LCD-display, Söker Grundläggande hjälp

Permalänk
Medlem

LCD-display, Söker Grundläggande hjälp

Hej!

Jag går 3:e ring på gymnasiet nu och vi skall dra igång med ett projektarbete nu.

Jag är ganska inne på att köpa en LCD-display (sån liten, ingen 19" datorskärm ), men jag har ett par frågor jag behöver få svar på innan jag vet hur jag skall gå till väga.

Vad jag har sett finns det 3 varianter av LCD-dispalyer

Alfanumeriska
Grafiska
Intelligenta

Jag är intresserad av att veta vad som skiljer dem åt.

Dessutom har jag tänkt att göra en egen programvara i Visual Basic som skall visa text på displayen. Därför är jag dessutom sugen på att få info om hur man gör för att skicka info från VB/datorn till de 3 olika teknikerna.
Jag är inte sugen på att tända upp enskilda punkter för att bilda en bokstav.

Väldigt förenklat vill jag göra såhär i Visual Basic :

Sendoutput1 = "Hello World"

Så skall " Hello World " visas på LCD-displayen. Jag tror ni hajjar.

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk

Det finns säkert bättre förklaringar om man söker lite, men här är mina.

Alfanumerisk tar emot symboler av olika de slag via ascii koder och visar dem på displayen, vanligtvis var det förr bara i en storlek och rätt så stelt. Alltså samma display som förut fanns på de flesta apparater. På senare tid har det kommit några där man kan ändra storlek på texten och lite annat skoj.
T.ex. denna http://www.fractronics.com/4x20-oled.shtml , men det är fortfarande en alfanumerisk display.

Grafisk är uppbyggda av en massa pixlar/segment eller vad det nu heter, kollar man på upplösningen på dem så kan den vara på t.ex. 128*64 medans en vanlig alfanumerisk var på 4*20.
Det innebär att man kan rita/pixla nästan vad man vill och få det väldigt snyggt. Displayen är alltså gjord för att kunna visa grafiska bilder, medan den alfanummeriska är gjord för bokstäver. Nackdel ja den är mycket svårare att programmera. Exempel på en http://www.fractronics.com/grafisk-oled.shtml

Intelligent är ett fint ord som många använder för mycket, exakt vad krävs för det beror vem man pratar med. Min tolkning är att displayen måste ha en "intelligent krets" i sig så den kan göra saker på egen hand. "Alla" lcd-displayer har redan en kraftig logikenhet i sig, men deras funktion brukar vara begränsad till att rita upp saker.
Om displayen på egen hand kan t.ex. rotera en text då börjar jag kalla den för en intelligent. Det finns även touchdisplayer där man kan gå i menyer och bläddra etc. utan de är kopplad till någon dator och då kan man verkligen kalla dem för intelligenta.

Nå vad du skall köpa, Intelligent är ofta svindyra så de faller bort där. Kvar står numerisk eller grafisk, där den numeriska helt klart är mycket enklare att få igång men resultatet på den grafiska kan bli mycket grymmare.
Jag skulle rekommendera dig att köra på den numeriska, då den för många nybörjare är fullt tillräcklig krånglig.

Nu blev det några länkar till fractronics, de säljer bra displayer men de är dyra. Skall man köpa en alfanumerisk så är annars tradera det bästa stället om man kan sin sak. Jag köpte själv där 20*2 displayer för 36kr/st för något år sedan och de fungerade perfekt, de vanliga butikerna ville ha runt 200kr/st för dem då.

*edit*
Nu kan jag inte VB, men..
Angående Sendoutput1 = "Hello World", så menas det att du lägger ut textsträngen på en port eller? Lösningen är snarare att skicka textsträngen till en funktion Send("Hello World"); som sedan lägger ut ett asciitecken i taget med en massa styrkoder samtidigt. Nå det är hur detta fungerar som du skall göra/lära dig under ditt projektarbete.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, det var precis den hjälp jag var ute efter.
Blir nog den numeriska, eftersom att det verkar lite för jobbigt och tidskrävande att göra ett program till den grafiska.

Den displayen du länkde till under Numeriska displayer, är det den enda på den hemsidan som har förmåga att ändra storlek på texten?

Kollade på den här http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml
men klarar den av att ändra till olika storlekar?
Märkte att den du länkade till inte har någon bakgrundsbelysning, vilket jag skulle vilja ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinkel
Tack så mycket, det var precis den hjälp jag var ute efter.
Blir nog den numeriska, eftersom att det verkar lite för jobbigt och tidskrävande att göra ett program till den grafiska.

Den displayen du länkde till under Numeriska displayer, är det den enda på den hemsidan som har förmåga att ändra storlek på texten?

Kollade på den här http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml
Märkte att den du länkade till inte har någon bakgrundsbelysning, vilket jag skulle vilja ha.

Bra val med numerisk och skulle du känna att det gick för snabbt att få igång den så kan man ju bara göra ett mer avancerat program. Sitter du däremot med en display som du inte får ingång, så hjälper inte ett enklare program. Då sitter man där och ångrar sig att man valde den svåra displayen..

Vad jag kan se på sidan så ser den som jag länkade till ut att vara den enda (numeriska) som kan ändra storlek på texten, men QLEDen på 20*2 skulle mycket väl också kunna göra det. (jag orkar ej leta igenom manualen) Storlekändring är dock inget som man brukar använder ofta.

Fördelen med den jag länkade till är främst citat:
OLED är en relativt ny displaytyp med överlägsen betraktningsvinkel och kontrast gämfört med LCD. Texten är fullt läsbar ifrån alla håll. http://www.fractronics.com/2x20oled_new.shtml
Vilket stämmer helt och hållet, Qled är dock något nytt därför finns det dåligt utbud av dem.

Angånde: Kollade på den här http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml
Så har jag faktisk använt denna modellen, ändra textstorlek kund eden inte göra vad jag såg då. Annars är det en bra display, textkvaliten går dock inte jämföra med en Qled.

Sedan finns det även olika kontrollkretsar för displayer, vilket innebär att man får använda olika koder för dem. Kontrollerkretsen HD44780 som fractronics ofta har rekommenderar jag, då den är väldigt vanlig och du lättare kan få hjälp och hitta exempel.

Var du ska köpa så är fractronics ett bra ställe, de har bra displayer men de är som sagt inte billiga. Elfa är ungefär likadana fast sämre utbud och dyrare priser(tänk på att momsen tillkommer), sedan har de lite specialdisplayer som inte är något för dig. Kjell ska också också ha några, jag hade för mig att de hade enkla displayer men de var billiga.
Tradera som jag nämnde, men det är mer för sådana som redan har erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Koppla in en lcd med styrkretsar av modellen HD44780 och låna källkoden av LCDSmartie och vips så är allt klart.

Permalänk
Medlem

Åter igen, tack för all hjälp..

Efter läsningen här jag jag nog kommit fram till att jag köper en http://www.fractronics.com/4x20-oled.shtml

Kan jag någonstans läsa hur jag gör för att den att visa saker på skärmen jag skickar till den? Från Visual Basic

Permalänk

Ja i databladet som finns på sidan står nästan allt man behöver veta: http://www.fractronics.com/BL2004A.pdf
Även hur du använder ett speciellt minne cgram där du kan lagra egna symboler, t.ex. å som inte annars är med i asciitabellen. Men jag tror det blir överkurs, så det är bara sånt du kan ge dig på om du skulle känna att du blev för fort klar.

Problemet med databladet är dock att de inte har utformat det för att det skall vara lätt för nybörjare att komma igång, vilket inte är ovanligt bland elektronikkretsar.

Så det är lättare om man googlar på HD44780 och ser folk som har förtydligat informationen från databladen. Det är alltså den styrkrets som man pratar med, exakt vilken display man har är inte av så stor betydelse.
En nackdel med detta projekt är att det redan finns färdiga exempel, därav kan det vara svårt för din lärare att betygsätta dig. Men visar du att du förstår hur det fungerar så blir det nog bra.
På gymnasienivå så är det lite väl jobbigt att göra ett eget program enbart m.h.a. databladet, som man annars helst skulle göra.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det är för lätt att göra det jag tänke göra, men programmet jag tänker göra kommer vara på ett par tusen rader. Så skall ha en massa funktioner. Ska lägga in funktioner tills jag inte kommer på fler funktioner.

Sedan skall jag även bygga en stilren låda i plexi till den med möjligtvis lite lysdioder.

Jag tycker ändå detta är mer nyttigt att göra än att göra nån hemsida som vissa gör osv. Det vet de ju redan hur man gör.

Visst, jag har lite kunskaper i programmering, men har ingen koll alls på hur jag får LCD-displayen att funka. Visst blir det väldigt svårt för mig att få samma standard som de redan färdiga programmen har, men eftersom att jag gör det själv kan ja inte förvänta mig det, och det kan inte min handledare heller förvänta sig.