Officiella Q6600@3,5Ghz+ tråden [endast luft]

Permalänk
Skrivet av Skepparkrantz:

Låter som du måste stänga av speedstep.. har för mig det står som EIST i Gigabytes bios.
Står det på auto så ändras det efter belastning.

Jag har en fråga på Speedstep/EIST. Den kan väl vara påslagen? Den går ju ändå upp i 9 (x) multiplar när det behövs? Dra igång ett test och se att CPU-Z visar rätt frekvens direkt.

Permalänk
Medlem

Kör min på fsb: 400mhz
multiplikator: 8
På vcore: 1,31 någonting (steget över 1.30 precis).

En sak jag undrar bara. Tidigare så kunde jag höja multiplikatorn till 9 och köra på 3.6 men det går inte längre (tror det har med att göra att jag körde på auto på vcore då). men ska man behöva höja vcore för att höja multiplikatorn?!?
Ligger på 68-70C under belastning av ORTHOS i några timmar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kör min på fsb: 400mhz
multiplikator: 8
På vcore: 1,31 någonting (steget över 1.30 precis).

En sak jag undrar bara. Tidigare så kunde jag höja multiplikatorn till 9 och köra på 3.6 men det går inte längre (tror det har med att göra att jag körde på auto på vcore då). men ska man behöva höja vcore för att höja multiplikatorn?!?
Ligger på 68-70C under belastning av ORTHOS i några timmar.

Går du upp i frekvens belastar du processorn mer, även om det bara är via en multipel. Självklart kan du då behöva mer Vcore, dessutom har alla moderkort Vdroop om du inte har slagit på loadline calibration vilket gör att en ok spänning vid låg last kan sjunka under gränsen vid hög last och krascha datorn. I det läget måste man höja Vcore betydligt över vad som behövs för att behöva boota in i Windows, för att datorn även skall klara hög last.

Som exempel är min E8400 ruskigt dålig för att vara en E8400, men det är allra första revisionen av Wolfdale som kom(C0). Jag måste ha 1.35V för att den skall vara stabil i 3.6GHz, men när det moderkortet som jag använder till den och som saknar loadline calibration Vdroopar sjunker det ju under så jag måste ha 1.41V i bios för att det aldrig skall sjunka under 1.35V. Då är det 100% stabilt.

Min Q9450 är mycket bättre, den gör 3.6GHz på 1.22V, där räcker det med att ha 1.25V i bios eftersom det moderkortet har loadline calibration som är påslagen så Vcore aldrig dippar mer än 0.3V dvs alltid över 1.22V och 100% stabilt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Går du upp i frekvens belastar du processorn mer, även om det bara är via en multipel. Självklart kan du då behöva mer Vcore, dessutom har alla moderkort Vdroop om du inte har slagit på loadline calibration vilket gör att en ok spänning vid låg last kan sjunka under gränsen vid hög last och krascha datorn. I det läget måste man höja Vcore betydligt över vad som behövs för att behöva boota in i Windows, för att datorn även skall klara hög last.

Som exempel är min E8400 ruskigt dålig för att vara en E8400, men det är allra första revisionen av Wolfdale som kom(C0). Jag måste ha 1.35V för att den skall vara stabil i 3.6GHz, men när det moderkortet som jag använder till den och som saknar loadline calibration Vdroopar sjunker det ju under så jag måste ha 1.41V i bios för att det aldrig skall sjunka under 1.35V. Då är det 100% stabilt.

Min Q9450 är mycket bättre, den gör 3.6GHz på 1.22V, där räcker det med att ha 1.25V i bios eftersom det moderkortet har loadline calibration som är påslagen så Vcore aldrig dippar mer än 0.3V dvs alltid över 1.22V och 100% stabilt.

Okej då förstår jag bättre!
Mitt kort är som sagt ett asus maximus rampage (Tror det gick på 2000kr nytt) och är ju till för avancerad överklockning så den bör ju ha det?
Har aldrig märkt att Vcoren har ändrat sig direkt utan bara ytterst lite i Cpu-z.

Ska byta min fläkt där bak(har två där fram redan och har bytt processorkylaren för inte så länge sen) för att få bättre luftgenomströmning. Så som det ser ut nu så vill jag inte öka vcore då jag vill hålla mig under 71C. Med risk för att närma mig 1,4V så tror jag att tempsen blir lite väl höga.

Förövrigt så var det jävligt låg Volt du fick till på din Quad. Antar att de har lägre som standard än Q6600.
Efter att ha sett andras Vcore här bland annat så antar jag att min q6600go är en av de bättre exemplarerna. (Satt i en packard bell pc).

Edit*

Cpu- Z säger 1.304V utan belastning och med 1.28V.
Så det verkar vara okej antar jag?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Har överklockat min Q6600 G0 till 2.7ghz nu, men får det inte stabilt högre upp, Kör med ett MSi P6N-SLI
I bios finns det tre volt värden att ändra NB, SB och någonting som heter CPU volt.
Nb kör jag nu på 1.3 men CPU vilt står på 0.00000 I bios instruktioner står det att det är för överklockning. Första steget är 0.00125..men vad betyder det? Vad är det jag egentligen ändrar?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har överklockat min Q6600 G0 till 2.7ghz nu, men får det inte stabilt högre upp, Kör med ett MSi P6N-SLI
I bios finns det tre volt värden att ändra NB, SB och någonting som heter CPU volt.
Nb kör jag nu på 1.3 men CPU vilt står på 0.00000 I bios instruktioner står det att det är för överklockning. Första steget är 0.00125..men vad betyder det? Vad är det jag egentligen ändrar?

Det är hur mycket du ökar Vcore över processorns defaultvärde.

Stega dig uppåt försiktigt och ta en titt i CPU-Z var du ligger någonstans.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Det är hur mycket du ökar Vcore över processorns defaultvärde.

Stega dig uppåt försiktigt och ta en titt i CPU-Z var du ligger någonstans.

OK, när jag kör prime så ligger jag på max 1.3 v @ 3ghz men om jag ändrar volt i bios där det står NB Blir processorns volt "NB volt + det jag skriver in för cpu voltage"?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

OK, när jag kör prime så ligger jag på max 1.3 v @ 3ghz men om jag ändrar volt i bios där det står NB Blir processorns volt "NB volt + det jag skriver in för cpu voltage"?

Vcore borde vara inställningen "Cpu volt", NB är nordbrygga (alltså kretsen mellan processor och minnen), den kan du hålla på standard tills du börjar närma dig 400 mhz FSB, då kan du ge den en liten liten nudge uppåt (jag kör t.ex. 1.1625 på nb vid 400 mhz FSB).

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Vcore borde vara inställningen "Cpu volt", NB är nordbrygga (alltså kretsen mellan processor och minnen), den kan du hålla på standard tills du börjar närma dig 400 mhz FSB, då kan du ge den en liten liten nudge uppåt (jag kör t.ex. 1.1625 på nb vid 400 mhz FSB).

Okej vad kör du för Vcore då? Jag kör på +1V för att få datorn att boota @2.7ghz Är inte det mycket, detta är med NB volt på default....Hur mycket Vcore ungefär vågar man ge dessa processorer för en 24/7 klockning?

Edit:Nu För att nå 3Ghz är volten enligt cpuz 1.432 är inte det liite högt?

Edit2:Bah nu var jag tvungen att återställa default värderna, kommer inte in i windows nu trots att Prime var stabilt i 2h... vid omstart kom jag aldrig förbi windows loggan ens....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Orisons:

Edit:Nu För att nå 3Ghz är volten enligt gpuz 1.432 är inte det liite högt?

Du behöver värma upp och träna överklockningsfingrarna lite till, räkna med att få spendera en vecka i BIOS, CPUZ (inte gpuz) och OCCT innan du får lite känsla för vad som behöver göras. Med 1.43 volt avläst på vcore bör du kunna ta den till runt 3.3 - 3.4 GHz.

Så länge du inte pressar minnena så hårt behöver du inte kräma på vNB/vMCH i onödan, däremot om du kör 400x8 dvs relativt hög FSB kan du behöva hotta upp vFSB nåt snäpp.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret. Har aldrig klockat mer än vad stock vcore har tillåtit förut då jag varit för rädd att sabba nått, har inte klockat minnena någonting än. Tar en paus från klockande ett par dagar nu då jag behöver en stabil dator till skolarbete i veckan. Ska försöka höja fsb i mindre steg och köra Prime längre. Bara en sista fråga, om man inte vill förkorta processorns livslängd nämnvärt, (all överklockning tär väll på grejjerna?) Hur mycket Vcore törs man ge de här processorerna?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Vila i frid

65nm vill man inte föda mer än 1.55 volt avläst 24/7. För en Q66'a är det oftast värmen som säger stopp före vcore.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för den informationen!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Bra svar ovan.

För att svara på din fråga så ligger min g0 på standard 1.225v, men den är stabil med

1.1v 2.4ghz (266 FSB)
1.225v 3.2ghz (400 FSB 8 multi)
1.4v 3.6ghz (400 FSB 9 multi)

Jag tror mycket av dina problem beror på moderkortet, nvidia kretsarna är inte lika lätta att köra på hög fsb som intel p*5 och x38/x48. Se även till att hålla koll på vilken hastighet du kör minnena i, de följer med FSB upp och kan även de sätta stopp om du inte ställer ner dem.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Har den stabilt på 3ghz nu med minnena o-klockade, enligt cpu z är v-core 1.336v. Det enda problemet är att jag har svårigheter att komma in i Windows, tar 3-4 försök på sig att boota, sen är det 99%stabil (6+h i prime, hade dock en bluscreen när jag spelade lotro, inte säker på att det hade något med överklockningen att göra dock) Lyckas jag bara lösa boot problemet är jag nöjd....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Bra svar ovan.

För att svara på din fråga så ligger min g0 på standard 1.225v, men den är stabil med

1.1v 2.4ghz (266 FSB)
1.225v 3.2ghz (400 FSB 8 multi)
1.4v 3.6ghz (400 FSB 9 multi)

Jag tror mycket av dina problem beror på moderkortet, nvidia kretsarna är inte lika lätta att köra på hög fsb som intel p*5 och x38/x48. Se även till att hålla koll på vilken hastighet du kör minnena i, de följer med FSB upp och kan även de sätta stopp om du inte ställer ner dem.

kan inte hålla med om att x38 är någe vidare för fsb, kan inte äns köra 400 då jag har minnen som är speccade över, kör dock 4x2GB som antagligen är problemet...

Permalänk

Kör på 3.6ghz @ 1.5v, har en gammal Q6600 med en VID på 1.325v Temperaturerna är bra. ~35°C idle, ~50°C i spel och max 70 grader efter 4-8h prime95. Är sugen på att testa 4ghz men då måste jag antagligen dra upp vcore till 1.6 - 1.66v. Hur skadligt är det om temperaturerna är ok och man använder datorn kanske ~7-8h om dagen med så hög vcore?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

Kör på 3.6ghz @ 1.5v, har en gammal Q6600 med en VID på 1.325v Temperaturerna är bra. ~35°C idle, ~50°C i spel och max 70 grader efter 4-8h prime95. Är sugen på att testa 4ghz men då måste jag antagligen dra upp vcore till 1.6 - 1.66v. Hur skadligt är det om temperaturerna är ok och man använder datorn kanske ~7-8h om dagen med så hög vcore?

Jag hade låtit bli, min gick i temptak på 80 deg. C, det kändes som att sista klocken från 3.2 till 3.6 gav rätt lite med.

Prova om du är sugen å bara köra någon superPI/3dmark men ställ sen ner igen.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

håller nog där

Validation:
CPU: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1666174
GPU: http://www.techpowerup.com/gpuz/727xu/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover