Officiella Q6600@3,5Ghz+ tråden [endast luft]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
3:an brukar ge vika först för mig också, men det är bara vid för låg Vcore. Får aldrig det på 3,5Ghz @ 1,36V

hmm, tar ju emot att ge den mer än 1.44, hur högt vågar man gå? kyler med en CM Gemin II. ligger på 47 @ idle samt 70 vid load

Permalänk
Medlem

47 idle är högt, men det kan också bero på att kylaren varvar ner vid låg belastning.
1.44 är också högt för att vara 24/7.
Skulle nog satsa på 3,3 ghz eller nåt sånt istället.

temperaturen är inte allt, hög Vcore och minusgrader kan fortfarande ge processorn ett kort liv

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

3,3 gick ju alldeles utmärkt vid 1.37V, börjar väl där så länge. tack joeghurt.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag nästan chockad när jag såg min cpu temp! Dock kollade jag i speedfan.

Jag kör originalklock och allting original, men ändå ligger min cpu på 50-60 idle, nu när jag ligger och packar en sak med winrar så ligger kärnorna på 60, 60, 65, 66. Då har jag ju bara ca 10-20 % load MAX antar jag! Vid 100 % load antar jag att kärnorna blir typ 90*c :S

Jag har några teorier om vad det kan va, eftersom att originalkylarn sitter på och inte sitter löst så är det inte det tror jag.

En sak är att jag har auto v-core, dvs 1.304 V i originalklock, har sett vissa som undervoltar på 3. Sen så kan det vara för mycket kylpasta, hur mycket påverkar det tempsen om man har för mycket, typ en klutt lite överallt? det var nämligen inte jag som monterade på processorn, däremot fläkten och den verkar då sitta åt!

Finns det fler alternativ till den höga tempen? Annars har jag 1 fläkt i sidan som nästan blåser på processorn, en bak som blåser ut, och en i toppen som blåser ut!

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem

Det första du bör göra innan du börjar fixa och dona är att kontrollera programmets trovärdhet. Tempen stämmer kanske inte, men distance to tj.max stämmer alltid. Där bör du ha runt 60 i idle och 30 i load.

Om du har 40-50 grader till tj.max i idle så testa att stressa processorn till 100 procent. Det är möjligt att den går varm för att processorfläkten varvar ner. Den varvar säkert upp när den blir varmare och resultatet då är att tempen inte diffar särskilt mycket mellan idle och load.

Eftersom du först nu kollade temperaturerna och säkert har kört datorn lång tid innan utan att säkerhetsbrytarn slagit till för att du uppnått tj.max (100 grader) så kommer den troligtvis inte nå dit nu heller.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Det första du bör göra innan du börjar fixa och dona är att kontrollera programmets trovärdhet. Tempen stämmer kanske inte, men distance to tj.max stämmer alltid. Där bör du ha runt 60 i idle och 30 i load.

Om du har 40-50 grader till tj.max i idle så testa att stressa processorn till 100 procent. Det är möjligt att den går varm för att processorfläkten varvar ner. Den varvar säkert upp när den blir varmare och resultatet då är att tempen inte diffar särskilt mycket mellan idle och load.

Eftersom du först nu kollade temperaturerna och säkert har kört datorn lång tid innan utan att säkerhetsbrytarn slagit till för att du uppnått tj.max (100 grader) så kommer den troligtvis inte nå dit nu heller.

Jag har kollat tempsen förr men jag har aldrig reagerat så, för jag har alltid kollat i idle, aldrig i nån load överhuvudtaget. Processorfläkten borde inte varva ner för den är inställd så den ska gå på max, eftersom jag ändå har chassifläktar osm låter som flygplan så hörs inte processorfläkten något för tillfället!

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokem
Jag har kollat tempsen förr men jag har aldrig reagerat så, för jag har alltid kollat i idle, aldrig i nån load överhuvudtaget. Processorfläkten borde inte varva ner för den är inställd så den ska gå på max, eftersom jag ändå har chassifläktar osm låter som flygplan så hörs inte processorfläkten något för tillfället!

Varför har du chassifläktar som låter som flygplan? Min dator hörs inte på 2 meters avstånd

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Varför har du chassifläktar som låter som flygplan? Min dator hörs inte på 2 meters avstånd

För att jag fick chassit av en polare, och då satt redan fläktarna i. Jag har liksom tänkt byta dom, men om processorn blir så varm o grejer tror jag det blir ny processorfläkt först, så kanske man kan koppla ur de som låter mest (A) Jag ska få den till en tyst dator iallafall, men det blir efter sommarn när man har tjänat lite mer pengar (A). Jag sitter inte så farligt mycket vid datorn på sommarn heller!

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Avstängd

Det där med överklockning och q6600 är knepigt tycker jag, verkar som man måste ha "rätt" kombination av hårdvara för att det ska funka bra. Btw jag ligger på 3,4 ghz med vcore 1,42 i speedfan, och 1,37 vid load. Man ska ju inte ha cpun hur länge som hällst, räcker den håller i 3 år....

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och fegar med 3,4 ghz och vcore på 1,336 (CPU-Z). Blir ju sugen på att dra den några varv till...

Ligger på ca 45 idle, ca 56 under "vanlig" användning (typ spel). Efter några timmar i prime95 kan man få den över 62 på 0:an och 1:an.

Vad skulle den samlade expertisen sätta som bortre gräns (bortsett stabilt sustem) för livslängden; en viss vcore nivå eller en viss temp? I så fall vilken?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Vad skulle den samlade expertisen sätta som bortre gräns (bortsett stabilt sustem) för livslängden; en viss vcore nivå eller en viss temp? I så fall vilken?

Tempen, iaf luftkyld. Om/när den går sönder är det iaf dags för en billig Q9'a eller i5.

Permalänk

Jag har en liten en dum fråga men för ett tag sedan hade jag en q6600 som jag körde i 3.0 ghz med 1.35-1.38 i volt (enligt bios) var det ett bra exemplar? Kom även upp i 3.2 ghz utan någon spänningshöjning på processorn. Var färsk nybörjare som överklockare då. Fick bara en tankeställare eftersom jag ser hur höga volts ni kör med och jag var inte i närheten av dom, gick aldrig över 1.38 i volt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Jag har en liten en dum fråga men för ett tag sedan hade jag en q6600 som jag körde i 3.0 ghz med 1.35-1.38 i volt (enligt bios) var det ett bra exemplar?

Cpu'er är individer och klockar olika. Jag kunde köra med bara 1.25 volt (avläst) i 3.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Cpu'er är individer och klockar olika. Jag kunde köra med bara 1.25 volt (avläst) i 3.2.

Haha, du är för rolig du. Inte individ ändå. Slå upp ordet så förstår du
Unika kanske du menade, som både individer och cpuer är.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Vila i frid

Jag måste gosa och gulla med mina för att de ska klocka bra, annars bråkar dom bara om och stannar upp titt som tätt! Klockning är ingen exakt vetenskap och ingen kan nog säga "så här kommer mitt system att klocka" utan det är ett himla pyssel och trixande, prexis som med det "andra" könet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Och här sitter jag och fegar med 3,4 ghz och vcore på 1,336 (CPU-Z). Blir ju sugen på att dra den några varv till...

Ligger på ca 45 idle, ca 56 under "vanlig" användning (typ spel). Efter några timmar i prime95 kan man få den över 62 på 0:an och 1:an.

Vad skulle den samlade expertisen sätta som bortre gräns (bortsett stabilt sustem) för livslängden; en viss vcore nivå eller en viss temp? I så fall vilken?

Citerar mig själv, vilken tönt..

Jag BORDE (olika på olika prollar, jag vet) på basis av ovanstående kunna köra 400X9 = 3.6 på min prolle under 1,4 VCore och utan att trilla över ca 65 i temp vid vid spel etc. Mitt mobo har rated FSB 1600 (Asus p5e x38) så det ligger inom där med. Och eftersom jag har 800-minnen så borde jag kunna få FSB:n att lira exakt med minnesfrekvensen.

Det låter väl som en rätt så vettig klockning (förutsatt att det går)? Eller missar jag något?

Tack på förhand!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Låter bra Ligger själv i 3.6GHz med 1.58vcore.
450*8

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem

Själv har jag FSB-hål mellan 390 - 415 och 445>. Kör på 389x9 = 3500 MHz.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Själv har jag FSB-hål mellan 390 - 415 och 445>. Kör på 389x9 = 3500 MHz.

Hmm, får se hur det blir för mig. Ska klocka lite ikväll. Är ganska restriktiv och tänker inte låta varken spänning eller temp rusa för 0,2 ghz. Men det ska bli sköj att prova!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Har en pytteliten fråga.
Testade att klocka min G0 Q6600 till 2.43 ghz, minnen var på default och även vcore.
Men inte ens detta fungerar utan datorn bootar om en extra gång och laddar de gamla inställningarna.
Provade även höja spänningen men utan resultat.

Jag minns att jag tryckt upp den i 3ghz utan problem förr, men nu verkar det omöjligt. Kan tillägga att jag skaffade nya minnen för någon dag sen med andra timings, kan detta vara felet?
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Har en pytteliten fråga.
Testade att klocka min G0 Q6600 till 2.43 ghz, minnen var på default och även vcore.
Men inte ens detta fungerar utan datorn bootar om en extra gång och laddar de gamla inställningarna.
Provade även höja spänningen men utan resultat.

Jag minns att jag tryckt upp den i 3ghz utan problem förr, men nu verkar det omöjligt. Kan tillägga att jag skaffade nya minnen för någon dag sen med andra timings, kan detta vara felet?
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3

Du kan ha råkat ut för det gamla vanliga Gigabyte-problemet; Gigabyte-korten minns alla misslyckade bootförsök och efter 6 st ackumulerade misslyckade boots bootar de alltid med default-inställningar.

Detta lagras dock bara i ett minne som nollställs om du bryter strömmen till moderkortet, dra ur nätsladden ur datorn och tryck på power-knappen några gånger för att tömma kondingarna på ström. Sen kan du klocka igen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag ska prova detta, tack för snabb hjälp!

Edit:
Det verkade inte vilja gå ändå. Testade också dra ut batteriet några minuter, men samma fel. Mycket märkligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Själv har jag FSB-hål mellan 390 - 415 och 445>. Kör på 389x9 = 3500 MHz.

Slutade vid 400x9 vid 1,42 vcore. Försökte på 1,4 men då räknade den fel. När jag kör Prime's maximum heat test blir den för varm tycker jag, men vid blended ligger den fint i temp. Något högt idle men inte så värst mycket högre i load. Nöjd!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Jag ska prova detta, tack för snabb hjälp!

Edit:
Det verkade inte vilja gå ändå. Testade också dra ut batteriet några minuter, men samma fel. Mycket märkligt!

hade typ samma problem som dig. dock så löste jag det genom att inte ha min externa hdd i när jag startade datorn.

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeebbZ
hade typ samma problem som dig. dock så löste jag det genom att inte ha min externa hdd i när jag startade datorn.

Jasså
Ja då får jag prova att plugga ur den och testa!

Permalänk
Inaktiv

Testa det här programmet så ska ni få på hur hög temp ni kan få era processorer. Min överklockade Q6600 @3.0ghz hamnar på max 75c

http://downloads.guru3d.com/IntelBurnTest-v1.6-download-2047....

Permalänk
Medlem

q6600 650i ultra

Hej alla överklockare, jag har inte pysslat något alls med överklockning tidigare men man blir ju lite smått sugen när man ser alla lyckade klockningar och prestandaökningar andra har fått till. Det jag är lite osäker på dock är om mitt moderkort stöder någon form av klockning på min q6600 cpu. Moderkortet jag har är ett Nvidia 650i Ultra kort. Någon som har något tips att ge?

Permalänk
Avstängd

Jag ska nog försöka sparka igång min i 3.8GHz har vart uppe i 3.7GHz med luft men då blev det väldigt varmt, men det får man nog leva med:P
annars så blir det nog att köpa vatten kylning och se om man kanske kan nå 3.8 men min CPU vill ha så J***A mycket volt så det gör ju att man inte kommer så högt heller, okej mitt MOBO klarar att ge över 2 i Vcore så det är ju inte problemet men man ska ju ha kylning som klarar det också!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Jag ska nog försöka sparka igång min i 3.8GHz har vart uppe i 3.7GHz med luft men då blev det väldigt varmt, men det får man nog leva med:P
annars så blir det nog att köpa vatten kylning och se om man kanske kan nå 3.8 men min CPU vill ha så J***A mycket volt så det gör ju att man inte kommer så högt heller, okej mitt MOBO klarar att ge över 2 i Vcore så det är ju inte problemet men man ska ju ha kylning som klarar det också!

MVH

härmar du mitt namn din sate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
härmar du mitt namn din sate

Själv klart, fast jag var ju här först

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]