Crysis - ca 10 timmar speltid

Permalänk
Avstängd

halo 2 ligger bara på 9timmar så jag tror nog 10 är lagom långt.

Permalänk

Suck , min uppfattning om att Crysis kommer att bli en mastodontbesvikelse verkar besannas.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med om att 10 timmar känns väldigt kort, nu kommer jag inte ihåg hur lång tid det tog att spela genom HalfLife men det var då lagom för mig.

Det är tråkigt att ett spel blir så snackat om innan det ens har kommit ut på marknaden. Det skulle vara förbjudet att läcka ut info om ett spel förrän en månad innan släpp. Jag menar, hur länge har inte snackats om Crysis nu. Jag är fan redan less på spelet och det har inte ens kommit ut.

Crysis är säkert ett coolt spel på pappret och som några redan har sagt, ett techdemo, om än ett väldigt snyggt och coolt techdemo.
Herre gud vad man skulle bli kapad av Crytek när man säger sånt här men det är ju så jag känner nu.

Tacka vet jag spel som man inte har hört ett knyst om som är en fullpoängare. Nu kan man ju bara säga...zzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzZZZZZZzzzz

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Det känns som att dom flesta spelen går åt samma håll nuförtiden. Man försöker imponera med grafik och sedan skita i story och gameplay. För mig var det längesen jag spelade ett FPS som var bra.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
HL2 syndromet: hypar man all med spelmotorn så är det sak samma, prångla ett kort och icke varierat spel.

Sen får det självklart 98% i pc gamer och 50elva utmärkelser per år.

Håller med till 100%..
Crysis kommer va likadant, precis som BioShock. Hypas till max pga grafiken och/eller spelmotorn.
Men i slutändan är det inte nån messias som levererar obegränsad underhållning för all evighet. Det är bara ett spel.
Ett spel som varar i några timmar eller några dygn, sen är det slut.

Flera års, eller iallafall månaders hypning, screenshots tittande, trailer dreglande, och preview smaskande. Bara för att få 10 timmars hyfsat skoj spelande.
Det är alltid så Vilket suger. Spore kommer bli likadant också. Jag ser fram emot det mer än nåt annat spel, jag inbillar mig precsi som alla andra att det kommer vara det "ultimata" spelet, obegränsat med planeter och varelser att utforska.

Men i sanning kommer man bli trött på det efter nån / några månader, som med allt annat. Man kommer se samma tråkiga mönster i alla planeter och varelsedesign. Wow ännu en varelse med 8 ben och 4 armar. Ögonen sitter en halv grad längre bak än på den förra jag stötte på..

Life sucks, games suck, everything sucks. Deal with it

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Håller med till 100%..
Crysis kommer va likadant, precis som BioShock. Hypas till max pga grafiken och/eller spelmotorn.
Men i slutändan är det inte nån messias som levererar obegränsad underhållning för all evighet. Det är bara ett spel.
Ett spel som varar i några timmar eller några dygn, sen är det slut.

Flera års, eller iallafall månaders hypning, screenshots tittande, trailer dreglande, och preview smaskande. Bara för att få 10 timmars hyfsat skoj spelande.
Det är alltid så Vilket suger. Spore kommer bli likadant också. Jag ser fram emot det mer än nåt annat spel, jag inbillar mig precsi som alla andra att det kommer vara det "ultimata" spelet, obegränsat med planeter och varelser att utforska.

Men i sanning kommer man bli trött på det efter nån / några månader, som med allt annat. Man kommer se samma tråkiga mönster i alla planeter och varelsedesign. Wow ännu en varelse med 8 ben och 4 armar. Ögonen sitter en halv grad längre bak än på den förra jag stötte på..

Life sucks, games suck, everything sucks. Deal with it

Tacka vet jag BF2 med två riktigt bra och sammansvetsade teams. Jäklar vilka fajter det kan bli alltså. Där kan man snacka om väl spenderade pengar. Kul som få också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

MP är det som är kul med FPS tycker jag. Så det kvittar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freNka
MP är det som är kul med FPS tycker jag. Så det kvittar

Så sant och om det ska vara singelplayer ska det vara COOP. Det är motorn och multiplay som har potential med Crysis, det har nog de flesta fattat här. Storyn är ju likadan som i Farcry. Först människor sen experiment/aliens. För mig är det bara halflife 2 som haft en intressant story om man ser till lite nyare FPS.

Min dröm är Cryengine 2 i ett nytt Deus Ex spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

10 är för lite, fick mellan 15 till 20h ur Bioshock.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tacka vet jag spel som man inte har hört ett knyst om som är en fullpoängare. Nu kan man ju bara säga...zzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzZZZZZZzzzz

Som Call of Juarez, kom från ingenstans och personligen tycker jag det var det bästa singel player spelet någonsin!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jävlar, jag är inte hundra på om det här tråden egentligen passar in bäst på SweC eller på ett äldreboende där män med käppar och filttofflor sitter och gnäller över hur mycket bättre det var förr.

Ni måste lära er vad nostalgi handlar om, nostalgi handlar om att glömma all skit och att glorifiera de fina i något. Men här kommer kallduschen, spel var generellt inte bättre förr. Överlag så var nog spelen betydligt sämre, med lägre produktionskostnader kom mer skit igenom. Sen, försök komma ihåg första gången ni hörde termen "nuförtiden handlar det bara om grafik och inte om spelkänsla", grafiken har varit en drivande faktor sedan pong, face it.

Gör mig en tjänst och nämn några FPS lir som har hållit BioShocks klass i mer än 10 timmar.

Gör mig en tjänst och nämn några FPS där NPC´s och miljöer fortsatt vara varierande och välgjorda även efter 10 timmar,

Visst, det finns några enstaka spel men det är dom som är guldkornen. Det är dom vi kommer ihåg och det är dom vi använder oss av för att minnas. Ett riktigt bra spel är ett konstverk, inget har lämnats åt slumpen. Att förvänta sig mer än 10timmar av något sådant är att gapa efter mycket. För mig sprang BioShock i mål med fanan på topp genom hela spelet, jag har inga som helst tvivel om varför Crysis skulle svika oss. Det är ett välrenomerat gäng kodare som skapat spelet och ni som bashar det innan release är antagligen bara motvallsdansare. Bara för att något är hypat är det inte dömt att krascha.

@ Blade80 - Sluta fåna dig nu, diskussion rör singelplayer så försök inte blanda äpplen och päron.

Permalänk
Medlem

Tillåt mig gäspa åt allt "det var bättre förr nu är allt bara grafik"-snacket. För 10-15 år sen klarade man de flesta spelen på ett fåtal timmar. T.ex. Moonstone till Amiga, hyllat av många som ett av de bättre spelen från perioden, går ju att klara ut på en dryg timme. Spel som räckte länge tog tid mest för att de var svåra och för att man fick börja om från början gång på gång, inte för att de hade något mer innehåll egentligen.

Jag har ca 500 timmars effektiv speltid i BF2/BF2142 och ca 300 timmar i WoW. Spel som räckte så länge existerade inte för 15 år sedan.

10 timmar speltid i ett nytt FPS är i underkant. Men snälla, säg inte att det var bättre förr. Det är helt enkelt inte sant.

Permalänk
Medlem

10 timmar är väl helt ok för ett fps. Bara det är bra nog att köra om ett par gånger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Är det bara jag som tycker att allting under 30 är nästintill patetiskt lite? Jag menar ett spel som inte ens håller för en normal helg, vad är det här? Jag kommer ihåg när man fick nått ryck och satte sig med ett spel och visste att man hade missat nästan allt om man var klar med det någongång under de första 2 dagarna... 10 timmar är sorgligt,

mm jag håller med dig.

det ska vara läskigt när man t.ex går omkring me lågt hp.
, inte som i bioshock där de finns respawns överallt.

Kommer ihåg gammla hl1 tiden när den autosaveade när man hade 1 skott och 20 hp typ på ett asdåligt ställe.

Då fick man verkligen ta i för att överleva.

ett annat nytt exempel är moh:a , BARA 6 banor.... va är det för skräp?

klarade det på svåraste på kanske 6 timmar, ska dra igenom det på lättaste nu hade ja tänkt.

Ok börjar spela nu 13:55

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
det ska vara läskigt när man t.ex går omkring me lågt hp.
, inte som i bioshock där de finns respawns överallt.

Kommer ihåg gammla hl1 tiden när den autosaveade när man hade 1 skott och 20 hp typ på ett asdåligt ställe.

Och då var det bara inte att ladda quicksavet du hade lagt några sekunder tidigare? Alla spel med obegränsat antal saves går att osta sig igenom, BioShock har bara byggt in den funktionen i spelet på ett mera trovärdigt vis. På samma sätt som du kan välja att quicksava mellan varje fiende har du också valet huruvida du vill återupplivas eller helt enkelt ladda ett tidigare spel.

Permalänk
Medlem

Grafik säljer. Så enkelt är det. Om vi som spelar bara skulle förstå att kräva mer så skulle utvecklarna göra det som säljer. Felet ligger hos oss, även om vi inte i praktiken kan rätta till det.

Men jag håller med om att 10 timmar är i underkant. Därför spelar jag mest MMO nu... 120 timmar och 12€/månad är inget problem. Försök hitta andra spel där du spelar för 0.1€ per timme utan att få tråkigt

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Jävlar, jag är inte hundra på om det här tråden egentligen passar in bäst på SweC eller på ett äldreboende där män med käppar och filttofflor sitter och gnäller över hur mycket bättre det var förr.

Ni måste lära er vad nostalgi handlar om, nostalgi handlar om att glömma all skit och att glorifiera de fina i något. Men här kommer kallduschen, spel var generellt inte bättre förr. Överlag så var nog spelen betydligt sämre, med lägre produktionskostnader kom mer skit igenom.

Jasså? Och det är då alltså ett faktum och inte bara din åsikt?
Här kommer en insikt du kanske bör ta till dig: Alla prioriterar inte samma saker i spel! Men nej, spel var kanske inte generellt bättre förr, men det fanns delar av spel som var det. Jag själv stör mig på att spel numera är 1. För lätta och 2. För korta. Detta är två saker som var betydligt bättre förr.

Jag kommer ihåg när man satt med phantasmogoria eller något annat spel och kom man inte på lösningen till ett problem så var det "jaha, stackars dig då" som gällde och inte en massa "Tips: såhär kan du göra" - rutor. Kom man inte på hur man skulle spöa en boss så fick man försöka tills man lyckades, så enkelt var det. När det gäller tid så säger jag bara Metroid Prime. Inte så gammalt egentligen, men det håller bra mycket längre än 10 timmar om även om man spelar normalt. Till och med Gamla Golden Eye höll ju längre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Grafik säljer. Så enkelt är det. Om vi som spelar bara skulle förstå att kräva mer så skulle utvecklarna göra det som säljer. Felet ligger hos oss, även om vi inte i praktiken kan rätta till det.

Men jag håller med om att 10 timmar är i underkant. Därför spelar jag mest MMO nu... 120 timmar och 12€/månad är inget problem. Försök hitta andra spel där du spelar för 0.1€ per timme utan att få tråkigt

Men sluta för bövelen att jämföra äpplen och päron. MMO och singelplayer lir är två fullständigt olika saker. I MMO är det utbytet mellan dig och andra spelare som skapar upplevelsen. Ta valfritt MMO spel och ta bort möjligheten till flera spelare och du får en väldigt tom värld. Upplevelsemöjligheterna i ett singeplayer lir är låst till vad utvecklarna har kodat.

Jag försöker inte dissa eller hylla en enskild genre här men sluta dra fullständigt orimliga paraleller.

Citat:

Jag kommer ihåg när man satt med phantasmogoria eller något annat spel och kom man inte på lösningen till ett problem så var det "jaha, stackars dig då" som gällde och inte en massa "Tips: såhär kan du göra" - rutor. Kom man inte på hur man skulle spöa en boss så fick man försöka tills man lyckades, så enkelt var det. När det gäller tid så säger jag bara Metroid Prime. Inte så gammalt egentligen, men det håller bra mycket längre än 10 timmar om även om man spelar normalt. Till och med Gamla Golden Eye höll ju längre.

Nu vet jag ärligt talat inte vad phantasmogoria är för något spel men ärldre spel var oftast svårare av vissa specifika anledningar. Begränsade kontroller var oftast det vanligaste, visst fasiken blir ett spel svårara när din enda möjlighet att undvika något är att hoppa i precis rätt ögonblick, det här var som vanligast på Snes och tidigare spel. Sen var save funktionen väldigt begränsande också, i Golden Eye som du nämnde finns det ingen överhuvudtaget. Blev du skjuten av sista fienden på hela banan var det bara att börja om från skratch.

Smaken är som baken förvisso men kvalitet smäller för mig högre än kvanitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Men sluta för bövelen att jämföra äpplen och päron. MMO och singelplayer lir är två fullständigt olika saker. I MMO är det utbytet mellan dig och andra spelare som skapar upplevelsen. Ta valfritt MMO spel och ta bort möjligheten till flera spelare och du får en väldigt tom värld. Upplevelsemöjligheterna i ett singeplayer lir är låst till vad utvecklarna har kodat.

Jag försöker inte dissa eller hylla en enskild genre här men sluta dra fullständigt orimliga paraleller.

Nej, nej. Jag drar inga paraleller mellan MMO och SP. Jag förstår att ett "vanligt" spel inte kan komma upp i samma mängd timmar. Jag förklarar bara varför jag föredrar MMO:n

Fast, singleplayer spel borde komma upp i fler timmar. Som exempel kan vi ta RPG genren. Den går ju ändå att jämföra med FPS på grund av antalet spelare. De som kommit ut på senare tid har alla varit bra över 30 timmar. Såna är tex Oblivion, Neverwinter Nights 2, Gothic 3 och Two Worlds (?). Om vi säger att ett FPS är 10% story, 60% action och 30% problemlösning... och storyn är största problemet när det gäller tiden. Borde inte en bra utvecklare kunna producera i alla fall 2-3 timmar story? Story innefattar då leveldesign och allt det som hänger med.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

10 är tok för lite, bioshock var tok för kort... 8h

Nej, jag väljer helre en spel med fulgrafik men lång speltid

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
10 är tok för lite, bioshock var tok för kort... 8h

Nej, jag väljer helre en spel med fulgrafik men lång speltid

Så, vi väntar alla spänt på att du ska nämna detta spel som har ful grafik men som samtidigt är lika intensivt och välgjort som BioShock.

Citat:

Nej, nej. Jag drar inga paraleller mellan MMO och SP. Jag förstår att ett "vanligt" spel inte kan komma upp i samma mängd timmar. Jag förklarar bara varför jag föredrar MMO:n

Fast, singleplayer spel borde komma upp i fler timmar. Som exempel kan vi ta RPG genren. Den går ju ändå att jämföra med FPS på grund av antalet spelare. De som kommit ut på senare tid har alla varit bra över 30 timmar. Såna är tex Oblivion, Neverwinter Nights 2, Gothic 3 och Two Worlds (?). Om vi säger att ett FPS är 10% story, 60% action och 30% problemlösning... och storyn är största problemet när det gäller tiden. Borde inte en bra utvecklare kunna producera i alla fall 2-3 timmar story? Story innefattar då leveldesign och allt det som hänger med.

Ber om ursäkt över att jag kanske lät lite väl vrång, känns bara påtok för vanligt att folk utan att tänka försöker argumentera med så pass grova genrehopp.

Nja, jag ser hur du tänker men det går inte att jämföra FPS eller rollspel alls. Tempot, valmöjligheterna och grundideérna i båda genrerna är helt olika. Vad en bra utvecklare borde eller inte borde kunna utveckla är svårt att säga. Om bra utvecklare skulle kunna producera spel i klass med BioShock fast med 20h speltid så skulle det finnas på marknaden. Nu har iaf inte jag lyckats hitta ett spel av det slaget så jag utgår helt enkelt ifrån att det inte är ekonomiskt hållbart att producera sådana spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Ber om ursäkt över att jag kanske lät lite väl vrång, känns bara påtok för vanligt att folk utan att tänka försöker argumentera med så pass grova genrehopp.

Nja, jag ser hur du tänker men det går inte att jämföra FPS eller rollspel alls. Tempot, valmöjligheterna och grundideérna i båda genrerna är helt olika. Vad en bra utvecklare borde eller inte borde kunna utveckla är svårt att säga. Om bra utvecklare skulle kunna producera spel i klass med BioShock fast med 20h speltid så skulle det finnas på marknaden. Nu har iaf inte jag lyckats hitta ett spel av det slaget så jag utgår helt enkelt ifrån att det inte är ekonomiskt hållbart att producera sådana spel.

Det går visst att jämföra FPS och RPG. Det gäller bara att göra linjerna suddiga. Bioshock är ett bra exempel på detta. Många valmöjligheter när det gäller vilka förmågor man har. Men valmöjligheterna inom historieberättningen är få. Okej, rädda/skörda småttingarna är ett bra koncept (sorry för spoiler, men alla som vet något om spelet borde veta det vid det här laget) men i slutändan ändras inte mycket.

Storyn är det enda som skulle behöva förlängas i Bioshock. Storyn är ganska enkel, och kunde delas in i 4 steg... sen tillkommer bakgrundshistoria och sidospår. Det enda som behövs för att göra spelet längre är att utöka dessa 4 steg till, ska vi säga, 10 stycken? Då skulle Bioshock ligga på 20-25 timmar istället för 10 timmar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Mycket tycke och smak när det gäller spel, helt klart. Tror inte diskussionen kommer leda nånstans men jag känner att jag måste säga emot maffian.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag själv stör mig på att spel numera är 1. För lätta och 2. För korta. Detta är två saker som var betydligt bättre förr.

1. Jag håller inte med. Dels tycker jag inte spelen generellt har blivit lättare, framförallt inte med det djup som många av dagens spel har. Det finns mycket mer att sätta sig in i om man vill. Dels var spel förr som var "svåra" egentligen bara begränsade. Velons exempel i plattformsspel är bra. Hoppa i exakt rätt ögonblick eller du dör och måste börja om hela banan. Svårt på fel sätt enligt mig.

2. Lite lustigt eftersom spelen numera är längre än förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Det går visst att jämföra FPS och RPG. Det gäller bara att göra linjerna suddiga. Bioshock är ett bra exempel på detta. Många valmöjligheter när det gäller vilka förmågor man har. Men valmöjligheterna inom historieberättningen är få. Okej, rädda/skörda småttingarna är ett bra koncept (sorry för spoiler, men alla som vet något om spelet borde veta det vid det här laget) men i slutändan ändras inte mycket.

Storyn är det enda som skulle behöva förlängas i Bioshock. Storyn är ganska enkel, och kunde delas in i 4 steg... sen tillkommer bakgrundshistoria och sidospår. Det enda som behövs för att göra spelet längre är att utöka dessa 4 steg till, ska vi säga, 10 stycken? Då skulle Bioshock ligga på 20-25 timmar istället för 10 timmar.

Nej, det är inte bara att göra linjerna suddiga. BioShock är ett FPS med rollspelsinslag men det är fortfarande ett FPS i grund och botten. BioShock har förvisso ett helt gäng vapen, placmids och tonics men jämför du det med vilket rollspel som helst så ser du att rollspel erbjuder så ohyggligt många mer vis att styra sin karaktär på. Rollspel är rollspel och FPS är FPS, du kan ta vissa element från det ena och addera in i det andra men du kan inte på allvar jämföra de två genrerna.

Du får det att låta så enkelt. Det är inte bara att förlänga storyn för att fördubbla spelets längd. Nya områden, vapen och NPC´s måste designas, bugtestas och balanseras. Vi pratar om ett enormt projekt som säkerligen skulle lägga på 1-2år på releasedatumet. Något som gissningsvis inte skulle vara ekonomiskt hållbart. Spel skapas av konstnärarer de finansieras av ekonomer, någonstans måste de två mötas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
1. Jag håller inte med. Dels tycker jag inte spelen generellt har blivit lättare, framförallt inte med det djup som många av dagens spel har. Det finns mycket mer att sätta sig in i om man vill. Dels var spel förr som var "svåra" egentligen bara begränsade. Velons exempel i plattformsspel är bra. Hoppa i exakt rätt ögonblick eller du dör och måste börja om hela banan. Svårt på fel sätt enligt mig.

2. Lite lustigt eftersom spelen numera är längre än förr.

Att det finns mer att "sätta sig in i" betyder inte att någonting är svårt. Inte heller har djupet i ett spel med detta att göra. Du missar för övrig min poäng, men jag kanske var lite otydlig.

Säg att man har ett platforms-spel där man ska hoppa i exakt rätt ögonblick. Förr så var det ju taskigt om man misslyckades, då fick man börja om träna tills man klarade det. (hela banan är ju lite att ta i dock, även om många spel var så). Idag så har du istället samma hopp, fast med en save 3 sekunder innan och 15 rutor med "Såhär gör du" och "hoppa här --> <--". I värsta fall så finns det en funktion som gör att man får hjälp med timingen av hoppet också.

Själva hoppet har inte blivit lättare eller svårare, men det har tillkommit en sådan massa BS runtomkring som "stöd" och "hjälp" att det inte längre är någon utmaning i att klara det. Jag menar, när man klarade av Gradius första gången så sprang man runt och var överlycklig, det spelet var ju ap-svårt. Man hade åstakommit någonting. Numera så är det "Jahopp, och sen då. Jag har en timme till övers vilket spel ska jag klara nu?". Det finns liksom ingen som vågar reta upp spelare längre, det finns ingen som vågar säga att "Nehe, klarade du det inte, synd om dig då".

Detta händer ju givetvis också ihop med längden på spel. Ett spel som man bara kan springa igenom utan några bekymmer kommer ju givetvis vara kortare än ett där man faktiskt måste ta sig tid att göra saker ordentligt, eller misslyckas och göra om. Även om spel idag är tekniskt sett längre, större och så vidare, så är det inte längre någon konst i att klara av dem, och alltså håller de inte lika länge. Man kan inte längre behöva träna i 2 timmar på att överleva den där tunneln med fiender och fällor, utan det tar 10 minuter istället.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Då är det helt enkelt en smaksak, du vill göra samma hopp 20 gånger medans vi heldre gör 20 olika hopp. Fast hur kul är det egentligen att hoppa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som Call of Juarez, kom från ingenstans och personligen tycker jag det var det bästa singel player spelet någonsin!

Håller med dig Det var ju dock inte så många timmar men dom timmar som fanns var underhållande.

Bara älskar den banan när man ska ut och jaga kaniner, och sen när man klättrar upp för bergsluttningen.

Edit: Och vad är det igentligen för fel med att ett spel är kort? Jag tyckte Prey var väldigt kort men förbaskat roligt ändå, det var ju lungt värt pengarna.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

jag var så liten när jag lirade hl1 så vet inte om jag tänkte på loada andra quicksaves.

jag savea aldrig själv , så de ända savearna som fanns var vid olika checkpoints , och de var ganska långt imellan dem vill jag minnas.

blev klar me moh:a på easy nu iaf.

började som sagt lira kl 13:55 och nu är klockan 16:40

alltså 2 timmar och 45 minuter långt spel om man kör på easy :S
kasst ea games kasst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
jag var så liten när jag lirade hl1 så vet inte om jag tänkte på loada andra quicksaves.

jag savea aldrig själv , så de ända savearna som fanns var vid olika checkpoints , och de var ganska långt imellan dem vill jag minnas.

blev klar me moh:a på easy nu iaf.

började som sagt lira kl 13:55 och nu är klockan 16:40

alltså 2 timmar och 45 minuter långt spel om man kör på easy :S
kasst ea games kasst.

Du har spelet FPS sedan Half Life så vad fasiken förväntar du dig av easy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Du har spelet FPS sedan Half Life så vad fasiken förväntar du dig av easy?

Borde väl hur som helst ta längre än 2 timmar 45 min att springa genom spelet?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum