredning för sin sak så behöver det inte betyda att gruppen är med på noterna. Tack och lov.

Men det är ingen risk att vi får detta förslag igenom.. och även om det skulle gå igenom så kommer ISP efter ISP att ställa sig emot det, för de kommer vägra lägga ner resurser på tokerier som förhindrar minsta vinst för dem. Har man noll att vinna men mycket att förlora så satsar man inte, inte ens om man blir tillsagd.
Piratens och ISPns oskrivna pakt, handlar som vanligt om pengar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hur är det med att ladda hem serier? är nämligen det ända jag laddar hem, då det inte borde kunna va olagligt. om jag laddar hem lite simpsons är väll samma sak som att jag spelat inn det när det har gått på 6:an ellr 3an.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Måste vara en socialdemokratisk utredare...

Permalänk

För många inlägg så vet inte om någon annan tänkt på det men...

Alla pengar som har spenderats för att bygga ut infrastrukturen i sverige vad gäller bredband är så gott som onödig om hela svenska folket blir avstängda.

Och varifrån skall ISPs få sina pengar när de har sagt upp alla sina kunder?

Permalänk
Medlem

skulle ge 1000kr i näven till Cecilia Renfors om hon var inne på denna sida en dag och svarade på frågor hur hon tänkt, utrett osv.

1000 kr altså.

eller att någon högre regeringsman(kvinna) tog sig tid att svara på sådana här frågor som på en gång dyker upp när såna här "förslag"(whatever) dyker upp i ny och ne.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Hur är det med att ladda hem serier? är nämligen det ända jag laddar hem, då det inte borde kunna va olagligt. om jag laddar hem lite simpsons är väll samma sak som att jag spelat inn det när det har gått på 6:an ellr 3an.

Serier är lika olagligt att ladda hem som allt annat som är copyright protected.
Spela in ifrån TVn är nog olagligt det med om man ska syna allt, var bråk om det när VHS kom i gång allafall. Men av nån förunderlig anledning så är det fullt accepterat att spela in ifrån TVn medans nerladdning är avskyvärt. Är väl samma sak som diskutionen om varför det är ok att spela in en låt ifrån radion men inte ok att ladda ner den.

Så kort och gott, båda alternativen byter emot upphovsrätten och är straffbart såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Tror ju inte bredbandsbolagen är så pigga på att stänga ner folk = tappa kunder. För skulle t ex bbb stänga ner nån som laddar ner/uploadar så skulle dom nog få mycket skit för det plus antagligen tappa mer folk som går över till andra bolag. (bara vad jag tror dock).

Sen så lär det inte gå på nåt sätt att kontrollera ALL datortrafik, för om ja tankar demos, trailers, streama filmer eller vad som hellst som är lagligt, hur ska dom se exakt vad man gör? Blir väl att internet får filter som Kina har just nu att alla ska gå o spåra. Riktigt skit med Sveriges riksdag om dom tar upp de här.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

hehe lite konstigt.
Studenter, pensionärer, alla behöver eller kan påvisa att de behöver internet.

Men som sagt, Sverige måste visa att vi gör något

Permalänk
Avstängd

IFPI lär ju lätt ljuga i sin statistik. Det är ju bevisat att RIAA har gjort det.

Konsumentskyddslagstiftningen bör förbjuda att företag svindlar konsumenter genom att sälja DRM-cripplat skräp.

Musikindustrins intäkt hade inte varit så illa om de inte hade skjutit sig själv i foten, de var och är livrädda för Internet, och började med försäljning på Internet väldigt sent, när de väl startade, så var det DRM-cripplat skräp som ingen ville ha. Samtidigt som de håller på med stämningar, utpressning, lobbying om lagstiftningar, etc som sabbar deras image.

ALDRIG att jag köpa en skiva igen, ALDRIG att jag skulle ge en krona till skivindustrin. Har gjort det förut, och gör aldrig om det misstaget.

Bojkotta skiv/film/program industrin. Till er som håller på med warez, sluta upp med den där skiten. Sluta sprids Hollywoods skit, låt dem dö, bojkotta dem totalt. Lyssna på fri musik, och använd gratis program och gratis spel.

YouTube FTW! Independent artists FTW! Open source FTW! Free software FTW! Freeware FTW! Creative Commons FTW! Jamendo FTW! Magnatune FTW!

Jamendo har över 3000 artister och över 4000 album, gratis och lagligt att ladda ner.

P.S MC Plus+ är en pimp. All makt åt Max Flow.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Ang. diagrammet:
Diagrammet är kapat. Ta med statistik pre-1999 så ser man motsatt kruva.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Ispn kan visst se vad som tankas, en kompis till mig fick ett brev från comhem där han ombads att sluta tanka film. Där var 3 olika filmer som exempel och vilka klockslag de hade tankats. Detta var minst 3 år sen så jag tror ju knappast att det är svårare eller att de ser mindre idag.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

Är det Sveriges regering eller USA's regering som vill det här?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

tur att det inte verkar slå igenom i riksdagen, verkar bara vara moderaterna som ser positivt till förslaget.

håller med bredbandsbolagets VD, o hans jämförelse som va typ: ska posten få öppna allas brev bara för att en privatperson säger att det är en viss sak i nått brev?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Ispn kan visst se vad som tankas, en kompis till mig fick ett brev från comhem där han ombads att sluta tanka film. Där var 3 olika filmer som exempel och vilka klockslag de hade tankats. Detta var minst 3 år sen så jag tror ju knappast att det är svårare eller att de ser mindre idag.

Detta borde inte vara möjligt om du tex använder Bittorrent eller tjänster där du inte tankar en hel fil av en person, utan i delar av många.

Tittade lite snabbt runt i inställningarna på utorrent, finns en inställning för att kryptera trafiken. Har ingen aning om hur den kryteras eller dyl.

Som tidigare poster påpekat så ligger det inte i ISP:ernas intresse att stänga av sina användare. Om någon större ISP skulle göra detta i någon större utstreckning kan jag tänka mig att det kommer finnas en konkurrent som mer än gärna utnyttjar detta för att få över kunderna till sig.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
håller med bredbandsbolagets VD, o hans jämförelse som va typ: ska posten få öppna allas brev bara för att en privatperson säger att det är en viss sak i nått brev?

Samma sak med tullverket, de ska ge tusan att sniffa i våra brev/paket och lägga till extra avgift för en tjänst som vi inte vill ha. Dessutom påstå att vi har köpt inte fått en vara utomlands och lägga till moms.

Men nu handlar det inte om att operatörerna ska kolla spana själva, utan att de ska få in anmälningar.
Jag tycker iden var bra om det gick att garantera att ingen upphovsrättinnehavare ljög för att jävlas med en person som den känner, vilket är omöjligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Serier är lika olagligt att ladda hem som allt annat som är copyright protected.
Spela in ifrån TVn är nog olagligt det med om man ska syna allt, var bråk om det när VHS kom i gång allafall. Men av nån förunderlig anledning så är det fullt accepterat att spela in ifrån TVn medans nerladdning är avskyvärt. Är väl samma sak som diskutionen om varför det är ok att spela in en låt ifrån radion men inte ok att ladda ner den.

Så kort och gott, båda alternativen byter emot upphovsrätten och är straffbart såvitt jag vet.

Angående vhs så vart det ju så att dom införde kassetavgiften på vhs:er just för att man kunde spela in tv program, därför som denna kassetavgift senare lades på dvd skivor och cd skivor oxå. Så på sätt och vis kan man väll säga att kassetavgiften är nån sorts kompromiss du får spela in vad du vill men du får betala lite för det först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
Angående vhs så vart det ju så att dom införde kassetavgiften på vhs:er just för att man kunde spela in tv program, därför som denna kassetavgift senare lades på dvd skivor och cd skivor oxå. Så på sätt och vis kan man väll säga att kassetavgiften är nån sorts kompromiss du får spela in vad du vill men du får betala lite för det först.

Om jag inte minns fel var det väl på tal ett tag om att även lägga på denna avgift på hårddiskar? (eller har jag missat att de redan gjort detta?)

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Avstängd

Den statistiken är åt helvete fel,jävla ljug,var det inte Itunes store som hade ökat flera 100 procent senaste åren eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Om jag inte minns fel var det väl på tal ett tag om att även lägga på denna avgift på hårddiskar? (eller har jag missat att de redan gjort detta?)

CD-R/DVD-R skivor vet jag var snack om, men inte hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
För det första, hur har de tänkt att någon ska ha resurser att kolla vad alla tankar ner och för det andra, vem kommer någonsin behöva 24Mbit och liknande uppkopplingar om man inte kan fildela...

Alltså det finns ju tusen o åter tusen lagliga saker som slukar en stor bandbredd. T.ex. så kan man ju KÖPA filmer, spel o musik online. Då vill man inte sitta på 56k o nöta. Och igen... fildelning är inte det minsta olagligt så länge man inte fildelar "copyrightmaterial".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att dom inte har bättre saker att lägga pengarna på....

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

Många speldemon är ju väldigt stora idag, skulle inte förvåna mig att dom tror att man laddar ner en piratkopia då med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

gick aldrig igenom som jag förstog det. skulle väll inte vara det roligaste heller om dom la det på hårddiskar och dylikt. dom ville ju lägga det på all lagrings media som fanns typ..

superduperkille: det finns på dvd och cd skivor...

Permalänk
Avstängd

Tror inte nån Isp kommer gå med på detta! ingen som tänkt på hur mycket pengar dom satsat för få högre farter det är inte gratis sen hur många miljoner har inte gått åt för att "alla ska kunna ha bredband"? detta förslag verkar ju ett steg bakåt! för får man inte tanka behöver man inte jätte snabbt bredband!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om pirater krypterar och gör sig mer anonyma så går det samtidigt bättre för piratsabotörerna. D.v.s. de som sprider sina virus, trojaner och allt möjligt mot dem.

Njae, du kan på ett betydligt säkrare sätt styrka din anonyma identitet med kryptering osv. än vad du kan göra i verkligheten. Den "anonyma identiteten" i sig är anonym och bara kopplad till sig själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
är det inte ett hot mot privatlivet. om någon lobby organistation ska kolla vad du laddar ner osv. fins det inte en stor risk att den informationen missbrukas eller hamnar i orätta händer?. och vem ska övervaka övervakarna? osv. vill dom få bukt med fildelandet får dom hitta på ett enkelt och billit lagligt alternativ som är säkert.

Lobbyorganisationerna kollar inte vad du laddar ner osv. om du inte laddar ner från dom vill säga. Om jag ber Pixar att skicka deras senaste film till mig så tycker jag inte det är så kränkande att de kollar att jag tar emot den.

Däremot håller jag med Grizzok att det är brottsprovokation.

Däremot är det ju kränkande att ISPn ev. ska snoka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe

Det är med största sannolikhet någon som rapporterat honom till comhem (vilket är relativt vanligt). Tvivlar på att comhem gör sådana tester själva.

Citat:

Detta borde inte vara möjligt om du tex använder Bittorrent eller tjänster där du inte tankar en hel fil av en person, utan i delar av många.

Det där är väl inte testat i domstol bara?
Syftet är det ju svårt att mygla om...

Om nu förslaget går igenom är jag oroad över bevisbördan.
Ska internetleverantörerna lita blint på lobbyorganisationerna?
Vilka lobbyorganisationer ska de lita på?

Kör man med enkel point-to-point kryptering kommer inte ISPn veta vad som skickas. APB kommer hävda att jag tankade den senaste filmen. Jag kommer hävda att jag laddade ner senaste Ubuntu och ISPn gör vad?

Bevisbördan blir i form av skärmdumpar osv. vilket kan förfalskas hur som helst och vipps så ger man en möjlighet för de riktigt illasinnande att stänga av vem som helst från nätet permanent.
Och behövs ordentligt med bevis är förslaget helt verkningslöst i längden.

Permalänk
Medlem

Själv är jag en flitig konsument av musik (190+ cd), film (320+ dvd) och spel (60+ spel (pc, ps2 och gamecube). Det jag tycker är intressant med diagrammet över CD försäljningen är den saknade tredje grafen. Priset. Hur mycket har priset på musik CD ökat under denna period? Dom har inte blivit billigare iaf. Skivbolagen marknadsför en massa skit artister som dom plöjer ner miljoner i, istället för att signa "riktiga" artister. Dom som har kämpat länge, spelat i flera år, skrivit egna låtar, spelat in egna demon. Men det är inte ett säkert kort. Därför pumpar man ut 1 hit wonder artister som marknadsförs i alla media för att sälja så många skivor som möjligt, tjäna pengar, rinse and repeat. Till slut tröttnar folk på denna skit och slutar helt enkelt att köpa skivorna. För det finns ingen substans, bara mördande marknadsförning.
Skivbolagen har själva satt sig i denna sitsen, enl. mig iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts